Aihe: Ritchie Blackmore & Rainbow
1 2 3 4 59 10 11 12 1346 47 48 49 50
Cimble
26.08.2006 19:03:34
Minä kanssa ehkä vähän herkkäuskoisestikin luulen, että ei tää Purplen herrasmiesporukka mitään humehia vetänyt, sitä yhtä pölkkypäätä ja Bolinia lukuunottamatta. Ainakaan mainittavasti. Tosin Gillan nyt on varmaan ollut niin päissään suurimman osan aikaa, että lienee ollut tuurista kiinni minkälaista jatsitupakkaa se on milloinkin Marlboron asemasta vetänyt.

Mutta se nyt ainakin on tosiasia, että monista muista bändeistä poiketen Purple ei ole koskaan tehnyt huumeista suurta numeroa eikä kasvattanut niiden avulla mahdollista rockuskottavuuttaan. Mutta ihan arvailuahan tämä muuten on.

Ikuisuuskysymys tuo olisiko tiettyjä bändejä ja niiden aikaansaamia klassikoita ollut ilman huumeita. Johan tätä on kyselty Charlie Parkerin päivistä alkaen, jos ei jo aiemminkin. Että pitääkö elää kuten Charlie Parker, jos haluaa kuulostaa Charlie Parkerilta. Yhtä hyvin voisi kysyä, että mitä nämä "huumebändit" olisivat saaneet aikaan ilman huumeita. Ehkä jopa vielä parempaa musiikkia?

Eivätköhän nuo erilaiset päänsekoittajat ja tajunnanlaajentajat ole tuttuja humppa-, tango- ja valssipiireissäkin, samanlaisia muusikonretkuja sielläkin liikkuu.

No Beatlesistäkinhän uskottin ettei se ollut huumeporukka niinkuin esim Rollarit... Ne oli muka semmoisia kilttejä poikia. Tosin jotkut ummikot uskoo tähän vieläkin.

Vaikee kuvitella humppavalssitango-ukkojen laajentavan tajuntaansa vaikkapa LSD:llä, heh! Sen voin tosin kuvitella että pilvee saatetaan joskus vetää, mutta en usko että senkään avulla kyseiset musiikkityylit ja niiden ulottuvuudet aukeavat laajuuksiinsa soittajien mielissä. Tosin mistä minä tiedän mitä ne kotonaan pimeässä kuuntelee ja tekee...
Mika Antero
26.08.2006 19:34:27 (muokattu 26.08.2006 19:53:01)
No Beatlesistäkinhän uskottin ettei se ollut huumeporukka niinkuin esim Rollarit... Ne oli muka semmoisia kilttejä poikia. Tosin jotkut ummikot uskoo tähän vieläkin.

Niin, arvailua tämä huumeiden käyttö tahi käyttämättömyys Purplen osalta kuitenkin on, sitä kun ei ole dokumentoitu niin tarkasti kuin esim. just Beatlesien ja Rollareiden kohdalta. Beatlesithän pääsivät piristeiden makuun jo Hampurissa varhain 60-luvun alussa, mutta se on toinen juttu.

Noin muuten olen sitä mieltä, että jotain dokumenttia (muistelmakirjallisuutta, haastatteluja tai vastaavaa) olisi kiva nähdä Purplen huumehommien tiimoilta, pelkkä arvailu tyyliin "kaikki muutkin käyttivät" ei oikein vakuuta. Bolinin ja sen kirkuvan basistin käyttäytymismalleista on tietty puhetta ja tietoakin; ei kai yliannostukseen kuole jos ei huumeita käytä... Kuitenkin esim. Ian Andersson väittää, ettei humehiin koskenut, vaikka hänen epäiltiin räjyttäneen tajuntansa lopullisesti maata kiertävälle radalle Passion playn aikoihin. Että mahdollista se on rokkihommissakin olla ilman, vissiin.

EDIT: Ei ole tarkoitus aloittaa mitään juupas-eipäs -kinastelua tästä aiheesta. Minä kun en ainakaan yhtään tiedä mikä on totuus. Joidenkin haastattelulausuntojen pohjalta on jäänyt vain semmoinen kuva, että ainakin Lord-Paice -akselille Bolinin heroiiniriippuvuus tuli täytenä yllätyksenä, koska he olivat enemmän brittiläisiä pubissa istujia kuin hassiksen piikittäjiä ja kokaiinin juojia. Ehkä puhuivat paskaa, who knows. Zeppelinien ja Sabbathien addiktiot ovat moneen kertaan eri medioissa vatvottu, miksi Purple on jätetty rauhaan?
rheinone
26.08.2006 21:28:14
Noin muuten olen sitä mieltä, että jotain dokumenttia (muistelmakirjallisuutta, haastatteluja tai vastaavaa) olisi kiva nähdä Purplen huumehommien tiimoilta, pelkkä arvailu tyyliin "kaikki muutkin käyttivät" ei oikein vakuuta. Bolinin ja sen kirkuvan basistin käyttäytymismalleista on tietty puhetta ja tietoakin; ei kai yliannostukseen kuole jos ei huumeita käytä...

Perhana, täytyy vissiin ottaa uudelleen Gillanin omaelämäkerta käsittelyyn. Sen muistan että hirveetä biletystä kirjassa kuvattiin, mutta en nyt tarkasti muista mitä aineita bileissä kerrottiin kiskottavan. Eikä varmaan jäänyt mieleen senkään takia, etten pidä pientä tötsytteluä sen ihmeellisempänä kuin viinan juomistakaan.
All you gotta do is plug me into High Voltage Rock'n'Roll.
J.Hollström
26.08.2006 22:07:54
Mikä hemmetin huumeklinikka tästä nyt tuli? Eihän täällä ole puhuttu Rainbow:sta sanaakaa pariin sivuun. Menkää muualle hörhöilemään huumeinenne.
rheinone
26.08.2006 22:31:42
Mikä hemmetin huumeklinikka tästä nyt tuli? Eihän täällä ole puhuttu Rainbow:sta sanaakaa pariin sivuun. Menkää muualle hörhöilemään huumeinenne.

Turpa kii, juappo. Tässä analysoidaan 70-luvun vapaamielisen huumekultturin vaikutuksia Rainbown ja sen sukulaispumppujen kitaranvingutteluun. Kundi ei kestä mitään vähänkään syvällisempää keskustelua.
All you gotta do is plug me into High Voltage Rock'n'Roll.
Mika Antero
27.08.2006 07:15:49

On se aina ihan kamalaa kun keskustelu rönsyilee. Anteeksi.
Mika Antero
27.08.2006 07:44:19 (muokattu 27.08.2006 08:30:41)
Perhana, täytyy vissiin ottaa uudelleen Gillanin omaelämäkerta käsittelyyn. Sen muistan että hirveetä biletystä kirjassa kuvattiin, mutta en nyt tarkasti muista mitä aineita bileissä kerrottiin kiskottavan.

Tuossa remasteroidun In rockin kansilehdykässä Gillanin kommentit ovat (muistaakseni) tasoa "mie en muista mittään". Toivottavasti omaelämäkerrassa on muisti pelannut paremmin... Pink Floyd -kirjaa just luen ja siinä se alkuperäinen nelikko oli jakaantunut päihteiden suhteen siten, että olikohan ne nyt Barret ja Wright kun huumeilivat ja Waters ja Mason kun vetivät viinaa. Siis noin pääpiirteissään suunnilleen, joka tapauksessa bändien sisälläkin voi olla tätä jakoa, miksei sitten eri bändienkin kesken?

Ai että Rainbowsta pitäis puhua? Kumpi on parempi, Rainbow vai pussillinen grillihiiliä? Parempihan tämä keskustelu huumeiden käytöstä ja vaikutuksesta bändien kohdalla on lopettaa, ennenkuin tästä tulee puolesta-vastaan -vääntäminen.

EDIT: By the way, näitä Rainbow -ketjuja kun on muitakin, niin tämän yleisen keskustelun bändistä vois siirtää jonnekin missä ei olis kirjoitusvirhettä heti otsikossa. Ottaa niin pirusti pattiin tuo BlackmOOre.

http://johtaja.ath.cx/mnethaku/sear … rd=rainbow&c=0&dest=subject
Musta Arkipyhä
27.08.2006 09:28:50
Mun mielestä Blackmoren käytös johtuu ihan hänen luonteestaan, mitä nyt olen siihen heppuun perehtynyt. Ei kaikki jotka käyttäytyvät "oudosti" ja mitä nyt tarkotitkaan, niin välttämättä vedä huumeita. Meitä on joka junaan.

Näin olen minäkin ymmärtänyt.Blackmoren käytös johtuu hänen luonteestaan - mieshän on myös erittäin kriittinen omiakin tekemisiään kohtaan.Ja varsin "tuulella käyvä" luonne.
Joukossamme on monia joiden mielestä elämä on pelkkä vitsi..
Cimble
27.08.2006 10:27:03
Turpa kii, juappo. Tässä analysoidaan 70-luvun vapaamielisen huumekultturin vaikutuksia Rainbown ja sen sukulaispumppujen kitaranvingutteluun. Kundi ei kestä mitään vähänkään syvällisempää keskustelua.

Juuri näin. Ikävää huomata että kun aletaan miettimään ja tonkimaan asioita pintaa syvemmältä jostakin pienestäkin osa-alueesta, niin täällä aletaan itkemään että EI SAA! Pitäisi vaan puhua siitä, mikä biisi on paras. Ja jumalauta ei tässä mitään huumesyytöksiä kenenkään niskaan olla heitetty, on vain esitetty omia olettamuksia ja arvioita, joilla ei ole mitään merkitystä sen suhteen ovatko nämä bändit ja soittajat Blackmoren ympärillä loistavia. Mielestäni ovat poikkeuksellisen toimivia, olenhan itsekin tälläinen vanhan hevirock-koulukunnan muovaama, ja yhden suurimmasta arvostuksesta annan juuri Rainbow/Purple yms Blackmoren prjekteille ja soittokööreille.

Jokseenkin ihmetyttää tuommoinen raivokas puolustus ettei jotkut ole varmasti ottaneet mitään huumeita..!? Mistäpä tietonne tulee, onko hyviäkin tuttuja? Voisitte löysätä pipoa hiukan. Ihan sama, ehkä ottaneet, ehkä ei, pääasia että soitto kulkee :)

Tuli vähän semmoinen fiilis että ihan kuin se jonkun mielestä vähentäisi näiden herrojen arvoa ja musiikkiaan, jos vaikka olisivatkin ihan humehia käyttäneet edes jossain määrin. Ja se viinan lutraus ei ole sinänsä ole kyllä yhtään hienompaa. Siitä todisteena alkoholismiin tai sen välillisiin vaikutuksiin kuolleet rokkarit, joita on murskaavasti enemmän kuin kuin huumeisiin kuolleita.

Mutta jotta tämän keskustelun pinta-aihe palaisi esille, puhukaamme tästä miehestä ja sen Rainbow-musiikista, biiseistä, keikoista, levyistä, soittajista...
J.Hollström
27.08.2006 10:29:19 (muokattu 27.08.2006 10:29:39)
No niin tosikot. Sorry että tulin sotkemaan teidän syvääluotaavat huumeanalyysit. Mulle nää on vaan ihan yhtä mielenkiintoisia juttuja kuin mitä muroja kukikin aamulla syö ja kuka niihin on kussut.

Jatkakaa.
Mika Antero
27.08.2006 10:37:24 (muokattu 27.08.2006 10:41:10)
Jokseenkin ihmetyttää tuommoinen raivokas puolustus ettei jotkut ole varmasti ottaneet mitään huumeita..!?

Raivokas puolustus? Varmasti ottaneet mitään? Meillä taitaa olla vähän eri näkemys tämän keskustelun kulusta.

EDIT: Aina nää saatana menee kinasteluksi (minun vika tietty suurelta osaltaan) tai siihen, että joku tulee selittämään miten ja mistä pitää keskustella. Painelkaa sitä varoitusta ja pankaa viestiä moderaattoreille, niin helpottaa.
Nolte
27.08.2006 11:11:21
Ei tässä mitään oikeeta kinastelua mun mielestä ollut.

No ei todellakaan. Tervetuloa esim. rumpupalstalle seuraamaan oikeata kinastelua. Siellä isot(kin) miehet jaksavat vääntää oikeinkin pienistä asioista.
Hyvät kamat - huono soittaja!
Mika Antero
27.08.2006 11:16:17
No ei sitten. Perkele.

Listatkaa sata parasta Rainbown biisiä ilman perusteluja, kiitos.
Musta Arkipyhä
27.08.2006 19:42:19 (muokattu 28.08.2006 08:49:50)
Mistäpä tietonne tulee, onko hyviäkin tuttuja?

Samaa vois tosin kysyä myös niiltä jotka täällä väittää vaikkapa nyt Blackmoren käyttäneen jotain.Toimii siis molempiin suuntiin.Mulle tulee mieleen ,että miksi RB moista kieltäisikään - eihän tuo nyt mitenkään tavatonta ole 60/70 -luvun taitteen rock-kuviossa.Siksipä itse uskon ,että RB puhuu totta mikäli väittää ettei ole käyttänyt huumeita.Mies kun ei välttämättä kehu edes omia uutuuslevyjään kuten kaikki yleensä tekee vaan kertoo avoimesti jos on tyytymätön - levy-yhtiön harmiksi :-) .Joten miksipä valehtelisi tuostakaan.Se ,että livenä vedetään pitkiä sooloja ja kappleita venytellään improvisoiden ei ole merkki mistään huumetouhusta vaan suhtautumisesta musiikkiin tavalla joka nykysukupolvelle taitaa olla perin outoa.Eihän (rock)bändit kovin kauheasti nykyään improvisoi.

Beatlesin kohdalla on muistettava ,että puhtoisuus oli osa sen varsinkin alkuaikojen imagea.Ei ne itse ois halunneet niitä pukujakaan - ainakaan kaikki.

Mutta tosiaan - eipä tuolla sen suurempaa merkitystä ole jos musa toimii.Ja sehän toimii joten tämä tästä.

EDIT:Olipas vihreitä..ei kun virheitä kirjoituksessa.
Joukossamme on monia joiden mielestä elämä on pelkkä vitsi..
Loijaa
27.08.2006 22:49:49

Samaa vois tosin kysyä myös niiltä jotka täällä väittää vaikkapa nyt Blackmoren käyttäneen jotain.Toimii siis molempiin suuntiin.Mulle tulee mieleen ,että miksi RB moista kieltäisikään - eihän tuo nyt mitenkään tavatonta ole 60/70 -luvun taitteen rock-kuviossa.Siksipä itse uskon ,että RB puhuu totta mikäli väittää ettei ole käyttänyt huumeita.Mies kun ei välttämättä kehu edes omia uutuuslevyjään kuten kaikki yleensä tekee vaan kertoo avoimesti jos on tyytymätön - levy-yhtiön harmiksi :-) .Joten miksipä valehtelisi tuostakaan.Se ,että livenä vedetään pitkiä sooloja ja kapplaeita venytellään improvisoiden ei ole merkki mistään huumtouhusta vaan suhtautumisesta musiikkiin tavalla joka nykysukupolvelle taitaa olla perin outoa.Eihän (rock)bändit kovin kauheasti nykyään improvisoi.

Beatlesin kohdalla on muistettava ,että puhtoisuus oli osa sen varsinkin alkuaikojen imagea.Ei ne itse ois halunneet niitä pukujakaan - ainakaan kaikki.

Mutta tosiaan - eipä tuolla sen suurempaa merkitystä ole jos musa toimii.Ja sehän toimii joten tämä tästä.

Aamen.

Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
"Saattaa olla, että riipasen kovan kännin tänään" - Mies MTV3:n uutisista
zille
27.08.2006 23:55:46
Mun mielestä nää huumekeskustelut oli kiinnostavia. :) En pistäis pahaks vaikka jollakin vielä jokin ylläripylläri olis.
Vaikka keskenkertaasta koettaa tehä niin priimaa tuloo.
Cimble
28.08.2006 08:52:30 (muokattu 28.08.2006 08:52:55)
Mun mielestä nää huumekeskustelut oli kiinnostavia. :) En pistäis pahaks vaikka jollakin vielä jokin ylläripylläri olis.

No niin, nyt askarrellaan paskarrellaan ylläripylläri: Richie Blackmoren kanssa aikoinaan Deep Purplessakin vaikuttanut ja sittemmin Whitesnaken laulajana tunnetuksi tullut David Coverdale on kaveri, joka tuntee erään Jimmy Pagen, joka on käyttänyt huumetta ja ollut rokkimuusikko. Lisäksi Pagen väitettiin palvovan Saatanaa, joka antoi tälle menestystä ja mammonaa. Saatanan huumeiden käytöstä ei puolestaan ole julkisuudessa todisteita, kuten ei myöskään Blackmoren. Myöskään sitä ei tiedetä, käyttikö Saatana Blackmorea. Richie Blackmore sitä vastoin on puolestaan jäänyt useita kertoja kiinni mm. Stratocasterin käytöstä.
Mika Antero
28.08.2006 12:03:01 (muokattu 28.08.2006 12:10:46)
Ritchie. Pilk.nus.huom.

Coverdalehan on kanssa haastatteluissaan antanut ymmärtää olevansa puhtoinen poika huumehommissa. Kovin paljonhan se tietysti puhuu paskaa muutenkin ja kuuluu aikalaistensa todistusten mukaan myös sarjaan "ei järin mukavia miehiä".

Mutta laulaa se osasi, juu. Vaikkei Rainbowssa äänijänteitään kurittanutkaan.
mapex
28.08.2006 12:51:51
Perhana, täytyy vissiin ottaa uudelleen Gillanin omaelämäkerta käsittelyyn. Sen muistan että hirveetä biletystä kirjassa kuvattiin, mutta en nyt tarkasti muista mitä aineita bileissä kerrottiin kiskottavan. Eikä varmaan jäänyt mieleen senkään takia, etten pidä pientä tötsytteluä sen ihmeellisempänä kuin viinan juomistakaan.

Taisi Gillan kirjassansa mainita, että kerran sai poltettavakseen jotakin, mitä ei ennen eikä sen jälkeen enään halunnut kokea. Jokin tunnettu laulaja, jonka nimeä en muista, tarjosi sen hänelle joissain viinanhuuruisissa bileissä. Sekava ja huono olohan siitä tuli.

Ja Ritchie taasen on maininnut (joskus 70 luvun kopussa) kun kysyttiin hänen huumekokeiluistaan, että se ei ole hänen juttunsa. Hän ei kuitenkaan halua tuomita niitä jotka huumeita käyttävät koska ymmärtää hyvin ne paineet ja stressin jolloin yksinkertaisesti vain tarvitaan jotain miestä väkevämpää. Jokaisen oma asia kuulemma.

Eli voidaan todeta, että vaikka joidenkin mielestä se on täysin käsittämätöntä että kaikki eivät huumeita 70 luvulla käyttäneetkään, olivat Rainbow ja Purple (Bolinia ja Hughesia lukuunottamatta) huumevapaita bändejä. Ritchiehän on sanonut, että kun mennään lavalle silloin pitää pystyä antamaan yleisölle kaikkensa ja jos se ei jollekin sovi, ovi aukeaa poispäin. Jos on aina känösessä ja huonossa soittokunnossa, saa Ritchien tod näk vihamiehekseen, tämä on Rainown viimeisimmän basistin (Greg Smith, soitti mm Alice Cooperin bändissä, joku sitä aikaisemmin taisi kysyä) sanoma facta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)