Aihe: Elektroniikan jelppikerho
1 2 3 4 511 12 13 14 15421 422 423 424 425
tommiot
17.08.2006 22:54:11
Mitä on 'sealer'? Puhutaan maalauksesta/lakkauksesta.
kojones
19.08.2006 00:29:47 (muokattu 19.08.2006 11:21:58)
Mistäs saisin piirilevyjä? Itse tekeminen on pois laskuista, tuli epähuomiossa tilattua projektiin väärän kokoisia koteloita ja fuzzit ajattelin heihin värkätä.

Axis-fuzz ja Muff pitäis saada kasaan.

E: Laita pikaviestiä jos tiedät mistä niitä saa ;)
Juniper
19.08.2006 10:26:25
Mitä on 'sealer'? Puhutaan maalauksesta/lakkauksesta.

Sealer on sulkukerros lakkaa tai maalia tjms.
Esim. ennen puun kittausta on hyvä vetää ohut kerros lakkaa, jolloin pakkelli täyttää vain puun pinnan eikä imeydy syvälle puuhun.
Sealeriä käytetään myös kosteussulkuna akustisten soitinten sisäpuolella.
JPQ
20.08.2006 02:45:23

Tuli mieleen että mitens Kalvokytkin kunnostetaan jos ei toimi kunnolla ? ja jos olen siis oikeassa että Boss dr550 sisältää semmoiset. Jos sen nappulat on muuta lajia niin miten on. Siis kotikonstein.
kojones
20.08.2006 07:26:26
Oliskos jollakin Treella ylimääräisiä 18k ja 22k vastuksia? Ostan pois.
Heikki
20.08.2006 13:07:16

Oliskos jollakin Treella ylimääräisiä 18k ja 22k vastuksia? Ostan pois.

Eiköhän sieltä Tampereeltakin löydy joku elektroniikkaliike, josta saattaisi löytyä jokunen ylimääräinen vastus rahalla.
SaBer
20.08.2006 15:14:37

Tuli mieleen että mitens Kalvokytkin kunnostetaan jos ei toimi kunnolla ? ja jos olen siis oikeassa että Boss dr550 sisältää semmoiset. Jos sen nappulat on muuta lajia niin miten on. Siis kotikonstein.

Mulla kerran putos maitoa näppikseen. Otin näppäimen pois, suihkutin vähän kontaktinpuhdistusspraytä ja pinseteillä ja pienenpienellä paperinpalalla puhdistin sieltä kalvojen välistä.
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
atimoc
21.08.2006 19:45:22

Kasasin tuossa straton, johon vaihdoin Kent Armstrongin railsit tallaan ja kaulaan. Ongelmana on se, että kun tallamikki on käytössä, se hiljenee joskus, kun metallinuppisiin tone-potikohin koskee. Ongelma korjaantuu potikoita uudestaan sörkkimällä. Lisäksi volume-potikan koputtaminen kuuluu vahvarista läpi.

Ilmeisesti jossain on kylmäjuotos, tai maadoituksessa on häikkää? Maadoitus on yritetty tehdä guitarnuts.comin ohjeiden mukaan, eli konehuone ja pleksi vuorataan foliolla, tallan maajohto kiinnitetään folioon, ja kaikki maajohdot keskitetään volumepotikan runkoon, joka niin ikään koskee folioon.

Tuossa kytkentäkaavio: http://www.cs.uta.fi/~tt77901/strato.jpg

Outoa on myös se, että kaikki potikat rahisevat pyöritettäessä. Käsittääkseni Alphan komponenttien ei pitäisi olla ihan niitä huonoimpia.

Jos joku osaisi sanoa, mistä päin kytkentää vikaa kannattaisi lähteä hakemaan, niin ei välttämättä tarvisi laittaa koko viritystä alkutekijöihinsä.
Artificialy aged to give the impression of a good, usedinstrument. -Thomann.de
Antti1
21.08.2006 19:47:08
Miten kytketään elektreettikapseli? Ostin neljä sellaista ja niissä on tasan kaksi johdinta: musta ja punainen. Miten mä saan noihin kiinni XLR:n? Eikö noi vaadi myös phantomia? Täytyykö väliin laittaa jotain komponentteja? Mitä, miten ja miksi?

Rautalankaa kiitos, mä haluan lisää mikkejä.
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
SaBer
21.08.2006 21:11:09

Miten kytketään elektreettikapseli? Ostin neljä sellaista ja niissä on tasan kaksi johdinta: musta ja punainen. Miten mä saan noihin kiinni XLR:n? Eikö noi vaadi myös phantomia? Täytyykö väliin laittaa jotain komponentteja? Mitä, miten ja miksi?

Rautalankaa kiitos, mä haluan lisää mikkejä.

http://www.epanorama.net/circuits/microphone_powering.html
Antti1
21.08.2006 21:45:17
Kiitos soikoon taivaista!
Aki
22.08.2006 00:25:03

Miten kytketään elektreettikapseli?

Ohjeet tulikin, halusin vain mainita että MD-soittimet, äänikortit ja äänittävät mp3-soittimet tavallisesti antavat "plugin power":ia joka on elektreettikapselille passelia ihan sellaisenaan.
FAQ: Classic30 aina rikki; AD**VT > Cube; 100W-50W=3dB; kuuluu hurista jos ei koske kieliin. :o)
Antti1
22.08.2006 14:36:27
Ohjeet tulikin, halusin vain mainita että MD-soittimet, äänikortit ja äänittävät mp3-soittimet tavallisesti antavat "plugin power":ia joka on elektreettikapselille passelia ihan sellaisenaan.

Joo, mä nyt kuitenkin hain laadukasta kytkentää 48V phantomin kanssa käytettäväksi. Se jäi hieman epäselväksi, mutta onneksi vastaus löytyi kysymättäkin.
Murgo
22.08.2006 15:08:04 (muokattu 22.08.2006 15:09:22)

Rakentelin elektreettimikille pienen "mikkietusen" jossa on yhden FETin vahvistinaste+mikkikapselin virransyöttökytkentä+9v patteri näille.Virransyötön ohje löytyi SP-elektroniikan luettelosta,vahvistin on alunperin tarkoitettu kitaran boosteriksi(GGG stratoblaster). Hyvin tuntuu toimivan, ääni on diskanttipainotteinen verrattuna dynaamiseen halpismikkiin jota aikaisemmin käytin mutta sen saa EQ:lla korjattua. On ainakin äärimmäisen halpa mikkiratkaisu(kaikki osat jotain kympin) eikä tosiaan ainakaan tällaisesta puukorvasta kuulosta yhtään huonolta.(kitarakaappia olen sillä tähän mennessä mikittänyt ja äänitys läppärillä).Mikkikapselin terminaalien välissä oli SMD-suotokonkka, joka musikkikäytössä neuvottiin poistamaan.
Olis kiva kun osais soittaa mutta asenteellakin pärjää.
Antti1
26.08.2006 18:47:47
Häiriköin teitä jälleen samalla jutulla.

Nyt kun on tullut vähän tässä levähdettyä välissä, olisi vuorossa osien hankinta. Osaisiko joku nyt mulle suomentaa näitä merkintöjä tuosta Better electret microphone phantom powering circuit -kytkiksestä? Löytyy siis täältä: http://www.epanorama.net/circuits/microphone_powering.html

Pistän helpotuksen vuoksi myös suoraan tähän, jos näkyisi vaikka oikein.

+-----o---------------------330R--------+
      |     |                                 |
      |    2k2                 +---10k----+   |
      |     |                  |          |   |
      |     |                  |       E--o---|--------------- COLD
      |     o---------||----o--o-------B      |
      |     |         1u0   |          C      |
      |     |+              +-100k-+   |      |
      |  CAPSULE                   |---o------o
      |     |-              +-100k-+   |      |
      |     |               |          C      |
      |+    o---------||----o--o-------B      |
     10u    |         1u0      |       E--o---|--------------- HOT
      |-    |                  |          |   |
      |     |                  +---10k----+   |
      |     |                                 o----+
      |    2k2                               +|    |+
      |     |                                12V  10u
      |     |                                -|    |-
    --o-----o---------------------------------o----o---------- GROUND

Tohon tulee siis nää osat:

2kpl 2k2 bias resistors (mikä on 2k2 ja resistor lienee vastus?)
2kpl 10k resistors
2kpl 100k resistors

2kpl 10u capacitors (konkka ilmeisesti suomeksi?)
2kpl 1u0 capacitors, should be high quality plastic film types (ilmeisesti muovikalvo suomeksi, vaan mitä tarkoittaa 1u0?)

1kpl 330R (mikä tää on, ei mitään käryä)

2kpl PNP bipolar transistor, for example BC479 (öh, mitä mä pyydän kauppiaalta?)

Lopuksi vielä ehkäpä übertyhmä kysymys teistä, mutta mitä hittoa toi 12V tuolla kytkiksessä meinaa? Eikai mun nyt sinne mitään sellaista jännitettä tarvii mistään ajaa, vaan tämä huolii sen tavallisen 48V phantomin? Mä oon kovin noviisi näissä (kolvi tosin pysyy kädessä aika hyvin), koittakaa kestää. :)
SirElwood
26.08.2006 18:49:51
Lopuksi vielä ehkäpä übertyhmä kysymys teistä, mutta mitä hittoa toi 12V tuolla kytkiksessä meinaa? Eikai mun nyt sinne mitään sellaista jännitettä tarvii mistään ajaa, vaan tämä huolii sen tavallisen 48V phantomin? Mä oon kovin noviisi näissä (kolvi tosin pysyy kädessä aika hyvin), koittakaa kestää. :)

Se on 12V zenerdiodi...
Antti1
26.08.2006 18:52:33
Se on 12V zenerdiodi...

Tack, tack. Muihin hölmöilyihin vielä vastaukset, niin rupean tilailemaan osia.
SaBer
26.08.2006 18:58:28 (muokattu 26.08.2006 19:00:16)

2kpl 1u0 capacitors, should be high quality plastic film types (ilmeisesti muovikalvo suomeksi, vaan mitä tarkoittaa 1u0?)

2,2 kilo-ohmia
Joo.
Polko jargoniksi (polystyreeni/polyesteri/poly...-kondensaattori), 1u0 tarkoittaa 1,0 mikrofaradia, esim. 4u7 tarkoittaa 4,7mikroa ja 5k6 5,6k.

330 ohmin vastus, luulisin.

2kpl PNP bipolar transistor, for example BC479 (öh, mitä mä pyydän kauppiaalta?)

Kysyt ensin BC479-transistoria. Luulisi niitä olevan. Jos ei ole, niin pyydät jotain vastaavaa PNP-transistoria ja kerrot mihin se tulee. Kauppiaan pitäisi osata antaa oikeat osat.

Lopuksi vielä ehkäpä übertyhmä kysymys teistä, mutta...

Niinkuin joku jo mainitsi, se on 12v zener-diodi. Tämä tieto löytyy myös tuolta alkuperäisen sivun tekstistä.
SirElwood
26.08.2006 18:59:14 (muokattu 26.08.2006 18:59:46)
Tack, tack. Muihin hölmöilyihin vielä vastaukset, niin rupean tilailemaan osia.

Kattotaas...

2200 Ohmin vastus. Eli 2,2K Ohmia.

Juu, kondensaattoreita. 1,0uF Eli 1 mikrofaradi. En kyllä ymmärrä ihan että miksi se on noin merkitty. En kyllä nyt muista/tiedä mikä tuo plastic film olisi suomeksi. Eiköhän tuossa joku tavallinen polyesterikonkka (polko) kelpaa..?

330 Ohmin vastus.

Pyydät BC479 transistorin.

EDITTIÄ: Ja kuin hidas sitä voikaan olla... Kalijaa.

>>>>
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)