Aihe: Kuinka saan miksauksen kuulostamaan samalta eri laitteilla?
1 2 3 4
Jarski86
25.08.2006 18:52:43
Ongelmani on tällainen: miksaamani biisi kuulostaa hyvältä kun kuuntelen sitä tietokoneen aktiivimonitoreilla tai kuulokkeilla. Kun taas vien biisin autoon tai kotistereoihin, niin kaikki potku häviää ja ääni jotenkin puuroutuu.. Erityisesti särökitara kuulostaa erittäin vaisulta ja jotenkin "ohuelta".

Mikä avuksi? Miten saan biisin kuulostamaan suhtkoht samalta eri laitteilla kuunneltuna?
Danko
25.08.2006 19:03:12

"Yamaha HS Series Powered Monitors - If Your Mixes Sound Good on These, They Sound Good on Anything"
http://www.yamaha.com/yamahavgn/CDA … 3D49338%2526CTID%253D560744,00.html

Eiku. Oikeastihan mitään absoluuttista totuutta ei ole (paitsi Genelecit), joten referenssiks kannattaa hommata useampia kuunteluita, joiden perusteella mixin rakentaa.
Itsetyydytys on perisynti - sitä minä teen! Minä olen alastomana! -Kukkakeppi
MadMatt
25.08.2006 19:14:13

Tämä on yksi koko alan vaikeimpia alueita. Välimixauksia/masterointeja, Referenssikuunteluita kaiken laatuisista laitteista, Nämä ovat yleensä masteroijan murheita. kokemus asiasta auttaa.
Raimo
25.08.2006 19:19:39 (muokattu 25.08.2006 19:20:26)

Mikä avuksi? Miten saan biisin kuulostamaan suhtkoht samalta eri laitteilla kuunneltuna?

Niin, kornisti sanottuna "opettele miksaamaan". ;)

Edit: Tai siis paremminkin "palkkaa miksaaja ja masteroija". :D
Uutta näytettä...
virtalahde
25.08.2006 19:31:06

Miten saan biisin kuulostamaan suhtkoht samalta eri laitteilla kuunneltuna?

Ongelma on kuuntelussa & akustiikassa. Tällä hetkellä teet miksauksen kuulostamaan hyvältä omassa kuuntelussasi, joissa ylämiddle/alatreble on jotenkin korostunut. Kuuntelu kuntoon, tai sitten opettelet ns. aivokompensaation.

Oikeastihan mitään absoluuttista totuutta ei ole (paitsi Genelecit)

Hehehe. :D
Jaakko Viitalähde >> http://www.virtalahde.com
Timo JM
25.08.2006 20:09:34 (muokattu 25.08.2006 20:09:51)

...tai sitten opettelet ns. aivokompensaation.

Tuota en ole ennen kuullutkaan.
...siis mun mielestä.
Roksennus
25.08.2006 20:10:52
Jos ei ole (ja vaikka olisikin) mahdollisuutta kuunnella monilla eri kaiuttimilla niin jonkinlaista kuvaa antaa EQ:lla leikkiminen.

Kuuntele tuotostasi EQ:n läpi ainakin noilla peruskuvioilla: V, A ja Flat. Kannattaa käyttää mielikuvitusta tuon käyrän kanssa ja koittaa mahdollisimman useita eri vaihtoehtoja.

Siinä vaiheessa kun biisi kuullostaa hyvältä tai ainakin siedettävältä käyrän muodosta riippumatta niin aletaan olla jo suht lähellä totuutta.
"Time's never wasted when you're wasted all the time!"
virtalahde
25.08.2006 20:25:01

Tuota en ole ennen kuullutkaan.

Heitin hatusta termin, tarkoitin lähinnä kuuntelun huonojen puolien oppimista. Jos kuuntelussa on vaikka huomattavan räikeä ylämiddle, opetellaan se, kuinka v***umaiselta miksauksen pitää kuulostaa että se olisi oikeasti kunnossa.

Mutta paljon parempi on tietysti pistää kuuntelu kuntoon.

Tietokoneen aktiivimonitorit - puhutaanko nyt aktiivimonitoreista tyyliin Soundblaster vaiko 200€ Thomann-monitorit?
Jaakko Viitalähde >> http://www.virtalahde.com
Raimo
25.08.2006 20:29:57

Heitin hatusta termin, tarkoitin lähinnä kuuntelun huonojen puolien oppimista. Jos kuuntelussa on vaikka huomattavan räikeä ylämiddle, opetellaan se, kuinka v***umaiselta miksauksen pitää kuulostaa että se olisi oikeasti kunnossa.

Se on oikein mainio termi, ja toi on ehdottomasti hyvä osata. Pätee pienemmässä mittakaavassa hyvin akustoituihin studioihin ja kuuntelutiloihin myös.

Niin siis jotten vain vittuilisi tässä(kin) ketjussa sanotaan nyt, että professionaalisti miksattuja ja masteroituja levyjä kandee yrittää matkia... Sieltä se löytyy, täällä netissäkin on niin turosti kaikkea miksausoppia että sitä ei ole mitään järkeä lähteä tässä kertaamaan... ;)
Uutta näytettä...
MadMatt
25.08.2006 22:08:05 (muokattu 26.08.2006 07:29:17)

--------
mhelin
25.08.2006 22:38:38

Miksauksessa (ja biisien sovituksissa jo) pitäisi keskittää energia sille alueelle joka kuuluu kaikista laitteista. Eli siis joku 150 Hz - 10 kHz, sillä miksauksen pitäisi olla balanssissa. Esim. basso&basari pitäisi toimia 2. harmonisilla taajuuksilla yksinään koska kaikki laitteet eivät toista perussäveliä. Sama homma koskee myös yläpäätä. Jos teet hommaa softalla niin laita masteriin joku EQ ja tee sille presetti jossa ylä- ja alapäätä leikataan. Sitten kun lisäät varsinkin alapäähän jotain niin tarkista tuon presetin avulla että homma on edelleen balanssissa. Ja kuuntele miksausta erittäin hiljaisella volumella, silloin ihmisen kuulo toimii parhaiten. Luureilla ei kannata luukuttaa, kuulo vaan huononee ennen pitkää.
Locrian
26.08.2006 11:51:11
Kokemuksella toi tulee enkä mä usko, että mitään selkeetä oikotietä onneen on. Itellä meni viisvuotta ja kuus paria skobeja ennenku opin. Viimeset kaks plattaa on mun omasta mielestä kuulostanu mun ekoilta oikeilta duuneilta ja hyvä niin ku ne ihan oikeita levyjä on. Mutta siis- Kuuntele tuttuja levyjä miksauskamoillasi ja tiedosta kuulemasi. Sitten teet omista jutuista balanssin suhteen samanlaisia... Ah niin helppoa ;)
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi.
Raimo
26.08.2006 12:38:49 (muokattu 26.08.2006 12:39:05)

Kokemuksella toi tulee enkä mä usko, että mitään selkeetä oikotietä onneen on. Itellä meni viisvuotta ja kuus paria skobeja ennenku opin.

Hehe! Salaliitto alkaa paljastua, siihen tarvitaankin *harjoittelua*! Missä se PeteH on kun sitä tarvitsee...?
Uutta näytettä...
Raimo
26.08.2006 14:02:31

Eikös toi ala jo riittää?

Kuiten?

Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
Uutta näytettä...
mhelin
26.08.2006 21:10:57
Bassolle ja kitaralle kannattaisi käyttää jotain putki-DI:tä joka generoi 2. harmonisia (eli tavallaan korostaa saundia oktaavia korkeammilla taajuuksilla). Esim. GT Brick voisi olla hyvä laite (bassolle DI:nä ja kitaran mikitykseen etuasteena:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=129293

EQ:ta kannattaa käyttää harkiten, se kun vaikutaa vain staattisesti johonkin yhteen taajuuteen, kun taas putkilaitteet tavallaan toimivat siinä suhteessa ikään kuin dynaamisina EQ:ina. Kuuntele tosiaan miksausta rajatulla kaistalla ja käytä esim. mieluummin kompuroita kuin EQ:ta balansoimaan miksausta. Tai jo äänitysvaiheessa hae mikin paikkoja. Varma tapa on myös leikata kaikki esim. alle n. 80 Hz taajuudet kitaroista, jotta monitoreilla jotka toistaa tuon alle ei syntyisi sellaista kuvaa että kitarat tulevat lujaa.

Mutta jos mahdollista laita joku MP3 faili esmerkiksi niin asiasta saa paremman kuvan.
Raimo
26.08.2006 22:06:47

Ei se ole minkään lelun ostamisesta kiinni. AAAAARGGGGHH!!!!
Uutta näytettä...
Danko
26.08.2006 22:17:01

Älä? Just tilasin TC Finalizer 96K:n, et tulis hyfä soundi!
Itsetyydytys on perisynti - sitä minä teen! Minä olen alastomana! -Kukkakeppi
Notefix
26.08.2006 22:23:29 (muokattu 26.08.2006 22:38:50)

Niinpä...sinänsä huvittavaa näillä palstoilla se kuinka paljon puhutaan kamoista ja soittimista, ja kuinka vähän tekemisestä ja soittamisesta. Hommat on kuitenkin suurimmaksi osaksi korvien välissä.
"Layers of layers of shit!"
Raimo
27.08.2006 00:11:39

Älä? Just tilasin TC Finalizer 96K:n, et tulis hyfä soundi!

Doh! Sillä nyt ainakaan... :P

Niinpä...sinänsä huvittavaa näillä palstoilla se kuinka paljon puhutaan kamoista ja soittimista, ja kuinka vähän tekemisestä ja soittamisesta. Hommat on kuitenkin suurimmaksi osaksi korvien välissä.

Niin juurikin.
Uutta näytettä...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)