Aihe: Yleisradion kanavauudistus sen kun etenee
1 2 3 4 5 6
Jabbe
08.11.2003 21:25:27 (muokattu 08.11.2003 21:25:41)
Jossain määrin, kyllä. Mutta tuo juttu ei ollenkaan ole niin simppeli kuin luulisi.

Samaa mieltä kuin mitä sanoit. En minäkään mitään metallia, jazzia tai nokkahuilumusaa jaksaisi kuunnella radiosta, niitä ostetaan levyllä. Radioissa soitetaan mun mielestä hyvää musaa, ja just sellasta mikä radioon sopii: hittejä, hyviä biisejä, helppoa poppia. Ei ongelmaa.

MUTTA: soittolistojen ja muiden kunniaksi voisivat YleX, NRJ ja KissFM julkaista kuukauden kokoelmacd:n. Siinä olisi 10-15 biisiä. Kaikilla radioasemilla olisi yllättäen samanlainen levy. Ja tätä sitten pitäisi kuunnella edestakaisin, eli levy pyörii alusta aina n. tunnin välein. Ei paljoa eroaisi radion kuuntelusta. Tosin ei tarvitsisi kuunnella paskanjauhantaa ja julkkisjuoruja.
sormunen
08.11.2003 21:46:18
Tässä tulee minun mielipiteeni: Mikään radio-ohjelma ei häiritse minua...

-Jos radion anti ei miellytä, siinä on off-nappula.

Mun mielestäni sä ihan selvästi sanoit, että sulle olisi hyötyä, jos just tää Pietarinkadun Oilers lopetetaan. Et sä siinä vaiheessa mitään tollasta kirjoitellut.

Sähän jaksoit tuolla alkupuolella jopa vittuilla ihmiselle, jonka mielestä toi(kin) ohjelma oli hänelle henkikökohtaisesti tärkee. Ja myös ihmiselle, joka yritti kysyä sulta, missä mennään.

Että et sä tosta off-nappulasta vielä tuolloin mitään maininnut.
Etkä myöskään höpötellyt mitään mistään oikeasta musiikista ja muusta diibadaabasta. Päinvastoin, sanoit, että ohjelman lopettamisesta olisi sulle se hyöty. että JOS sä satut kanavalle, niin voit olla varma ettet ainakaan sitä joudun kuunteleen.

Siinähän se formaattiradion idea onkin kiteytettynä, voi olla varma, ettei tartte. Pääsee silviisiin helpolla.

Täytyy vielä mainita, etten henkkoht edes tiedä, mistä ohjelmasta on kyse, jossei se sitten ole näitten pullakuskien joku viritys. Mutten mä silti omien kapeitten etujeni takia nääs fiksuna halua sitä suinpäin lopettaakaan. Joku peruste olisi hyvä olla olemassa. Ties vaikka olisikin.
Pluto
08.11.2003 23:09:36
Sormuselle

Idea on siinä, ettei KUKAAN VOI SANOA MIKÄ ON HYVÄÄ MUSIIKKIA JA MIKÄ EI!

Minua itseäni vituttaa kun ihmiset haukkuvat KissFMää sun muita, ja perustelevat sitä sanomalla että se "pilaa Suomen musiikkikulttuurin" ja "kaikki radioasemat soittavat samaa musiikkia". Vaikka loppupeleissä kyse on vain siitä, ettei SE MUSIIKKI SATU MIELLYTTÄMÄÄN HEITÄ ITSEÄÄN.

Kukaan ei ole oikeassa.
Hey silly, I got a fork.
Jabbe
08.11.2003 23:15:07
Radioiden musa on jees, mut vittuun ne soittolistat.
blastoff
08.11.2003 23:36:29
Minua itseäni vituttaa kun ihmiset haukkuvat KissFMää sun muita, ja perustelevat sitä sanomalla että se "pilaa Suomen musiikkikulttuurin" ja "kaikki radioasemat soittavat samaa musiikkia". Vaikka loppupeleissä kyse on vain siitä, ettei SE MUSIIKKI SATU MIELLYTTÄMÄÄN HEITÄ ITSEÄÄN.

Minä uskon, ettei ihmisiä välttämättä noissa kanavissa edes pelkästään ärsytä se niiden soittama musiikki vaan se, että kanavat soittavat samoja kappaleita kirjaimellisesti satoja kertoja kuukaudessa: Ei minuakaan Sean Paulin "Get busy" ärsyttänyt ensi kuulemalla, mutta kymmenen (pakkosyöttö)kerran jälkeen se alkoi jo vähän tökkiä...
Did you know that if you play New Kids On The Block records backwards... they actually sound better - Bill Hicks
HaloOfFlies
08.11.2003 23:42:52 (muokattu 08.11.2003 23:45:31)

Minä uskon, ettei ihmisiä välttämättä noissa kanavissa edes pelkästään ärsytä se niiden soittama musiikki vaan se, että kanavat soittavat samoja kappaleita kirjaimellisesti satoja kertoja kuukaudessa: Ei minuakaan Sean Paulin "Get busy" ärsyttänyt ensi kuulemalla, mutta kymmenen (pakkosyöttö)kerran jälkeen se alkoi jo vähän tökkiä...

Ja kymmenen pakkosyöttökerran jälkeen hyvä biisikin, kuten vaikkapa Evanescencen Bring Me To Life, alkaa kyllästyttää. Nimenomaan tuo asia ärsyttää kanavoiden soittolistoissa, että satoja kertoja soitetaan samat biisit. Ei siellä ihan kaikki biisit suinkaan ole huonoja. Siksi on hyvä, että on erikoisohjelmia joissa keskitytään muuhun kuin soittolistamusiikkiin. Ja nyt kun noita erikoisohjelmia aletaan vetää alas, niin samalla vedetään alas koko kanava.
"It may be cheesy, but it's the best cheese around" - Paul Stanley
HaloOfFlies
09.11.2003 00:00:08

Täytyy vielä mainita, etten henkkoht edes tiedä, mistä ohjelmasta on kyse, jossei se sitten ole näitten pullakuskien joku viritys. Mutten mä silti omien kapeitten etujeni takia nääs fiksuna halua sitä suinpäin lopettaakaan. Joku peruste olisi hyvä olla olemassa. Ties vaikka olisikin.

Pietarinkadun Oilersia juontaa Nilviäiset. Olet varmaan joskus kuullut(jos oot YleX:ää kuunnellut) mainoksen jossa on sanottu että "ainoa lätkäohjelma, jossa ei juuri puhuta lätkästä". Tulee lauantaisin kello 12 ja uusintana samaan aikaan yöllä. Toivottavasti selvisi tuosta. Tosi paljon huumoripitoista juttua, haastatteluja ja hyvää musaa(Shit music only, kuten äijät itse sen ilmaisevat)
"It may be cheesy, but it's the best cheese around" - Paul Stanley
Jabbe
09.11.2003 00:04:03

Tuossapa se pointti onkin. Ei mitään biisiä jaksa kuunnella montaa kymmentä kertaa päivässä, puhumattakaan lyhytikäisestä peruspopista. Koittaisivat jo älytä...
J-R
09.11.2003 02:34:23

Aina kun joku "aitoa" musiikkia soittava ohjelma lopetetaan YLEn kanavalta, "muusikoiden" keskuudessa nousee mieletön valitus ja kitinä siitä, kuinka jotain ala-arvoista teinipaskaa aletaan taas pakkosyöttää ihmisille. Vaikka loppujen lopuksi kyse on vain siitä, että se ala-arvoinen teinipaska ei satu meitä "muusikoita" miellyttämään. Mutta ei meidän mielipiteemme ole sen arvokkaampi kuin kenenkään muun.

No eipä ole tullut negatiivistä palautetta Ylen kanavauudistusta koskien ainoastaan muusikoiden keskuudesta. Valituksia lopetetuista ohjelmista ja formaatin muuttumisesta on tullut ihan "tavallisilta" kuulijoilta, jopa niin että tehtyjä (huonoja) päätöksiä on peruttu...kyllä kansa tietää.

Näyttää siltä että jotkut Ylessä tahtoo tosiaan valjastaa kanavat kaupankäyntiä tukemaan, laittaa pisteen tähän asti laadukkaalle radiojournalismille ja tasapäistää kanavat Piss Fm:n kaltaisiksi kasvottomiksi roskasoittolistoiksi.

Harmittaa suunnattomasti sillä "pythonia" tulee muutenkin joka ikkunasta ja ovesta. Jos sivistystarkoitus ja laadukas journalismi vaihdetaan kaupalliseen tavoitteellisuuteen/raivokkaaseen tulosajatteluun, saadaan parin vuoden päästä varmaan Ylen tv-kanaviltakin seurata ostos tv:tä, paskoja uusintoja kakkosluokan filmeistä ja tekstarichatteja?

Ja kun kyse ei ole todellakaan siitä että vain ja ainoastaan marginaaliryhmät nurisisivat. Ei vaan suurta osaa ihmisistä edelleenkään kiinnosta valmiiksijauhettu, väritön, hajuton ja mauton "purkkiruoka", missä lisäaineina mm. aivotonta P**kanjauhantaa.
maelstorm
09.11.2003 04:17:56
Aina kun joku "aitoa" musiikkia soittava ohjelma lopetetaan YLEn kanavalta, "muusikoiden" keskuudessa nousee mieletön valitus ja kitinä siitä, kuinka jotain ala-arvoista teinipaskaa aletaan taas pakkosyöttää ihmisille. Vaikka loppujen lopuksi kyse on vain siitä, että se ala-arvoinen teinipaska ei satu meitä "muusikoita" miellyttämään. Mutta ei meidän mielipiteemme ole sen arvokkaampi kuin kenenkään muun. Itse tunnen ihmisiä, jotka kuuntelevat radiota 10 minuuttia viikossa lähtiessään ryyppäämään, ja tykkäävät silloin nimenomaan kuunnella jotain täysin aivotonta musiikkia, jota me "muusikot" yksinkertaisesti sanoisimme paskaksi. Eli tyyliin Sean Paul jne... Ja ihan mukavia ihmisiä ovat, ainakaan heidän päivänsä ja koko elämänsä ei mene pilalle jos radiossa ei satukaan soimaan se oma suosikkimusiikki.

Tiivistelmänä:

-"Muusikoiden" musamaku ei ole sen oikeampi kuin muidenkaan, vaikka usein luulemme juuri päinvastaista.

-Jos radion anti ei miellytä, siinä on off-nappula.

Minkä KIROSANAN takia sä tulet muusikoiden.nettiin esittämään kannanottoja, jossa sä kerrot että se on sinun mielestäsi huono homma että muusikot kitisee silloin kun massateinipaskaa väkisin tungetaan korvat täyteen?

Käytä omaa logiikkaasi, KIROSANAN saivartelija, ja PAINA SITÄ OFF NAPPULAA jos alkaa kitiseminen häiritsemään! Pistä Kiss FM päälle ja kuuntele sitä humanistisesti hyväksyttävää ja ihailtavaa jokamiehen/naisen musiikkia, ja ole tyytyväinen siihen sitten, EI TARVITSE TULLA TÄNNE AVAUTUMAAN JA ÄRSYTTÄMÄÄN. Jos YLE X:n pitää kilpailun ym. teennäisten syiden vuoksi saada rikkoa lakia(!) ja soittaa sitä massahuttua, rauhassa, niin anna meidän, tyhmien elitistisien muusikoiden sitten täällä kitistä ja vinkua ja parkua rauhassa. pari kirosanaa tähän loppuun vielä tehostamaan.
the Mystic may release maelstorms of fire, delete freewill, enter the land of the Spirit, or even stop time.
jannu
09.11.2003 21:42:16 (muokattu 09.11.2003 21:43:12)
Tässä viimeisimmällä sivulla ovat blastoff, danny, Jabbe ja J-R kiteyttäneet sen mitä meikäläinen aloituksellaan ajoi takaa.
EDIT: ja sormunen.
Parempi kauna- kuin kaurapuuro...
askomiko
09.11.2003 22:16:22
Radiota en voi kuunnella, niinpä Juho_L:n kanssa laitettiin omat nettiradiot läjään. Riittää soittolistaa, eikä samaa piisiä kahdesti päivässä tule. Paitsi jos soittaja toivoo. ;)
Veikko
09.11.2003 22:33:49
Jokainen on soittolistoja vastaan, paitsi jos oma biisi sinne voimasoittoon sattuu. Sittenhän soittolistat ovat ihan hyviä ja tarpeellisia. Ja ainahan sen takin voi kääntää takasin soittolista vastaiseksi, kun oma tuotos tippuu sieltä pois.
"The Mississippi Delta was shining like a National guitar" Paul Simon
Jabbe
09.11.2003 22:40:26
Jokainen on soittolistoja vastaan, paitsi jos oma biisi sinne voimasoittoon sattuu. Sittenhän soittolistat ovat ihan hyviä ja tarpeellisia. Ja ainahan sen takin voi kääntää takasin soittolista vastaiseksi, kun oma tuotos tippuu sieltä pois.

Jos asia on näin, niin 10 ihmistä on soittolistojen puolella ja loput vastaan...
Veikko
09.11.2003 23:00:00 (muokattu 09.11.2003 23:00:33)
Jos asia on näin, niin 10 ihmistä on soittolistojen puolella ja loput vastaan...

Nyt en ymmärtänyt. Taisit karrikoida aika karkeasti. Tämän viikon soittolista Ylex:llä näytti seuraavalta:

A

CMX: Melankolia (20/10)
EVANESCENCE: Going Under (22/9)
KAPASITEETTIYKSIKKÖ: Pakko saada sut (27/10)
KILLER: Watching - Waiting (TBA)
LIMPBIZKIT: Behind Blue Eyes
NO DOUBT: It's My Life (TBA)
OFFSPRING, THE: Hit That (TBA)
OUTKAST: Hey Ya! (26/9)
PROTONI: Petollinen (10/10)
RASMUS, THE: First Day Of My Life (10/10)
RIPSIPIIRAKKA: Rafaelin enkeli (24/10)
VIIKATE: Leimu (27/10)
ZEN CAFE: Piha ilman sadettajaa (1/9)

B

*KOTITEOLLISUUS: Minä olen (7/11)
ANSSI KELA: Laulu petetyille
BRITNEY SPEARS feat. MADONNA: Me Against The Music (31/10)
KYLIE: Slow (3/11)
MUSE: Time Is Running Out (8/9)
PINK: Trouble (30/10)
PMMP: Joutsenet (TBA)
RED HOT CHILI PEPPERS: Fortune Faded (3/11)
REDRAMA: Hang It Up (12/9)
SIIRI NORDIN: Sydämeni osuman sai
TIKTAK: Tänä yönä taivaaseen

C

*DIDO: Life For Rent
*K-SYSTEM: Dream My Dream (TBA)
50 CENT: P.I.M.P. (26/9)
ABSOLUUTTINEN NOLLAPISTE: Täytyy muistaa (7/9)
BACKYARD BABIES: Minus Celsius (31/10)
BEATS AND STYLES feat. PAPA DEE: Girl's Anthem (-/11)
BEYONCE feat. SEAN PAUL: Baby Boy (3/10)
BLACK EYED PEAS: Where Is The Love (29/8)
CRASH, THE: Still Alive (26/9)
FINTELLIGENS feat. ILLI: Vaan sillä on väliä (10/10)
GIMMEL: Sydän pliis särkekää (10/10)
LINKIN PARK: Numb (22/9)
MAIJA VILKKUMAA: Ei saa surettaa (TBA)
PALEFACE: Colgate Soulmate (TBA)
ROCKIN DA NORTH feat. TOINEN KANAVA JA KRISU: Sun kanssa (TBA)

D

51KOODIA: Vedenjakaja (5/9)
BEATS AND STYLES feat. TONI WIRTANEN & B.O.DUBB: Dynamite
BLU CANTRELL feat. SEAN PAUL: Breathe
COLDPLAY: God Put A Smile Upon Your Face
DIDO: White Flag (1/9)
DON JOHNSON BIG BAND: Jah Jah Blow Job (3/9)
EMINEM: Business
EVANESCENCE: Bring Me To Life
FOO FIGHTERS: Low
HIM: The Sacrament
I'DEES: Brave & Optimistic Girl
JONNA TERVOMAA: Rakkauden haudalla
JONNA: Kaikki talossa
JUSTIN TIMBERLAKE: Senorita
NYLON BEAT: Nukutaan
PALEFACE: Til Break Of Dawn
ROBBIE WILLIAMS: Something Beautiful
SADETANSSI: Kuvasi kaltainen (18/8)
SEAN PAUL: Get B

Mun mielestä tuossa on aika laaja skaala tämän päivän populaarimusiikkia. Ja kotimaisiakin on suuri määrä. Pitää vaan tyytyä siihen faktaan, että jonkinlaisia soittolistoja tulee aina olemaan. Joko ne ovat musiikkitoimittajan omia listoja, tai sitten radiokanavan ja levy-yhtiöiden sovussa tekemiä listoja, ihan sama.

EDIT: ei mitn
blastoff
09.11.2003 23:19:51
Tämän viikon soittolista Ylex:llä näytti seuraavalta:

Aika merkittävä asia jota et maininnut on se, että vain nuo kolme tähdellä merkittyä kappaletta ovat tälle viikolle tulluita uutuuksia.

Käykääpä huviksenne katsomassa Radio Helsingin "soittolistaa" siellä soitetaan tuon YleX:n listan verran ERI kappaleita about neljässä tunnissa.

http://www.radiohelsinki.fi/soittolistat.phtml

Pitää vaan tyytyä siihen faktaan, että jonkinlaisia soittolistoja tulee aina olemaan. Joko ne ovat musiikkitoimittajan omia listoja, tai sitten radiokanavan ja levy-yhtiöiden sovussa tekemiä listoja, ihan sama.

Ei ole!
Did you know that if you play New Kids On The Block records backwards... they actually sound better - Bill Hicks
Veikko
09.11.2003 23:33:45 (muokattu 09.11.2003 23:38:27)
Aika merkittävä asia jota et maininnut on se, että vain nuo kolme tähdellä merkittyä kappaletta ovat tälle viikolle tulluita uutuuksia.

Jaa, mikäs merkitys sillä on? Viikossa nousee kolme uutta ja... Jos koko lista vaihtuisi kerralla niin ihmiset valittaisivat kun radiossa nyt ei soiteta sitä eikä tätä enää.

Laitoin listan siksi esille, että siitä näkyy se kuinka monimuotoista musiikkia sieltä tulee ulos primetimen aikaan. Ei siellä minun lempimusaani ole, mutta siihen aikaan kuin noita biisejä soitetaan eetterissä olen töissä. Siellä on radio joskus päällä taustalla jumputtamassa. En voi sanoa että musiikkia silloin sanan varsinaisessa merkityksessä kuuntelisin, mutta siinähän se soi taustalla. Joskus huomio saattaa kiinnittyä hyvään biisiin ja joskus luvattoman huonoon. Jos haluan kuunnella mieleistäni musiikkia teen sen kotona sohvallani, valitsemaltani levyltä.
blastoff
10.11.2003 00:05:47 (muokattu 10.11.2003 00:08:47)
Jaa, mikäs merkitys sillä on? Viikossa nousee kolme uutta ja... Jos koko lista vaihtuisi kerralla niin ihmiset valittaisivat kun radiossa nyt ei soiteta sitä eikä tätä enää.

Tarkoitin vain, että kolme uutta kappaletta on IMHO aivan älyttömän vähän. (Varsinkin, kun miettii kuinka paljon uutta ja hyvää musiikkia julkaistaan koko ajan) Käytännössähän tuo tarkoittaa sitä, että enemmistö tuolla listalla olevista kappaleista roikkuu siellä kuukaudesta toiseen...

Jos haluan kuunnella mieleistäni musiikkia teen sen kotona sohvallani, valitsemaltani levyltä.

Näin minäkin suurimmaksi osin toimin, mutta olisihan se ihan mukavaa jos voisin avata minun (,sinun ja meidän kaikkien) rahoilla kustannetun radiokanavan, ja kuulla sieltä joskus kunnollista ohjelmaa. Se ei liene liikaa vaadittu?
.

P.S. En minä oikeasti maksa TV-lupamaksua, mutta minun vanhemmat maksaa. Ehkä.
Hermanni
10.11.2003 10:40:37
Kyllähän ton soittolistan ohella YleX soittaa paljon, todella paljon muutakin, mä en ymmärrä tota iänikuista valitutsta siitä et ne ei soita just sitä Bulgarialaista 12 minuutin proge-eeposta jonka just ois halunnut kuulla.

Yleisradiokaa ei elä enää niin rikkaita päiviä kun on joskus elänyt, pitää saada kuuntelijoita.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)