onni 26.08.2006 01:08:17 | |
---|
Tässä kirjoittelin aikaisemmin midimergeristä. Tuli mieleen sellainen asia, kuinka paljon viitsitään nähdä vaivaa saundien ohjelmonnissa. Vedetäänkö tehtaan saundeilla vai onko innoikkaita saundien/ ohjelmoijien tekijöitä. Tän päivän (hyvät) syntikat ovat kuin tietokoneita. Niillä voi tehdä mitä vain. |
Jonkin verran. Motif es:n käyttämistäni soundeista yli puolia on jollain tavaa vähän ruuvattu. Etenkin matto, synamatto ja liidisoundeja. Layereita lisätty yms. Mutta paljon mennään myös ihan preseettisoundeilla, hyviä kun ovat. Aika usein tulee tilanteita, että tarttee tehdä mittatilaustyönä levyversiota lähellä oleva autenttinen soundi. Esim Killerin All I want :n alun jousisysteemi tai vaikka Final Countdownin teema (alkujyrinöineen). Myös ufo-taustamattojen kanssa tulee kikkailtua ja etittyä sopivaa kilisijää sinne taustalle. Enemmänkin vois säätää soundeja jos osais (jaksais opetella). Mut hei, ei se haittaa! |
krushing 26.08.2006 11:23:01 | |
---|
Mä en käytä presettejä koskaan. |
HK 26.08.2006 23:40:35 | |
---|
Jos on kiire niin sopiva presetti on oiva pohja mistä lähteä kehittämään sitä justiin sopivaa. Peltikorva puupäässä. |
Leikari 28.08.2006 08:49:52 | |
---|
Mä en käytä presettejä koskaan. ...eihän kaikissa oikeissa syntikoissa edes ole presettejä sitten on tietenkin samplesoittimet, joiden akustisia soittimia jäljitteleviä soundeja on monesti tarpeen vähän viilailla ... tuo nyt riippuu, että mitä tekee... Soitetaan jamia! |
Fuzzy Boner 28.08.2006 08:51:07 | |
---|
Mä en käytä presettejä koskaan. Mä käytän aina. CHILDREN OF BARON!!! |
Thomy 28.08.2006 10:28:07 | |
---|
Mä käytän aina. Mä joskus. Joissain synissa presetit on ok, monissa ne taas eivät vastaa omia mieltymyksiä, vaikka itse soitin olisikin kelpo laite. Mikäli soittimessa on kaiku, delay tms. efektiprosessori, niin "tehtaan soundeissa" sitä on lähes poikkeuksetta annosteltu aina liikaa. Kuulostaa komealta musakaupassa yksin soittaessa, mutta sekavalta mössöltä bändin seassa. |
JPQ 28.08.2006 10:58:17 (muokattu 28.08.2006 10:58:32) | |
---|
Olen joskus muokkaava&alusta tekijä ja reverbiin sanon että sekin harmittaa ettei jotkut synat toimi lainkaan ilman soundeissa olevia efektejä. Tai synan hommaan parhaat soundit vaatis efekti setin joka mahdoton sillä synalla. |
Leikari 28.08.2006 11:37:42 | |
---|
Joissain synissa presetit on ok, monissa ne taas eivät vastaa omia mieltymyksiä, vaikka itse soitin olisikin kelpo laite. Mikäli soittimessa on kaiku, delay tms. efektiprosessori, niin "tehtaan soundeissa" sitä on lähes poikkeuksetta annosteltu aina liikaa. jep - kyseessähän ei ole, että soundit sinänsä olisivat huonot vaan, että jollakin säädöllä voi muokata paremmin kussakin tilanteessa haluttua soundia vastaavaksi harvassa kait ne, jotka osaavat vaikkapa samplesta tehdä tehtaan käyttämiä ohjelmointijamppoja parempia soundeja - "analogipörinät" kyllä teen aina itse oman maun ja mielikuvituksen mukaan Soitetaan jamia! |
Janus 28.08.2006 11:50:47 | |
---|
Muokkaan preseteistä mieleisiä. VA- ja analogisynillä tulee toisinaan ruuvattua ihan tyhjästä asti. Jos mennään levylle, niin sitten layeroidaan (tosin, vähän tyylilajista riippuen) 2 tai 3 koneen samantyyppisiä soundeja päällekkäin, ettei mikään soundi kuulosta yksiselitteisesti "sen ja sen valmistajan siltä ja siltä koneelta ja patchilta". |
teroyk 28.08.2006 12:37:52 | |
---|
...eihän kaikissa oikeissa syntikoissa edes ole presettejä Eikun on. Missähän asennossa Moogeissa ollut nupit kun on lähteneet tehtaalta? :) |
teroyk 28.08.2006 12:44:11 | |
---|
Itse en käytä presettejä koskaan (jäljempänä poikkeus). Yleensä niistä saa pikkasen parempia, kun jaksaa nähdä vaivaa. Sillä tehdasohjelmoijat tekevät soundit aika kiireellä. Yksi poikkeus on silloin, kun haluan matkia jotain biisiä, jossa on alunperin käytetty presettiä. |