Aihe: Miksaaminen korvatulpilla
1 2 3 4 5 69 10 11 12 13
PL
24.08.2006 18:55:58 (muokattu 24.08.2006 18:58:25)
Vieläks noilla saa pesää?

Ei niillä saanut ennenkään, no joku mörkö saattoi sillointällöin kaatua. Paljon paremmin lohkesi kanttihousujalkaisille kuin puulaatikonkahvassaroikkujille.
J.T.
24.08.2006 20:24:36
Vieläks noilla saa pesää?
Ei niillä saanut ennenkään, no joku mörkö saattoi sillointällöin kaatua.

Haaahhh!! Nyt napsahti plussa!!
kamelisko
24.08.2006 20:40:03
Pitääpä heittää omakin lusikkani tähän soppaan..

Yhdelläkään keikalla en ole ollut joka olisi kuulostanut hyvältä ilman tulppia. (on pieniä ja isoja keikkoja, kuuluisia ja vähemmän kuuluisia bändejä) Äänenpaineen ollessa yli-inhimillinen alkaa tulla kaiken maailman räminöitä ja kolinoita ja resonointia. Ikinä ei kävis mielessäkään mennä millekkään keikalle ilman korvatulppia.

Tasaisesti vaimentavilla hyvillä tulpilla voi miksata ihan rauhassa. Kyllä ne pahat taajuudet niittenkin läpi kuulee.

Täällä selvästi vanhat parrat yrittää keksiä lohdutusta miksi ovat pilanneet kuulonsa nuorena...
pitk
25.08.2006 10:20:19

Ikinä ei kävis mielessäkään mennä millekkään keikalle ilman korvatulppia

Kandeee sitten pysyä himassa polkemassa polkuharmoonia. Ei tuu liian lujaa.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
Teijo K.
25.08.2006 10:24:48

Yhdelläkään keikalla en ole ollut joka olisi kuulostanut hyvältä ilman tulppia. (on pieniä ja isoja keikkoja, kuuluisia ja vähemmän kuuluisia bändejä) Äänenpaineen ollessa yli-inhimillinen alkaa tulla kaiken maailman räminöitä ja kolinoita ja resonointia. Ikinä ei kävis mielessäkään mennä millekkään keikalle ilman korvatulppia.

Tasaisesti vaimentavilla hyvillä tulpilla voi miksata ihan rauhassa. Kyllä ne pahat taajuudet niittenkin läpi kuulee.

Täällä selvästi vanhat parrat yrittää keksiä lohdutusta miksi ovat pilanneet kuulonsa nuorena...

Miulla on testattu kuulo ihan taannoin pitemmän kaavan mukaan ja se oli vallam mainio kiitosta vain paljon. Ei tinnitäkään edes, joten mikäs tässä on ollessa.

Kannattaisi ehkä alkaa käymään parempien orkesterien keikoilla.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
Kokki
25.08.2006 12:06:47

Pitää kyllä kompata täysin. Empä muista montaakaan keikkaa joilla bändi olisi kuulostanut hyvältä ilman tulppia, ja en lähde yhdellekään keikalle ilman. Tosin olen kiertänyt enimmäkseen kuuntelemassa hieman raskaampaa musiikkia.

Joillain ihmisillä kuulokynnys ei alene vuosien melullakaan, ja toisilla taas vaurioituu kuuloaisti jo helpommasta. Ei kiinnosta lähteä veikkaamaan ilman tulppia kumpaan sakkiin kuulun niin kauan kunhan musiikki kuulostaa hyvältä tulppien kanssa.
kivi
25.08.2006 14:16:46 (muokattu 25.08.2006 14:20:52)

Kuulo on hyvä, huomattavasti tavallista parempikin, eikä korvissa edes vihellä. Heinäsirkat kuuluvat mainiosti ja kovaa, vaikka ollaan jo keski-iässä.

Kesän mittaan tulee sellaiset kahdeksan rokkifestaria koluttua, ja muut vuoden keikat päälle, varmaan pitkälle toistasataa keikkaa vuodessa, ja tätä tahtia on menty tauotta vuodesta 1980 jolloin keikkojen aktiivinen koluaminen mun osaltani alkoi. Hyvin harvoin tulee tulppia tarvittua, ellei lauteilla ole aivan aloittelijoita.

Välillä on kyllä ollut vaiheita, joissa kuulo on rasittunut niin että sitä on pitänyt suojata. Syy on joka kerta paljastunut omasta orkesterista, ja selvinnyt vaihtamalla rumpali parempaan - huonon rumpalin kanssa melurasite on niin paha ettei kestä enää muutakaan mökää.

Samalla tavalla uskoisin, että esimerkiksi korvalappustereoiden melurasite saattaisi iskeä keikoillakin, vaikkei se ole keikkojen syytä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Roberto
25.08.2006 14:37:09

Pahat taajuudet? Mitä helvettiä? "Olen suomen paras miksaaja, koska kun minä väännän nappulat kohdilleen jäljelle jää vaan hyviä taajuuksia! Kadotkaa iäksi, pahat taajuudet ihmisten korvapoloja raiskaamasta!"

Veikkasi nuori poika viiksekäs ja kossahti metsään notta paukahti.
musamies
25.08.2006 21:37:23
Ikinä ei kävis mielessäkään mennä millekkään keikalle ilman korvatulppia

Mä vetäisin tuossa just yhden keikan, jossa kukaan yleisöön kuuluvista ei kysellyt korvatulppia. Pistin MD:n mikin nauhoittamaan flyygelin viereen. Mukana oli myös rummut.

Kunnanvaltuuston puheenjohtaja ja kumppanit nauttii samassa huoneessa pöydän antimista ja juttelee mukavia, osoittavat välillä suosionosoituksia. Juttelu kuuluu taustalta ilman huutoa biisienkin aikana - hyvä niin.

Yksi innostui kokeilemaan laulamista. Onnistui akustisesti ilman vahvistimia.

Keikkapaikka edesmenneen valtioneuvos Danielson-Kalmarin huvila.
kivi
26.08.2006 06:20:00

Ja ei, Kuulonhuoltoliiton pelottelu ei pelottele herkkäkorvaisen korvia herkemmiksi. Uskomattoman (kivi)kautista ajattelua.

Ei niin, mutta turha tulppien käyttö herkistää niitä kyllä ja tekee niistä haavoittuvampia.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Tympee Huttunen
26.08.2006 09:52:34 (muokattu 26.08.2006 09:54:04)
Ei niin, mutta turha tulppien käyttö herkistää niitä kyllä ja tekee niistä haavoittuvampia.

Eiköhän se näin ole. Tulpat on muutenkin kyseenalainen ratkaisu (varsinkin miksaajalla), koska ne ei todellakaan poista itse ongelmaa. Oli ongelmana sitten soolokitaristin kirskuva marsu tai basistin humiseva torni. Kyllä auktoriteettia ja munaa pitää miksaajalta sen verran löytyä, että tarpeen tullen hän kävelee itse lavalla ja vääntää volumenapin itse pienemmälle. Jos miksaaja ei pysty kuuntelemaan keikkaa ilman tulppia on kyllä jokin mennyt pahasti pieleen. Todella itsekästä miksaajalta käyttää tulppia siinä tilanteessa, kun hän huomaa ettei pysty itse kuuntelemaan keikkaa ilman niitä. Se on todella vaarallista juopuneelle yleisölle. Yleisö seisoo kuitenkin lähempänä ämyreitä, mitä turvallisen välimatkan päässä oleva miksaaja.

Olen parilla keikalla koittanut käyttää tulppia enkä pidä siitä kyllä yhtään. Usein tulee laulettua tai huudeltua keikalla ja tulppien ollessa päässä, ei oman äänen alta kuulu kyllä mitään.
Minä Rakenna itse pedaalisi Hyvää kesää!
musamies
26.08.2006 13:10:56 (muokattu 26.08.2006 13:31:41)
Oli ongelmana sitten soolokitaristin kirskuva marsu tai basistin humiseva torni.

Minkä takia on niin, että usein varsinkin kitaristia tai kitaristeja pidetään syypäänä mölyyn? Rumpali on tietekin toinen, mutta hänellä ei ole yhtä helppokäyttöistä volanappia.

Mietin tässä sitä kun en muista juuri kuulleeni, että kukaan sanoisi: keikka meni huonosti kun oli niin kovaa vetävä kosketinsoittaja?

Itse rajoitan rokkikeikoilla (jossa kitaristeja mukana) aiheuttamaani lavamökää käyttämällä kuulokemonitorointia ja ohjaamalla koskettimia vain hyvin minimalistisesti lavalle. Viihde-, iskelmä- tai jazzkeikalla annan koskettimien tulla reilummin lavalle.

Mun oma veikkaus on, että keskimäärin kitaristeillä kaavamaisempi toimintatapa ja usein se sama vahvistin mukana oli tilanne mikä vaan. Monesti toimisi minun mielestä paremmin akustinen ja mahdollisesti nailonkielinen kitara jos ei vedetä mitään rokkia tai vaikka sähköinen kitara ja joku vanhasta putkiradiosta tehty vahvistin jonka voi mikittää.

---------------------------

Se on todella vaarallista juopuneelle yleisölle. Yleisö seisoo kuitenkin lähempänä ämyreitä, mitä turvallisen välimatkan päässä oleva miksaaja.

Tähän pitäisi kiinnittää huomiota mm. kaiutinten sijoituksessa ja ohjata yleisö turvallisille paikoille.

Isojen tilojen kattaminen äänellä jollain muulla tapaa kuin yleisön korvan korkeudella kovalla olevilla kaiuttimilla. Kunnollista kaiutinnostinta ja viivelinjaa kehiin. Jos tila ei ole yhtenäinen, niin kehiin vaikka ilman viivelinjaa hiljaisella olevia kaiuttimia, joiden tehtävä siirtää selvää ääntä kauemmas.
sormunen
26.08.2006 14:17:49

Yhdelläkään keikalla en ole ollut joka olisi kuulostanut hyvältä ilman tulppia. (on pieniä ja isoja keikkoja, kuuluisia ja vähemmän kuuluisia bändejä) Äänenpaineen ollessa yli-inhimillinen alkaa tulla kaiken maailman räminöitä ja kolinoita ja resonointia.

Tää on kyllä jo valintakysymys. Pitää käydä kuuntelemassa hyviä bändejä, ei välttämättä niitä, mitä muitten mielestä pitää kuunnella.

Kun lukee tätä ketjua, niin alkaa vaikuttaa vahvasti siltä, että tässä on kaksi ongelmaa. Tai toinen ei oo ehkä niinkään ongelma vaan tämän ajan muotijuttu.

Ensimmäinen ja vakavampi on se, että nuoret tuhoavat kuulonsa korvalappustereoilla. Esimerkiksi Anttiykkösen tapauksessa hänen elimistönsä vaikuttaa olevan jo jossei rikki, niin niin pahasti rasittunut, että oikeastaan ainoa ratkaisu olisi välttää kaikenlaista äänisaastetta (niin musaa kuin liikennemeluakin) siksi aikaa, että elimistö ehtii levätä. Sen jälkeen voisi jatkaa uusin eväin ja unohtaa ne korvalappustereot laatikkoon ja käyttää niitä sitten ehkä joskus siihen, mihin ne on tarkoitettukin eli esmes muistin virkistämiseen.

Mä näin eilen Kaisaniemen Anttilassa yhden nuoren jampan, joka -yllätys yllätys- kantoi kitaralaukkua ja sillä oli earit korvissa ja sit se niitten päälle sovitteli korvalappustereoita.

Tää on selvästi ongelma, josta kuulonhuoltohysteria on vastuussa. Veikkaan, että joku on tehnyt jutusta bisneksen. Rikollista toimintaa leikiä nuorten ihmisten kanssa tuolla tavalla.

Toinen voisi sitten olla sellainen juttu, että oon aistivinani muutamista kirjoituksista henkeä, jossa kyse onkin soundista. Eli kyse olisi siis jonkinmoisesta kulturellisesta muutoksesta, jossa ollaan totuttu jo siihen, että MP3 -musa flättinä ja buustattuna soundin luurankona onkin se oikea ja hyvä soundi. Tällöin tietty kaikki muu on huonoa ja "pahoja taajuuksia". Silloinhan on luontevaa pistää tulpat korviin jolloin esmes bassot tulee korostumaan, koska ne tulevat luita myöten ja muu jää sitten tuhnuamaan vaikkuun.

Tää on musta puolestaan vain sitten muoti-ilmiö, mistä viime pelissä jää jäljelle vain MP3 hyödyllisenä tapana demota ääntä ja hyvänä pakkaustapana esmes äänittää vaikka kaupunkimeteleiä, niinkuin itse tein Creative Zen Nanollani. On siitä myös hyötyä pakatessa esmes pelien musaa. Ja baarien taustamusaa, mutta siitä, onko itse taustamusa hyödyllistä, voidaankin tietty olla pariakin mieltä.
musamies
26.08.2006 19:26:46
jäljelle vain MP3 hyödyllisenä tapana demota ääntä

Sikäli harmillinen pakkaus kun se pilaa sen mitä on kalliilla laitteilla saatu aikaan.

Toisaalta pakkausaste vaikuttaa huomattavasti pilaamiseen ja matalin mahdollinen MP3 pakkaus pilaa ääntä kuitenkin vähemmän kuin esim. perinteinen radiolähetys.

Häiritsee kun tuli tallennettua digitaalimuotoon joitain omia LP levyjä ja tilan säästämiseksi pakkasin ne maltillisimmalla tavalla MP3:seksi. Pitää tehdä homma uudestaan pakkaamattomana vaikka tuolle ulkoiselle kiintolevylle ja varmuuskopio DVD levyille tms.
PL
26.08.2006 19:45:40

Toisaalta pakkausaste vaikuttaa huomattavasti pilaamiseen ja matalin mahdollinen MP3 pakkaus pilaa ääntä kuitenkin vähemmän kuin esim. perinteinen radiolähetys.

Ja ketut!

Jos perinteisellä tarkoitetaan YLE:n lähetysketjua meneiltä vuosilta niin ei juurikaan pakkaudu.

Asia erikseen on paikallisradioiden ISDN-linjoille ja pikkulähettimille mahdollisiman suurella deviaatiolla työnnetty ryönä.
musamies
26.08.2006 19:54:23 (muokattu 26.08.2006 19:56:49)
Ja ketut!
Jos perinteisellä tarkoitetaan YLE:n lähetysketjua meneiltä vuosilta niin ei juurikaan pakkaudu.
Asia erikseen on paikallisradioiden ISDN-linjoille ja pikkulähettimille mahdollisiman suurella deviaatiolla työnnetty ryönä.

Jos mä vetäisen tällä koneella pienimmällä pakkauksella 320 Kbps ääntä talteen ja soitan sen jollekin, niin kuuntelija ei todennäköisesti osaa sanoa onko pakattu vai ei.

Radiolähetyksen sensijaan tunnistaa radiolähetykseksi helpommin autossa tai kotona. Minun mielestä sellaiset radiokanavat on persiistä, jotka laajemmin muuttelee ääntä lähetysvaiheessa.

Sellainen sivuhuomio tuli mieleen, että ennen oli kuulemma Lahdessa radiomastojen läheisyydessä niin voimakas lähetys, että joku kanava kuului kuulemma jos kattilankansi oli sopivassa asennossa hellalla.
saastara
26.08.2006 20:02:32
Jos mä vetäisen tällä koneella pienimmällä pakkauksella 320 Kbps ääntä talteen ja soitan sen jollekin, niin kuuntelija ei todennäköisesti osaa sanoa onko pakattu vai ei.

Radiolähetyksen sensijaan tunnistaa radiolähetykseksi helpommin autossa tai kotona. Minun mielestä sellaiset radiokanavat on persiistä, jotka laajemmin muuttelee ääntä lähetysvaiheessa.

Minä tääs veikkaan, että peruskuulija ei erottaisi sitä muutosta vaikka mitä tekisit sille ääninauhalle.. Harvaa jaksaa kiinnostaa ääniaaltojen kompressoiminen, Kbps-pakkaus ymv roinat.. Kunhan poppi soi ja mahla virtaa. :) Toki jos soitat jollekulle asiasta valveutuneemmalle, mutta tuskin perustallaaja edes tajuaa mitä hänelle selittäsit. :D
Lisää middleä ja vähemmän volumea.
musamies
26.08.2006 20:07:47 (muokattu 26.08.2006 20:11:38)
Minä tääs veikkaan, että peruskuulija ei erottaisi sitä muutosta vaikka mitä tekisit sille ääninauhalle..

En tarkoita peruskuulijaa. Vaikka meikäläisen kaltaista, joka on opetellut analysoimaan ääntä ja opettelee edelleen.

Suuri enemmistö ei analysoi kuulemaansa ääntä ihmeemmin.

Täytyy kehuskella sen verta, että on kuuntelemisen taidosta jotain muutakin hyötyä ollut kuin voi netissä kirjoitella. Huomasin kuulemalla vesiputkivuodon, johon kukaan muu ei ollut kiinnittänyt huomiota.
saastara
26.08.2006 20:21:11
En tarkoita peruskuulijaa. Vaikka meikäläisen kaltaista, joka on opetellut analysoimaan ääntä ja opettelee edelleen.

Suuri enemmistö ei analysoi kuulemaansa ääntä ihmeemmin.

Täytyy kehuskella sen verta, että on kuuntelemisen taidosta jotain muutakin hyötyä ollut kuin voi netissä kirjoitella. Huomasin kuulemalla vesiputkivuodon, johon kukaan muu ei ollut kiinnittänyt huomiota.

Oletpa sankari.
Lisää middleä ja vähemmän volumea.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)