juikka111 23.08.2006 18:39:42 | |
---|
Nytpä tuli ghs:än kielet testattua. Aivan kakkaa. Huono soittaa ja huono saundi ja se vähänkään kelvollinen saundi, joka niissä oli, katosi varsin äkkiä. Thomastikin kielet tähän mennessä minusta ehdottomasti parhaat. Varmaan lähtee taas uusi setti kitaraan. Ei sovi unohtaa, että musiikki avaa itse kullekin tiedon ja ymmärryksen portin kohti vastuuntuntoisten yhteistyökumppaneiden aatteellisia intressejä. |
Alpertti 23.08.2006 21:45:19 | |
---|
Pyramid:n Western Folk .012 - .052 -satsi on ollut lähes poikkeuksetta käytössä muutaman vuoden. Mikään ei ole pakko |
PLO 24.08.2006 09:45:53 | |
---|
Höh. Odottamattomia vaikeuksia ilmaantui taas eteen. Kielisetit kotoo loppu ja piti lähteä kaupoille. Tampereen liikkeistä ei äkkiseltään löytynytkään noita D'addarion 80/20 pronssi kieliä, mitä oon tottunut käyttämään. Sen sijaan hyllyihin oli ilmaantunut noita 85/15 American Bronze settejä. Onko noista jollain kokemusta, erooko havaittavasti noista edellä mainituista? |
flattopguitar 24.08.2006 10:36:32 (muokattu 24.08.2006 12:39:43) | |
---|
D'addarion 80/20 pronssi kieliä, mitä oon tottunut käyttämään. Sen sijaan hyllyihin oli ilmaantunut noita 85/15 American Bronze settejä. Eroaa. 85/15 setti on hieman paksumpi osasta kielistä ja siitä tulee enemmän vetoa kaulaan. Ei paljoa, mutta vähän. Lisäksi 85/15 setin kielien punonta vaikuttaa erilaiselta kuin 80/20, eivätkä ne ole aivan yhtä kirkkaat. Ihan hyvät kielet, mutta ilmeisesti laadullisesti hieman huonommat, koska niitä myydään aina halvemmalla. Itse olen käyttänyt tuota settiä kitaroissa, jos olen halunnut hieman tummemman soundin ja käytän saman setin 12-kielis versiota pelkästään. Noista kielistä lähtee nopeasti se kirkkaus pois, mutta sen jälkeen pysyvät kohtuullisen pitkään samankuuloisina. Kannattaa testata, mutta älä maksa tuosta setistä mitään kympin lähellä oleviä hintapyyntöjä. 6-7euroa max! Jännitysero D'addarion kotisivuilta: 80/20 setti: 72,13kg, 85/15 setti: 77,84kg. Eli eroa noin 5,5kg. Sen yleensä jo huomaa hieman tiukempana tuntumana tai sitten että kaulaan tulee hivenen enemmän koveruutta. Niin laskin nyt 80/20 setin 12-53 jännityksen ja 85/15 setin 12-54 jännityksen, koska jälkimmäisestä ei löydy 53 paksuista versiota ala E-kielestä. Kitara ja -laitepalsta jonne myynti-ilmoitus ei hautaannu henkilöiden jatkuvan ilmoitusten uusimisen vuoksi ja jossa on hyvät osastot tavaroille ja tarkat säännöt: http://kitara.myfreeforum.org/ |
Ocku 24.08.2006 11:01:10 | |
---|
Thomastikin kielet tähän mennessä minusta ehdottomasti parhaat. +1! Thomastik-Infeldin kielisetit ovat erittäin hyvin balanssissa. Huomaa että pojat eivät ole summassa heittäneet eri paksuisia kieliä pakettiin, vaan että siellä on joku ajatus takana. Spectrum-sarja on "perinteinen" akustisen kielisetti. Plectrum-sarja taas vaatii vähemmän tensonia mikä mahdollistaa paksumpien kielien käytön (= lisää massaa) jänniteen pysyessä samana. Classic-sarjan kielissä löytyy kahta eri tyyppiä - N ja S - jotka eroavat toisistaan paljon. N on perinteinen nylonkieli ja S jotain ihan muuta. John Pearse:sta puheen ollen, Thomastik-Infeld valmistaa niitä alkuperäisiä John Pearse-kieliä, eli |
PLO 24.08.2006 13:14:55 | |
---|
Kannattaa testata, mutta älä maksa tuosta setistä mitään kympin lähellä oleviä hintapyyntöjä. 6-7euroa max! Niin laskin nyt 80/20 setin 12-53 jännityksen ja 85/15 setin 12-54 jännityksen, koska jälkimmäisestä ei löydy 53 paksuista versiota ala E-kielestä. Juu en. 7€ maksoin, kun hätäpäissäni yhden satsin otin mukaani, mutta en vielä tosiaan arvannut laittaa kitaraan. Ja tosiaan kyseessä tuo 12-54. Mites muuten vielä. D'addarion sivujen mukaan EXP menee soundillisesti noitten väliin. Pitääkö kutinsa, kun sinulla nyt on kokemusta noista kaikista. |
flattopguitar 24.08.2006 14:16:54 (muokattu 24.08.2006 14:17:35) | |
---|
Mites muuten vielä. D'addarion sivujen mukaan EXP menee soundillisesti noitten väliin. Pitääkö kutinsa, kun sinulla nyt on kokemusta noista kaikista. Pidän paljon EXP kielistä, mutta olen koittanut vain EXP 80/20 versiota, enkä sitä mikä on tehty päällystämällä phospor-bronze kielet. Soundillisesti niissä on sitä samaa kirkkautta ja terävyyttä, mutta myös jotain muuta. Mun mielestä nuo on parhaimmat koittamani päällystetyt kielet ja niiden kestävyys on ainakin parikertaa parempi kuin tavallisissa. Silti, päällystämättömät vievät voiton hitusen paremmalla soundilla. EXP:t on varmaan hyvät kielet henkilölle, jonka kädet hikovat paljon ja/tai soittaa akustisella vain silloin tällöin. Tavalliset kielet korruptoituvat vaikka niillä ei soittaisi muutamassa kuukaudessa, mutta uskon että nuo EXP:t pysyvät "elävinä" paljon pidempään. D'addarion taulukkojen mukaan niiden jännitys on sama kuin normaali 80/20 setissä, mutta mielestäni näin ei ole, vaan niiden jännitys on hivenen suurempi. Kielet tuntuvat vähän jäykemmiltä, mikä ei vält. ole huono homma. Niin jos tuon EXP setin punomattomia e- ja h-kielten kieliä voisi ostaa yksittäiskappaleina, niin varmaan ostaisin niitä, koska kuulostavat paremmilta kuin päällystämättömät kumppaninsa. Punomattomissa ja päällystetyissä kielissä on todellakin oikealla tavalla kirkas ja paksu soundi. Kitara ja -laitepalsta jonne myynti-ilmoitus ei hautaannu henkilöiden jatkuvan ilmoitusten uusimisen vuoksi ja jossa on hyvät osastot tavaroille ja tarkat säännöt: http://kitara.myfreeforum.org/ |
PLO 24.08.2006 14:51:16 | |
---|
Jep. Voisikin oikeastaan kokeilla noita EXP 80/20 kieliä. Mulla on tällä hetkellä pääsääntöisesti käytössä noi sähkökitarat, eikä valitettavasti ehdi hirveesti soittelemaan akustista. Päällystämättömät kielet hapettuu laukussakin aika nopeeta, vaikkei paljon soitteliskaan. Sillä laitoinkin viimeks Elixiirit tuohon, mutta enpä oikein tykästynyt. Muuten ihan ok, mutta mun makuuni tappaa liikaa sitä "särmää" soundista. |
flattopguitar 24.08.2006 14:56:45 | |
---|
Muuten ihan ok, mutta mun makuuni tappaa liikaa sitä "särmää" soundista. Juuri näin. Se särmä katoaa yleensä päällystetyillä kielillä. Koita EXP-kieliä jos jostain saat niitä edullisesti. Sulla näyttää olevan niin nätti akustinen, että se jo ansaitsee kunnon kielet. Koitin kerran Santa Cruzin OM-PW kitaraa kitarapajalla ja olin myyty mies. Kertakaikkiaan hieno soundi! Kitara ja -laitepalsta jonne myynti-ilmoitus ei hautaannu henkilöiden jatkuvan ilmoitusten uusimisen vuoksi ja jossa on hyvät osastot tavaroille ja tarkat säännöt: http://kitara.myfreeforum.org/ |
juikka111 24.08.2006 15:43:07 | |
---|
Onko nuo thomastikin plektrum sarjan kielet teidän mielestä parempia, kuin spectrum sarjan? Itse tykkäsin todella noista spectrumeista, mutta jos niistä plektrumeista lähtee parempi soundi, niin voishan sitä koittaa. Ei sovi unohtaa, että musiikki avaa itse kullekin tiedon ja ymmärryksen portin kohti vastuuntuntoisten yhteistyökumppaneiden aatteellisia intressejä. |
Ocku 24.08.2006 16:47:07 | |
---|
Onko nuo thomastikin plektrum sarjan kielet teidän mielestä parempia, kuin spectrum sarjan? Itse tykkäsin todella noista spectrumeista, mutta jos niistä plektrumeista lähtee parempi soundi, niin voishan sitä koittaa. Sorry, tosta mun aiemmasta kirjoituksesta saa varmasti sen kuvan että olen verrannut TI:n kaikkia kieliä keskenään, mitä en tietenkään ole tehnyt. Eli Spectrumeita en ole testannut, vaan käytän Plectrumeita. Aiemmin käytin näitä yleisiä jenkkimerkkejä ja löysin Plectrumit kun hain kieliä matalammalla tensionilla. Sen jälkeen ei ole ollut tarvetta vaihtaa. Varmast ne on eri soundisia, mutta on mahdotonta sanoa kummat toimii paremmin sinun kitarassasi. Jos kitara on jäykkä ja paksu niin se voi vaatia kieliä joissa on kovempi jännite enne kuin se syttyy. Jos kitara taas on herkempi ja resonoivampi niin se toimii usein paremmin kielillä joissa on sopivampi jännite. Ongelmia tulee silloin jos kitara on jäykkä ja vaatii paksut jäykät kielet, mutta sen kansi ei kestää niin tuhtien kielien vetoa vaan lähtee tallan takaa nousemaan. Mulla toimii Plectrumit. |
PLO 25.08.2006 10:20:03 | |
---|
Juuri näin. Se särmä katoaa yleensä päällystetyillä kielillä. Koita EXP-kieliä jos jostain saat niitä edullisesti. Sulla näyttää olevan niin nätti akustinen, että se jo ansaitsee kunnon kielet. Koitin kerran Santa Cruzin OM-PW kitaraa kitarapajalla ja olin myyty mies. Kertakaikkiaan hieno soundi! Näinpä teenkin. Otin aamulla jo tuon avaamattoman 85/15 paketin mukaani ja käyn vaihtamassa sen noihin EXP-kieliin. Pitkään jo viimeksi harkitsin, kummat otan. varsinkin, kun pyydetty 15 euroa noista EXP:stä tuntui kohtuulliselta verrattuna Elixiireihin. Sain kyllä jo 80/20 pronssikieliäkin jo hommattua (kiitokset vaan Ahoselle. Mitä lie tapahtunut, mutta yllättävän palvelualtis se on ollut jo hyvän aikaa.), mut käytän niitä sitten taas, kun ehdin enempi akustisen kanssa touhuamaan. On tuo mun Cruz varmaan sama yksilö, mitä sinäkin oot koettanut. Tein tuossa alkukesästä reissun tuonne pajalle, tarkoituksena hommata oikein hyvä akustinen. Kävi vielä hyvä tuuri siinä mielessä, kun jotenkin oli takaraivoon iskostunut ykkös vaihtoehdoksi Martinin 000-28EC malli ja kun aikaisemmin keväällä siellä ollut oli jo myyty, niin parahiksi sinne oli juuri saapunut uusi yksilö. Mukavasti meni päivä, kun kerrankin oli useita hyviä soittimia testattavana. Valinta oli lopulta helppo. Tuo soitin oli kuin mulle tehty ja se sointi...muutaman äänen kun näppäilee, vangitsee se mukaansa, ettei sitä enää millään laskisi käsistään. Noh, meni jo vähän ohi aiheen. |
juikka111 25.08.2006 14:10:00 | |
---|
Mistä noita Thomastikin kieliä saisi halvalla? Nekään kun eivät ole mitään halvimpia. Ei sovi unohtaa, että musiikki avaa itse kullekin tiedon ja ymmärryksen portin kohti vastuuntuntoisten yhteistyökumppaneiden aatteellisia intressejä. |
Ocku 25.08.2006 14:29:46 | |
---|
Mistä noita Thomastikin kieliä saisi halvalla? Nekään kun eivät ole mitään halvimpia. Pääkaupunkiseudulla Soitin-Laine (Turku/H:ki) ja F-musiikki myy niitä ainakin. Ehkäpä Millbrook myös. Muistaakseni F-musiikissa oli Spectrumit tarjouksessa viimeksi kun kävin. Mutta halvalla en tiedä mistä niitä sais. Itse olen miettinyt sillai että se ei maailmaa kaada vaikka kielistä maksaa 15 €, varsinkin kun miettii paljonko rahaa pistää kuukaudessa kaljaan tai muuhun paskaan. |
Pääkaupunkiseudulla Soitin-Laine (Turku/H:ki) ja F-musiikki myy niitä ainakin. Ehkäpä Millbrook myös. Muistaakseni F-musiikissa oli Spectrumit tarjouksessa viimeksi kun kävin. Mutta halvalla en tiedä mistä niitä sais. Itse olen miettinyt sillai että se ei maailmaa kaada vaikka kielistä maksaa 15 €, varsinkin kun miettii paljonko rahaa pistää kuukaudessa kaljaan tai muuhun paskaan. No sepä se. :) Niistä kyllä melkein saakin pulittaa sen verran. On ne niin hyviä. Ei sovi unohtaa, että musiikki avaa itse kullekin tiedon ja ymmärryksen portin kohti vastuuntuntoisten yhteistyökumppaneiden aatteellisia intressejä. |