Aihe: Aloittelijat soittavat, muut kommentoivat-ketju
1 2 3 4 58 9 10 11 1256 57 58 59 60
pöksy
13.08.2006 02:16:49
On sitten ensimmäinen viesti tälle foorumille, ehkä jo aikakin kun rekkasin pari vuotta sitten tänne,heh. Eli pari vuotta soittoa takana, puoli vuotta totisemmin. Juuri koskaan en ole kuullut mitään kommenttia soitosta joten olis hyvä jos joku vaivautuisi kommentoimaan.. Biisi on mokoman - haudan takaa ja gp pohja on otettu osoitteesta mokotab.tk. http://www.megaupload.com/?d=T9A0LC6O
ruuvimeisseli
24.08.2006 19:21:03 (muokattu 24.08.2006 19:23:22)

Oon soittanut noin vuoden enemmän ja vähemmän aktiivisesti. Tässä on sitten jotain mitä oon nauhoittanut viimeisen 3kk tjsp aikana.

soolo1.mp3 ja soolo2.mp3 on jotain improvisaatioyrityksiä mitä oon joskus tehnyt. Virheitä ja semmosta "öö, mitähän nyt soittais"-kökköä niissä on aika paljon :E

EDIT: Siis: http://www.megaupload.com/?d=9841C5K4
destruction
25.08.2006 02:53:31

Tässä olis pari paskoilla vermeillä penkin alle vedettyä GN'R:n riffiä:

http://fullcut.miumau.net/wnbgnr.mp3

Tosiaan, soittokokemusta (itseoppinutta) 6kk. Joillakin soittotunneillakin vois kohtapuolin ruveta käymään, niin sais nuppiakin vähän enemmän valaistettua.

Riffit olivat siis Nightrainistä ja Mr. Brownstonesta.
Stratocaster_90
25.08.2006 07:18:17 (muokattu 25.08.2006 07:20:22)

Uusi yritys, uudella kitaralla:

http://youtube.com/watch?v=LLKVcDVhEeA

Tuon alun soitan hieman normaalia alempaa, joten siksi saattaa kuullostaa hieman erilaiselta. Mutta sooloon olen tyytyväinen, kun taisi napsahtaa nuotilleen oikein.

Niin biisi on siis CoB - Bed Of Razors, ja kitaraa on tullut soitettua tarkalleen 1 vuosi ja 1 kuukausi.

Minulla paljon muitakin videoita, mutta ne muut on menny aika perseelleen :D. Kun piti kaikki ottaa ekalla purkiin :(.

Eli arvostelkaa vain tuo Bed Of Razors. Jos joku muistaa vanhan coverini tuosta, niin voi kyllä verrata siihen tuota kehitystä...
Pistän viellä tuosta Bed Of Razorsista uuden version lähiaikoina, kun en ollut opetellut kunnolla tuon nauhoituksen aikana tuota kertosäettä...
toxic
25.08.2006 13:00:56
Mutta sooloon olen tyytyväinen, kun taisi napsahtaa nuotilleen oikein.

Eij ihan. Miksi soitit alun eri kohdasta?
Stratocaster_90
25.08.2006 16:04:48 (muokattu 25.08.2006 16:06:17)

Koska joskus kyllästyin opettelemaan sen sillä "normaalilla" tablalla, koska silloin pakotin itseni soittamaan sen pikkurillillä, kun se oli yksi niitä harvoja lickejä, jossa oikeasti tarvitsi pikkurilliä, ja olin juuri aloittanut pikkurillin käytön, joten siitä ei tullut mitään silloin... Transponoin sitten tablat "helpommiksi" Guitar Prolla itse, ja tein vahingossa sen virheen, että katsoin että nuotit ovat saman NIMISET, mutta ne oli oktaavia alempaa :D. En huomannut tuota virhettä ennen nauhoittamistakaan, vaikka olin soitellut tuota tuolla tablalla jo pitkän aikaa XD.

Jännä miten onnistuu vastaamaan lyhyeen kysymykseen noin pitkästi :).
tommiot
25.08.2006 21:00:36
Eli arvostelkaa vain tuo Bed Of Razors.

Sulla on kitara epävireessä tai soitat epävireisesti. Sen lisäksi menee aika kivasti vääriä nuotteja esim introssa, niiden 50 muun kohdan lisäksi. Taimi juoksee vähän sinne tänne, aika reippaastikin.

Ja se, että olet soittanut vähän yli vuoden, ei todellakaan tee tuosta minun silmissäni yhtään parempaa vetoa, tai nautinnollisempaa katsoa.

En nyt hirveästi haluaisi vittuilla (taisin tehdä jo sitä...), mutta miten olis, jos palaisit ton biisin pariin muutaman vuoden päästä?

Metronomi käteen. Harjoita myös sävelkorvaa, että bendit menevät kohdalleen ja saat kitaran vireeseen ilman mittariakin.
Markus Y
25.08.2006 21:03:51 (muokattu 25.08.2006 21:05:16)

Tekis mieli pistää jotain, että sais nolattua itseni taas, mutta en keksi sopivaa biisiä. Joku voi ehdottaa jotain hyvää biisiä, mikä olisi mukava kuulla.

Pistä tulemaan Sabbra Cadabra mikäli vaan irtoaa. Saadaan vähän Sabbathiakin tänne.
buttfinger
25.08.2006 22:14:37

Eli arvostelkaa vain tuo Bed Of Razors.

Opettele pikkamaan suosiolla 2 puolelta, opettele aluksi helppoja biisejä. ++++ plussia
siitä että olet nauhoittanut nuo biisit niin näet parin vuoden päästä(jos olet jaksanut reenata) minkälaista paskaa sitä on suoltanut. Kuunneltuani noita pätkiä ja luettuani kirjoituksia tuntuu että et itse tajua missä on parannettavaa ja pidän itse kehitykselle esteenä että ei myönnä itselle että soittaa päin v****. Kritiikkiä pitää ottaa vastaan eikä olla aina se oman tien kulkia, näin opimme parhaiten.
Tarkoitus ei ole lannistaa, kyllä se sisäinen laihosi sieltä tulee kun jaksaa reenata.

Johan helpotti
Stratocaster_90
26.08.2006 08:16:46

Siis huono yrityshän toi oli, mutta tarkoitus oli ehkä verrata sitä siihen kuukautta aiempaan videoon, lähinnä kehitys mielessä... Olen tyypillinnen idiootti tosin, kun jaksan treenata metronomilla sooloja, vaikka kuinka pajon, ja se näkyy videossa: soolo mene hyvin, mutta jopa noi helpot jutut (esim. komppaus) kusee pahasti...

Mutta en väitä ettenkö soittaisi kaikkea helppoa paskaakin, Mokomaa tulee soitettua (Kasvot Kohti Itää) ja Teräsbetonia :) Tietysti kunnon soturi henki päällä =).
Montte
26.08.2006 08:48:58
Joo älä viitti.. Kauan oot oikeen soittanu? Oot hyvä.. Ärsyttää ku ite joudun joka biisii vääntään akustisella.

akustista n.4 vuotta ja sähkistä n. 2 vuotta. Eihän se akustinen mitään. Mä ainaki tykkään yhtä paljon kummastakin soittimesta :D. Teräskielinen akustinen puuttuu vain vielä.
Abandoned Ade http://www.mikseri.net/artists/?id=58289
buttfinger
26.08.2006 12:38:54
Siis huono yrityshän toi oli, mutta tarkoitus oli ehkä verrata sitä siihen kuukautta aiempaan videoon, lähinnä kehitys mielessä... Olen tyypillinnen idiootti tosin, kun jaksan treenata metronomilla sooloja, vaikka kuinka pajon, ja se näkyy videossa: soolo mene hyvin

Opettele pikkaamaan 2 puolelta kuulostaa että pikkaat 1 puolelta koko ajan, et saa ikinä kuulostamaan sooloja hyvältä jos pikkaat yhdeltä puolelta. Keskity reenamaan perusasioita ja sitten jos huvittaa niin rämpyttele sitä buutumia.
Hyvän soittajan tunnistaa omasta mielestän jo parista ekasta sävelestä/soinnusta, joillakin on vaan se tatsi että jo muutaman yksinkertaisen näköinen juttu kuulostaa niin vitun hyvälle, siinä on ihan sama mitä ite tiluttelet vieressä.
Novac
26.08.2006 12:53:46

Uusi yritys, uudella kitaralla:

http://youtube.com/watch?v=LLKVcDVhEeA

Tuon alun soitan hieman normaalia alempaa, joten siksi saattaa kuullostaa hieman erilaiselta. Mutta sooloon olen tyytyväinen, kun taisi napsahtaa nuotilleen oikein.

Niin biisi on siis CoB - Bed Of Razors, ja kitaraa on tullut soitettua tarkalleen 1 vuosi ja 1 kuukausi.

Minulla paljon muitakin videoita, mutta ne muut on menny aika perseelleen :D. Kun piti kaikki ottaa ekalla purkiin :(.

Eli arvostelkaa vain tuo Bed Of Razors. Jos joku muistaa vanhan coverini tuosta, niin voi kyllä verrata siihen tuota kehitystä...
Pistän viellä tuosta Bed Of Razorsista uuden version lähiaikoina, kun en ollut opetellut kunnolla tuon nauhoituksen aikana tuota kertosäettä...

Tuota noin... Aluksi kiinnitin huomiota siihen, että soitat kolmella sormella, ja pikkurilli jää tuonne "koukkuun" käyttämättömänä. Sen mukaan ottamista ja käyttöä kannattaa treenata todella paljon. Seuraava huomioni oli, että plektra ei osu samaan aikaan kieleen kuin sormi otelaudalla, ja sen vuoksi soittosi kuulostaa välillä harmittavan pahalta. Kannattaa myös oikeasti ottaa se metronomi kouraan ja pikkuhiljaa hitaalta tempolta lähtien treenaata kaikki timeen.

Oletko muuten myös miettinyt joskus treenaavasi muutakin kuin Bodomia? Minun mielestäni(vaikka fanitankin Bodomia) ne biisit eivät sovellu mitenkään hyvin aloittelijoille. Kannattaa etsiä helpompia biisejä, ja/tai vaihtaa kokonaan tyylilajia ja palata siihen tilumättöheviin myöhemmin taitojen karttuessa.

Vielä mielenkiinnosta kyselen, että miten on toeriantietämyksesi laita? Menevätkö asteikot ym.?

-aapi c.
mikä on olutta on nyt mennyttä...
Stratocaster_90
26.08.2006 13:20:22 (muokattu 26.08.2006 13:22:22)

Sooloja, ja joitan muita vaikeita juttuja harjoittelen Guitar Pro/metronomi systeemilläni, ja pikkurilliä olen harjoitellut käyttämään viimeset kuukaudet. Käytän sitä nykyään omasta mielestäni jopa paljon (kaikki viitoset, ja alle 12. välin nuotit), joten en tajua miksi siitä tarvitsee jankuttaa koska ei sitä vaan usein ole järkevä tunkea paikkaan jolloin sitä ei tarvitse. Eikä tuo koukussa oleminen kyllä tuosta parane... Ellei ihmeitä tapahdu.

Teoriaa en juuri tunne, nuotteja osaan jotenkin, en luovu Bodomin soittamisesta, koska monet vähän soittaneet kovalla harjoittelulla voivat soittaa sitä... Eli harjoittelulla menee, mutta tietysti myös ajan kanssa.

Mistä aloittaa teorian opiskelu? En halua sitä (varsinkaan näin aikaisessa vaiheessa) viellä paljon opetella, mutta noista skaaloista olen kuullut paljon puhutava, ja senpä takia olen sentään Guitar Pro:lla osannut valkata sen näyttämään jonkun skaalan, ja siitä valinnut sooloihin nuotteja :). Eli siis varmaankin liene järkevintä kysyä: mikä/mitkä skaalat kannattaa nyt aluksi opetella ulkoa?

Ja jos joku haluaisi pelastaa minut, niin voisi mennä vastaamaan tuonne "Aloittelijat-"osastolle aloittamaani ketjun ongelmaan :).
Montte
26.08.2006 14:45:32 (muokattu 26.08.2006 14:45:42)
Mistä aloittaa teorian opiskelu? En halua sitä (varsinkaan näin aikaisessa vaiheessa) viellä paljon opetella

Miksi en tajua tätä? :D
Abandoned Ade http://www.mikseri.net/artists/?id=58289
Stratocaster_90
26.08.2006 14:52:04 (muokattu 26.08.2006 14:52:18)

Koska haluan opetella tekniikkaa, en teoriaa. Ja koska pidän molempia tärkeänä, opettelen molempia. Ja katsos, todennäköisesti (muttei toivottavasti) vanhempana on vähän erilainen näkemys soittamiseen, niin silloin ehkä teoria kiinnostaa...
vmak
26.08.2006 15:35:58
Siis huono yrityshän toi oli, mutta tarkoitus oli ehkä verrata sitä siihen kuukautta aiempaan videoon, lähinnä kehitys mielessä... Olen tyypillinnen idiootti tosin, kun jaksan treenata metronomilla sooloja, vaikka kuinka pajon, ja se näkyy videossa: soolo mene hyvin, mutta jopa noi helpot jutut (esim. komppaus) kusee pahasti...

Ensinäkin, ei se soolo sen paremmalta kuullostanut kuin muutkaan osuudet biisistä. Kitara oli ilmeisesti pahasti epävireessä (tai sitten soittosi vain kuullosti epävireiseltä).

Koska haluan opetella tekniikkaa, en teoriaa. Ja koska pidän molempia tärkeänä, opettelen molempia. Ja katsos, todennäköisesti (muttei toivottavasti) vanhempana on vähän erilainen näkemys soittamiseen, niin silloin ehkä teoria kiinnostaa...

Suosittelen sitä teorian opettelua, ainakin asteikot ja muut olisi hyvä opetella, että pystyt toteuttamaan hyvin itseäsi. Se, että osaa soittaa muiden bändien biisejä tabulatuureista ei tee kenestäkään vielä hyvää kitaristia. Teorian opettelulla myös korvakuulolta opettelu helpottuu. Myös bändin kanssa soittaessa olisi hyvä osata vähän teoriaa, että voin puhua esimerkiksi mistä kohti biisin soittaa. (esimerkiksi, minä soitan tämän nyt d:stä alkaen) Varsinkin kosketinsoittajan kanssa soitellessa kyseinen asia korostuu.
ööh.. ..joo
Novac
26.08.2006 15:36:23 (muokattu 26.08.2006 15:37:45)

Mistä aloittaa teorian opiskelu? En halua sitä (varsinkaan näin aikaisessa vaiheessa) viellä paljon opetella

omapa on asiasi, mutta jos haluat kovaksi kitaristiksi, niin teoriaa on PAKKO osata mahd. paljon. Pelkkä tekniikkaharjoittelu ei millään riitä. Ja vanhemmalla iällä teorianopiskelun aloittaminen on huomattavasti hankalampaa. Ei kannata opetella pelkkää teknikkaa, kuten sanoin. Itse olen opiskellut klassisen musiikin teoriaa ~5 vuotta musiikkiopistossa, ja käsitykseni musiikista ja soittamisesta on parantunut ja helpottunut huomattavasti. Nykyään opiskelen pop/jazz -teoriaa.

mikä/mitkä skaalat kannattaa nyt aluksi opetella ulkoa?

Jos et halua soitonopetukseen/musiikkiopistoon mennä(suositeltava vaihtoehto), niin kannattaisi opetella:

duuri-asteikko/3 säveltä per kieli(kaikki asemat)
molliasteikot
mollipentatoninen/bluesasteikko
mikä on olutta on nyt mennyttä...
Harvestman
26.08.2006 20:24:30 (muokattu 26.08.2006 20:27:26)
Stratocaster_90

Komppaaminen ei sujunut. Pikkaaminen ei sujunut. Time ei ollut kohdallaan. Tekniikka oli hätäistä ja harkitsematonta. Suoraan sanottuna soittosi karmeaa. Harjoittele nyt ihmeessä hitaasti niitä juttuja. Soittosi ei koskaan kehity jos yrität soittaa niitä sellaisella tempolla johon et kykene. Ainoa asia jota sellainen soittaminen vaikuttaa on se että oppimisesi ja kehittymisesi vaikeutuu, koska nämä väärät liikkeet ja epätarkkuus painautuvat syvemmälle ja syvemmälle selkärankaasi. Ja mitä syvemmälle ne sinne uppoavat sitä vaikeampi sinun on niistä päästä eroon. Voin sanoa että jos treenaat viikon "väärin"niin saat treenata 10 viikkoa että saat sen kitkettyä pois. Ja tuo että treenaat kuukauden ja laitat uuden videon. Itse treenaan puoli vuotta ennen kuin uskallan verrata sitä vanhaan soittooni. Kuukauden treenaaminen on vain hetkellistä kehittymistä. Se yleensä katoaa kuukaudessa. Jos treenaat vuoden niin siitä säilyy joitain taitoja vähemmällä treenauksellaa vielä muutaman vuoden päähän.
Ja täytyy kysyä että miksi haluat soittaa kuin Laiho? Haluatko olla kuin hän? Haluatko olla Alexi Laiho 2. No täytyy sanoa että on satoja jotka haluavat olla kuin hän. Täytyy myöntää että kaveri on pätevä soittaja. Hänellä on oma tyylinsä (hieman lainattu kylläkin). Miksi yrittää olla soittaja joka on jo olemassa. Olen aina ollut sitä mieltä että apinakin osaa matkia. Olisi ehkä parempi kehittää taidoissa monipuolisuutta. Soveltaa niihin bodomin sooloihin mahdollisesti jonkun toisen kitaristin tyyliä ja toisinpäin.
Enkä suosittele pistämään arvosteltavaksi sellaisia biisejä joita et osaa soittaa. Soita mielummin sellaisia biisejä joihin pystyt ja joista huomaa kehittyneemmät soittaja huomaavat niitä pienempiä virheitä. Jos yrität kehittää soittamistasi niistä pienistä asioista niin loppujen lopuksi niistä kertyy suurempia kokonaisuuksia. Jos jatkat tuota tahtia niin uskon että olet 20 vuoden kuluttua 5 vuotta aktiivisesti treenanneen tasolla.

Edit: Tämä on myös kaikille muille aloitteleville kitaristeille. Älkää yrittäkö sellaista johon ette vielä pysty.
Dave Mustaine ei tykkää pissiksistä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)