Aihe: Nyt kerralla nuppi&kaappi asiat selviksi!
1 2 3 4 5 6 7 8
Maiden01
24.08.2006 20:15:56 (muokattu 24.08.2006 20:16:24)
kahden ja neljän elementin ero vaikuttaa enemmän saundin tyyliin kuin varsinaiseen voimakkuuteen. Äänenvoimakkuuden tuplaamiseen tarvitaan muistaakseni tehon kymmenkertaistaminen.

Miten elementtien määrä sitten ainakin teoreettisesti vaikuttaa saundiin? Tuottaako joten paremman saundin kun kuitenkin paljon enemmän näkee näitä 4x12. Vai onko vaan näöllinen seikka?

Älähään nyt viitsi. Samoissa tehtaissahan niitä comboja tehdään. Ehkä kyse onkin tästä jälkimmäisestä argumentista :)

Totta, sitä se suureksi osaksi onkin, pakko myöntää että nuppi ja kappi settii syttyy enemmän, mutta olen jostain jotain lukenut noiden combojen ja stäkkien eroistakin lukenut, ehkä vain ymmärtänyt väärin.
Elänkö soittaakseni vai soitanko elääkseni?
Angus
24.08.2006 22:52:23

Totta, sitä se suureksi osaksi onkin, pakko myöntää että nuppi ja kappi settii syttyy enemmän, mutta olen jostain jotain lukenut noiden combojen ja stäkkien eroistakin lukenut, ehkä vain ymmärtänyt väärin.

Jos nyt meinaat nämä vahvistin asiat kerralla pistää kuntoon, niin veikkaan että 2x12 ei ole ollenkaan oikea valinta. Kuten juuri itse totesit, niin nuo ulkonäköseikat vaikuttavat paljon ja se nuppi & 2x12-kaappi ei välttämättä todellakaan ole juuri niin "rokin näköinen" kuin mitä kunnon half/full-stäkki on. Mulle ainakin ulkonäölliset seikat on näissä asioissa tärkeitä ja en voisi kuvitellakaan käyttäväni 2x12-kaappia 4x12 sijaan.
Kuuntele Fast Remedyn "Good Time Rock 'N' Roll"-demo
Fast Remedy plays Ramones @ Voltti-Talo, Eurajoki 26.08
pekurides
24.08.2006 23:43:32

ÄLÄ NY HYVÄ MIES USKO KAIKKIA PIZZERIAN-NURKKAUS MIESTEN valitusta siitä miten 100w on aivan turha peli ja sillä ei tee mitään...

Jos vähän selailet välillä mitä vehkeitä kyseisillä herroilla on ja minkä tyylistä musaa he soittavat ni ymmärrät aika nopeasti että monet ei tiedä Heviosastosta hevonvittuakaan ja silti tulevat jakamaan omia näkemyksiään ainoina oikeina totuuksina (välilläö jopa oikein matemaattisten kaavojen kanssa wattien ja desibelien suhteista jne.)

En minäkään metallimiehenä tunge joka bluestopicille neuvomaan vintage miehiä omista metallisaundimieltymyksistäni.

Homma menee niin että 100w peli vaan kuulostaa aivan erilaiselta kuin 50w ja sun pitää mennä testaamaan kummasta pidät!!!!!!

Ei siitä reservistä mitään haittaa ole jos joskus vaikka tarvis... eipä käy putket punasina jatkuvasti,paitsi tulee vähän kalliimmaksi vaihtaa putket. :o

.metallimusiikissa ei tarvi päätesäröä ja se taas on sen homman juju että kevytrosorkissa hommataan pikkuvahvistin mistä voi käääntää nupit kaakkoon,pääte ruvelle ja keppi mukavasti laulamaan.

Täällä on ainakin kaksi erilaista "koulukuntaa" joilla on aika paljon erilaisia mieltymyksiä vahvistimien suhteen ja enimmäkseen johtuu erilaisesta musatyylistä.
sen takia täällä väitellään aika usein ihan turhaan:) (makuasioista)

Älkää vintagemiähet ny taas ottako hernettä nenästä:)

Minua vaan niin ärsyttää aina tämä sama turha jauhaminen liiasta tehosta kun kyse pitäisi olla pelkästään saundista tai sen puutteesta.

edelleen makuasioita nämä varmaankin? kaikella kunnioituksella kaikkia kohtaan:)
wizard86
24.08.2006 23:50:02
Framuksen 2x12 kaappi on hyvä. thomanilla 311€. sisältää celestionin vintage 30 elementit.
If you really love Les Paul kind Guitar you should go for Tokai..
Werihukka
25.08.2006 00:08:22

ÄLÄ NY HYVÄ MIES USKO KAIKKIA PIZZERIAN-NURKKAUS MIESTEN valitusta siitä miten 100w on aivan turha peli ja sillä ei tee mitään...

Jos vähän selailet välillä mitä vehkeitä kyseisillä herroilla on ja minkä tyylistä musaa he soittavat ni ymmärrät aika nopeasti että monet ei tiedä Heviosastosta hevonvittuakaan ja silti tulevat jakamaan omia näkemyksiään ainoina oikeina totuuksina (välilläö jopa oikein matemaattisten kaavojen kanssa wattien ja desibelien suhteista jne.)

En minäkään metallimiehenä tunge joka bluestopicille neuvomaan vintage miehiä omista metallisaundimieltymyksistäni.

Homma menee niin että 100w peli vaan kuulostaa aivan erilaiselta kuin 50w ja sun pitää mennä testaamaan kummasta pidät!!!!!!

Ei siitä reservistä mitään haittaa ole jos joskus vaikka tarvis... eipä käy putket punasina jatkuvasti,paitsi tulee vähän kalliimmaksi vaihtaa putket. :o

.metallimusiikissa ei tarvi päätesäröä ja se taas on sen homman juju että kevytrosorkissa hommataan pikkuvahvistin mistä voi käääntää nupit kaakkoon,pääte ruvelle ja keppi mukavasti laulamaan.

Täällä on ainakin kaksi erilaista "koulukuntaa" joilla on aika paljon erilaisia mieltymyksiä vahvistimien suhteen ja enimmäkseen johtuu erilaisesta musatyylistä.
sen takia täällä väitellään aika usein ihan turhaan:) (makuasioista)

Minua vaan niin ärsyttää aina tämä sama turha jauhaminen liiasta tehosta kun kyse pitäisi olla pelkästään saundista tai sen puutteesta.

edelleen makuasioita nämä varmaankin? kaikella kunnioituksella kaikkia kohtaan:)

Ota plussa :D
Pois alta porot ja punahilkat! Taas tuli kirveelle töitä!
Aki
25.08.2006 03:11:08

Täällä on ainakin kaksi erilaista "koulukuntaa"

Puhut kyllä ihan täyttä asiaa. Fakta on se, että esimerkiksi minä en tiedä ollenkaan minkälaiset teho- ja soundi-ihanteet ja tarpeet hevimusiikissa on. Tänään treeneissä soitettiin "tosi lujaa", ja Valvetronix oli 15W moodissa, masteri vähän puolen välin yläpuolella. Eli hyvin samoissa kuin pienillä keikoilla yleensä.

(välilläö jopa oikein matemaattisten kaavojen kanssa wattien ja desibelien suhteista jne.)
Tuossa on se hyvä puoli että niitä mekin voidaan kertoa faktoina. Hevigenren vahvistimista taas minä en ainakaan osaa sanoa yhtään faktaa... :oP

Vaikea ottaa hernettä kun puhut niin viisaasti.

Miksi minä sitten olen näihin nokkaani tunkemassa...? Ne watit ja desibelit on hyvä tuoda esille silloin kun joku ei selkeästi ole ymmärtänyt omia tarpeitaan oikein. Pikkuveljeni soittokaveri etsi itselleen kovaäänisempää vahvistinta 50-wattisen tilalle. Arveli 65W olevan riittävä. Siinä oli wattidesibeleistä hyötyä vaikka en hevistä juuri mitään tiedäkään.
"C7:n tulee kuulostaa aivan erilaiselta jos sen soittaa Stadian Pop-Jazzilainen tai Pop-Jazz Konsalainen." -Pekka Korhonen, Stadia
Arabian Lauri
25.08.2006 08:47:48
Hyviä pointteja, mutta jos tämän threadin aloittajan vaikutteita tsiigaa, niin ei noi pändit ihan kirvesjuntan puolella ole. Mun mielestä ei kannata ostaa 100w jos 50w on käytännöllisempi. Vuoden soittanut kaveri tarvii (mun mielestä huom.) selkeesti enemmänkin mahdollisimman käytännöllisen tai monipuolisen pelin kuin lahkeita läpsyttävän volumehirmun.

Mä hankkisin ite plexin, mutta koska sillä joutuu veivaamaan niin lujaa, niin en hanki.
On ihmeellistä miten vähän saa aikaan kun vaan lakkaa yrittämästä!
kimmel
25.08.2006 09:40:26
Jos haluaa asiat kerralla kuntoon ja esikuvana on kovempi rokki mutta ei mikään mättöjuntta, edelleen olen sitä mieltä että 50 W JCM 800 + 4x12 -kaappi on hyvä valinta. 2205-malli on 2-kanavainen, mutta puhdasta siitä ei saa volumella mitenkään... Marshall Crunch on se mitä tarvitaan, ja sitä siinä on.

-J
msormune
25.08.2006 10:17:06

Karusti sanottu, mutta perin hyvin pätee.
neve
25.08.2006 11:54:28

Suosittelen Peavey Valve Kingiä. 100W putkinuppi edulliseen hintaan. Pari kertaa olen sitä testannut ja siitä löytyy varmasti sopivat säröt metalliin. VK:n oma kaappi on melko edukas ja menee budjettiisi, mutta esim. 6505-sarjan kappi voisi olla ok? Tai Marshall...?
Maiden01
25.08.2006 17:42:50 (muokattu 25.08.2006 17:48:28)
Nonii onpahan taas asiaa pukannu. Eli tänään kävin Musikantissa tarkastamassa tuoteet. Kokeilin ENGLltä 50w Screameriä, en tykännyt, cleanit olivat ihan jees mutta särö osasta uupu alapäätä, kuulosti vähän liikaa ampiaisen ininältä. Sen jälkeen testasin 60w Fireballin, kuulosti hieman paremmalta kuin Screamer, mutta ei oikeen iskenyt. Viimeisenä testasin 100w Marshall JCM 2000 eli DSl 100n. Se iski kunnolla, säröt olivat tosi monipuoliset, cleanit kuulostivat hyviltä ja deep nappula oli loistava lisä, löytyi myös Fireballista. Ei ollut epäilystä minkä niistä olisin valinnut. Muun merkkisiä nuppeja ei ollut, jotain ENGLjä mutta noi kaks riitti mulle.

Kaappina toimi ENGLn 2x12 Vintage. Ihan mukavan kuulonen kaappi, tosin täytyy mahdollisimman nopeasti käydä testaamassa siellä ollut Framuksen CS-2 2x12, en tänään ehtinyt. Lisäks sieltä löytyy ENGLn 4x12 standard. Myyjän mukaan joskus saattaa olla tulossa Marsun 1960, joten senkin haluisin ilman muuta testata.

DSL siis vaikutti hyvältä, pohdin vaan edelleen sitä että ottaisiko 50 vai 100w. Vielä kannan ottoja siihen:)

Vielä, että mitä noista kaapeista suositelisitte. Framuksessa vintage 30t samoin kuin ENGLn vintagessa, standardissa oli 60V tai jotkut, myyjä ei muistanut tarkkaan. Näöstä sen verran että tarkoitin lähinnä etten hommaa comboa. Toki 4x12 on rokimpi, mutta ei kamalasti valinnat varaa ole. Uskaltaako lukeman ja kuuleman mukaan lähteä ostamaan kaappia, ilman että on kokeillut? Menee ehkä vähän riskiksi..
kimurantti1
25.08.2006 19:48:00
Kaapin rakenteella on paljon merkitystä soundiin, mutta kyllä elementtien perusteella voi jotenkuten turvallisia yleistyksiä tehdä soundin luonteesta. Se valinta 50 ja 100:n vatin välillä on ihan sun tehtävä, kumpaa tarvitset? Onko 50w ja 100w versioissa muuten samanlaiset ominaisuudet? Valmistajan sivuilta luulisi löytyvän manuaali, josta erot selviää.
Exhausted
25.08.2006 20:12:03

Vielä, että mitä noista kaapeista suositelisitte. Framuksessa vintage 30t samoin kuin ENGLn vintagessa, standardissa oli 60V tai jotkut, myyjä ei muistanut tarkkaan. Näöstä sen verran että tarkoitin lähinnä etten hommaa comboa. Toki 4x12 on rokimpi, mutta ei kamalasti valinnat varaa ole. Uskaltaako lukeman ja kuuleman mukaan lähteä ostamaan kaappia, ilman että on kokeillut? Menee ehkä vähän riskiksi..

Marsun nykyisissä standardikaapeissa on T75-elementit, mitkä on aika lailla eri saundiset kuin V30. Useimmat isot starat jotka soittaa Marsun kaapeilla (esim Maiden, Gunnarit jne) soittaa V30-elementeillä. Ota se huomioon valintaa tehdessäsi.
LaXu
25.08.2006 21:16:59
DSL siis vaikutti hyvältä, pohdin vaan edelleen sitä että ottaisiko 50 vai 100w. Vielä kannan ottoja siihen:)

Minä suosittelisin entisenä omistajana tuota DSL50-nuppia. Syynä se, että nuo Marsut toimivat parhaiten kun niitä luukuttaa kunnolla ja silloin himpun verran vähemmän volyymia on poikaa. Vastaavasti putkien vaihdossa säästää kun on kaksi päättäriputkea vähemmän.

Omassa DSL:ssani oli vakioni aivan saatanan huonot etuputket, Marshall-merkillä varustetut. Mulla on ne vieläkin kaapissa ja ne syövät elon mistä tahansa putkivahvarista. Kun möin DSL:ni en kehdannut tyrkätä noita Marsun putkia seuraavalle omistajalle. Vaihdoin omaani Electro-Harmonixin etuasteputket, mutta näin jälkikäteen ajateltuna sanoisin, että JJ:n putket voisivat olla sopivampi valinta..EH:ssa on sellaista ärsyttävää yläpään sihinää. Vakiona tulleet Svetlana EL34 pääteputket olivat loistavat.
Maiden01
25.08.2006 23:01:05
Marsun nykyisissä standardikaapeissa on T75-elementit, mitkä on aika lailla eri saundiset kuin V30. Useimmat isot starat jotka soittaa Marsun kaapeilla (esim Maiden, Gunnarit jne) soittaa V30-elementeillä. Ota se huomioon valintaa tehdessäsi.

Minkäslaista eroa on V30 ja V60 elementeillä sitten saundillisesti. Olen lukenut että V30 olisi aika middlekäs, mitenkäs tuo kuusikymppinen? Saattoi olla tuonne liikeeseen joskus Marsun 1960 kaappia tulossa, onko minkälainen vehje? Onko noilla marsun 75 elementeillä?
Maiden01
25.08.2006 23:03:56
Minä suosittelisin entisenä omistajana tuota DSL50-nuppia. Syynä se, että nuo Marsut toimivat parhaiten kun niitä luukuttaa kunnolla ja silloin himpun verran vähemmän volyymia on poikaa. Vastaavasti putkien vaihdossa säästää kun on kaksi päättäriputkea vähemmän.

Omassa DSL:ssani oli vakioni aivan saatanan huonot etuputket, Marshall-merkillä varustetut. Mulla on ne vieläkin kaapissa ja ne syövät elon mistä tahansa putkivahvarista. Kun möin DSL:ni en kehdannut tyrkätä noita Marsun putkia seuraavalle omistajalle. Vaihdoin omaani Electro-Harmonixin etuasteputket, mutta näin jälkikäteen ajateltuna sanoisin, että JJ:n putket voisivat olla sopivampi valinta..EH:ssa on sellaista ärsyttävää yläpään sihinää. Vakiona tulleet Svetlana EL34 pääteputket olivat loistavat.

Mites sitten suosittelisitko heti noiden etuputkien vaihtoa, parantaako saundia yleisesti, vai oliko kyse enemmänkin tosta sun yksilöstä. Saako tollasen homman tehtyä ite. En oo noiden parissa puuhaillu ennen, mutta ei nyt ole peukalokaan ihan keskellä kämmentä. Ovatko minkä hintaisia vaikka noi JJn putket?

Luulen kanssa että 50w voisi olla hyvä valinta.
Maiden01
25.08.2006 23:06:00 (muokattu 25.08.2006 23:29:50)
Kaapin rakenteella on paljon merkitystä soundiin, mutta kyllä elementtien perusteella voi jotenkuten turvallisia yleistyksiä tehdä soundin luonteesta. Se valinta 50 ja 100:n vatin välillä on ihan sun tehtävä, kumpaa tarvitset? Onko 50w ja 100w versioissa muuten samanlaiset ominaisuudet? Valmistajan sivuilta luulisi löytyvän manuaali, josta erot selviää.

Hyvä pointti, täytyy heti selvittää asia. Tykkäsin varsinkin ton 100Wn hyvistä särövalikoimista. Lienevätkö samat 50w versiossa.

Lisäys: Kävin tarkistamassa ja molempien speksit vastasivat toisiaan. Samat potikat ja samat ominaisuudet. Etuputket on malliltaan ECC83t, onko ne marshallin omat josta jo tuli kommenttia?

Lisäys: Lueskelin hieman ja noi ECC83t on ilmeisesti Sovtekin putkia, eikä pahemmin näkyis olevan arvostuksessa. Putkien vaihtaminen tuotti kuulemma miellyttävämmän saundin useimmissa tapauksissa, joten sitä olisin sitten kanssa valmis testailemaan.
Exhausted
26.08.2006 09:48:06 (muokattu 26.08.2006 09:49:45)

ECC83 on yleinen etuasteputken tyyppi, ei niinkään mallinimi, ja siitä käytetään myös tunnusta 12AX7. Eri valmistajien etuasteputket kuulostaa tosin erilaisilta. Etuasteputkia voi korvata yleensä myös eri tyyppisillä, jolloin yleensä särön määrä ja luonne muuttuu, mutta käsittääkseni ECC83/12AX7-tyyppiset ovat "tehokkaimpia"
Maiden01
26.08.2006 11:26:15
Ok. Lisää luettuani huomasin kanssa että noita ECC83:tä on montaa erilaista.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)