Aihe: Nuoteista soitto
1 2 3 4 5 6
jon lord
25.08.2006 11:07:58
HOHO, +4 -3 tms. Tuo nimilista tuo mieleen kaikenlaista, sekä hyvää että pahaa.
Taistolla ei mun mielestä ollu mappia ollenkaan...

Kujulla oli. Kurjesta aika tökkö sovitus Tlk:ssa.

Pahin ylilyönti sattui 80-luvulla:

Matti ja Teppo toi YHDEN kappaleen Tlk:sta kopioituja nuotteja 18.-henkiselle Big Bandille, jossa oli nuo plussaukset ja miinustelut, se oli musta pahin. No, lentorahtina tuli sitten levy-yhtiöstä oikeat arrit ja konsertti saatiin vedettyä kunnon arrauksilla.

Joo..tällaista kentällä oli ,ainakin joskus. Kujulla oli ainakin kerran suttuiset reissussa rähjääntyneet laput joista ei saanut mitään tolkkua. Taistolla oli jostain toivelaulukirjasta kopiot. Sitten se alkoi puhumaan meille suuresta kiertueesta jossa luvattiin TAKUUPALKKA vaikka ei olisi ollut yhtään keikkaa. Alkoi siinä vaiheessa epäilyttämään koko touhu. Sitten oli sellaisia jotka itse hallitsivat jotain soitinta. Ne selosti , jos oli aikaa, että tuosta tohon sitten mennään kakkos maaliin ja sitten tuosta codaan...plaaplaaplaa, suunnilleen viidessä sekunnissa. Kumma kyllä koskaan ei tullut mitään suuria mokia. Yhteen aikaan artistit teki yksin keikkaa ja bändi aina vaihtui joten ainakin kokeneimmat osasivat valita ohjelmistonsa ja luovia eri bändien kanssa aika hyvin. Kuinkahan onnistuisi nykyään? Joskus on tullut kompattua joitain ja tuntuu että jos joku juttu menee vähän erilailla mihin ne on tottunut niin heti ollaan pihalla kuin lumiukko. Ei tietysti kaikki mutta osa. Sitten oli sellaisia jotka eivät millään osanneet selittää millainen komppi tähän ja tähän tulee ja tempon laskemisessa eivät onnistuneet ollenkaan. Niiden kanssa oli todella vaikea tehdä töitä.
Aivotyöstä saadaan aivolisäke!
uruttaja
25.08.2006 11:17:46
Me saatiin Taiston keikoilta (joita oli aika paljon) hyvän liksan lisäksi lähes jokaiselta keikalta tumman heimon lahjoittaman puuhapussin.
lukkari
25.08.2006 12:40:06
Takavuosina muutamilla artisteilla oli ToiveLK pohjalta nuotit. Mieleen tulee ainakin Matti ja Teppo joilla oli sellainen kirjahässäkkä että alta pois. Kujulla oli samantyyppiset myös. Ahlgrenilla myös ja sillä oli vielä sellainen erikoisuus että piti transponoida melkein joka biisi. Muutamia muitakin oli myös. Matilla ja Tepolla oli sellainen tilanne että vakibändi ei päässyt ja ne tais olla lisäksi paikkaamassa jotain toista että sen takia etsivät nuotit ilmeisesti jostain kiireessä. Sitten on ollut tietenkin sellaisia joilla ei ole ollut mitään lappuja. Mieleen tulee heti Junnu, Liikasen Erkki, Tauski alku aikoina, Klappi . Niiden kanssa vedettiin sitten mitä vedettiin.

En mä kyllä muista että Matilla ja Tepolla olis koskaan mitään nuotteja ollu,ainakaan 70-luvulla.Kerran ne tuli yhteen ravintolaan solisteiksi ja kysy multa että tunnenko mä heidän uutta levyään.sanoin että en tunne mutta eiks teidän kaikki biisit mee kolmella soinnulla johon Matti sanoi että menee.Mentiin illan aikana monta biisiä uudelta levyltä ja löytyhän johonkin myös se neljäs sointu.
isojussi
25.08.2006 13:44:15
En mä kyllä muista että Matilla ja Tepolla olis koskaan mitään nuotteja ollu,ainakaan 70-luvulla...

Ymmärtääkseni nykyään on.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
WanhaWetäjä
25.08.2006 14:07:29 (muokattu 25.08.2006 14:08:10)

Itse asiassa noin mäkin ennen luulin, mutta kun niitä tarkemmin katsoo, löytyy sieltä perusbassolinjat - tosin pitää osata joskus itse miettiä, miten ne fraseeraa.

TL-kirjoista?

Uskallan olla eri mieltä,siis yleisesti ottaen...mä olen soittanut bassoa jonkun vuoden ja noita on tullut vastaan kyllä ihan tarpeeksi...osassa on sellasia bassoääniä että ei voi vetää,ja jos pianisti soittaa nuo,niin sitten on basistikin kusessa...mutta kuten sanoin,on OIKEITA tangonuotteja haitarille,joissa on ihan kelvolliset bassolinjat myös bassolle,vaikka ovatkin haitarille kirjotetut.

TL-kirjoista löytyy toki myös biisejä joissa on ok-bassolinja.Mutta ei siinä fraseeraukset auta,jos on täysin bassolle epälooginen pianosäestysnuotti?
Ostan Casion kun täytän 50v...
Tankero
25.08.2006 14:13:38
Eskonniemen Matin ja Tuomis-Jampan kanssa on/oli helppoa ja vaivatonta vetää, kun ne vetivät itse introt ja välisoitot. Muistan että oikein ootettiin noita säestyksiä.

+erittäin mukavia henkilöitä.
Varmasti, vissiin.
El Condor
25.08.2006 14:23:47
TL-kirjoista löytyy toki myös biisejä joissa on ok-bassolinja.Mutta ei siinä fraseeraukset auta,jos on täysin bassolle epälooginen pianosäestysnuotti?

Minun tuntumani on, että uudemmissa TL-kirjoissa ovat sovitukset bassolinjoiltaan ja muutenkin tarkempia ja käyttökelpoisempia. Alkupään kirjojen arrit olivat sitten enimmäkseen piano+kotirouva -combolle ajateltuja. Siis ne harvat iskelmällisemmät biisit, mitä niissä nyt yleensä oli.
Pittää koittaa yrittää.
baron
25.08.2006 14:29:21

Minun tuntumani on, että uudemmissa TL-kirjoissa ovat sovitukset bassolinjoiltaan ja muutenkin tarkempia ja käyttökelpoisempia. Alkupään kirjojen arrit olivat sitten enimmäkseen piano+kotirouva -combolle ajateltuja. Siis ne harvat iskelmällisemmät biisit, mitä niissä nyt yleensä oli.

Just näin, samoin niissä alkaa olla introt, välisoitot ja codat kohdallaan.
Kyllähän ne ainakin nykyään ovat huippujätkiä, jotka niitä arreja tekee.

(Kyllä mua särähti, kun jossain alkupuolen tökerössä sovituksessa sovittajana itse Toivo Kärki, varmaan tehnyt vasemmalla kädellä kotirouville)
"Speaking about music is like dancing about architecture"
lukkari
25.08.2006 14:32:53

Eiks nää TL-kirjat olekkin tehty nimenomaan "kaikelle kansalle" sävellajeja myöten. En ainakaan käyttäis niitä ammattikäytössä sellaisenaan kuin poikkeustapauksissa.Kyllähän niistä biisejä saa kun muokkaa niitä.
Ukko
25.08.2006 16:48:09

Eikös noi ikuiset kvinttikierto jutut mee jo ihan vanhasta muistista.????!!!!!

Tätä minäkin olen koittanut tolkuttaa mutta kun.....................
jon lord
25.08.2006 16:49:08
Eskonniemen Matin ja Tuomis-Jampan kanssa on/oli helppoa ja vaivatonta vetää, kun ne vetivät itse introt ja välisoitot. Muistan että oikein ootettiin noita säestyksiä.

Joo ne oli aika helppoja. Fredi oli yksi myös jonka kanssa vedettiin aika paljon. Joskus sillä oli oma kiipparisti mukana muuta ei aina. Koskaan se ei valittanut soundeista, otti mikin ja alkoi vetämään. Sillä oli aina härskejä vitsejä j a aina kun nähtiin se kysyi onko mitään uusia juttuja...mulla olis pari. Kaksi erittäin vaikeata on sattunut kohdalle. Toinen oli Tuula Amberla , ei henkilöna vaan biisit oli aika kinkkisiä. Toinen oli sekä henkilönä että biisien takia vaikea ,meinaan Nina Costa. Että oli vaikea tyyppi,sellaista tekotempperamenttiä. Basisti kuiskasi mulle kesken setin että seuraava biisi ( jonka nimi oli Tuska) on tuska ja paska. Nauratti niin hel....sti koko loppusetin.
Ukko
25.08.2006 16:51:47

TL-kirjoista??

TL-kirjoissa saattapi sointumerkit mennä välillä pöheikköön.
EP
25.08.2006 17:36:28
Eikös noi ikuiset kvinttikierto jutut mee jo ihan vanhasta muistista....oon kuullu huhuja, että jotkut humppabändit treenais joskus....????!!!!!

Juu ja rokit ja bluussit kolomella soinnulla! 8))
mack the knife
25.08.2006 17:58:10
Toinen oli Tuula Amberla , ei henkilöna vaan biisit oli aika kinkkisiä. Toinen oli sekä henkilönä että biisien takia vaikea ,meinaan Nina Costa. Että oli vaikea tyyppi,sellaista tekotempperamenttiä. Basisti kuiskasi mulle kesken setin että seuraava biisi ( jonka nimi oli Tuska) on tuska ja paska. Nauratti niin hel....sti koko loppusetin.

Yks paha oli kanssa Laaksosen Petri. Saatiin onneksi laput pari päivää ennen, tuttuja niissä biiseissä ei ollu kuin Kulkurin valssi ja Nuoruustango, sen omista Pohjantähti.
Treenattiin Imatrankoskella Kallion Reijon säestyksen jälkeen koko yö niitä että saatiin menemään Kimmelissä. Bassolinjoissa ei periaatteessa yhtään perusääntä, ei voinut sointumerkkipohjalta mennä. Ja muutenkin ihan outoa kamaa, ei ollu paljon radiossa soinut niin ei ollut voinut vahingossakaan kuulla. Kiippari-introt ja välisoitot oli kanssa käsinkirjoitetuista aika kiva poimia.
Hauska pointti oli, kun se sanoi, että mä tykkään modulaatioista enemmän kuin itsestäni ja se on paljon. Kyllä niitä sitten olikin, paljon enemmän vielä kuin levyversioissa.
Hän vain juo jaloviinaa, viileää viinaa kuin vettä vain juo...
KoskPaavo
25.08.2006 18:07:08
Joo ne oli aika helppoja. Fredi oli yksi myös jonka kanssa vedettiin aika paljon. Joskus sillä oli oma kiipparisti mukana muuta ei aina. Koskaan se ei valittanut soundeista, otti mikin ja alkoi vetämään. Sillä oli aina härskejä vitsejä j a aina kun nähtiin se kysyi onko mitään uusia juttuja...mulla olis pari. Kaksi erittäin vaikeata on sattunut kohdalle. Toinen oli Tuula Amberla , ei henkilöna vaan biisit oli aika kinkkisiä. Toinen oli sekä henkilönä että biisien takia vaikea ,meinaan Nina Costa. Että oli vaikea tyyppi,sellaista tekotempperamenttiä. Basisti kuiskasi mulle kesken setin että seuraava biisi ( jonka nimi oli Tuska) on tuska ja paska. Nauratti niin hel....sti koko loppusetin.

Joo, tuo Nina Costa oli meidänkin säestettävänä Kuopion Atlaksessa joskus -77-78.Ainakin neljä tuntia treenattiin niitä hidastuksia kiihdytyksiä, se hoono soomi ja temperamentti meinas pistää kundit kiehumaan.
Tämä elämä käy laatuun; onhan se välimmiten lystiäkin ja nostelee hieman kantapäitä. Aleksis Kivi
Ukko
25.08.2006 18:57:52

Juu ja rokit ja bluussit kolomella soinnulla! 8))

Toi oli paha. Rokissa ja bluusissa on tietysti kyse myös sielusta ja sen esille tuomisesta :/
jon lord
25.08.2006 19:07:24
Yks paha oli kanssa Laaksosen Petri. Saatiin onneksi laput pari päivää ennen, tuttuja niissä biiseissä ei ollu kuin Kulkurin valssi ja Nuoruustango, sen omista Pohjantähti.
.

Sen tuotanto on tullut tutuksi vasta näissä seurakunnan hommissa. Tuomas messussa oli paljonkin sen sävelmiä. Eri yhteyksissä voi olla kuitenkin eroja ohjelmistossa paljonkin. Yksi kauhukokemus kuitenkin mulla on. Ihan ensimmäisiä keikkoja kiippareilla kloppina. Huttusen Jokke kova jatsi mies Tampereelta oli kitarassa. Alkuillasta mentiin viihdettä ja tuli Jobimia sun muuta. Mulla ei ollut hajuakaan miten ne biisit meni. One note Sambassa se sanoi mulle että lasket vaan sointua kromaattisesti alas. Sen jälkeen olen vannonut itselleni etten ainakaan minä ole se jolta jää soittamatta ja olen tehnyt kyllä työtäkin sen eteen. Oli se niin kova koulu nuorelle pojalle.
lukkari
25.08.2006 20:02:24
Mutta kyl kaiken pahin oli Gröönin Eino kännissä,ainakin vittumaisin.
Rokkimamma75
26.08.2006 00:43:12
Sipolan Arja oli muuten kans paha säestettävä. Toivelaulukirjanuottiin käsin sutattu transponoidut soinnut joista ei kuitenkaan soiteta vaan vedetäänki kolmannesta sävellajista (tyyliin alkupeäinen Gm, suttaukset Bbm mutta soitetaan C#m), neljän sivun lapusta puuttuu kaks sivua... ja tietysti koko bändille yksi mappi.

Nämä aloittelevat tangoprinsessat ovat kans oma maailmansa säestyskeikkojen suhteen, mutta ei nyt käydä ihan ilkeiksi...
Mun kans on nii heleppo olla - saa tehä just niinku mää sanon!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)