Aihe: Slidellä soittaminen
1 2
Paskaskitta
08.11.2003 14:59:38
Niin mä tässä vähän tota White Stripesia soittelin ja huomasin että niiden kitaristia käyttää slideä tosi hyvin. No mäpäs ajattelin että "kyllä mäkin pienella treenillä osaan ihan yhtä hyvin". Sitte reenaamaan. Mutta pöh! Slide hakkaa koko ajan nauhaväleihin ja aihetuttaa ylimääräsiä ääniä ja jumittuu sormeen. Mulla siis ei mene kehuttavasti. Mites muilla?
" Ja vitut hiteistä. Nimetkää mahatauti mun mukaani" -Kurt Cobain
Härski
08.11.2003 15:24:19
Kielet kannattaa säätää mahdollisimman samalle korkeudelle ja aika korkealle. Sitten laittaa putki vaikka pikkurilliin ja dempata etu- ja keskisormilla muut kielet. Muuta en osaakaan neuvoa. Tai neuvoa ja neuvoa....
Vilppu
08.11.2003 15:33:27
Sliden kanssa helpottaa soittamista, jos kielet on säädetty hieman korkeammalle. Ja paksut kielet taas sopivat tähänkin lajiin.
Ole jazzkitaristi - osta PM100.
Hannu H.
08.11.2003 16:36:43 (muokattu 08.11.2003 16:43:50)

Ja avovirityksillä sujuu homma helpommin kuin perus vireellä. White Stripesistä en tiiä...

EDIT: niin ja avovire malliksi: CGCGCE
c-duuri on tuo...

EDIT2: muutama sananen sitten vielä siitä omasta slidesoitosta.

Varmaan makukysymys mutta itsellä on lasinen putki. Soundaa paremmalta mielestäni. En nyt niin hirveästi ole harrastanut, mutta osaan jotain yksinkertaista soitella. Ei mitään demppailua ja sooloja.
Ja jos sormi jää putkeen jumiin niin kannattaa hommata isompi putki.
"Niin paljon on aihetta lauluun." R. Helismaa
HCW
08.11.2003 17:05:59
Ei kai siihen slidellä soittamiseen ole muuta neuvoa kuin että säätä skeban suht kuosiin ja treenaa :)
blastoff
08.11.2003 17:59:18
En ole ekspertti minäkään, mutta tosiaankin tuo kielten korkeus on aika merkittävä juttu saundin kannalta. Tuo putken nauhoihin osuminen saattaa johtua (kielten mataluuden lisäksi) myös siitä, että painat putkella yksinkertaisesti liian kovaa.

Muistan joskus katselleeni Warren Haynesin opetusvideota slide-soitosta, ja se tuntui tuon demppauksen osalta korostavan nimenomaan oikean käden merkitystä, niin että jokainen kieli joka ei soi tulisi dempatuksi.

Se on kyllä totta, että slidellä soittaminen näyttää tosi helpolta. Se vähä mitä itsekin olen putken kanssa leikkinyt on lisänny meikäläisen kunnioitusta slide-soittajia kohtaan aika tavalla.
Did you know that if you play New Kids On The Block records backwards... they actually sound better - Bill Hicks
Fortune
08.11.2003 18:33:37
Minusta se demppaaminen vasurilla siten, että putki on nimettömässä tai pikkusormessa (maun mukaan) ja keski- ja etusormilla dempataan kielet putken takaa, on aika pop ja helppo tapa vaientaa ylimääräiset nuotit.

Riffin numerossa 2/2003 on hyvä juttu slidesoiton saloista, suosittelen.

Ja tuon kieltenpaksuuden ja -korkeuden merkityksen huomasi aika hyvin, kun ostin Les Paulin, ei tällä kepillä kymppisatsilla ja normaalisoittoactionillani paljoa soiteta slideä samalla otteella kuin kaverin Telellä. Ohuempiseinäisen putken ja hennon otteen opettelu auttoi kummasti.
Look behind you, a three-necked guitar!
Sarjakuvaa?
Volle
09.11.2003 11:20:38
Paksut kielet ja kielet korkealla otelaudasta helpottaa slidesoittoa, kuten on jo sanottukin. Ainakaan meikäläisen tatsilla ei pysty vetämään putkella ilman häiriöääniä millään ysisetillä ja alas säädetyillä kielillä. Slidejutut, joita soittelen, on vanhaa blyysiä tyyliin Robert Johnson, Muddy, Elmore James. Ja avoimessa vireessä tietenkin.
Pidän yleisesti naisista, varsinkin yleisistä naisista.
toteemi
11.11.2003 15:24:49
Minkäs takia se putki pitäisi juuri pikkurilliin laittaa? Mulla on ainakin parhaan olonen nimettömässä. Ongelmia ilmenee, kun se putki pitäisi irrottaa. Skynyrdin "Free Bird" on kanssa näitä aika legendaarisia slide-biisejä, vaikka se tosin soitetaan vain yhdellä kielellä kerrallaan. Ei tarvi edes viritellä. Eihän sitä suistobluesia kuitenkaan mikään tolla saralla piekse.
Ja jos lehmällä ois renkaat, se ois maitoauto...eih
Paskaskitta
11.11.2003 15:40:50
Okei... Mikä on muuten teijän slide sormi? Mul on (ihme kyllä) keskisormi. Barré soinnut irtoo helposti, mut riffit ja soolottelu ei oikeen luonnistu, mut välillä slide tuo lisä makua sooloon tai riffiin, vai mitä mieltä olette?
weelie
11.11.2003 16:08:29
keskisormella se varmaan on helpompi, mutta perus-soinnutkaan ei onnistu, joten nimetön sen takia.
Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition'
Hannu H.
11.11.2003 20:03:09

Okei... Mikä on muuten teijän slide sormi?
nimetön tai pikkusormi
"Niin paljon on aihetta lauluun." R. Helismaa
skebajaba
12.11.2003 10:17:59
soitan jostain kumman syystä keski sormella.
soittanu aika paljon tolla slaidilla ja tietenkin matti nykänen siideri pullolla...
on parempi "soundi" lasisessa, en tiiä onko niissä nyt eroa niin paljon mut kuitenkin
-hei jätkät, vähän häpyä tohon touhuun!!!-
Paskaskitta
12.11.2003 11:01:40
on parempi "soundi" lasisessa, en tiiä onko niissä nyt eroa niin paljon mut kuitenkin

Myykö toi Fazer musiikki tai joku tämmönen keskustan lähellä oleva liike tommosia lasislidejä? Vai pitäiskö väsätä teksisen työn tunnilla?
skebajaba
12.11.2003 11:06:11
Myykö toi Fazer musiikki tai joku tämmönen keskustan lähellä oleva liike tommosia lasislidejä? Vai pitäiskö väsätä teksisen työn tunnilla?

fazulta ite ostin lasiputken makso kai 6 euroo tai jotain sinne päin.
Paskaskitta
12.11.2003 11:08:52
fazulta ite ostin lasiputken makso kai 6 euroo tai jotain sinne päin.

Kiitof :P
skebajaba
12.11.2003 12:53:23
Kiitof :P

ollos hyvä
tavallinenkitara
12.11.2003 14:29:06
onko vikaa päässä ihan sairaan turha aihe samperi!!!!!
mieti ny vähän!!!!!!!!!toi on pelkkää kanan jönssii!!!!
Paskaskitta
12.11.2003 14:31:58
onko vikaa päässä ihan sairaan turha aihe samperi!!!!!
mieti ny vähän!!!!!!!!!toi on pelkkää kanan jönssii!!!!

No mulla on onkelmaa slidella soiton kanssa niin mä kyselen muilta neuvoja ja omia kokemuksia. Ja sät muuta osaa soittaa ku suutas, että mee sä vaan selostamaan siitä Eddie serkustas... Se aihe on Kaikki muu on turhaa paitsi musiikissa. Menkää nauramaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)