Aihe: Mistä studiotilat?
1
Roksennus
24.08.2006 21:20:23 (muokattu 24.08.2006 21:21:21)
Nyt olisi noita äänitys- ynnä muita prokkiksia sen verran ettei enää makuuhuonestudio ja jaettu treenikämppä riitä. Tarvitsisi siis isommat ja itsenäiset tilat. Kaltaiselleni taiteilijasielulle viikko tai pari silloin tällöin jonkun muun studiossa ei oikein sovi.

Ns. työ- ja liiketilat sekä varastorakennukset tuntuvat edellyttävän yritystoimintaa vuokraehtona. Vaikka joitain töitä onkin niin en näillä tuloilla aivan yrittäjäksi alkaisi (vielä ainakaan).

Mitä kautta olette (jos olette) löytäneet tilat omalle studiolle?

Ei tunnu ihan perus asuntovälityksestä löytyvän.. Tilaa pitäisi olla min. 35neliötä, vuokranantajan lupa tehdä remonttia ja sijainti Helsingin ympäristössä, sekä hintaa sen verran että mestaa kehtaa näyttää äidillekin.
"Joku äijä kävi riehuu..."
Cornflake
24.08.2006 21:51:39
Roksennus:
Vaikka joitain töitä onkin niin en näillä tuloilla aivan yrittäjäksi alkaisi (vielä ainakaan).

Hetkonen, yrittäjäthän on kaikki köyhiä ja kipeitä... Eh, mutta joo, eikös yrittäjäksi ryhdytä mm. sen takia että jokupäivä olisi ehkä vähän peruspalkkaa parempaa tuloa.

Okei, mutta ihan maalaisjärkeä vaan tuohon itse kysymykseen, kun ei ole ihan omakohtaista kokemusta: PKS-seudulla kannattaa ehkä tiirailla aika paljonkin kehäykkösen maalaisemmalle puolelle ja jopa varsinaisen pääkaupunkiseudun ulkopuolelle. Villi veikkaus on että ympäryskunnista alkaa löytyä ihan erilailla mahdollisesti soveltuvaa tilaa kuin Töölön kupeesta. Ja vähän eri hintaan. Tuossa voi tietty olla omat huonot puolensa, mutta asiat pitää tietty panna vaakakuppiin.

Loppupeleissä rahalla tietty saa.

Toinen mitä tulee mieleen on varmaan oma aktiivisuus. Kaivaa noita mestoja esiin joka kiven ja kannon alta. Kolmas mitä tarvitaan, mikä tulee mieleen, on hyvä tsägä.
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Roksennus
24.08.2006 22:11:33

Okei, mutta ihan maalaisjärkeä vaan tuohon itse kysymykseen, kun ei ole ihan omakohtaista kokemusta: PKS-seudulla kannattaa ehkä tiirailla aika paljonkin kehäykkösen maalaisemmalle puolelle ja jopa varsinaisen pääkaupunkiseudun ulkopuolelle. Villi veikkaus on että ympäryskunnista alkaa löytyä ihan erilailla mahdollisesti soveltuvaa tilaa kuin Töölön kupeesta. Ja vähän eri hintaan. Tuossa voi tietty olla omat huonot puolensa, mutta asiat pitää tietty panna vaakakuppiin.

Loppupeleissä rahalla tietty saa.

Pk-seudun ulkopuoli on pois suljettu vaihtoehto. Tilat tulisivat päivittäiseen käyttöön ja siihen kun vuokran päälle heittää matkustuskulut niin hinta ei ole kaukana keskustan tiloista.

Olen katsellut joidenkin tilojen hintoja eivätkä ne niin pahoja ole Töölössäkään olleet. Ongelmana onkin nuo avaustekstissä mainitut remonttiluvat ja yksityiselle vuokraaminen.
"Joku äijä kävi riehuu..."
milcoin
24.08.2006 22:17:12 (muokattu 24.08.2006 22:18:48)
Parashan olis löytää joku olemassaoleva mutta tyhjäkäynnillä käyvä mesta johon vois päästä duunaamaan. Itse valtasin alunperin harrastelustudioksi tarkoitetun piharakennuksen (150m2) ja olen sitä päivitellyt tässä vuoden päivät. Maksan mitätöntä päivähintaa vain käyttämistäni päivistä mutta saan olla siellä kuin omassa pajassa. Vastapalveluna huollan laitteistoa ja rakentelen/korjailen juttuja kun tarvii. Talkkari:)

Mut se ei kyllä oo lähelläkään mitään kehää. Joten mitä mä tässä selitän.

Mut verkostoitukaa ja tehkää yhteistyötä. Kaikkien ei kannata aloittaa ihan alusta.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
kivi
24.08.2006 22:47:36 (muokattu 24.08.2006 22:50:40)
Parashan olis löytää joku olemassaoleva mutta tyhjäkäynnillä käyvä mesta johon vois päästä duunaamaan.

Studioilla menee nyt sen verran huonosti, että valmiiseen studioonkin voi päästä osakkaaksi kohtuuhintaan, melkein pelkällä työpanoksella. Ei siis välttämättä huono idea katsella vaikka niitä jo toimivia studioita siltä pohjalta, että jos veisi projektinsa niihin...

Idea ei ollut omani, vaan kun harmittelin aikoinaan helsingissä asuessa ettei ollut sopivaa pajaa putkivahvistin- ja efektilaitekokoelmalle ja kokeellisiin tuotantoproggiksiin, niin pöydän toiselta puolelta kuului "tuu meille" - siinä vastikään valmistuneen (olin itse rakentamassa bassoansoja) 200m2 hienosti akustoidun studiokompleksin omistaja tarjosi pajaansa mulle osa-aikaiseksi kotistudioksi - ja ydinkeskustasta
:-)

Valitettavasti samaan aikaan iski päälle maallemuutto.

Toinen mieleen tuleva juttu on, että kannattaa miettiä tarvitseeko sitä soittotilaa kaupungissa, vai äänittääkö pohjat muualla ja tyytyy laulukoppiin + isoon tarkkaamoon. Monelle toimii se paremminkin kuin treeniksenä + demopalveluna rämettyvä sisäänsoittostudio. Äänitystilaa saa kuitenkin tarpeen mukaan halvalla, tai vaikka vaihtaen tarkkaamoaikaan.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
cosmob83
25.08.2006 17:18:40
Vaikka tämä ei nyt tänne kuulukkaan, mutta aiheeseen liittyen jätän ilmoituksen: Jos joku kaipailee toista ihmistä jakamaan tuommoisen pienimuotoisen projektistudion vuokria (omat kamat hygienia syistä, heh) ja tilaa jostain päin helsinkiä niin voisinpa olla kiinnostunut. Saa ottaa asian tiimoilta yhteyttä.
www.theshafts.com
Roksennus
25.08.2006 21:09:46

Idea ei ollut omani, vaan kun harmittelin aikoinaan helsingissä asuessa ettei ollut sopivaa pajaa putkivahvistin- ja efektilaitekokoelmalle ja kokeellisiin tuotantoproggiksiin, niin pöydän toiselta puolelta kuului "tuu meille" - siinä vastikään valmistuneen (olin itse rakentamassa bassoansoja) 200m2 hienosti akustoidun studiokompleksin omistaja tarjosi pajaansa mulle osa-aikaiseksi kotistudioksi - ja ydinkeskustasta
:-)

Ideaalitilanteessa olisin itse mielelläni se tyyppi joka sanoo "tuu meille". Jotenkin ei ole koskaan toiminut mieleiselläni tavalla ns. "kimppajutut" (hörö hörö) =)=) eli mieluiten istuisin omassa kellarissa yksikseni, ainakin pääsääntöisesti.

Tuo toinen mainitsemasi vaihtoehto onkin sit liian lähellä nykyistä tilannettani, jonka haluaisin muuttuvan.

Ei vain tunnu löytyvän mistään. Työtiloja löytyisi mm. taloyhtiöiden kellaritiloista mutta nekin tuntuu pääasiassa olevan tarkoitettuja puutöille, kutomiselle tms. Ei välttämättä talonmiestä hymyilytä jos sisään kantaa styrkat ja rummut. Vaikka saisikin luvan huoneen kelluttamiseen niin tilannetta hankaloittaa katossa menevät ulosteputket ja muutoinkin pienet tilat.
"Time's never wasted when you're wasted all the time!"
Diablero
30.08.2006 02:39:42
Niinpä... Itse olen yrittänyt 35-70 neliön tilaa löytää lähinnä useamman bändin yhteiseksi treenikämpäksi, ja mahdollistesti myöhemmin nauhoitustilaksi. On tullut eri paikkoja soiteltua läpi, mutta en sitten tiedä onko niin, ettei bändejä haluta mihinkään vai onko tosiaan niin että tilat eivät sovellu moiseen...
Joka tapauksessa ainoa neuvo mitä olen saanut on: "Isännöitsijät eivät ilmoittele itse. Laita keskiviikon hesariin ilmoitus, isännöitsijät lukee niitä."
Kummallista. Tiedän että yrityksillä on tiloja jotka roikkuvat vapaina jopa vuosia, mutta luotettava vuokralainen ei vaan kelpaa?
Omat ruumiintoimintoni hämmästyttävät minua VIELÄKIN joka päivä
milcoin
30.08.2006 02:50:03
Tiedän että yrityksillä on tiloja jotka roikkuvat vapaina jopa vuosia, mutta luotettava vuokralainen ei vaan kelpaa?

Mistä lähtien muusikot on ollu luotettavia:) Eikös ne vaan ryyppää ja hengaile siellä treeniksellä hämärien kavereidensa kanssa. Ja liimailee munakennoja seinillle ja jättää vuokrat maksamatta.

Ennakkoluulot ovat täällä valitettavasti hyvinkin voimissaan vielä. Mutta poikkeuksiakin löytyy joten onnea etsinnälle.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Diablero
30.08.2006 15:33:58
Mistä lähtien muusikot on ollu luotettavia:) Eikös ne vaan ryyppää ja hengaile siellä treeniksellä hämärien kavereidensa kanssa. Ja liimailee munakennoja seinillle ja jättää vuokrat maksamatta.

Ennakkoluulot ovat täällä valitettavasti hyvinkin voimissaan vielä. Mutta poikkeuksiakin löytyy joten onnea etsinnälle.

No niin no joo... tottahan tuo. Pitänee perustaa joku turhanpäiväinen firma että saa tilat
Omat ruumiintoimintoni hämmästyttävät minua VIELÄKIN joka päivä
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)