Aihe: Korsetit 1 2 | |
---|---|
![]() 24.08.2006 20:30:24 (muokattu 24.08.2006 20:34:38) | |
Olen laittamassa luita mut miten ne laitetaan sinne, ja mikä on parasta?? tää on mun eka korsetti minkä aion tehdä. Olisi varmaan parempi jos joku (joka osaa tehä korstteja) auttais. Luille tehdään vuorin ja miehustakankaan väliin luukujat jostain kestävästä parisen senttiä leveästä nauhasta. Tuota luukujanauhaa saa tilattua tuolta OldRavenilta. Itse olen ommellut kujat vuorikankaaseen, eikä ne näy miehustakankaan läpi laisinkaan. Olen laittanut luita jokaisen sauman kohdalle, nyöritykseen ja eteen muutaman ylimääräisen. Edit: parasta luumateriaalia on vaikea sanoa, mutta jos kiristyskorsetin tahtoo, niin ehdottomasti kiinteä metalliluu on parasta. Synteettinen valaanluu on ilmeisesti myös aika pätevää tavaraa... Ensimmäiseen korsettiin suosittelisin tuota noin sentin levyistä muovivannetta, koska se on halpaa, jämäkkää eikä katkea helposti, mutta sillä ei sitten saa kiristeltyä, kuin sen muutaman sentin, eli ei se metalliluuta vastaa. Mutta kyllä siitä jonkinverran tukea saa, ja kunnolla muoviluitettu korsetti tuntuu kyllä ihan oikealta korsetilta. Ja metalliluuthan saa siihen korsettiin vaihdettua joskus myöhemmin, jos tahtoo... Myös kaavoja valmistetaan mittojen mukaan OldRavenilla, hintaa tulee 20 euroa, mutta olen kuullut, että nuilla kaavoilla saa aika harvoin tehtyä sopivaa korsettia. Ja mukana ei tule ompeluohjeita. Harjoittelemalla oppii ja jostainhan se on pakko aloittaa, eli oon minäkin joskus sen ensimmäisen korsetin tehnyt. Ja ihan vinkkinä, aloita vyötärökorsetilla (rintojen alle), on helpompi, koska ei tartte ajatella kaikkea kaavateknisiä juttuja rintojen kohdalle, että saa hyvin istuvan korsetin. Kannattaa lukea tuo voimahalifoorumin korsetinompelukeskustelu kokonaan läpi, sieltä löytyy ihan asiaakin välistä... Luulisin, että siellä on myös enemmän ja kokeneempia neuvojia, jos haluat vielä lisää asiasta tietää. "En tiedä mitä tahtoisin. Tiedän, etten siihen silti tyytyisi. Jos kaiken kauniin saisinkin, kauneus minuun kauneutensa tuhlaisi." - Marko Annala | |
![]() 24.08.2006 20:47:02 | |
Ok... Tuo auttoi jo aika paljon! | |
![]() 25.08.2006 07:07:14 | |
Suosittelen sitä proton tekoa, eli niinkun Mimi sanoi, lakanaversiota. Se on kauheen hyvä noissa vähän vaikeemmissa vaatteiden ompeluissa, kun näkee konkreettisesti mitä pitää muuttaa.Itse paljon vaatteita ompelevana teen aina vaativimpiin hommiin proton ettei sitten vituta jos malli onkin huono tai vaikka pääsee laihtumaan mitatuista mitoista pois ;) Periaatteessa jos osaat tehdä puvun peruskaavan, voit siitä helposti kuositella kaavan korsettiin ottamalla rinta-vyötärö-lantiomitat.Kun oot saanut etu ja takakappaleen sopivan kokoisiksi ympärysmitaltaan, voit miettiä miten paljon haluut kiristää.Sen verta otetaan niistä kaavoista pois sitten. Kannattaa eka kuitenkin muotoilla ylä ja alaosa sopivan mallisiksi.Sekin on aika simppeliä, mittaa vaan haluamansa mitat ja siirtää ne kaavalle. Kun poistat sitä kiristysvaraa kaavoista, pitää muistaa että se tehdään jokaisesta kappaleesta erikseen, ei koko kaavasta. Elikkä täytyy päättää monta luuta korsettiin haluat.Jos haluat etupuolelle vaikka 10 luuta, se on viis per etukappale (nokun niitä no sitten kaksi :) ).Eli tällöin etupuolen kaavat on saatava yhteensä kymmeneen eri osaan, niiden saumoista aina tulee sitten ne luukujien saumat.Lisäksi keskelle jää paikka yhelle luulle, tosin sitä ei välttämättä tartte, jos haluaa plansetin tai nätin etupaneelin siihen. Kannattaa aluks tehä ne saumat suoraan, sitten kun kehittyy, niitä voi muotoilla vähän eri kulmiin jne. Osittaminen tapahtuu siis niin että katot siitä kaavasta haluamas luiden kohdat ja vedät viivat siihen.Niistä sitten se poisto, yhtäpaljon kustakin, se kokonaismäärä pitää jakaa kaikkien osien kesken, unohtamatta takakappaletta! Kaula-aukon ja helman viivat saattaa mennä epätasasiksi tässä vaiheessa, mutta se on normaalia.Kun oot tehnyt poistot, voit vetää viivat uudelleen, poistaen kulmat jne. Saumavaraa kannattaa jättää semmonen sentti. Tässä nyt tämmönen helppo perusohje kaavoille, itsehän lähinnä väsään kaikkien mahdollisten mutkien kautta :) Naks Acid | |
![]() 25.08.2006 10:20:11 | |
Elikkä täytyy päättää monta luuta korsettiin haluat.Jos haluat etupuolelle vaikka 10 luuta, se on viis per etukappale (nokun niitä no sitten kaksi :) ).Eli tällöin etupuolen kaavat on saatava yhteensä kymmeneen eri osaan, niiden saumoista aina tulee sitten ne luukujien saumat.Lisäksi keskelle jää paikka yhelle luulle, tosin sitä ei välttämättä tartte, jos haluaa plansetin tai nätin etupaneelin siihen. Luita voi myös laittaa muuanne kuin sauman kohtaan. Tekee vaan luukujan sinne keskelle kappaletta. En ole mitään kurssia tosin käynyt joten en tiedä onko se vastoin jotain säntöä, mutta itselleni tuli etupaneeliin (tai -kappaleeseen) neljä luuta, joista kaksi on vuorin sauman kohdalla (joka nyt ei sitten ihan millilleen ole miehustan saumojen kanssa kohdillaan) ja kaksi on kujitettu vuoriin siihen eteen pitämään masua kurissa. Kaavaa ei siis ole katkaistu siitä kohdin. Noissa pitää siten vaan muistaa, että ne luut on laitettava symmetrisesti. Eli jos haluaa lisätä kohtaa x luun, niin se pitää lisätä myö vastakkaiselle puolelle. Paitsi eteen voi laittaa yhden yksinäisenkin, jos se tulee keskelle. Niin ja kiristävään korsettiin niitä luita tarvii yli 10 kappaletta. Muovisillakin kiristelee, kunhan niitä laittaa paljon. Voi jopa tehdä niin, että laittaa jokaisen sauman kohdalle kaksi luuta ja yksittäisiä sinne väliin. "En tiedä mitä tahtoisin. Tiedän, etten siihen silti tyytyisi. Jos kaiken kauniin saisinkin, kauneus minuun kauneutensa tuhlaisi." - Marko Annala | |
![]() 25.08.2006 15:39:48 | |
Mitä kangasta kannattaa käyttää miehustakankaana?? | |
![]() 25.08.2006 22:13:18 | |
Mitä kangasta kannattaa käyttää miehustakankaana?? Tähän vastasin jo edellisellä sivulla. Satiini on kaunista ja hyvin suosittua korseteissa, kuten myös brokadi. Molemmat, mutta varsinkin satiini on melko liukasta ommella, ja yleensä aika tyyristäkin. Ensimmäinen korsetti kannattaisi tehdä vähän halvemmista ja helpommista materiaaleista, kun ei siitä ensimmäisestä yleensä kovinkaan priima tule. Eli ohut, mutta napakka farkkukangas tai jokin vastaava käy varsin hyvin "harjoittelukorsettiin". Tärkeitntä on, että kangas ei juurikaan jousta. Kannattaa käydä kangaskaupassa kyselemässä ja katselemassa/hiplailemassa kankaita. Vuoriksi jotain lakanakangasta, tai muuta vastaavaa. "En tiedä mitä tahtoisin. Tiedän, etten siihen silti tyytyisi. Jos kaiken kauniin saisinkin, kauneus minuun kauneutensa tuhlaisi." - Marko Annala | |
![]() 26.08.2006 08:50:40 | |
Luita voi myös laittaa muuanne kuin sauman kohtaan. Tekee vaan luukujan sinne keskelle kappaletta. En ole mitään kurssia tosin käynyt joten en tiedä onko se vastoin jotain säntöä, mutta itselleni tuli etupaneeliin (tai -kappaleeseen) neljä luuta, joista kaksi on vuorin sauman kohdalla (joka nyt ei sitten ihan millilleen ole miehustan saumojen kanssa kohdillaan) ja kaksi on kujitettu vuoriin siihen eteen pitämään masua kurissa. Kaavaa ei siis ole katkaistu siitä kohdin. Noissa pitää siten vaan muistaa, että ne luut on laitettava symmetrisesti. Eli jos haluaa lisätä kohtaa x luun, niin se pitää lisätä myö vastakkaiselle puolelle. Paitsi eteen voi laittaa yhden yksinäisenkin, jos se tulee keskelle. Niin ja kiristävään korsettiin niitä luita tarvii yli 10 kappaletta. Muovisillakin kiristelee, kunhan niitä laittaa paljon. Voi jopa tehdä niin, että laittaa jokaisen sauman kohdalle kaksi luuta ja yksittäisiä sinne väliin. Jees.Elikkä tää oli tämmönen perusneuvo. Luita voi laittaa toki miten vaan sinne, eikä mitään sääntöjä ole. Naks Acid | |
![]() 03.09.2006 12:10:00 | |
Mä oon nyt tehny sen korsetin! Siitä tuli tosi hyvä!!! Ei se kauheen vaikeeta ollu. | |
![]() 03.09.2006 12:20:37 | |
Mä oon nyt tehny sen korsetin! Siitä tuli tosi hyvä!!! Ei se kauheen vaikeeta ollu. No kerrohan. Mimmoset luut, mistä materiaalista? Laitoitko plansettia? Kuvaa? "En tiedä mitä tahtoisin. Tiedän, etten siihen silti tyytyisi. Jos kaiken kauniin saisinkin, kauneus minuun kauneutensa tuhlaisi." - Marko Annala | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)