Aihe: Digitaalisen musiikin prosentit ja luvat
1
Bazil
23.08.2006 22:43:01

Olisin kysynyt neuvoa. Olemme kirjoittamassa sopimusta ja jäimme jumiin digitaalisen myynnin lupiin ja prosentteihin. Edelliset levy-yhtiöt ovat tarjonneet aika pientä osaa
(10%) eri verukkeilla, vaikka "ettei sieltä kuitenkaan mitään tule". Jotkut kamut taas on saanut 50/50 % . Myyntihän on siirtymässä kuitenkin enemmän ja enemmän sähköiseen muotoon ja itse digitointi on halpaa ja vaivatonta. Mitkä ovat reilun pelin prosentit jakelijalle, levy-yhtiölle ja artistille? Sekä millaiset luvat kannattaa antaa, saako kappaleitaan myydä myös itse sivuillaan taikka toisien digitaalisten jakelijoiden kautta?
kivi
24.08.2006 09:01:25
Jos teille vakuutetaan "ettei sieltä kuitenkaan mitään tule" voitte ehkä siihen vedoten sopia, että digimyynnistä sovitaan vasta vähän myöhemmässä vaiheessa. Silloin sopimukseen kirjataan tässä vaiheessa: "Tämä sopimus koskee vain musiikin myyntiä fyysisessä muodossa (levyt), ei digitaalista tiedostomyyntiä (digijakelu)."

Saatte sopimuksen tehtyä, ja pääsette keskittymään tuohon puoleen rauhassa.

Mä olen viimeksi tehnyt sellaisenkin sopimuksen, jossa cd-julkaisuoikeus menee yhdelle yhtiölle, vinyylijulkaisuoikeus toiselle, ja c-kasettijulkaisuoikeus (!) kolmannelle ja digimyyntioikeus pidetään itsellä.
:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Ihokas
24.08.2006 13:43:31

Aihetta sivuten:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=2&t=130838

10% kuulostaa aivan liian vähältä, varsinkin kun ottaa huomioon kuinka vähän kustannuksia levy-yhtiölle/palvelun toteuttajalle tulee per artisti (kun puhutaan isolla volyymilla pyörivästä bisneksestä) verrattuna esim. cd-levyjen julkaisuprosessiin. Studio- ja markkinointikulut jne. tietenkin ovat olemassa, mutta silti digimyynti on suhteellisen vaivatonta toteuttaa niin palvelun tarjoajalle kuin sen palvelun ostajalle (eli bändi/levy-yhtiö).

Digimusiikissa on paljon paremmat katteet, kunhan vaan kauppa käy. Tulevaisuudessa musiikin myynti menee enemmän ja enemmän digitaaliseen muotoon. Rohkeimmat ovat jopa ennustaneet cd-levyjen katoavan kokonaan 5-10 vuoden kuluessa, itse en lähtisi ehkä noin rohkeisiin arvioihin, mutta luultavammin "joskus" cd-levyt tulevat olemaan marginaalissa uusien julkaisujen formaattina.

Uusi kuluttajasukupolvi on varmaan jo tottuneempi musiikin digitaaliseen olomuotoon, fyysisen cd:n tms. sijasta.
http://www.whatsrightnow.net
Noku
28.08.2006 15:35:10
Tuskinpa se kaista hirveän suurta prosenttia jakelukanavan tuloista syö... Laadukkaan palvelimen 100:n Giga Bitin kuukausittaisella dataliikenteellä maksaa alle 50e/kk... siinä saa jo myydä aika pienellä voittomarginaalilla biisejä.

Alan opiskelijana näkisin musiikin tulevana CD:n syjättävänä formaattina jonkin näköisen Flash-formaatin. Flashin avulla pystytään tekemään sisällöltään huomattavasti rikkaampia digitaalisia albumeja ja tietosuojakin pystytään toteuttamaan fiksusti ilman että cd-soittimet häiriintyvät.

Alkaa muuten ottamaan hieman päähän kun tänä vuonna ostamistani isojen levy-yhtiöiden kopiosuojatuista levyistä yksikään ei ole toiminut CD-soittimessani ilman kopiosuojan vaivalloista purkamista... Asiaa hankaloittaa vielä se että osa kopioiduistakaan CD:istä ei toimi ongelmitta. Noh, onneksi harrastan nykyään enemmän pienempien lafkojen artisteja.
"Face Your Fears, Live Your Dreams"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)