LamaAjanElvis 24.08.2006 00:04:56 (muokattu 24.08.2006 00:09:04) | |
---|
Okei okei, entäs sitten samat jutut tommosesta stratoissa esiintyvästä vintage-vibrasta?? Eli miksi ostaa ja mitä sillä tehdään? Straton vibra on periaatteessa ihan samalla periaatteella mitä floikkakin, eli kelluvaksi se on sekin suunniteltu. Liikevara on vaan paljon pienempi ja tuskin mikään lukoton yläsatula palauttaisi kieliä vireeseen jos kammen löisi pleksiin kiinni. Minä olen säätänyt oman tallan 6 kiinnitysruuvia sillein, että periaatteessa pystyy tekemään niin ison diven kuin vaan sustainpalikka sopii rungon sisällä liikkumaan, mutta tuollaista ei kannata tosiaan harrastaa kesken biisin ellei halua soittaa loppuun vire perseellään. Ihan noin paljoa en ole kertaakaan kokeillut. Vähän on varaa nostosuuntaankin, mutta alaspäin sitä lähinnä käytän. Tuollainen herrasmiesvibra on kotonaan rautalankaliidissä, rockabillyssä, jatsahtavissa soinnuissa ja kyllähän sillä pystyy vähän räyhäämäänkin. edit: Monet hommaa Straton vibratallalla vaikka eivät koskaan käyttäisikään sitä. Se on osa sitä soundia ja saahan sen vibran blokattua palikoilla paikalleen jos haluaa. Kolme allekirjoitusta. 1.Kesä on läskien pahinta aikaa. 2.Sormet lähtee soundista. 3.Would you know my name,
If I saw you with hard-on? |
Bablo 24.08.2006 09:29:34 | |
---|
Njaa mie varmaan voin kirjoittaa tänne koska olen semmonen räkänokka. 24nauhaa ona aika must, koska siihen on ottunu ja se on järkevämmän olonen. Mutta sitten en tiiä tuosta floikasta, tavallaan aika turha vehje minulle. Kauheeta säätöä varsinkin jos ostaa huonolla floikalla kitaran. Ja kiinteätallaisissä on vähän parempi sustainikin. Jos joskus saan rahaa ni seuraavaksi ostan tuon Ibanezin PGMän, sopii aika hyvin minun vaatimuksiin. MOSH PERKELE! |
koponen 24.08.2006 09:33:15 (muokattu 24.08.2006 09:41:34) | |
---|
"Tarvitsetteko välttämättä floikkatallaa ja 24:ää nauhaa?" Kyllä tarvitsen ja omistan useampiakin kitaroita noilla spekseillä. Muutamassakin omassa biisissä loppuu 22-nauhaisesta nauhat kesken kun soittelee soolostemmoja. Minusta tuntuu että ketjun aloittaja on itse muusikoiden.netin pahin räkänokka. Turha aloitella keskustelua jos käsityskyky ei riitä omaa hiekkalaatikkoa pitemmälle... http://nationalpriorities.org/index.php?option=com_wrapper&Itemid=182 |
lxi 24.08.2006 09:56:00 | |
---|
Nurkasta löytyy nyt 21-, 22- ja 24-nauhainen kitara, joista yhdessä on stratotalla, toisessa kiinteä tune-o-matic ja kolmannessa Steinberger S-Trem. Monipuolisuutta! The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua |
Mä taas oon miettiny et tarviinko 22 nauhaa.. et 21 tuntuu silt et riittää.. |
Räbbänä 24.08.2006 15:34:10 | |
---|
Kyllä se on niin ettei sitä tarvi kumpaakaan oikein. Ihan turhia, paitti 24 nauhasessa on nätti kun saa sen otelautanmerkin sinne viimeselle nauhavälille :) "Hattu pois päästä!" |
masterhat 24.08.2006 15:41:47 | |
---|
on 24 ja floikka. kammen ja kielilukot olen tosin poistanut. joskus tulee otettua vinkunoita 24-nauhalta. mutta todellakin vain joskus. nämä ei siis todellakaan mulle yhtään välttämättömiä. ja seuraavan kitaran ainoa pointti on (tietysti soitettavuus) että pitää vireen hyvin ja ulkonäkö miellyttää. mikit voi kuitenkin vaihtaa heti mieleisiksi Tehotyttö95 |
BigPapa 24.08.2006 15:46:12 | |
---|
En tarvii, mutta varmaankin shredderit tarvii kun niillä on niin paljon ääniä soitettavana ja kauhee kiire jonnekin + divet ja muut......kukin tarvii sitä mitä tarvii.Mulle riittää mun Stratot ja Les Paul.Tallat on Stratoista puupaloilla kiinteytetty. Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
juikka111 24.08.2006 16:55:23 | |
---|
Kaksi foikkakitaraa on ollu, jossa molemmissa oli 24 nauhaa ja pitää kyllä myöntää, että en monesti ole tarvinnut kumpaakaan. Enää varmaan en osta floikkakitaraa, koska siitä tulee paljon enemmän tallan kanssa säätöä. Esim. kielisetistä paksumpaan tai ohuempaan teettää paljon työtä. :( No mutta 24 nauhaa on aivan hyvä homma olla vaikka sitä vain harvoin tarvitseekaan. Ei sovi unohtaa, että musiikki avaa itse kullekin tiedon ja ymmärryksen portin kohti vastuuntuntoisten yhteistyökumppaneiden aatteellisia intressejä. |
Werde 24.08.2006 17:36:57 | |
---|
Onkos kukaan hoskannut että nykyään kun iso osa raskaasta musiikista soitellaan droppivireistä, niin oktaavit tulevat täyteen jo nauhalla 22. Tuossa tapauksessa 24 nauhaa siis tuskin tarvitsee. |
Disposable 25.08.2006 11:05:35 | |
---|
Onkos kukaan hoskannut että nykyään kun iso osa raskaasta musiikista soitellaan droppivireistä, niin oktaavit tulevat täyteen jo nauhalla 22. Tuossa tapauksessa 24 nauhaa siis tuskin tarvitsee. Eihän tämä koske muita kuin sitä dropattua kieltä. Kitaroissa kuitenki yleensä on useampi kieli. "Write a wise saying and your name will live forever." - Anonymous |
lxi 25.08.2006 11:11:51 | |
---|
Eihän tämä koske muita kuin sitä dropattua kieltä. Kitaroissa kuitenki yleensä on useampi kieli. Jos kitaran vire on DADGBE, löytyy se korkea D ylimmän E-kielen 22. nauhalta. The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua |
Humu 25.08.2006 11:30:42 (muokattu 25.08.2006 11:31:42) | |
---|
...kukin tarvii sitä mitä tarvii.Mulle riittää mun Stratot ja Les Paul.Tallat on Stratoista puupaloilla kiinteytetty. Ootko kuullu sellasta juttua, että stratocasterin jouset on osa klangia? Kriittisimmät on jopa sitä mieltä, että strato lakkaa soimasta, jos sen talla vedetään iha kiinni. Siks monet laittaakin tallansa kelluvaan asentoon, vaikkeivat edes käyttäisi koko vibraa. |
BigPapa 25.08.2006 11:37:18 (muokattu 25.08.2006 11:37:26) | |
---|
Ootko kuullu sellasta juttua, että stratocasterin jouset on osa klangia? Kriittisimmät on jopa sitä mieltä, että strato lakkaa soimasta, jos sen talla vedetään iha kiinni. Siks monet laittaakin tallansa kelluvaan asentoon, vaikkeivat edes käyttäisi koko vibraa. Höpö höpö, ei laittanu Claptonkaan ja se mikä kelpaa Claptonille kelpaa kyllä mullekin.... Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
Humu 25.08.2006 11:42:24 (muokattu 25.08.2006 11:42:59) | |
---|
Höpö höpö, ei laittanu Claptonkaan ja se mikä kelpaa Claptonille kelpaa kyllä mullekin.... En minä sinua siitä syyttänytkään. Jokainen tehkööt niinku parhaaks näkee...kysymyshän on kuiteski henk.koht. mielipiteestä, samoin kuin vaikkapa siinä, että kumpiko on parempi straton runkomateriaali...saarni vai leppä. Kyllä tossa jousihommassa silti perää on, että juttu vaikuttaa lopputulokseen... |
BigPapa 25.08.2006 11:45:14 (muokattu 25.08.2006 12:18:39) | |
---|
En minä sinua siitä syyttänytkään. Jokainen tehkööt niinku parhaaks näkee...kysymyshän on kuiteski henk.koht. mielipiteestä, samoin kuin vaikkapa siinä, että kumpiko on parempi straton runkomateriaali...saarni vai leppä. Kyllä tossa jousihommassa silti perää on, että juttu vaikuttaa lopputulokseen... Onhan siellä ne jouset silti vaikka talla oliskin kiinni ja puupalikalla blokattu paikalleen. Ja pysyypähän vire paremmin. http://electron.tailfeatherz.com/c28.html Strat "Reverb" I investigated of claims of reverb from the springs in a stratocaster trem unit. The first thing I did, prior to plugging it in, was mute the strings and strum hard to see if anything could be heard acoustically. I heard the sound taper off, in a decay that can only be described as "reverb". To see if it was the springs, I removed the back trem plate, and strummed them. They rang with a dull tone. I sounded and muted the open strings with one hand and then muted the springs with the other, sure enough the reverb was killed. It was the springs. To see if these springs can be heard through an amp, I used a BF Vibro Champ, because it has no reverb, and dimed it. Strumming the springs hard, all that could be heard was the acoustic sound. Enlisting Mrs. Electon, I took the guitar outside the room and strummed the springs. (Not the strings.) She could hear them through the amp. To see if any reverb be heard through the amp when playing the strings, not the springs, I muted the strings and strummed hard, and yes, the sound decayed. A rather short reverb of about one second was heard. Last, I did the same tests with a hardtail strat, and the identical reverb was heard after the same test. This reverb came from the room, not the guitar. I went farther, alternately dampening the springs in an attempt to find what impact the springs may have on tone. My findings: Unamplified, there is no reverb effect under normal playing conditions. Under extreme "labratory conditions", a reverb-like effect can be found by muting the strings and striking them very hard. Amplified, there was no evidence of any reverb traceable to the springs whatsoever, and no evidence of any influence of the springs on tone was found. Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
Humu 25.08.2006 12:21:15 | |
---|
Onhan siellä ne jouset silti vaikka talla oliskin kiinni ja puupalikalla blokattu paikalleen. Ja pysyypähän vire paremmin. No ei ne jouset sillon mitää vaikuta. Voithan sä yhtälailla ottaa ne sieltä pois ja naulata kanteen kiinni...ja vaikutus on samanlainen, eli ei mitään;D Pointti oli siinä, että kun talla kelluu ja kielet värähtelee se siirtyy myös jousten välityksellä runkoon, joka antaa oman värinsä. Edelleen korostan, että ei tämä ollut kommentti tyyliin: "Tämä on ainut oikea tapa säätää straton talla!"...vaan tässäkin löytyy ns. eri koulukuntia. Halusin vaan kertoa, että kun yleensä kiinteät tallat ymmärretään sustainin kannalta parhaaksi ratkaisuksi, niin straton kohdalla homma ei menekkään ihan näin yksioikoisesti. Mutta jos sinä ja Clapton ootte omalta kohdaltanne todenneet paremmaksi vaihtoehdoksi ton version, niin ette te siinä asiassa oo yhtään enempää oikeassa tai väärässä, kun ne jotka käyttää kelluvaa versiota;D |
BigPapa 25.08.2006 12:22:56 (muokattu 25.08.2006 12:38:58) | |
---|
Lukaseppa tuo: Strat "Reverb" I investigated of claims of reverb from the springs in a stratocaster trem unit. The first thing I did, prior to plugging it in, was mute the strings and strum hard to see if anything could be heard acoustically. I heard the sound taper off, in a decay that can only be described as "reverb". To see if it was the springs, I removed the back trem plate, and strummed them. They rang with a dull tone. I sounded and muted the open strings with one hand and then muted the springs with the other, sure enough the reverb was killed. It was the springs. To see if these springs can be heard through an amp, I used a BF Vibro Champ, because it has no reverb, and dimed it. Strumming the springs hard, all that could be heard was the acoustic sound. Enlisting Mrs. Electon, I took the guitar outside the room and strummed the springs. (Not the strings.) She could hear them through the amp. To see if any reverb be heard through the amp when playing the strings, not the springs, I muted the strings and strummed hard, and yes, the sound decayed. A rather short reverb of about one second was heard. Last, I did the same tests with a hardtail strat, and the identical reverb was heard after the same test. This reverb came from the room, not the guitar. I went farther, alternately dampening the springs in an attempt to find what impact the springs may have on tone. My findings: Unamplified, there is no reverb effect under normal playing conditions. Under extreme "labratory conditions", a reverb-like effect can be found by muting the strings and striking them very hard. Amplified, there was no evidence of any reverb traceable to the springs whatsoever, and no evidence of any influence of the springs on tone was found. Pointti oli siinä, että kun talla kelluu ja kielet värähtelee se siirtyy myös jousten välityksellä runkoon, joka antaa oman värinsä. Joo, ei....ja sustaini on parempi kun se talla on tiukasti bodya vasten....riippuu varmaan inertiablokinkin materiaalista ja kitaran puista jne.... Tää on vähän samanlainen juttu, kun joku oli sitä mieltä ettei pitäis kielistä katkaista ylimääräistä viritystapin luota kun ne on hyvin paikallaan.Siitä kun kulemma tulee lisää kähinää soundiin....; / The Power of Suggestion Guitarists are a superstitious lot, to be sure. With childlike innocence, they uncritically swallow whole the raging river of internet borne urban legends. In a rush for the magic spell unlocking the mysterys of tone, they aren't going to let objective critical thinking stand in the way when mental lazyness gives the answer they seek. They want to believe they have the key. This is further evidence of the power of suggestion, and the average person's overwhelming talent for self-deception. Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
Humu 25.08.2006 12:39:18 | |
---|
Joo, ei....ja sustaini on parempi kun se talla on tiukasti bodya vasten....riippuu varmaan inertiablokinkin materiaalista ja kitaran puista jne.... Jos minä pistän sormeni jousten päälle ja ja lyön kieliä...jolloin tunnen värähtelyn jousissa asti...niin väitätkö, ettei se vaikuta lopputulokseen?? |
BigPapa 25.08.2006 12:45:51 | |
---|
Jos minä pistän sormeni jousten päälle ja ja lyön kieliä...jolloin tunnen värähtelyn jousissa asti...niin väitätkö, ettei se vaikuta lopputulokseen?? No millä tavalla se sun mielestä vaikuttaa lopputulokseen? Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |