Aihe: Roland RD 700
1
Aivokalvo
23.08.2006 21:39:49
Nyt olisin varmaankin tuota torilla lojuvaa yksilöä ostamassa, kertokaa onko hinta 1200e kohtuullinen (kun mukana tulee srx11-kortti) ja mitä mieltä olette laitteen urku-, clavinetti- ja sähköpianosaundeista. Onhan tuo jo muutaman vuoden vanha vekotin, mutta aikoinaan ainakin ollut hyvinkin kallis ja käsittääkseni eräänlainen
"edelläkävijä".
Entäpä lesliemallinnos, onko samaa (kurjaa) tasoa kuin esim fantom x:ssä?
"Lähellä reunaa, varrella virran"
tarmo
23.08.2006 22:51:01 (muokattu 23.08.2006 22:54:23)
Loistava soitin. Itselläni ollut jo useita vuosia ja nimenomaan SRX -11 ja 12 -laajennuksilla. Etenkin SRX -11 on mullistanut soittimen.

Hyviä puolia ovat ehdottomasti soittimen jämäkkyys, helppo huolto, hyvät bändisoundit (voittaa Motifit, joskin on makuasia), nopea mukautuvuus esim. tuurauskeikoilla (ei kaivanne ohjelmointeja, koska niitä ei juuri ole tehtävissä:))etc.

Itse olen tyytyväinen, enkä vaihtamassa masterkiipparin roolista. On hyvä muistaa, ettei RD ole työasema, eikä kilpaile näin esim. ison motifin tai x8:n kanssa.

Hinta ei ole paha, etenkään kortin kanssa. Voisi olla myös kalliimpi tai satasen halvempi.

Kannattaa kysyä, onko ollut vikoja/huoltoja. Oma koskettimistoni on jo läpikoluttu ja sen vuoksi koskettimien kiinnitysrakenteen ovat murtuneet. Tästäkin selviää halvoin varaosin ja hieman työläämmällä projektilla sekä kosketinhuovan vaihtamisella...Hope so. Kannattaa kuitenkin kysyä, joskin uskon oman RD:ni palvlevan vielä vuosia....

Toinen vaihtoehto olisi tietysti RD 700 SX uutena tai vähän käytettynä. Tässä tulisivat myös paremmat Clavinetit, jotka itseolen hommannut SRX-12 avulla.Urku ei ole kummoinen ja olenkin käyttänyt sitä varsin harvoin, lähinnä mallintavan urun täydentäjänä volumepedaalikikkailussa. Ei RD kuitenkaan urku ole.

Hyvä soitin, selkeä masterkiippari, hyvä tatsi ja mielestäni toimivin paketti (en vaihtaisi koon ja kaiken muun täyspitkälle kiipparille turhan sälän takia esim. motif es 8:n tai x8:aan. )

EDIT: pahoitteluni huonosta kieliasusta, asia selvinnee kuitenkin. Rhodesit paranvat myös kortin (12) avulla. Muutoiin ovat hieman epäselvät ja dynamiikka on kapea. Sinänsä soittimen omilla clavineteilla ja Rhodeseillakin soittelee ihan kivasti.
moder
24.08.2006 16:07:08
Onkos tuossa SRX -11 kortilla sama pianosoundi kuin 700SX:ssä vakiona ?
mikey_a84
25.08.2006 14:43:26
En tiedä tuosta RD 700:sta, mutta se uudempi versio eli RD 700SX on aivan loistava. Aivan loistavat pianosoundit, pianomainen tatsi, kohtuulliset urut, loistavat sähköpianot, aidon kuuloiset clavichordit (vielä kun olisi vibrato aftertouchilla niin alkaisi olla jo oikeaa klavikordimeininkiä) ... Muutenkin aikas loistavat soundit. Puoli vuotta tullut soitettua sillä, enkä aio ihan heti myydä xD ... Lähinnä tullut käytettyä sitä MIDI-masterkoskettimistona (tietokoneessa USB:llä) ja muutamalla keikalla ...

Että kannattaa ostaa, jos vain rahat löytyy. SRX-korteilla saat vielä lisää soundeja kehiin ...
_pa_
26.08.2006 12:01:48
Hinta on todellakin kohtuullinen, kun saa vielä laajennuskortinkin mukaan !

Rolandissa pianosoundit edustaa parhaimmistoa ainakin mulle, EP:t ja clavinetit tulee heti kakkosena. Urkusoundeja käytän muutenkin niin vähän, että vaikea sanoa... itse pidän useimpia hieman munattomina, mutta kyllähän niillä nyt harvakseen soittelee.

Kokonaisuudessaan hieno laite, suosittelen :)
A100
26.08.2006 22:31:51 (muokattu 26.08.2006 22:32:48)
Noihin urkusoundeihin sen verran, että rd700sx preset-urkusoundit paranee aika paljon, kun jaksaa hieman nähdä vaivaa esim. rolandin omien efektien kanssa. Itellä on esim. tuommoset setit:
- MFX1 22: VK Rotary ja sieltä leslien nopeudet mieleiseksi
- MFX2 85: Organ Multi, josta etuaste ja vibrato-chorus asetukset mieleiseksi.

En ole kokeillut oikealla lesliellä, mutta esim. H&K Rotospheren kanssa soi vielä hitusen verran paremmin, mutta tuo rd:n oma VK-rotary on ihan jees.

RD:n näppis ei ole tosin kyllä urun soittamiseen tehty lainkaan, joten soitan noita RD:n urkusoundeja midin kautta halpis yamahalla (S30), sopivan lepsu näppis siihen hommaan.

niin, ja verrokkina on samassa huoneessa hammondin A-100 :)
Aivokalvo
30.08.2006 11:36:42
Mitenkäs se Vintage-SRX-kortti sitten, helpottaako se yhtään tilannetta urkusaundien puolesta? Myöskin mellotron- ynnä muut vanhat kosketinsaundit tulisivat tarpeeseen. Tuohan ei ollu vissiin mahdottoman hintanen toi kortti.
"Lähellä reunaa, varrella virran"
tarmo
30.08.2006 12:50:03
Kun ottaa huomioon miltä aikakaudelta vintage SRX on, niin eipä se nyt mitään suurta muutosta urkuihin tuo. Olen kokeillut kyseistä korttia, mutta RD:ssä en ole sitä käyttänyt.

Eihän RD:n omat urutkaan huonot ole ja hyvää niissä on nimenomaan se tonewheel -simulaatio (tai mikä se nyt oikeasti onkaan...), jonka avulla pääsee käsiksi urkusoundin tärkeimpään käytännön ominaisuuteen - muokattavuuteen. Korteilla soubdit ovat sampleja, eikä niitä ole mahdollista käsittääkseni muokata RD:n "tonewhee"l - tilassa.

Se, miksen itse suosi RD:n urkuja, johtuu nimenomaan siitä, ettei koskettimisto ole paras mahdollinen sitä varten. Urku on tietysti mahdollista ja kätevää siirtää midikiipparille tms, mutta RD ei ole kuitenkaan Nord Stage, joten efektien kanssa voi tehdä sen jälkeen hieman tiukempaa.

Jollain ulkoisella boksilla urkuun saa kuitenkin paaaaljon enemmän särmää, kuin ostamalla vintage -kortin. Siinä vintagea ovat lähinnä viiden pennin efekstit ja pakkaus.

Parhaan käsityksen tästäkin asiasta saa kokeilemalla.
A100
30.08.2006 14:50:23
Parhaan käsityksen tästäkin asiasta saa kokeilemalla.

Samaa mieltä Tarmon kanssa. Silti edelleen "jankutan" siitä, että Rolandin painotetulla näppiksellä ei pitäisi mennä urkua soittelemaan (paitsi hätätilassa mattoja ILMAN mitään glissandoja)...

IMHO Pianokoskettimilla on hirvittävän vaikeaa (lue: mahdotonta) soittaa urkumaisesti, mulla menee ainakin fiilikset heti ja alkaa se vuodattava selitys, kun eihän tätä voi tällä soittaa :D

Varsinaiseen asiaan, käy kokeilemassa ja jos tuntuu hyvältä niin osta pois.
mange jamo
30.08.2006 20:25:59
Olen omistanut kyseisen pelin nyt 2 vuotta ja aikamoisista kiipeleistä olen laitteella selvinnyt, tosin monesti laajennuskorttien ansiosta (concert piano & ultimate keys). Pianon oma urku soundi on mielestäni paras mitä olen keikkapianoissa / yleisimmissä syntikoissa kuullut. Säröä ja murinaa soundiin on turha etsiä laitteen omista efekteistä. Mutta kukapa oikeasti vakuuttavaa urkusoundia keikkapianosta edes etsisi... Soundeja saa muokattua yllättävän mukavasti, juuri sen minkä itse olen tarvinnut. Lisäksi part-splitit ja layerit mahdollistaa melko monipuolisia live-asetuksia. Minusta tämä on erittäin pätevä keikkapiano. Painaa aika paljon, mutta siksi on kunnon laukut ja soittokaverit olemassa. http://cc.joensuu.fi/~jahuovi/audiovideo.htm : tuolta löytyy juttuja mitkä on soiteltu rd:llä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)