Aihe: Miten jatketaan ? 1 | |
---|---|
![]() 23.08.2006 20:48:10 | |
Nyt olen tullut siihen pisteeseen, että homma hieman junnaa paikoillaan. En oikein osaa määritellä kauanko olen soittanut, mutta aktiivisesti about vuosi. Soinnut menee helposti ja monet sointukuviotkin kohtuullisesti. Vaikeammat tietysti heikommin. Sooloja pystyn jo soittamaan tabeista ja ihan itsenäisestikin, tosin melko yksipuolisesti eivätkä ne useinkaan sovi biisiin eli yksinään pystyy vetämään mutta biisin päälle ei. Sellaisia kappaleita ei enää tule vastaan joita haluaisin soittaa, mutta en osaa. Jonkun verran olen myös oppinut "kuulemaan" kitaraa, eli tiedän mikä mistä seuraavaksi kannattaa ote napata että kuulostaa hyvältä. Myös biisien blokkaaminen on jo mahdollista, tosin HYVIN yksinkertaisia kuvioita ja sointujen blokkaaminen on yhä hakusessa. Teoriaa en osaa, enkä nuotteja ja tuskin enää kannattaa yrittäkään. Tabeista olen soitellut. Mitähän seuraavaksi kannattaisi alkaa treenata ? nyt olen soitellut vain biisejä joita haluan osata tai joissa on jokin juttu minkä haluan osata. Skaalat eivät vaikuttaneet hankalilta, mutta en tunne kitaran otelautaa. Eli en osaa sanoa mistä kohtaa mikäkin sävel tulee, tiedän sen mutta jos pitää napata vaikka E ja vapaat kielet& 12. väli eivät käy niin ongelmia tulee. Mikähän olisi paras tapa opetella tuntemaan otelauta ? Haluaisin nimenomaan kehittää sävelkorvaa ja oppia tuntemaan otelaudan.. | |
![]() 23.08.2006 21:00:02 (muokattu 23.08.2006 21:00:12) | |
Sähän sen sanoit: et tunne teoriaa, joten opettele sitä. Sitä kautta sä opit myös kehittämään sävelkorvaa ja tuntemaan otelaudan. Opettele tuntemaan kitara silleen kokonaisvaltaisesti. Ei se tekniikka oo oikeasti tärkeätä. Se on jo kuitenkin paljon, jos osaat soittaa hyräilemäsi pätkän tuosta vain. Siispä erilaisia hyräilyharjoituksia, melodioiden tapailuja yms. eri asemista. Teoria auttaa myös noiden ymmärtämisessä, ymmärtäminen on tärkeää. Koita opetella sellainen oma kokonaisvaltainen lähestymistapa kitaralle. Silleen, että se toimii tavallaan sun ajatustenjatkeena, eikä niin että se määrittelee sun ajatuksia. The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. | |
![]() 24.08.2006 17:40:03 | |
Sähän sen sanoit: et tunne teoriaa, joten opettele sitä. Sitä kautta sä opit myös kehittämään sävelkorvaa ja tuntemaan otelaudan. Opettele tuntemaan kitara silleen kokonaisvaltaisesti. Ei se tekniikka oo oikeasti tärkeätä. Se on jo kuitenkin paljon, jos osaat soittaa hyräilemäsi pätkän tuosta vain. Siispä erilaisia hyräilyharjoituksia, melodioiden tapailuja yms. eri asemista. Teoria auttaa myös noiden ymmärtämisessä, ymmärtäminen on tärkeää. Koita opetella sellainen oma kokonaisvaltainen lähestymistapa kitaralle. Silleen, että se toimii tavallaan sun ajatustenjatkeena, eikä niin että se määrittelee sun ajatuksia. Sävelkorvan haluaisin :) Tai ilmeisesti mulla on jo jonkilainen sillä osasin tunnistaa kahden äänen sävelkorkeuden eron, säveliä vain en. Mitenkä tuo otelauta tulisi helpoiten tutuksi ? Vai pitäisikö vain soittaa ja soittaa ja unohtaa höpötykset sävelistä (luultavasti kun oppii soittamaan niin ne kuitenkin unohtuu). | |
![]() 24.08.2006 17:55:35 (muokattu 24.08.2006 17:56:45) | |
Sävelkorvan haluaisin :) Tai ilmeisesti mulla on jo jonkilainen sillä osasin tunnistaa kahden äänen sävelkorkeuden eron, säveliä vain en. Mitenkä tuo otelauta tulisi helpoiten tutuksi ? Vai pitäisikö vain soittaa ja soittaa ja unohtaa höpötykset sävelistä (luultavasti kun oppii soittamaan niin ne kuitenkin unohtuu). Skaaloja opettelemalla tulee otelauta tutuksi ja sitä musiikin teoriaa kannattaa todellakin opiskella, ei se mihinkään unohdu. Myös sointujen muodostaminen kannattaa hallita ja ymmärtää, eikä vain ulkoa opetella - niinkuin ei koulussakaan pitäisi tehdä. Kun alkaa opettelemaan ja ymmärtämään intervalleja ja kolmisointuja niin siitä se lähtee. E. typoja | |
![]() 25.08.2006 10:57:41 | |
mutta en tunne kitaran otelautaa. korttipelejä on jotkut käyttäny. korttipakkaan eri sävelten nimiä. sitten otat randomilla jonkun kortin ja etsit pikapikaa kaikki mahdolliset paikat otelaudalta, mistä se ääni löytyy. Tuohon tosin voisi lisätä toisen korttipakan, johon voisi laittaa erilaisia sointuja. Eli toisesta pakasta pohjasävel, toisesta soinnun laatu (duuri, molli, maj, seiska, 9/+9/-9, 13/b13....) I absolutely Weckl. Bustard #1 | |
![]() 02.09.2006 00:29:20 (muokattu 02.09.2006 00:30:18) | |
Haluaisin nimenomaan kehittää sävelkorvaa ja oppia tuntemaan otelaudan.. Sävelkorva ei kyllä kehity tabulatuureista soittamalla. Se ehkä kehittää sitä että osaa laskea miten mones ääni on kullakin kielellä mikäkin numero. Väittäisin että kun opettelee biisejä korvakuulota, se kehittää sävelkorvaa. Siinä samassa kun haet biisin ääniä otelaudasta, sekin tulee tutuksi. Korvakuulolta opetteleminen kannattaa aloittaa siitä että koittaa tunnistaa mistä soinnusta biisi menee. Sen jälkeen on helpompi katsoa muut äänet. Tietenkin tuossa auttaa se että kuulee, tai tietää mitkä äänet kuuluu tiettyyn sävellajiin. En minä esim. tästä äkkiä pysty luettelemaan mitä ääniä kuuluu vaikka F# molliin, vaikka olen soittanut kitaraa ties kuinka kauan, mutta kun otan kitaran käteen ja alan soittaa, tiedän kyllä mitkä ne ovat, ja harvemmin tulee ns. vääriä ääniä soiteltua. Rok rok | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)