Aihe: Miksaaminen korvatulpilla
1 2 3 4 59 10 11 12 13
musamies
21.08.2006 22:49:26 (muokattu 21.08.2006 22:58:42)
Vanhemmat, aikana ennen kuulonsuojausta varttuneet taas tietävät, ettei se mitään jos vähän viheltää aamulla, kunhan se menee aikanaan pois.

Mulle on käynyt niin surkeasti, että ininä on jäänyt ja milloinkaan ei ole ihan hiljaista. Onneksi mun tinnitus ei ole kova.

Olen koko ikäni ollut herkkä melulle ja ennenkuin mistään tinnituksesta olin kuullutkaan. Nyt olen vielä herkempi kuin mitä ennen tinnitusta ja tietenkin pelottaa, ettei se pahene. Vaikkei itse tuottaisi kovia ääniä, aina on, joku joka ei ymmärrä ongelmaa. Kaveri esim. irroitti paineilmakompressorin letkun kun olin turhan lähellä ja toinen laski isosta hanasta ilmat yhtäkkiä pihalle traktorikompressorin säiliöstä. Mitään uudenvuoden pommeja ei tule mieleenkään heitellä, eikä huvita olla lähistöllä jos niitä käytetään.

Äkilliset kovat äänet on ikävimpiä kun niitä ei osaa varoa.

Ero on ajatusmaailmoissa. Nuoremmat, kuulonhuoltoliiton informaation varjossa varttuneet ja korvatulppiin ajoissa tutustuneet uskovat, että se kuulonsuojaaminen jota he ja heidän ystävänsä käyttävät on tarpeen.

Täällä on yksi herkkäkorvainen, joka olisi tarvinut kuulonhuoltoliiton erityisinformointia välttyäkseen ongelmalta. Minun kohdalla oli pikemminkin niin päin, että muut on ihmetellyt miten mies ei kestä melua - siis jo ennen tinnitusta.

------------

Siinä Roberto oli oikeassa, että rock, pienet tilat ja herkät korvat ei vain sovi yhteen. Mä en mahda sille kuitenkaan mitään, että rockia miksaan pienissä tiloissa herkillä korvilla.

Fiksu asenne kun tuolla asenteella et välttämättä pilaa kuuloasi ja voit miksailla pitemmän päälle myös vaativampia juttuja!

Päästäkää joku mut isompiin puikkoihin tanssimusalla, niin toki mä nakkaan ne tulpat heti narikkaan. En minäkään sentään lähtökohtaisesti tulppia päähän laita, jos pakko ei ole. Näillä nykyisillä miksauskeikoilla tällä mun kuulollani valitettavasti on 85% kerroista turvauduttava suojaukseen.

Ehkä miksaajan pitäs äänestää jaloillaan jos homma vaikuttaa haitalliselta omalle ja muiden terveydelle - kertoa mistä kenkä puristaa?
Antti1
21.08.2006 23:10:11
Ehkä miksaajan pitäs äänestää jaloillaan jos homma vaikuttaa haitalliselta omalle ja muiden terveydelle - kertoa mistä kenkä puristaa?

Joo, ehkä se näin on. Mä en vain osaa olla sillätavalla vittumainen persoona, että mä kuitenkin teen aina loppuun asti sen minkä oon luvannutkin. En mä viitsi poikia (enkä varsinkaan tyttöjä) jättää pulaan, vaikka kuinka joku asia kyrpisi. Kyllähän mä niitä tasoja pyydän nätisti lähes joka keikalla laskemaan, joskus hyvin harvoin vitutuksissani menen ihan säätämään lavalta asti (lähinnä kavereiden bändeillä, ventovieraille en rohkene töykeillä), mutta huonoon kompromissiin on usein tyytyminen.

Ehkä pitäisi miettiä vähän tiukempaa linjausta sen suhteen, että mihin mä suostun. Siinä vaan saa niin herkästi kovan luokan kusipään maineen, eikä mulla oo vielä niin paljon ansiolistaa takana, että siihen olisi varaa. Pienissä piireissä kuitenkin vain näitä hommia teen ihan harrasteluna ja äkkiäkö siinä muodostuu isommallekin porukalle mielipide musta.
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
kimurantti1
21.08.2006 23:26:53
Tuo kiven mainitsema 95db on vaan kovin ihanteellinen arvo, ja se ylitetään valitettavan monilla rock- ja hevikeikoilla. Musta on kummallista, että samaan aikaan kun paheksutaan bändien soittovolumea, vakuutetaan kuinka korvatulppia ei oikeasti muka tarvi.

Ehkä mä sitten ole kuulonhuoltoliiton pelottelema mammanpoika, mutta niin kuin sanoin, mun mielestäni ylivarovaisuus on parempi vaihtoehto kuin lopun elämää kestävä kuulovaurio.
musamies
21.08.2006 23:34:28 (muokattu 21.08.2006 23:46:13)
Mä edellytän niillä keikoilla millä välillä miksailen, että voin tarvittaessa muuttaa laitteiden voimakkuuksia. Akustiset rummut on tässä mielessä haastavin.

Jos olen itse soittamassa samaan aikaan kun ääniasiaa hoidan, niin saatan määräillä esim. muidenkin vahvistimien sijoituksesta tai siitä otetaanko omaa bassovahvistinta lavalle vai ei. Pysyy asiat paremmin järjestyksessä kuin niitä ei mitenkään organisoitaisi. Silti koitan pitää "määräilyn ja neuvomisen" sellaisessa muodossa ja määrässä, ettei se olisi ärsyttävää vaan hyödyksi koko bändille. Vastaavalla tapaa olen itse muiden määräiltävänä ja neuvottavana jossain toisessa asiassa.

Ehkä pitäisi miettiä vähän tiukempaa linjausta sen suhteen, että mihin mä suostun. Siinä vaan saa niin herkästi kovan luokan kusipään maineen, eikä mulla oo vielä niin paljon ansiolistaa takana, että siihen olisi varaa.

Pitää jotenkin rajata ensin itselleen mihin suostuu ja minkälaisissa puitteissa voi toimia.

Pienissä piireissä kuitenkin vain näitä hommia teen ihan harrasteluna ja äkkiäkö siinä muodostuu isommallekin porukalle mielipide musta.

Sama juttu, että aika vaatimattomia puuhasteluja täälläkin! Mutta ei sellainen tyyppi mikään mulkku ole, joka laittaa järjestystä asioihin.

Minun mielestä "määräävä" asioidenhoitotapa sopii hyvin liveäänentoistotilanteeseen tai roudaamiseen. Neuvottelevampi ja komromissihakuinen tyyli sopii paremmin etukäteissuunnitteluun. Vähän sama meininki kuin poliisilla tai palomiehillä kiireellisissä tehtävissä.
LHU
22.08.2006 01:29:06 (muokattu 22.08.2006 01:33:28)
Akustiset rummut on tässä mielessä haastavin.

Kyllä täyskokoinen Marshall-stäkki + reilu kolmekymppinen muutakin kuin kansalaisluottamusta nauttinut ja muutenkin väärällä jalalla noussut hardrock- / heavy-kitaristi on mun mielestä huomattavasti paljon haasteellisempi homma miksaajalle. Huomattavasti. Mutta haasteet on antoisia, koskaan kun ei voi olla varma kuinka käy.:)

Tulpat päässä ei voi miksata, siis korvatulpat, se ei vaan ole mahdollista. Nim. nähty ja kuultu moisia, valitettavasti. Sama kun maalaisi muotokuvia hitsausmaski päässä. Ei onnistu, ei vaikka kuinka kotona harjoittelisi. Mitäköhän noi tullin huumekoirat (tai ne tullimiehet) tuumais jos niiden kuonon haisteluonkalot tukittais työpäivän aluksi vanulla?
Roberto
22.08.2006 09:59:12

Noniin...

Ensiksikin: Jos korvat on rikki, ne on rikki. Silloin ei oikeasti pidä lähteä _mihinkään_ missä äänenpaine voi nousta vähääkään kovemmaksi. Se on soittajalle tietysti tiukka paikka (on tullut vierestä seurattua paria tapausta), mutta kuuroutua tuskin kukaan haluaa.

Antti1: Mikä pakko siellä rokkimontuissa on luurata? Näytät tajuavan sen ettei kyseisissä mestoissa fysiikan lakeja taistelu ole sitä viisainta eikä korvaystävällisintä puuhaa, joten mikset siirtyisi esim johonkin paikalliseen konserttisaliin tms. äänipojaksi? Samalla pääsisit todnäk tulppa-ahdistuksesta ja korvasikin tottuisivat normaaliin menoon.

On oikeasti syytä erottaa kuulonsuojaus hysteerisestä sekoilusta. Loistoesimerkki "valistuneisuudesta" oli sunnuntai-aamun Huvitutti-lastenohjelmassa... voin panna pääni pantiksi että kyseisen tapahtuman äänenpaineet on varsin maltillisia, ja samaa mieltä näytti olevan yleisökin. Paitsi se yksikin ehkä 5-vuotias jonka korviin isi ja äiti oli tunkenut jotkut oranssit Bilsomit tms. Jotain suhteellisuudentajua...

Pahimmassa tapauksessa jatkuva ylivarovaisuus on nimenomaan se joka edesauttaa kuulovaurion syntymistä.

Mitä tuohon mainittuun 95dB:hen tulee, esim. Tavastiaklubilla asennettiin koeluontoisesti henkilökunnan rintataskuun tms. äänenpainetta työpäivän aikana mittaava laitos. Koko työpäivän keskiarvo ei ylittänyt edes Kuulonhuoltoliiton pyhää 85dB:tä, paikassa jossa orkesterit vetävät melkein poikkeuksetta joko kovaa tai ihan saatanan kovaa.

Kaikenlaisten korvaan tungettavien musalaitteiden vaikutus, sekä yleinen melutason nousu taajama-alueilla on huomattavasti suurempi kuulonaleneman aiheuttaja kun satunnainen kovempikin altistuminen. Ääritapaukset (subbareihin sammujat ym.) tietysti asia erikseen.

Jatkakaa..
musamies
22.08.2006 11:32:57 (muokattu 22.08.2006 11:38:05)
Kyllä täyskokoinen Marshall-stäkki + reilu kolmekymppinen muutakin kuin kansalaisluottamusta nauttinut ja muutenkin väärällä jalalla noussut hardrock- / heavy-kitaristi on mun mielestä huomattavasti paljon haasteellisempi homma miksaajalle. Huomattavasti. Mutta haasteet on antoisia, koskaan kun ei voi olla varma kuinka käy.:)

Tuo yhdistelmä on siinä mielessä helppo kun sellaista osaa varoa ;-) Ei tule lähdettyä miksaamaan ollenkaan ja muutenkin koko paikka tulee kierrettyä kuin vaarallinen työmaa-alue!

voin panna pääni pantiksi että kyseisen tapahtuman äänenpaineet on varsin maltillisia, ja samaa mieltä näytti olevan yleisökin. Paitsi se yksikin ehkä 5-vuotias jonka korviin isi ja äiti oli tunkenut jotkut oranssit Bilsomit tms. Jotain suhteellisuudentajua...

Jos vanhemmat on ollut jossain muunlaisissa tapahtumissa ja niistä jäänyt omakohtainen kokemus, ettei ole takeita äänenpaineen maltillisuudesta.

Ensimmäisiä omia muistoja kovasta mäkölaitteista tulevasta äänestä on kun pienenä pilttinä vanhemmat vei sirkukseen. Piltiltä pääsi itku kun ei ollut tottunut moiseen korvia huumaavaan meteliin ja nimenomaan liian kova ääni on vieläkin muistissa :-(
kivi
22.08.2006 13:32:34
Ensimmäisiä omia muistoja kovasta mäkölaitteista tulevasta äänestä on kun pienenä pilttinä vanhemmat vei sirkukseen. Piltiltä pääsi itku kun ei ollut tottunut moiseen korvia huumaavaan meteliin ja nimenomaan liian kova ääni on vieläkin muistissa :-(

Ensimmäisiä kosketuksia soittamiseen oli, kun ravintolassa vappukeikalla olleen orkesterin rumpali nosti kesken keikan lavalle eksyneen pikku-Kiven polvelleen, antoi kapulat käteen ja käski hakata lujaa. Kuulemma parivuotias sai yllättävän paljon ääntä setistä.

Mutta mä olinkin jo vauvana isän mukana kirjapainossa painokoneen melun lainkaan häiritsemättä.

:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Antti1
22.08.2006 14:44:06
Täytyy myöntää, että olen kateellinen teille, kenellä kuulo ja kantti kestää!

Asiasta kissaan: kun noita elacineja tossa hommailen juuri, niin kannattaisiko mun 15dB:n vaimennuksen sijaan hommata vaikka se 9dB? Ihan vain sen vuoksi, että totuttaisin korvia taas pikkuhiljaa, mikäli ne tosiaan ovat jonkinverran herkistyneet? Onhan mulla edelleen ne kuusitulpat, jos ei onnistu. Jokseenkin luottaisin tuon riittävän, muttakun kokeilunmahdollisuutta ei juurikaan ilman rahallista sijoitusta ole. :|
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
kivi
22.08.2006 14:56:16
Täytyy myöntää, että olen kateellinen teille, kenellä kuulo ja kantti kestää!

Asiasta kissaan: kun noita elacineja tossa hommailen juuri, niin kannattaisiko mun 15dB:n vaimennuksen sijaan hommata vaikka se 9dB? Ihan vain sen vuoksi, että totuttaisin korvia taas pikkuhiljaa, mikäli ne tosiaan ovat jonkinverran herkistyneet? Onhan mulla edelleen ne kuusitulpat, jos ei onnistu. Jokseenkin luottaisin tuon riittävän, muttakun kokeilunmahdollisuutta ei juurikaan ilman rahallista sijoitusta ole. :|

No, ne kuusitulpat on kai 16dB:tä, eli päättele siitä.

Elacineissa se pienin vaimennus on kai 6dB:tä, ja mä jouduin siirtymään 15dB:stä siihen, koska ei sellaisista tulpista oo mitään hyötyä joita ei voi käyttää koko melualtistuksen ajan.

Ne filtterit on kyllä todella helppo vaihtaa itsekin, eli vaikka ostaisit molemmat. Tai osta mun 15dB:t, jos nuo pienimmät ei sulle riitä.

Tosin paras olis riittää - järeämmillä ei näet ainakaan miksaa;-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
musamies
22.08.2006 15:45:14 (muokattu 22.08.2006 15:48:17)
Ensimmäisiä kosketuksia soittamiseen oli, kun ravintolassa vappukeikalla olleen orkesterin rumpali nosti kesken keikan lavalle eksyneen pikku-Kiven polvelleen, antoi kapulat käteen ja käski hakata lujaa. Kuulemma parivuotias sai yllättävän paljon ääntä setistä.

Se on helppo uskoa - meinaan yllättävän paljon ääntä. Hiukan sama tilanne kun kersat hakkaa pianoa.

Kaikesta kauhusta huolimatta olen ollut suurimman osan iästäni varsin kiinnostunut mökälaitteista. Ensimmäisen kerran taisin päästä äänimieheeksi ala-asteen jossain juhlassa. Kamat oli hienot Telesten kiinteät saliiäänikamat ;-)

Oma kokemus noista muunlaisista suojaimista kuin tulpista (kuulosuojainkuulokkeista) on sellainen, ettei liikaa vaimennusta ole tullut vastaan, vaan vaimennuksen epätasaisuus on ollut suurempi ongelma ja varsinkin bassot tulee ikävästi läpi muuta materiaalia huomattavasti voimakkaampana. Se vaikeuttaa miksausta.
J.T.
23.08.2006 15:15:48
Oma kokemus noista muunlaisista suojaimista kuin tulpista (kuulosuojainkuulokkeista) on sellainen, ettei liikaa vaimennusta ole tullut vastaan, vaan vaimennuksen epätasaisuus on ollut suurempi ongelma ja varsinkin bassot tulee ikävästi läpi muuta materiaalia huomattavasti voimakkaampana. Se vaikeuttaa miksausta.

Ei ne bassot tulppien läpi tule sen kovempaa kuin muutkaan taajuudet. Riippuu vähän suojaimesta. Itselläni on Danalinkin 15 dB:n suojaimet ja ne vaimentavat lähes viivasuorasti. Suuri osa bassotaajuuksista johtuu sisäkorvaan rakenteita pitkin - siis luurangon - siis kalloluiden välityksellä. Sen vaimentaminen onkin sitten vähän vaikeampi homma. Pitäis varmaan pehmittää päätä jotenkin... ;C)

Kun kuulokuva kokonaisuudessaan tulpat päässä on bassovoittoinen, olen sitä mieltä, että miksaaminen ei vaan onnistu. Jos niitä tulppia pitäisi korvissaan jatkuvasti päivittäisessä elämässä silloin saattaisi ehkä onnistua. Kukahan niitä tollukoita voisi korvissaan jatkuvasti pitää...
LHU
23.08.2006 15:24:10
Jos niitä tulppia pitäisi korvissaan jatkuvasti päivittäisessä elämässä silloin saattaisi ehkä onnistua. Kukahan niitä tollukoita voisi korvissaan jatkuvasti pitää...

Kohta tulee ylistyspuhe Peltorin radiokuulosuojaimista joita ei tarvitse tunkea korvakäytävään koska ne eivät mahdu! :)
32788
23.08.2006 18:22:43
Onko MITÄÄN keinoa suojata kuuloa hyvin niin, että soundi ei ainakaan pahasti muutu? Vissiin nuo Elacinit saattais olla ihan hyvä hankinta, ei se 150 euroa loppujen lopuksi niin kirpaise kuin kerran, jos sen jakaa käyttövuosille.

Mutta ongelma on tässä vaan se, että pituuskasvu ja ilmeisesti korvankin kasvu on vielä kesken, joten ei huvittais ostaa kalliita tulppia jotka ei enää puolen vuoden päästä toimi.

Tänäänkin olin bänditreeneissä, kyllä ne rummut kuuluu niin kovaa, että pitäis kyllä suojata paremmin, oon kuusitulppia käyttänytkin, mutta kitarat joutuu vääntämään liian kovalle siihen nähden, mitä tuolla voi soittaa (koulun musaluokka, muutaman kerran tullu joku valittamaan) ja silti ne puuroutuu. Nuo on vielä tommoset ei-hifi-kuusitulpat (3M)

Mulla on tosin ihan pienestä asti ollu jonkinsortin kuulovika, en niitä ihan korkeimpia ääniä kuule, ja välillä tinnittää. Ton huomaa mm. siinä, että jos mikki alkaa kiertää ihan hiljaakin, niin rumpalilla sattuu heti korviin, itteä taas ei niin häiritse.
kivi
23.08.2006 19:22:46 (muokattu 23.08.2006 19:23:07)
Onko MITÄÄN keinoa suojata kuuloa hyvin niin, että soundi ei ainakaan pahasti muutu? Vissiin nuo Elacinit saattais olla ihan hyvä hankinta, ei se 150 euroa loppujen lopuksi niin kirpaise kuin kerran, jos sen jakaa käyttövuosille.

Mutta ongelma on tässä vaan se, että pituuskasvu ja ilmeisesti korvankin kasvu on vielä kesken, joten ei huvittais ostaa kalliita tulppia jotka ei enää puolen vuoden päästä toimi.

Hanki paremmat kuusitulpat. EARin harmaat "hifitulpat" on ihan asialliset tuossa vaiheessa.
(Handsome Dick Manitoba)
musamies
23.08.2006 20:22:17 (muokattu 23.08.2006 20:24:06)
Kohta tulee ylistyspuhe Peltorin radiokuulosuojaimista joita ei tarvitse tunkea korvakäytävään koska ne eivät mahdu! :)

Silentampa ;-)

Aivan loistava juttu, ois vaan kiva kun kuulosuojainvalmistajat tekisi noista erikseen musiikkikäyttöön tarkoitetun version.

Kerrataan vielä, että kehumassani suojaimessa aktiivielektroniikka limitterillä, ääntä saa stereona sisään piuhaa pitkin, kuulokkeissa myös omat mikit, joita voi käyttää keskustelun helpottamiseen vaikka raksalla.

Hanki paremmat kuusitulpat. EARin harmaat "hifitulpat" on ihan asialliset tuossa vaiheessa.

Mulle ei jostain syystä sopinut EAR:in hifitulpat. Korvat ei tykänny niistä eikä meinannu vaimentaa kunnolla.
Jeltz
24.08.2006 16:10:24
Joo no ainakin noi 3M:t sopii ihan hyvin, ja vaimentaakin, soundi vaan on huono.

Mistäs noita Eareja saisi Helsingistä? Onko niissä joku kuljetusrasia mukana?

En tiedä pk-seudun tarjonnasta, varmaankin nyt joku musaliike myy. Mukana noissa tulee semmoinen pieni musta rasia, jonka saa helposti esimerkiksi avainnippuun killumaan.
Anteeksi että olen myöhässä. Olin nähkääs paskalla. Salon Seudun Bändit
PL
24.08.2006 17:26:06
pieni musta rasia, jonka saa helposti esimerkiksi avainnippuun killumaan.

Jee, uusi kiva lisävaruste lethermannin ja macliten kaveriksi.
Roberto
24.08.2006 18:35:23

Jee, uusi kiva lisävaruste lethermannin ja macliten kaveriksi.

Vieläks noilla saa pesää?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)