Aihe: Luonnonmukainen, kovapintainen ja helppo maali (DIY?)
1
Aakoo
23.08.2006 22:20:26
Vaikka maalia kyselitkin, niin mä voisiin suositella Le Tonkinois -lakkaa. Tuolla vetelin viimeisen LP projektini pintaan ja pinnasta tulee mukavan kiiltävä. Maalikaupassa kehuivat lakkaa käytettävän mm. purjeveneiden mastoissa yms. kohteissa, jotka vaativat kovaa, mutta kuitenkin joustavaa pintaa. Eli ei piitäisi lakan alkaa heti halkeilemaan.

Kun nyt kuitenkin maalia kyselit, niin värkkiä voi sävyttää, katso: http://www.tope.fi/le_tonkinois/index.htm

Lakka on täysin myrkytön luonnontuote ja tasoittaa itsensä melko hyvin. Ensimmäiset kerrokset 240 hiotulle pinnalle pensselillä vedettynäkin näyttivät aika mukavilta.

Huonoja puolia aineessa on se että kun kerran purkin avaat, niin se pitäisi käyttää mahdollisimman nopeasti pois. Heti kun lakka pääsee reagoimaan hapen kanssa alkaa se heti kuivumaan purkkiin.

Toisekseen jos useampia kerroksia vetelee, niin pintakäsittely ottaa pitkän ajan. Lakka kuivuu uudelleenlakattavaan kuntoon ohjeen mukaan 24 tunnissa, mutta ainakin itse kun olen sitä ruiskutellut, niin huomasin, että ohennettuna 24 tuntia on liian vähän ja seuraavana päivänä suoritettu uusintalakkaus on vetänyt pinnan appelsiininkuorelle.

Katso myös: http://www.jotiko-marine.com/yleista.htm

Onko palstalla muita jotka on le tonkinoisia käyttäneet?
takape
23.08.2006 23:31:11
mä käytin tuota le tonkinoisia tuohon toiseen läpsykkään.
http://www.netikka.net/takamaa/
Työskentely oli kyllä todella hidasta ja hermot meni moneen kertaan. Toisaalta sitä sai lakkailla ihan sisätiloissa koska se ei tuoksu eikä siitä tule vaarallisia kaasuja.

Se tosiaan jämähtää purkissa melko nopeasti, hyvä keino oli laittaa suljettu purkki aina ylösalaisin. Sitten seuraavassa käytössä kääntää purkki varovasti. Loppuvaiheessa siivilöin lakan vielä sukkahousun läpi (olis pitänyt laittaa se idea muuten niksipirkkaan).

Kuten edellä sanottiin tuo lakka tasoittaa itsensä melko hyvin. Pitää vaan antaa kuivaa väh 24h ennen seuraavaa lakkausta.

Tuo läpsykkä on nykyisin eräällä kaverilla enkä ole sitä nähnyt hetkeen joten en tiedä miltä tuo pinta näyttää nykyisin. Parin viikon jälkeen pinta oli vielä melko arka painaumille.
vipu5
28.08.2006 15:56:17

Mikä tälläista maalia olisi? Ensiksi tuli mieleen ns. punamultamaali ja siitä tuli mieleen, että voisihan sitä maalia tehdä itsekin. Maalattavia kohteita löytyisi helposti niin paljon, ettei mitään pikkumääriä tarvitsisi sotkea. Käsittääkseni omatekoinen punamultamaali on suhteellisen halpaakin? Mutta tuleeko pinnasta kova? Saako väriksi muun kuin punaisen? Periaatteessa värillä ei ole väliä, en ole kovin kranttu soitinteni tai muiden härpäkkeitteni ulkonäön suhteen.

Vai olisiko helpointa tyytyä johonkin kaupan maaliin ja jos näin, niin mikä olisi vaatimukseni täyttävää maalia?

Niin, ja mitä sitten ehdotattekin, niin kertokaa toki, että vaatiiko kyseinen maali lakkaa päälle vai ei. Vähän ajattelin, että olisi hyvä, jos säästyisi lakkaukselta..

DIT: selvisi sitten samoin tein, ettei punamultamaali käy. Se vaatii sahapinnan.

Kuten itsekin totesit punamulta tai mikään muukaan keittomaali ei oikein sovellu muuta kuin talon seinään.
Osmocolorin vahat ovat ehkä helpoin ratkaisu. Levität aineen rätillä ja pyyhit ylimääräiset pois. Jos haluat yhtä helposti kiiltävän pinnan, suosittelen sateenkaarivärin karnauba-vahaa. Se on väritöntä, mutta luulen että toimii hyvin esim. sävytetyn osmocolorin päälle. Pintaan tulee erittäin tyylikäs kiilto, ja on 100% luomua, olikohan se palmusta valmistettu.
Ocku
29.08.2006 10:39:59
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)