Aihe: Miten testaat kitaran ennen ostoa?
1 2
Spiral
23.08.2006 18:54:56

Eli, olet ostamassa uutta kitaraa ja sinulla on muutamia ehdokkaita.

Soittotuntuman jokainen kokee yksilöllisesti, mutta entä muut testaukset?
Onko sinulla jokin check list, jonka käyt läpi? Intonaatio, nauhat, kaula, elektroniikka..?

Mitä testaat ja mikä tärkeintä, miten testaat näitä asioita?
Aki
23.08.2006 19:01:32

Onko sinulla jokin check list, jonka käyt läpi? Intonaatio, nauhat, kaula, elektroniikka..?

Jos housuissa jäpittää vielä 15 minuuttia testauksen jälkeen, ei millään edellämainituista ole mitään väliä. Mikäli ei, silloin pitää pohtia onko itsellä mahdollisuuksia pistää puutteita kuntoon. Itselleni elektroniikalla ja säädöillä ei ole mitään väliä koska ne pistän kuitenkin uusiksi aina. Ne puutteet mitä ei pysty tai jaksa pistää kuntoon, ne tarttis havaita. Esim juuri nauhat, kaulan kiinnitys, soiton tiellä olevat ulokkeet, jne.
"C7:n tulee kuulostaa aivan erilaiselta kun sen soittaa Stadian Pop-Jazzilainen kuin Pop-Jazz Konsalainen." -Pekka Korhonen, Stadia
Joees
23.08.2006 19:11:59
Jos mojo on kunnossa niin pienet ja ehkä suuremmatkin virheet ja onkelmat annetaan anteeksi. Mutta juu...
Loafers
Nurmi = Viikset
Play that damn thing!
Wahi
23.08.2006 19:28:01
Nauhat tulee aina väkisinkin tarkistettua, samoin kaula. Katon aina myös että onko naarmuja, ja onko viimeistely kunnossa, ettei tule esim. maalit reunalistoille jne. Intonaatio tulee myös yleensä katsottua.
Shine on You crazy Diamond.
Les Fender
23.08.2006 20:08:57
No ainakin sellainen neuvo, varsinkin nuoremmille testaajille, keskity siihen kitaraan. Älä siihen mitä soitat ja miltä se muista asiakkaista/myyjistä kuulostaa. Jos menee asenteella, "Mitämänytsoitan...mikstoikuuntelee..tuleekovirheitä..prkl..kädethikootäriseesydäntakoo" niin luultavasti nettiostoskin on parempi vaihtoehto. Keskity yksittäisiin ääniin kaikilta nauhoilta, sointiin ja sen tasaisuuteen, ym jo mainittuun.
"Living is easy with eyes closed!"
Feggy
23.08.2006 20:21:10

Jos sähkökitara kuulostaa hyvältä ilman vahvistinta, se kuulostaa hyvältä myös vahvistimella. Noin muuten soittelen niitänäitä ja katson potikat, tunnustelen virittimet ja kammen ja mietin miltä kitara tuntuisi jos säädöt ei olisi päin prinkkalaa.
Teuvo Loman Euroviisuihin-kerho#1
Ocean Boulevard
23.08.2006 20:23:18 (muokattu 23.08.2006 20:25:06)
Keskity yksittäisiin ääniin kaikilta nauhoilta, sointiin ja sen tasaisuuteen, ym jo mainittuun.

Tapahtui viikko pari sitten:
Myyjä jaksoi kymmenisen minuuttia kuunnella ihossa kiinni, kun näppäilin yksittäisiä ääniä ja makustelin jotta miltä kuulostaa. Myyjä sanoi että kitarasta saa parhaan tuntuman soittamalla sointuja (ei tollasella näppäilyllä mitää...), otti kitaran minulta ja aloitti puolisen tuntia kestävän "shown".

No käyhän se noinkin tuo kitaran testaaminen, että antaa (joutuu antamaan) osaavan käsiin ja kuuntelee mitä siitä lähtee irti. Mutta olisin kyllä jo vähän maksanutkin siitä mahdollisuudesta, että olisin päässyt hiplaamaan sitä kitaraa ihan omin nokkineni vaikka jonnekin hämyiseen takahuoneeseen. Olisivat saaneet luvan lukita ovenkin jos pelkäsivät minun lähtevän lespan kanssa karkuun.
Härski
23.08.2006 20:25:31
Mä lykkään sen suoraan vahvistimeen kiinni. Koska sehän se ratkaisee, ei se, soiko se akustisesti kuinka lujaa.

Otelauta läpi joka kohdasta. Ei sillain sormilämmittely- tekniikalla, vaan sieltä tältä (mulla on sellainen otelautakartta päässä, jota seuraamalla kaikki kohdat tulee vedettyä, täysiä). Sitten vedän säröt täbölle. Luukutan sitä kuin maksalaatikkoa, ihanlen soundia, jos on ihana. Sitten laitan vähän kaikua ja soitan bluesia täysiä. Lopuksi vielä soitan Kimalaisen lennon, ja jos se menee hyvin, ni ostan koko liikkeen.
Les Fender
23.08.2006 21:32:45
Mä lykkään sen suoraan vahvistimeen kiinni. Koska sehän se ratkaisee, ei se, soiko se akustisesti kuinka lujaa.

Otelauta läpi joka kohdasta. Ei sillain sormilämmittely- tekniikalla, vaan sieltä tältä (mulla on sellainen otelautakartta päässä, jota seuraamalla kaikki kohdat tulee vedettyä, täysiä). Sitten vedän säröt täbölle. Luukutan sitä kuin maksalaatikkoa, ihanlen soundia, jos on ihana. Sitten laitan vähän kaikua ja soitan bluesia täysiä. Lopuksi vielä soitan Kimalaisen lennon, ja jos se menee hyvin, ni ostan koko liikkeen.

=) ++++plop! Savun hälvettyä muzakkakaupan myyjät seisovat hämillään pihalla setelinippu kourassaan ja hortoilevat kotiin....
"Living is easy with eyes closed!"
Imper
24.08.2006 02:12:48

Haha! Minulla menee aikalailla tässä järjestyksessä:

Ulkonäkö (eksyy seinältä käteeni)
Soittotuntuma ja soundi (kiinnostun/en kiinnostu)
Hinta (Ostan/En osta)

Ei siinä nyt sen kummempia. Kokonaisuus se on mikä ratkaisee, eikä speksit paperilla!
Everyone is a per-son
Aki
24.08.2006 02:39:40

Jos sähkökitara kuulostaa hyvältä ilman vahvistinta, se kuulostaa hyvältä myös vahvistimella.
Noin niinkun periaatteessa joo, mutta se vaatii korvalta jo jonkin verran sitä transponointikykyä että kummassa on enemmän botnea, "plonk":issa vai "blänk":issä. Ja sit on vielä ne mikit.

Hyviä vinkkejä noi on, kuunnella että yksittäiset äänet toimii hyvin. Silti, on tullut ostettua monta kitaraa joissa yksittäiset äänet ei oppikirjan perusteella soi erityisen hyvin, eikä akustinen soundi ole tukeva yms, mutta soittimessa on biisejä soittaessa vaan niin saatanasti munaa ettei mitään rajaa.

Ei siinä nyt sen kummempia. Kokonaisuus se on mikä ratkaisee, eikä speksit paperilla!
Juuri näin. Eikä myöskään soundi kaverin sormissa.
"C7:n tulee kuulostaa aivan erilaiselta jos sen soittaa Stadian Pop-Jazzilainen tai Pop-Jazz Konsalainen." -Pekka Korhonen, Stadia
Artist
24.08.2006 02:45:46
Kukin tietty tyylillään, mutta Dan Erlewinen kirjassa "how to make your elecetric guitar play great" on hyviä ohjeita. En vaan voi kirjoittaa niitä tänne, koska se ei olisi enää hyvän tavan mukaista sitaattia, enkä saisi Erlewineltä provikkaa myydyistä kirjoista. 8)

Ei vaan. En just nyt muista kaikkea. Tsekkaan itse, että kaula on suorassa (ei myöskään liikaa reliefiä, koska se on aina huono lähtöasetelma) ja kyselen kaupasta ostaessa onko takuuta. Muuten tsekkailen lähinnä sitä diggaanko vaiko en, mikä taas on aika helvetin monen asian summa.
"I fine little girl's waiting for me, but I'm as bent as Dostojevski, I think about the meaning of my life again, and I have to sing Louie Louie again"
J.Ahonen
24.08.2006 04:02:40

Minkä takia muuten jengi jauhaa aina siitä kuinka kitaran pitäisi soida akustisesti hyvin? Miksi?

Soitan kitaraa. Käyn kaulan läpi. Jos se tuntuu ja kuulostaa hyvältä se on hyvä. Yks vitun hailee töröttääkö joku siellä täällä. Mitä väliä? Kosmetiikka on neitien juttuja.
Feggy
24.08.2006 06:52:37 (muokattu 24.08.2006 06:56:04)

Ei se volyymi vaan se soundi. Ja mikit voi aina vaihtaa. Mut täähän riippuu tyylistä. Jos luukuttaa koko ajan säröt täysillä, niin sittenhän on väliä vaan sillä miltä kitara kuulostaa säröt täysillä.
Teuvo Loman Euroviisuihin-kerho#1
Fide
24.08.2006 08:41:48

...ei testauksia... rahat loppu...
Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))>
losli
24.08.2006 09:05:55 (muokattu 24.08.2006 09:06:47)
Joskus tulee kans tsiikattuu et mitä siin lavassa lukee. :-)
losli
24.08.2006 09:33:07 (muokattu 24.08.2006 09:36:42)
Tsekkaa kanssa se kitaran kunto siitä kohtaa mihin se hälytyssysteemi on sillä vaijerilla kiinitetty. Just näin liikkeessä pari Les Paul Stankkua jotka oli ihan ruvelle pilattu, kun kauppias oli fiksuna miehenä laittanut hälärin vaijerin kaulaan just siitä samasta kohtaa mistä sitä riiputetaan siellä telineessä. Pilallehan tuo menee. Sen sanoo järkikin.
klobasa
24.08.2006 12:53:57
Minkä takia muuten jengi jauhaa aina siitä kuinka kitaran pitäisi soida akustisesti hyvin? Miksi?

Paskasta ei saa konvehtia vaikkaa ajaa sen vahvistimen läpi.
mindsnare
24.08.2006 13:49:11
Paskasta ei saa konvehtia vaikka ajaa sen vahvistimen läpi.

Ainakin Fazerilla se toimii..

nim. entinen työntekijä
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)