Aihe: Digitaalinen trumpetti
1 2 3 4 5 6 724 25 26 27 28
Klezberg
21.08.2006 13:40:56

Jari taisi tuossa tarkoittaa viritystä luonolliseen sävelasteikkoon ("Temperoinnin tyrannia"). Sitä ei soittimessa ei ole. Jossain VST (+midi) soittimissa se on, eli on mahdollista soittaa homma esim. cubasen midiraidalle ja sit korjata homma pois tasavireisyydestä.

Mahdollisuus käyttää eri virityksiä on myös hyvin monessa hardissyntikassa, ainakin minun SY77:ssa ja Fantom-XR:ssä. Olen joskus yrittänyt säätää tuon fantomin arabialaisen asteikon mukaan (manuaalissa ohjeet) mutta ei se minusta kuulostanut arabialaiselta, vaikka olen sikäläistä musiikkia kuunnellut. En varmaan vain osannut.
Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají
Jari Jokinen
21.08.2006 22:57:06
Pitääpä kokeilla tuotakin, mutta pysyväksi ratkaisuksi siitä ei ole. Aluksi tein ohuesta alumiinilevystä pienen kaaren suukappaleen yläpuolelle jonka kiinnitin teipillä. Toimi ihan hyvin, mutta kun en tiedä miten myrkyllistä se teippi on luovuin siitä. Ja se alumiinilevyn reuna teki huuleni lähes verille ;-)

Ei se suojuksen läpi soitto tosiaan toimi muuta kuin terapiamielessä: Saa (ja täytyy) puhaltaa paljon! Lyhyet äänet tuubasoundilla tuntuvat kyllä ihan hyviltä.

Jotain tuollaista levyn tapaista mietin itsekin. Ajattelisin että sen pitää sitten olla sellainen, ettei pysty tekemään "fuskufortea" ohivirtausta tukkimalla tai ilmavirtaa suuntaamalla... Voisi kuvitella, että juuri oikeaan paikkaan porattu reikä säätöventtiilillä, tai kokonaan uusi suukappale olisi paras ratkaisu. Varmaan raportoit, jos keksit jotain
Baryton-B
23.08.2006 13:25:11

Voisi kuvitella, että juuri oikeaan paikkaan porattu reikä säätöventtiilillä, tai kokonaan uusi suukappale olisi paras ratkaisu. Varmaan raportoit, jos keksit jotain

Se suukappaleen suojus on aika huonosti suunniteltu, se ei ole tiivis, eikä kiinnity kunnolla. Suojus olisi voitu tehdä 'tuplasuukappaleen' muotoon ja siihen ohivirtaus aukko, jota voisi tukkia ja aukoa halujensa mukaan.

Irroitin taas suukappaleen ja sen sisälle ei helpolla (vaurioittamatta soitinta liikaa) voi mitään rakentaa, eli ohivirtaus pitää saada ulkopuolelle. Minulla oli hyvin ohutta kumiputkea jota pidin suukappaleen ja huulien välissä, hyvin sekin toimi.

Suurin ongelma on löytää varmasti myrkytöntä materiaalia josta ohivirtauksen tekisi. Tai edes myrkytön teippi, jonka alle voi laittaa sen letkun, pellinpalan, muovikourun tjmv.
Baryton-B
23.08.2006 13:37:27

Se suukappaleen suojus on aika huonosti suunniteltu, se ei ole tiivis, eikä kiinnity kunnolla. Suojus olisi voitu tehdä 'tuplasuukappaleen' muotoon ja siihen ohivirtaus aukko, jota voisi tukkia ja aukoa halujensa mukaan.

Vielä; Akai myy pelkkää suukappaletta: http://www.patchmanmusic.com/akai.html

Jos viitsisi sijoittaa tuohon rahaa, niin siihen uskaltaisin rakentaa sisään ohivirtauksen säädön...ainakin kokeilisin, en takaa onnistuisinko.
Klezberg
23.08.2006 13:41:18

Vielä; Akai myy pelkkää suukappaletta: http://www.patchmanmusic.com/akai.html

Jos viitsisi sijoittaa tuohon rahaa, niin siihen uskaltaisin rakentaa sisään ohivirtauksen säädön...ainakin kokeilisin, en takaa onnistuisinko.

Ja jos onnistuisit, voisit ruveta Euroopan Patchmaniksi ja myydä niitä hintaan 299 euroa :-)
Jari Jokinen
23.08.2006 14:50:23
Omani teki lakon eilen (viidentenä päivänä). Kaikki ledit syttyvät ja jäävät päälle, mutta ääntä ei tule eikä mitään voi tehdä edes MIDI:n kautta.

Ostin soittimen Englannista
http://www.sax.co.uk/
Hinta oli reilusti halvempi kuin esimerkiksi Thomannilla.

Saattavat olla reilujakin tuossa liikkeessä, mutta mitä jos ehdottavat takuu-huoltoa jossain Itä-Ukuliassa? Eikös silloin kaupan voi purkaakin?
Baryton-B
23.08.2006 19:09:14

Ja jos onnistuisit, voisit ruveta Euroopan Patchmaniksi ja myydä niitä hintaan 299 euroa :-)

Onko tuo ohivirtausjuttu siellä keskustelupalstalla koettu kovinkin monelle ongelmaksi? Mikä on sen juttufoorumin osoite?
Kyllä se minullekin on edelleen ongelma, vaikka hieman olen oppinut. Vaskipuhaltajalla on takaraivossa ihan päinvastainen toiminto, eli puristetaan ja suljetaan suukappale vaistomaisesti.
Klezberg
23.08.2006 20:05:31

Onko tuo ohivirtausjuttu siellä keskustelupalstalla koettu kovinkin monelle ongelmaksi?

En ole sitä niin ajatuksella seurannut, kun ei ole ollut itselle ajankohtainen. Toisinaan se nousee esille, mutta konkarit sen yleensä tyrmäävät aloittelijan ongelmana.

Mikä on sen juttufoorumin osoite?

Se toimii Yahoo groupsin kautta, siis sähköpostilla. Kotisivu on http://launch.groups.yahoo.com/group/windcontroller/ ,
mutta arkistojakin pääsee lukemaan vain jäseneksi liittymällä.
Klezberg
23.08.2006 20:07:43

Kun en osaa englantia kunnolla, niin en tiedä mitä tuossa tarkalleen ottaen sanotaan, olisiko joku reset toiminto, voisiko auttaa?

Nuo ovat enemmänkin sitä varten, että jos syntikka esim. jää huutamaan jotain ääntä, EWI:llä saa lähetettyä midikomennon jolla se hiljenee.
Jari Jokinen
23.08.2006 21:00:04
Omani teki lakon eilen (viidentenä päivänä). Kaikki ledit syttyvät ja jäävät päälle, mutta ääntä ei tule eikä mitään voi tehdä edes MIDI:n kautta.

Ostin soittimen Englannista
http://www.sax.co.uk/
Hinta oli reilusti halvempi kuin esimerkiksi Thomannilla.

Saattavat olla reilujakin tuossa liikkeessä, mutta mitä jos ehdottavat takuu-huoltoa jossain Itä-Ukuliassa? Eikös silloin kaupan voi purkaakin?

EWI oli vain mennyt sekaisin. Kun käynnistäessä pitää pari sekuntia painettuina setup, trans, fx ja level, tehdasasetukset palautuvat. Ja lukihan se siellä manuaalissakin - ei kylläkään luvussa "Troubleshooting".
Baryton-B
23.08.2006 22:05:00

Toisinaan se nousee esille, mutta konkarit sen yleensä tyrmäävät aloittelijan ongelmana.

Niin tuo tarkoittaa: "minä olen niin pirun hyvä, ettei mitään ongelmia, aloittelijat pysyköön pilttuussaan". Minulla on tapa mennä sieltä yli missä aita on matalin. EWI:ssä on kaikki 12 viritystä. Siis voi transponoida jonkun kappaleen (johon säveltäjä on piruuttaan tehnyt vaikean sormituksen ja viisi ylennysmerkkiä) sellaiseen sävellajiin jossa sormitus on helpompi. Sitten vain virittää EWI:n siihen ja helpottaa kummasti ;-)

http://launch.groups.yahoo.com/group/windcontroller/
Kielitaidon puutteeseen toppas toi homma, mutta kyllä siihen apuja saan.
Baryton-B
24.08.2006 19:00:45

Jarille kysymys: mikä on Glide liukukiskon tarkoitus (EWI)?
Olen säätänyt nupit täysille myötäpäivään ja vastapäivään molemmilla asetuksilla "Rate" ja "Time" ja en huomaa mitään vaikutusta liuttaessani peukaloa kiskolla; vaihtaessani ääntä tai siirtymällä toiseen oktaaviin, vai enkö osaa sitä oikealla tavalla kuunnella/testata.
Jari Jokinen
24.08.2006 20:56:12
Jarille kysymys: mikä on Glide liukukiskon tarkoitus (EWI)?
Olen säätänyt nupit täysille myötäpäivään ja vastapäivään molemmilla asetuksilla "Rate" ja "Time" ja en huomaa mitään vaikutusta liuttaessani peukaloa kiskolla; vaihtaessani ääntä tai siirtymällä toiseen oktaaviin, vai enkö osaa sitä oikealla tavalla kuunnella/testata.

Kun käännän GL/A-potikan kokonaan myötäpäivään, ei Glide-kiskoa (se oikeanpuoleinen - vasemmanpuoleinenhan on maadoituskisko) tarvitse edes koskettaa: Glide eli glissando on päällä koko ajan ja on tässä erikoistapauksessa kuultavissa riippumatta GL/T potikan asennosta. Efekti edellyttää legatosoittoa.

Tarkoitus on kuitenkin säätää GL/A niin, että Glide menee päälle vain Glide-kiskoa koskettaessa: Kun painaa Setup ja valitsee "Ad", ledinäytön vasemmanpuoleisen numeron keskimmäinen ledin pitäisi syttyä Glide-kiskoa koskettaessa.

Tämä siis käytettäessä EWI:n omaa ääntä. MIDI mutkistaa asiaa...
Jari Jokinen
24.08.2006 21:09:12
> Onko tuo ohivirtausjuttu siellä keskustelupalstalla koettu kovinkin monelle ongelmaksi?

En ole sitä niin ajatuksella seurannut, kun ei ole ollut itselle ajankohtainen. Toisinaan se nousee esille, mutta konkarit sen yleensä tyrmäävät aloittelijan ongelmana.

Oma pointsinihan oli lähinnä se, että EWI4000s tuntuu liian helpolta (jopa lelumaiselta) soittaa. En viitsinyt sitä aivan suoraan sanoa.

Morrison Digital Trumpet (MDT) on mielenkiintoinen joskin reilusti kalliimpi kuin EWI4000s ja se toimii vain MIDI:llä. Kysyin suunnittelijalta puhallusvastuksesta:

"Hi Jari,
Thanks for the enquiry. The air resistance of the MDT is as
close as I could get it to the acoustic trumpet. Obviously on the
acoustic trumpet the higher you go the more resistance. Some people
block the air hole on the MDT to give increased resistance and some
cover it all together to mimic the EWI and EVI. We use extremely
sensitive pressure sensors which allow us to have very little resistance
on the breathing.
Thanks
Steve"

Vastus on siis yritetty saada samaksi kuin oikeassa trumpetissa. Toki trumpettia soittaessa vastus riippuu ansatsista. Mielenkiintoinen on tuo viimeinen lause: Ikäänkuin vihjattaisiin, että MDT:n puhallusanturi on parempi kuin kilpailijoilla ja siksi ei tarvita niin paljon vastusta.
Baryton-B
25.08.2006 00:25:55

Tarkoitus on kuitenkin säätää GL/A niin, että Glide....jne.

Noin olen tehnyt, ledi syttyy jne., mutta minkäänlaista glissando efektiä en saa aikaiseksi, eroa äärisäätöjen välillä, ei legatossa eikä ilman. Pitäisikö sen kuulua selvästi vai onko se lähes olematon efekti, jota vanha ukko enää kuule ;-) ?

Olen ollut siinä käsityksessä, että tuo vähentäisi klikkejä esim. oktaavinvaihdossa, mutta ei minulla vaikuta mitään. Ja pitäisikö efekti kuulla selvästi molemmilla asetuksilla "Rate" ja "Time"?
Jari Jokinen
25.08.2006 11:40:55
Noin olen tehnyt, ledi syttyy jne., mutta minkäänlaista glissando efektiä en saa aikaiseksi, eroa äärisäätöjen välillä, ei legatossa eikä ilman. Pitäisikö sen kuulua selvästi vai onko se lähes olematon efekti, jota vanha ukko enää kuule ;-) ?

Olen ollut siinä käsityksessä, että tuo vähentäisi klikkejä esim. oktaavinvaihdossa, mutta ei minulla vaikuta mitään. Ja pitäisikö efekti kuulla selvästi molemmilla asetuksilla "Rate" ja "Time"?

Glissandon saa niin hitaaksi, että varmasti huomaa! Rate/Time-asetus ei ole oleellinen. Kummallista. Olisikohan GL/T-potikka rikki? Kokeile nyt vielä varmuuden vuoksi eri soundeilla, ellet ole sitä vielä tehnyt.
Klezberg
25.08.2006 11:58:16

Glissandon saa niin hitaaksi, että varmasti huomaa! Rate/Time-asetus ei ole oleellinen. Kummallista. Olisikohan GL/T-potikka rikki? Kokeile nyt vielä varmuuden vuoksi eri soundeilla, ellet ole sitä vielä tehnyt.

Jos tuossa on vikaa, se varmaan selittäisi myös oktaaviglitchi-ongelman.
Baryton-B
25.08.2006 13:16:48

Glissandon saa niin hitaaksi, että varmasti huomaa!.....

Resetointi auttoi tähänkin. Sen jälkeen tosin luulin, että nyt tämä sekosi kokonaan. Se palautui saxofonin näppäin "karttaan".

Sinulla lienee jo ulkoinen virtalähde? Mutta jos ei, niin voi kertoa miten valitaan ns. "varman päälle" virtalähde.
Baryton-B
25.08.2006 16:10:14

Tein ohivirtauksen seuraavasti. Laitoin sen 1 mm aluminilevystä taivutetun pienen kaarevan palasen suukappaleen alapuolelle. Terävät reunat tietysti pitää pyöristää. Siellä se ei riko huulia niin helposti. Varmaan hyvin ohut kumi- tai muoviputkikin kävisi tjmv. esim. hieman littiin painettu imupilli.

Minulla sattui olemaan teflon nauhaa jota käytetään putkiliitoksissa kierteessä tiivisteenä. Oletan, että se olisi myrkytöntä (en ole varma).
Suukappaleeseen ei ota mikään teippi kiinni koska se lienee teflonia. Laitoin sen palasen kiinni ohuella kaksipuoleisella teipillä (toimistoteippiä). Se pysyy kunhan saa kierrettyä teipin ympäsi suukappaleen. Sen päälle käärin sitä teflon nauhaa, joka kumma kyllä otti siihen tarranauhaan riittävän hyvin kiinni. Teflon nauha on pirun ohutta. Toimii hyvin kunhan saa taivuteltua (kokeilemalla) sen alumiininpalasen sopivaan kaarevuuteen (sopiva ohivirtaus). Mutta kyllähän se ohivirtaus säädettävä pitäisi olla. Toki suukappaleen loppupäässä voi vaikka sinitarralla tukkia sitä reikää halujensa mukaan, eli tekee suuren ohivirtauksen ja sitten tukkiin sen haluamakseen.

Voi olla, että jokin kumilenkkikin toimisi tarran sijasta kunhan olisi varmaa, että se on myrkytöntä.
Vibraattokin toimii, vaikka en minä hampailla sitä osaa hyvin tehdä. Sen saa aikaiseksi myös puhallusvoimakkuutta vaihtelemalla, kuten monet trumpetistit tekee.Trumpetissa itse aiheutin vibraaton soitinta heiluttamalla oikealla kädellä. Vetopasuunassahan se on helppoa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)