Sintti 06.11.2003 17:56:59 | |
---|
elikkä jos joku viittis antaa vaikka vähän apuja, että minkälaisen soolon tekisin tämmösen sointukulun päälle: Em Gb5 G5 Em H5 C5 elikkä ilmeisesti kannattais käyttää vaikka Em skaalaa vai kuinka? miten muuten siihen voi ottaa erilaisia nuotteja mukaan? tehkää joku esimerkki tabitus vaikka, josta vois alkaa kehitteleen.. :) En oo ikinä uutta skittaa ostanu, enkä osta!!! |
Nuages 06.11.2003 19:30:16 (muokattu 06.11.2003 19:31:45) | |
---|
Em Gb5 G5 Em H5 C5 Yksi asia kannattaa ehkä tässä välissä tehdä selväksi aloittelijalle. Tuo ei ole sointukulku. Minä en näe siinä E-mollin lisäksi toista sointua. G5 ei ole sointu, eikä myöskään H5 tai C5. Ne ovat pelkkiä intervalleja, kvinttejä siis. Soinnut, jotka noiden takana ovat varmaankin Em, Gbm, G, Hm ja C? E-molliasteikolla improvisoit siihen päälle niin hyvä tulee. "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu |
Safaweb 06.11.2003 19:41:40 (muokattu 06.11.2003 19:43:23) | |
---|
Em-skaala niinkuin minä sen muistan:
E| B|-------------------------------------1--3--5 G|----------------------------0--2--4 D|-------------------0--2--4 A|----------0--2--3 E|-0--2--3
Tai sitten E-pentatoninen:
E|------------------------------0--3 B|------------------------0--3 G|------------------0--2 D|------------0--2 A|-------0--2 E|-0--3
EDIT: Tämä E-pentatoninen sopii siis erittäin hyvin rokkiin, jos et tiennyt... Basistit: tyhmiä ja hiljaisia
Rumpalit: tyhmiä ja äänekkäitä
Kitaristit: itserakkaita
Kosketinsoittajat: haluaisivat olla kitaristeja
Laulajat: eivät kertakaikkiaan vaan osaa soittaa mitään
|
Nuages 06.11.2003 19:49:42 | |
---|
miten muuten siihen voi ottaa erilaisia nuotteja mukaan? Ei sitä asteikkoa tarvitse orjallisesti mukaille. Jos kromaattinen sävel jossakin kohdassa kuulostaa mielestäsi hyvältä, niin ihan vapaasti vaan. Kevyessä musiikissa ei ole rajoja. Sitten tietenkin voit soittaa sointuasteikoiden mukaan, eli improvisoida jokaisen soinnun päälle eri asteikon mukaan, mutta jotenkin on sellainen kutina minulla, että se ei tässä ole tarpeen. Tietysti aina kokeilla voi. Duurisointuihin sopivat esimerkiksi duurit, lyydiset ja miksolyydiset. Mollisointuihin doorinen, fryyginen, aeolinen(luonnollinen molli) ja melodinen sekä- harmoninen molli. Taisin nyt sekoittaa jonkun pään...=) "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu |
Definhel 06.11.2003 20:58:35 (muokattu 06.11.2003 20:59:00) | |
---|
Jos haluat tehdä bassot sinne alle vielä niin valitse joku tylsä ajankohta, piirrä nuottiviivasto ja änge vaan niitä 1/4 ja 1/8 juttuja niin hyvä tulee. anna basistille tulkattavaksi. Yes, it's a wonderfull world. Kosketa mieltä / Elä kuolemaa / Ymmärrä tyhmyys |
Sintti 07.11.2003 08:27:43 | |
---|
Yksi asia kannattaa ehkä tässä välissä tehdä selväksi aloittelijalle. Tuo ei ole sointukulku. Minä en näe siinä E-mollin lisäksi toista sointua. G5 ei ole sointu, eikä myöskään H5 tai C5. Ne ovat pelkkiä intervalleja, kvinttejä siis. Soinnut, jotka noiden takana ovat varmaankin Em, Gbm, G, Hm ja C? E-molliasteikolla improvisoit siihen päälle niin hyvä tulee. ok.., En oo ikinä uutta skittaa ostanu, enkä osta!!! |
Sintti 07.11.2003 08:28:30 | |
---|
Em-skaala niinkuin minä sen muistan:
E| B|-------------------------------------1--3--5 G|----------------------------0--2--4 D|-------------------0--2--4 A|----------0--2--3 E|-0--2--3
Tai sitten E-pentatoninen:
E|------------------------------0--3 B|------------------------0--3 G|------------------0--2 D|------------0--2 A|-------0--2 E|-0--3
EDIT: Tämä E-pentatoninen sopii siis erittäin hyvin rokkiin, jos et tiennyt... kyllä mä nuo suunnilleen osaan, että miten mikäkin skaala suunnilleen menee... En oo ikinä uutta skittaa ostanu, enkä osta!!! |
Ylläri 07.11.2003 11:19:37 | |
---|
kyllä mä nuo suunnilleen osaan, että miten mikäkin skaala suunnilleen menee... Erilaiset skaalat ovat tietysti suureksi avuksi varsinkin improvisoitaessa, mutta sooloa voi lähestyä muillakin tavoilla. Pelkkiin skaaloihin keskittyessä soolosta tule helposti hajanainen ja päämäärätön. Vanha klisee "tarinan kertomisesta" soolossa on hyvä pitää mielessä. Joskus soolo syntyy parhaiten ihan puhtaan fiilistelyn ja vapan assosiaation kautta. Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä. |
Fortune 07.11.2003 11:56:05 | |
---|
Yksi asia kannattaa ehkä tässä välissä tehdä selväksi aloittelijalle. Tuo ei ole sointukulku. Minä en näe siinä E-mollin lisäksi toista sointua. G5 ei ole sointu, eikä myöskään H5 tai C5. Ne ovat pelkkiä intervalleja, kvinttejä siis. Soinnut, jotka noiden takana ovat varmaankin Em, Gbm, G, Hm ja C? E-molliasteikolla improvisoit siihen päälle niin hyvä tulee. Ja eikös se on E-mollissa mentäessä F#m eikä Gbm? |
mooch 07.11.2003 16:20:56 | |
---|
Kevyessä musiikissa ei ole rajoja. no ei mun mielestä pahemmin ns. klassisessakaan :) Ja eikös se on E-mollissa mentäessä F#m eikä Gbm? sitä samaa mietin minäkin, näin se kyllä on. |
No jos vaikka alotat soolon biisin korkeemmalta soitetulla Intron muunnoksella ja sit paat viiden sekan tilulilun ja muutaman bendin, vähän rallattelua ja nopee tilulilu. Lick alhaalta ylös pari tosi kimeetä bendiä, ti-lu-tu-st-a sillai vähän tökkien ja voimakas sointujen mättö loppuun nii hyvä tulee :) Tai sit lainaa jonku muun bändin soolon paloja ja väsää niistä oma. " Ja vitut hiteistä. Nimetkää mahatauti mun mukaani" -Kurt Cobain |
Sintti 09.11.2003 09:07:30 | |
---|
Erilaiset skaalat ovat tietysti suureksi avuksi varsinkin improvisoitaessa, mutta sooloa voi lähestyä muillakin tavoilla. Pelkkiin skaaloihin keskittyessä soolosta tule helposti hajanainen ja päämäärätön. Vanha klisee "tarinan kertomisesta" soolossa on hyvä pitää mielessä. Joskus soolo syntyy parhaiten ihan puhtaan fiilistelyn ja vapan assosiaation kautta. juu tuon mäkin oon kuullu, että soolon tulis olla "tarina tarinan sisällä"... eikä niinkun esim bodomilla, jolla on se koko biisi suunnilleen sitä sooloo varten tehty. ei millään pahalla laiholle, mutta näinhän se suurimmassa osassa niiden biisejä on.. :( En oo ikinä uutta skittaa ostanu, enkä osta!!! |
baron 09.11.2003 19:53:53 | |
---|
Hyvä soolohan on kertomus, jossa ensin on johdanto aiheeseen, sitten juonen kehittely, sitten kliimax ja lopuksi rauhoitteleva epilogi. |
Jackson Dinky 09.11.2003 21:57:50 | |
---|
elikkä jos joku viittis antaa vaikka vähän apuja, että minkälaisen soolon tekisin tämmösen sointukulun päälle: Em Gb5 G5 Em H5 C5 elikkä ilmeisesti kannattais käyttää vaikka Em skaalaa vai kuinka? miten muuten siihen voi ottaa erilaisia nuotteja mukaan? tehkää joku esimerkki tabitus vaikka, josta vois alkaa kehitteleen.. :) eikun soitat sen niin että alotat g kielen seiskasta ja bendaat ysinä.. sit takas 7:aan (lopeta bendi) ja sitten meet 5 ja sit 4 2 väliin. tuo kuulosti hyvältä kun koitin tota sun ote juttua. |
HCW 10.11.2003 17:53:43 | |
---|
Parhaimman tuloksen saat kun soitat soolona otelaudan läpi.Antaa nääs mukavia jännitteitä siihen itse biisin...se on sitä taidetta :) |