Teijo K. 23.08.2006 10:31:56 | |
---|
Jotennin tuntuu koko bändin sointia ajatellen liian dominoivalta semmonen in-your-face-ja-kallo-halki-soundi. Omaan korvaani siis. Tykkään sitte enempi siitä runsaasta alakerrasta. Elikkäs. Toki miullakin toi tietty lempparisoundi toimii vain tietyntyyppisessä musassa. Mut jos esim. Ray Shullmanilla olisi ollut sellainen kiva pyöreä perussoundi niin se musa olisi ollut miusta heti paljon köyhempää. Sama pätee tosi moneen muuhunkin progejuttuun. |
Ylläri 23.08.2006 13:13:45 | |
---|
Minä nyt paiskaan tähän soundikuvailusoppaan vielä oman lusikkani: nyt kun sinulla (siis Mikkihiirellä) on jo itselläsi Jazz Bass, niin sen eri mikkejä käyttämällä voit saada suuntaa antavaa mahdollista osviittaa miltä muut bassot ehkä saattaisivat hieman kuulostaa. Eli jos panet jatsarista takamikin täysille ja etumikin pois, niin soundi muistuttaa hieman musaria, toki ohuempana ja vähemmän räyhäkkäänä. Vastaavasti jasson etumikki kuulostaa yksinään vähän presarilta, ollen kuitenkin jonnin verran pehmeäpi ja vähemmän "muriseva". Laitoin tekstin täyteen erilaisia konditionaaleja, koska joku musari- tai presaripuritaani kuitenkin hermostuu tästä pyhäinhäväistyksestä:"ettäkö joku kehtaa mainita jasson, passon ja musson samassa lauseessa!" En minä nyt ole väittämässä että ne olisivat lähellekään identtisiä, mutta minun korviini yhtäläisyyksiä on olemassa, lähinnä johtuen mikkien sijoittelusta. "Toiset uskoo Jumalaan, toiset joulupukkiin, mutta minä uskon Martti Vainioon"
-Jari Porttila |
Antti K. 23.08.2006 14:54:23 (muokattu 23.08.2006 16:27:59) | |
---|
Minä nyt paiskaan tähän soundikuvailusoppaan vielä oman lusikkani: nyt kun sinulla (siis Mikkihiirellä) on jo itselläsi Jazz Bass, niin sen eri mikkejä käyttämällä voit saada suuntaa antavaa mahdollista osviittaa miltä muut bassot ehkä saattaisivat hieman kuulostaa. Eli jos panet jatsarista takamikin täysille ja etumikin pois, niin soundi muistuttaa hieman musaria, toki ohuempana ja vähemmän räyhäkkäänä. Vastaavasti jasson etumikki kuulostaa yksinään vähän presarilta, ollen kuitenkin jonnin verran pehmeäpi ja vähemmän "muriseva". Laitoin tekstin täyteen erilaisia konditionaaleja, koska joku musari- tai presaripuritaani kuitenkin hermostuu tästä pyhäinhäväistyksestä:"ettäkö joku kehtaa mainita jasson, passon ja musson samassa lauseessa!" En minä nyt ole väittämässä että ne olisivat lähellekään identtisiä, mutta minun korviini yhtäläisyyksiä on olemassa, lähinnä johtuen mikkien sijoittelusta. Jatsarin etumikin saundi on minunkin korvaani hyvin lähellä presarin soundia. Ainut että se yksikelaisena hurisee 60Hz taajuudella. Presarin mikki on Hum-Bucker, joten se on "hurinaton". Takamikin soundi itsessään on taas hyvä, mutta vaatii eq-rukkausta vahvistinpäästä (bassoja lissee). (e:kyllä se tallamikkikin hurisee yksinään) Musarin soundista aika iso osa tulee esivahvistimesta. Mikki itsessään on passiivi. Noh, jäsen Arva on rakentanut omaan musariinsa ohituskytkimen, ja hänellä on varmaankin kerrottavaa StingRaysta passiivisena. OLP:n soundi on kiinalaisesta mikistä johtuen taas omanlaisensa. (e: sinänsä OLP:n soundi on hintaluokassaan ok) Uskaltaisinkohan suositella MusicMan Sterlingiä, koska sen soundi on musaria ihtiään ja soitettavuus jatsarin tyyppisen kaulan vuoksi lähellä jassoa. Uskallan!! Ja vaahterakaulaisena vielä. "Nyt on viulu, mutta vielä kun osais soittaa!" |
Uskaltaisinkohan suositella MusicMan Sterlingiä, koska sen soundi on musaria ihtiään ja soitettavuus jatsarin tyyppisen kaulan vuoksi lähellä jassoa. Uskallan!! Ja vaahterakaulaisena vielä. No nii-i! Menis nyt tuo Warre kaupaks niin pääsis kunnolla gassittamaan vaahteralautaista Sterlingiä :) Yks meni jo ohi suun, kun oli niin kaameassa kunnossa että ei viittiny sijoittaa. |
handegunnar 23.08.2006 17:01:06 | |
---|
Jatsarin etumikin saundi on minunkin korvaani hyvin lähellä presarin soundia. Ainut että se yksikelaisena hurisee 60Hz taajuudella. Suomessa se kyllä hurisee 50Hz taajuudella. Amerikassa meno on sitten hurjempaa, kun siellä on sähköverkon taajuuskin 60Hz (tosin jännite vain 110V) ''You don't have to be a musician to play rock and roll.
You've just got to love it and want to play it.''
LEE BRILLEAUX |
Antti K. 23.08.2006 17:11:05 | |
---|
Suomessa se kyllä hurisee 50Hz taajuudella. Amerikassa meno on sitten hurjempaa, kun siellä on sähköverkon taajuuskin 60Hz (tosin jännite vain 110V) Näin. Kiitos tarkennuksesta! "Nyt on viulu, mutta vielä kun osais soittaa!" |
MikkiHiiri 27.08.2006 13:21:30 | |
---|
Minä nyt paiskaan tähän soundikuvailusoppaan vielä oman lusikkani: nyt kun sinulla (siis Mikkihiirellä) on jo itselläsi Jazz Bass, niin sen eri mikkejä käyttämällä voit saada suuntaa antavaa mahdollista osviittaa miltä muut bassot ehkä saattaisivat hieman kuulostaa. Kiitos, hyvä vinkki! Täytyypä heti vähän tsekkailla :) |
Pernax 27.08.2006 14:50:11 | |
---|
Onkos kukaan kokeillut tuollaista fanned-frets bassoa? Jotenkin luulisi että jos olisi mahtavakin systeemi niin olisi jo jotenkin yleistynyt. Vai tuleeko muusikoiden patavanhoillisuus vastaan? Rumiahan nuo on ovat. Väitän, että kyse on nimenomaan tästä patavanhoillisuudesta. Äärimmäisen harvoin asian tiimoilta näkee kommentteja jossa joku olisi moista värkkiä koittanut ja sanonut, että hyi, enpäs pitänyt. Itselläni Dingwallin Z-sarja on komeillut toivelistan kärjessä jo pitkään, mutta mielellään kyllä kokeilisi ensin miten omat kädet mukautuu, varsinkin alakielien ensimmäisille nauhoille. Varmaan moni muukin ottaisi tuollaisella mielellään tyypit... http://www.helion.fi |
N_Bates 27.08.2006 14:58:42 | |
---|
|
Nieby 27.08.2006 15:40:04 | |
---|
ite ostasin jo tonkin takia: "Mukaan originaali kova laukku ja aito musicman puhdistusrätti!" siis toi rätti! |
haperi 28.08.2006 21:19:42 | |
---|
Itse olen soitellut päasiassa ameriikan jazzilla. Kakkosena oli presari jonka myin. Nyt on kierroksessa Epiphonen Jack Casady -puoliakustinen yhdellä humbuckerilla. En vielä osaa sanoa onko se namu vai mitä mutta ainakin soundi on muuta kuin jazzissa. Sopinee rauhallisempaan soittoon. Onko kellään kokemusta tai toisen käden tietoa? Ampeg b2R ja Hartke 410vx kulkevat kyydissä. |