drlecter 22.08.2006 15:06:50 (muokattu 22.08.2006 15:08:07) | |
---|
Morjens! Aattelin tällä kertaa miksata demolle rummut niin, etten käytä virvelissä gatea ollenkaan. Enpä muuten käytä sitä tomeissa enkä basarissakaan. Elikkä vuotoja tulee puolin jos toisin. Tämä sen takia, koska tykästyin kovasti soundiin. Ongelmaksi muodostui haikan vuoto virvelissä olevaan 57 mikkiin. Laitoin pahvinpalasta haikan ja virvelimikin väliin, mutta hyöty oli aika minimaalinen. Tässäpä hieman tuotosta. http://koti.mbnet.fi/nomeband/muut/rumpusoundit.wav Kuinka hemmetti gurut sen tekee? Unohdin mainita, että monialuekompuroita ja equja on käytelty tossa. |
Antti1 22.08.2006 15:11:33 | |
---|
Kysytään nyt samalla: onko kellään tarjota toimivaa ideaa kotikutoiseksi ääneneristäjäksi eri mikkien ja äänilähteiden välillä? Siis rummuille juurikin. The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. |
drlecter 22.08.2006 15:13:19 | |
---|
Kysytään nyt samalla: onko kellään tarjota toimivaa ideaa kotikutoiseksi ääneneristäjäksi eri mikkien ja äänilähteiden välillä? Siis rummuille juurikin. Tulipa justiinsa mieleen että olisi pitänyt koittaa superlonia siinä haikan ja vipan välissä. |
Antti1 22.08.2006 15:16:52 | |
---|
Mä joskus tein ENGL Z5 lankun pakkausmateriaaleista vaimentimen kitaraskobelle. Se on sellaista vähän paksumpaa aaltopahvia, jonka sisäpuolelle on liimattu sellaista profiloitua vaahtomuovia. Toimii ihan jees mölyisissä olosuhteissa, mutta muokkaa soundia ainakin dynaamisilla jotenkin ilkeällä tavalla liian kiinteäksi. Tulee joku pieni linjameininki siihen soundiin, kun tota käyttää. Ehkä livenä vedetyissä treenidemoissa vois just käyttää. The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. |
kivi 22.08.2006 15:19:13 | |
---|
Tulipa justiinsa mieleen että olisi pitänyt koittaa superlonia siinä haikan ja vipan välissä. Ei pahvi, ei superlon, vaan useampia eri asioita tarvitaan. Mä tein aikoinaan kolmikerroksisen lipan kovalevystä, styroxista (ilmaa sisällä) ja akustisesta pyramidilevystä (superlonia) juuri tuohon haikan ja snaren väliin, mutta jotenkin en sitten myöhemmin enää tarvinnutkaan sitä. Mikin suuntaamiskysymys on se - pitää saada se osoittamaan snaren keskivaiheille niin ettei keila osu haitsuun. Ja haitsun mikitän pystysuoraan ylhäältäpäin, virvelistä kauimmalta laidalta. |
Roberto 22.08.2006 15:19:52 | |
---|
Mun mielestä toi kuulosti siltä että sitä haitsua lyödään suhteettoman lujaa verrattuna rumpuihin. Soittobalanssi on sitä tärkeämpi mitä vähemmän on mikkejä (ja prosessointia) käytössä. Virvelin kompurointikin tietysti nostaa usein kaikkea taustamekkalaa. |
kivi 22.08.2006 15:22:52 | |
---|
Mun mielestä toi kuulosti siltä että sitä haitsua lyödään suhteettoman lujaa verrattuna rumpuihin. Soittobalanssi on sitä tärkeämpi mitä vähemmän on mikkejä (ja prosessointia) käytössä. Virvelin kompurointikin tietysti nostaa usein kaikkea taustamekkalaa. Ja usein ongelma katoaa, kun virvelin alamikki tulee mukaan. Se kaikille tuttu geitattu rätse, jota levyillä snareksi kutsutaan, on enemmän ala- kuin ylämikkiä. Ja silloinhan ei haikkavuoto juuri kuulu. Pelkällä ylämikillä vedetyssä luomusnaressa haikkavuoto on pahimmillaan. Laitoithan, Antti1, sen vaahtomuovipuolen snareen päin? |
drlecter 22.08.2006 15:27:03 (muokattu 22.08.2006 15:28:19) | |
---|
Virvelin kompurointikin tietysti nostaa usein kaikkea taustamekkalaa. Totta turiset. Meninpä sitten vielä c4:lla nostelemaan sitä virvelin yläpäätä, kun meinasi olla niin nuhjun kuuloinen. Pitääpä koittaa ennemmin leikkoa lisää niitä tunkkataajuuksia pois. Kumma homma miten livenä ja nauhoitustilanteessa se virveli kuulosti niin kirkkaalta ja tiukalta. Edit: Kaivanpa vielä kuvan tilanteesta kaikkien nähtäväksi. |
Antti1 22.08.2006 15:30:35 | |
---|
Laitoithan, Antti1, sen vaahtomuovipuolen snareen päin? Öh, ilmaisin itseäni vähän huonosti? Mä siis oon koittanut tuota vain kitaravahvareilla eliminoimassa tietokoneen yms. laitteiden hurinoita. Ei miellyttänyt soundi oikein, mutta palaan vielä joku päivä tuotekehittelyn pariin. Paljon erilaisia materiaaleja kerroksittain, niin voisi toimia ihan kiitettävästi. Vielä muotoilupuoli hanskaan, jos sen saisi vaikka johonkin kiinni myös. The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. |
kivi 22.08.2006 15:33:29 | |
---|
Öh, ilmaisin itseäni vähän huonosti? Ei kun mä luin hätäisesti. |
drlecter 22.08.2006 15:37:09 | |
---|
|
Mikael 22.08.2006 15:40:35 | |
---|
Kuinka hemmetti gurut sen tekee? Ne palkkaa sellaisen rumpalin jolla on jo lähtötilanseessa sekä soundi että balanssi kohdillaan. Lisäksi ne äänittää hyvässä tilassa hyviä ja vireisiä instrumettejä käyttäen hyviä vehkeitä... Eka kohta on tärkein ja loppu onkin sitten aika helppoa : ) Siitä mistä aita on matalin... |
Eipä taida olla mikitykset oikeaoppisesti? Noinniinku lähtökohtaisesti mä oisin hakenut aavistuksen erilaista sijoitustapaa ja muutenkin varmaan ainakin kannujen mikit olis ollu isommassa kulmassa (yleensä tähtään rimmistä kannun keskikohdan läpi alakulmaan). Kannattaa ensi kerralla vähän miettiä mitä sinne mikin keilaan oikeastaan osuukaan sen varsinaisen äänilähteen lisäksi ja käännellä sitä mukaa eri suuntaan. Asentoahan ei sinänsä tarvitse välttämättä muuttaa, joten soundikin pysyy kohtalaisen samana. The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. |
drlecter 22.08.2006 15:47:31 | |
---|
Kiitti antt1 ja muut vinkeistä. Tolle haikalle ei kait saa tehtyä oikeen mitään muuta sitten näin jälkikäteen? |
Mikael 22.08.2006 15:49:17 | |
---|
Kiitti antt1 ja muut vinkeistä. Tolle haikalle ei kait saa tehtyä oikeen mitään muuta sitten näin jälkikäteen? Niille iskuille joila ei ole virveliä vois kokeilla jotain taajuusohjattua geittä... tai sit käsin puuhastella puoli tuntia : ) Siitä mistä aita on matalin... |
Daunt 22.08.2006 15:53:26 | |
---|
Tolle haikalle ei kait saa tehtyä oikeen mitään muuta sitten näin jälkikäteen? De-esseriä voi kokeilla. Toimii jos toimii ;) |
Mikael 22.08.2006 15:53:40 | |
---|
Mä oon kelaillut sellaista pyöreää muovilevyä jossa on viisseiskan mentävä reikä keskellä ja molemmin puolin muotoon leikattu n.10-20mm neopreemi (tai sit toisella puolella jotain muuta), jonka sais kätevästi sujautettua mikkiin kiinni tarvittaessa. Neopreemipaloihin vois leikata snadisti pienemmän reiän jolloin se pitäis suojan paikallaan mikissä... Siitä mistä aita on matalin... |
drlecter 22.08.2006 15:54:19 (muokattu 22.08.2006 15:55:14) | |
---|
Niille iskuille joila ei ole virveliä vois kokeilla jotain taajuusohjattua geittä... tai sit käsin puuhastella puoli tuntia : ) Puuhastelinkin käsin viime demon virvelit. Virvelin iskun kohdalla sihahti kovasti :) Mutta joo, eipä tuohon maailma kaadu. Sitten kun saadaan basismit ym. purkkiin niin huomio siirtyy pois haikasta. |
Cornflake 22.08.2006 16:11:34 | |
---|
Hmmm... Mielenkiintoista. Eipä ole tullut mielikuvituksettomaan mieleeni kokeilla jotain kunnon patenttiratkaisua noihin ongelmiin. Itseasiassa hh / snare osastolla ei ole onkelmaa, saan yleensä mikin ujutettua niin että se pyllistää suoraan haikkaan päin. Mutta varsinkin lattiatomin kanssa käy usein niin että se hervoton pellin isku vuotaa pahasti läpi just siihen tomin sointiajalle. Ja sekös harmittaa. Lattiatomin ja pellin (peltien) välissä on aika hyvin tilaa. Täytyypä harkita jos kokeilisi jotain. I ain't gonna work on Maggie's farm no more |
Kallekorvola 22.08.2006 16:19:18 | |
---|
Mun mielestä toi kuulosti siltä että sitä haitsua lyödään suhteettoman lujaa verrattuna rumpuihin. Soittobalanssi on sitä tärkeämpi mitä vähemmän on mikkejä (ja prosessointia) käytössä. Virvelin kompurointikin tietysti nostaa usein kaikkea taustamekkalaa. Musta kuulosti kans siltä. tai siis lähinnä snarea ei lyöty riittävän tanakasti... kun snaresta lähtee enempi akustisesti mekkalaa, tarvii suhteessa vähempi gainia, eli tulee vähempi vuotoa... |