Hakki 22.08.2006 00:12:49 | |
---|
Ovatko ajat niin muuttuneet. Vuosi oli 2002 ja äänitin ison levy-yhtiön tuotokselle rummut 13 biisiin kuudessa tunnissa sound-checkeineen päivineen. Ei siinä juuri hiottu. Kaikki paitsi kolme biisiä meni sisään ekalla otolla. Niihin kolmeen käytettiin sitten se tunti per biisi. Arvostan kyllä jannuja jotka oikeasti soittavat kannut levylle ilman uudelleen äänityksiä. Toisaalta suuressa osassa musaa, jota kuuntelen on tekemisen fiilis kaukana. Pro tools laulaa ja kaikki ovat iloisia. Ehkä sitä ei elokuvistakaan etsi äärimmäistä realismia vaan viihdettä. Toi oli tuollainen vähän kyyninen heitto. Mutta joo, metallissa ei pahemmin mitään elävää groovea haeta vaan kellontarkkaa meininkiä. Onneksi ei vedetä mitään Rammsteiniä. while(true) {play(metal);} |
Otsikon kysymys askarruttaa. Lisäksi, mitä mieltä olette kvantisoinnista yleensäkin? Live ja studio on monesti eri asia...? Studiossa on vermettä sitävarten että saadaan homma toimimaan joten kyllä niitä mun mielestä kannattaa käyttää jos on tarve! omalla kohdalla homma menee monesti niin että soitan 2-4 ottoa ja niistä valitaan paras jota korjataan jos on tarve.. joskus otetaan myös ottoja eri variaatioilla ja niistä duunataan sitten lopullinen versio. Näin on toimittu jos biisejä ei ole varsinaisesti kunnolla treenattu esim. tuottajan kanssa vaan biisien lopullinen muoto rakentuu vasta studiossa/miksausvaiheessa ja tuottaja/kaveri jonka levyä tehdään haluaa paljon vaihtoehtoja joista kursii sitten haluamansa kokonaisuuden. On kallista/aikataulujen kanssa vaikeaa istuttaa bändiä studiossa koko session ajan joten otetaan kerralla tarpeeksi materiaalia mistä väännetään. Itse yritän soittaa mahdollisimman hyviä ottoja ja kerron mikä on mun mielestä paras. Sen jälkeen niille saa tehdä mitä huvittaa eikä se mua harmita sen kummemmin:) www.welhodrum.com |
HeavyMachinery 22.08.2006 09:18:43 | |
---|
Itse yritän soittaa mahdollisimman hyviä ottoja ja kerron mikä on mun mielestä paras. Sen jälkeen niille saa tehdä mitä huvittaa eikä se mua harmita sen kummemmin:) Tämä on se oikea asenne. Meidän Äiti tekee teidän äidistä ruokaa.... |
Mikael 22.08.2006 10:20:35 (muokattu 22.08.2006 10:24:44) | |
---|
Sama juttu tässä kun muutenkin musan tekemisessa: jos toimii niin toimii, keinoista viis. Ite ei paljoa tule biittietsivää leikittyä, mut joskus voi olla niin että muuten hyvässä otossa on joku musta hetki jota snadisti siirtelemällä homman saa toimimaan ja silloin tulee leikeltyä kyllä. Hevihommissa toi taitaa olla enempi sääntö kuin poikkeus, mikä on vähän sääli mun mielestä koska rumpalin persoonallisuus feidaantuu sitä mukaa kun iskut siirtuvät millin(samplen)tarkasti kohdilleen. Kuitenkin hevanderipuoleltakin löytyy hienoja soittajia joilla olis omanlainen groovensa tarjottavana. Siitä mistä aita on matalin... |
oksatboys 22.08.2006 13:28:34 | |
---|
Tästä tuleekin eittämättä mieleen, kuinka ennen olivat rumpalit rautaa... ja kapulat* puuta ;-) * nykyään hiilikuitua Älähän urheile!!! |
Danko 22.08.2006 14:06:10 | |
---|
Puukapuloita käytetään... Itsellä on viime vuosina mennyt usko siihen, että kukaan oikeasti osaisi soittaa kun on kyse suuren budjetin levyistä. Mark Knopflerin tuottaja Chuck Ainlay käyttää aika pitkälti luomumetodeja, bändi samassa tilassa ja kaikki kerralla moniraitanauhurille. Munsta "if it ain't broken, don't fix it", ja jos korjailtavaa tulee, se tehdään uudelleen soittamalla. Studioaika on kallista, ja se on väärä paikka treenaamiselle. Itsetyydytys on perisynti - sitä minä teen! Minä olen alastomana! -Kukkakeppi |
Kesukka 22.08.2006 14:53:21 (muokattu 22.08.2006 14:54:48) | |
---|
Huono hommahan tämä kvantisointi on, olisipa kiva kuulla nykyajan levytyksiä 50- ja 60-luvun äänitysmenetelmillä tehtynä. Voisi monen idolit vaihtua. Hyvän kuuloista jälkeä ovat saaneet aikanaan, mieluummin noita 50- ja 60-luvun juttuja kuuntelee kuin nykyajan juttuja. Silloin osattiin vielä tehdä hyviä lauluja. |
HeavyMachinery 22.08.2006 15:02:04 (muokattu 22.08.2006 15:02:39) | |
---|
Huono hommahan tämä kvantisointi on Mikä siinnä on huonoa ? En ymmärrä. jos nyt oikein jos kärjistetään niin voi sanoa että kitaran viritysmittari niin se on huono juttu se kun kitara kuulostaa niin vireiseltä... Hyvän kuuloista jälkeä ovat saaneet aikanaan, mieluummin noita 50- ja 60-luvun juttuja kuuntelee kuin nykyajan juttuja. Samanlaista musiikkia tehdään edelleen samoin keinoin. Uudenlainen musiikki uudet keinot ? Sanokaa mulle niitä kvantisoituja jatsilevyjä, tai roots musaa joka on vedetty viivalle ? Ei niin tehdä kun se ei ole tyylin muikaista ja se pilaa tyylin. Nyky aikaisen pop musiikin osa on se että se on konemaista. Samoin nyky metalli musiikki on myös sellaista joka sen vaatii. Asia jota moni ei tajua on se että nykyään biisiessä on tavaraa noin 50 raitaa enemmän kuin ennen vanhaan. Ennen oli 8 raitaa jos tuo 50 raitaa on kaikki hieman epätahdissa niin se kuulostaa kaaottiselta mutta 8 raidasssa sitä ei vielä niin huomaa.... Kvantisointia käytetään aivan koko ajan. Ei pelkästään siihen että sillä korjataan mutta sillä sovitetaan myös biisiä. Samalla tavalla laulu, kitara ja basso raidatkin leikellään pienistä osista ja kvantisoidann ja autotunetetaan, miksi rumpuja ei saisi ? Meshuggah teki jo niin että rumpali soitti samplet sisään ja niistä rakennettiin sitten biisien rumpu osuudet. Ja silti se kuulostaa hyvältä, miksi ? Koska se on ihan sama mitä paskaa kvantisoit tai tunetat jos biisi ei ole hyvä niin sitä ei autotunekaan pelasta ! Vastaus kysymykseen Kuinka yleistä rumpuraidan kvantisointi on? = joka päiväistä. Oliko muuta ? Meidän Äiti tekee teidän äidistä ruokaa.... |
vernie 22.08.2006 15:14:34 | |
---|
Silloin osattiin vielä tehdä hyviä lauluja. Hoho. Ja heinäsirkatkin sirittivät kovempaa, vai mitä? ;) |
Davos 22.08.2006 15:21:28 | |
---|
Tuosta autotunesta mulle tulee mieleen yksi hauska tapaus, kun erään suomalaisen bändin studiosta kuvatusta videomatskusta näkee kun jannut autotunettaa laulajaa, ja vielä toteavatkin että sitä värkkäillään. Levyä kun kuuntelee niin laulu menee silti nuotinvierestä :) |
Hakki 22.08.2006 15:23:10 | |
---|
Hoho. Ja heinäsirkatkin sirittivät kovempaa, vai mitä? ;) Lampailla oli paksummat villat, aurinkokin paistoi kivammin. Tytöilläkin oli kunnon alusvaatteet eikä mitään postimerkin kokoisia stringivirityksiä. Eiku. while(true) {play(metal);} |
Kesukka 22.08.2006 15:26:02 (muokattu 22.08.2006 15:44:46) | |
---|
Hoho. Ja heinäsirkatkin sirittivät kovempaa, vai mitä? ;) En tiedä, kun olen syntynyt -70-luvulla. Mutta epäilen, että ei kovempaa vaan kauniimmalla melodialla :) |
Epämuusikko 22.08.2006 15:45:45 (muokattu 22.08.2006 15:48:39) | |
---|
Eräs Stadian opettajakuntaan kuuluva rumpalismies avautui kerran jos toisenkin, että nykyrumpaleiden taso on HUONONTUNUT johtuen koneisiin ja korjailuihin tuudittautumisesta. Samaa sanoi Steve Smith MD:n haastattelussa, muistaakseni kuitenkin lähinnä koskien perusmusikaalisia taitoja ja työkaluja kuten nuotinluku ja tyylitaju. "Virtuooseja" pukkaa joka tuutista, mutta perusjuttuja ei saada narulle fuskaamatta. Dare I say it: Mitä vittua? Eipä se oma soittokaan päivänvaloa kestä, mutta tuskin kukaan kehuu käyttävänsä soitonsärmääjä-teknologiaa. Eihän? Ennen oli 8 raitaa jos tuo 50 raitaa on kaikki hieman epätahdissa niin se kuulostaa kaaottiselta mutta 8 raidasssa sitä ei vielä niin huomaa.... Kuuntele "Essential Airto", sen tusina perkkariraitaa päällekkäin ja toimii kuin tauti. I absolutely Weckl. Bustard #1 |
kampela 22.08.2006 15:49:23 | |
---|
Ah nykyaikaa, on se mukavaa kun saundit on hyviä. :) http//:www.musamaailma.fi |
Danko 22.08.2006 16:18:35 | |
---|
Ah nykyaikaa, on se mukavaa kun saundit on hyviä. :) Mutta trigattu soundihan on perseestä? Itsetyydytys on perisynti - sitä minä teen! Minä olen alastomana! -Kukkakeppi |
Mikael 22.08.2006 16:28:58 | |
---|
Mutta trigattu soundihan on perseestä? Mut persekin voi olla hyvä. Siitä mistä aita on matalin... |
Danko 22.08.2006 16:45:33 | |
---|
Mut persekin voi olla hyvä. Ton unohdin. Mut mihin niitä 50 raitaa tarvitaan? Määrä korvaa laadun? Itsetyydytys on perisynti - sitä minä teen! Minä olen alastomana! -Kukkakeppi |
J. Cool 22.08.2006 17:06:52 | |
---|
Ton unohdin. Mut mihin niitä 50 raitaa tarvitaan? Määrä korvaa laadun? no nehän on täynnä efektejä ja looppeja Joku tykkä humpa, joku tykkä hevi. |
Mikael 22.08.2006 17:08:17 | |
---|
Mut mihin niitä 50 raitaa tarvitaan? missä on nykyään noin vähän? Siitä mistä aita on matalin... |
HeavyMachinery 22.08.2006 17:29:34 | |
---|
missä on nykyään noin vähän? Perus hevi demossa. Rumpuja: tomit 10, virppa 2 , basari 3, Overit L-C-R 3, Tila L-R, Plus efekti pellit noin 5 = 25 Kitarat = 10 synat = 6 Loopit ja muut kone häröt = 4 Laulut = 5 Meidän Äiti tekee teidän äidistä ruokaa.... |