Aihe: nakkisormet
1 2 3
Abgrund
17.08.2006 07:20:33
Mä oon kaikenlisäksi vielä vähän ylipainoinen vääntyneiden nakkisormieni ja kehnohkon soittotaitoni lisäksi.
Take a look at the guy!
Muuki
17.08.2006 08:46:36
Mä oon kaikenlisäksi vielä vähän ylipainoinen vääntyneiden nakkisormieni ja kehnohkon soittotaitoni lisäksi.

Eihän se oo mies eikä mikkään ilman mahhaa.
Mittään en oo kirjottanu alle
VJP
18.08.2006 17:48:15
Minulla ei ole mitään nakkisormia mutta todella lyhyet kuitenkin. Käteni on pienempi kuin äidilläni tai kenelläkään tutullani. Hyvin se soitto sujuu pienellä kädellä ja luisilla sormillakin.
Titares
19.08.2006 11:58:44 (muokattu 19.08.2006 12:01:18)
Yleensäkin ihmettelen miksei baritonikitaroiden ohella tehdä sopraanokitaraa, kun tavallisen kitaran soittaja joutuu venyttämään sormiansa ihan tarpeettoman paljon, ja soolotkin soitetaan jokatapauksessa usein niin läheltä tallaa, kuin mihin ylletään.

Eli vaikka minulla on "normaali" käsi, lukuunottamatta lyhyttä pikkurilliä, niin olisi hyvä jos kitara olisi kooltaan vähän pienempi, muttei kuitenkaan aivan niin pieni kuin mandoliini. Sama koskee myös pianon koskettimistoa, jossa harva yltää yhdellä kädellä yli oktaavin.
Titares
21.08.2006 18:53:35 (muokattu 22.08.2006 17:21:29)
Mutta oktaavi plus pari sävelaskelta on vähän! Kitarallakin yltää kuka tahansa kaksi oktaavia ja näppäinhaitarilla voi ottaa sointuja, joista pianisti ei yhdellä kädellä voi edes uneksia. Toivottavasti pian saadaan näppäinpiano, jossa vasemmalla ja oikealla kädellä on symmetriset näppäimistöt niin, että molemmilla käsillä olisi sama sormitus ja voitaisiin soittaa huippunopeita lurituksia ja monsterisointuja! Joidenkin soitinten ergonomia kaipaisi aika paljonkin parantamista - piano mukaanlukien.
Masapena
21.08.2006 19:35:52
Mutta oktaavi plus pari sävelaskelta on vähän! Kitarallakin yltää kuka tahansa kaksi oktaavia ja näppäinhaitarilla voi ottaa sointuja, joista pianisti eivät yhdellä kädellä voisi edes uneksia. Toivottavasti pian saadaan näppäinpiano, jossa vasemmalla ja oikealla kädellä on symmetriset näppäimistöt niin, että molemmilla käsillä olisi sama sormitus ja voitaisiin soittaa huippunopeita lurituksia ja monsterisointuja! Joidenkin soitinten ergonomia kaipaisi aika paljonkin parantamista - piano nimenomaan mukaanlukien.

Oikealla ja vasemmalla kädellä on nytkin symmetriset "näppäimistöt": Istu keski-d:n kohdalle.
Titares
22.08.2006 17:15:09 (muokattu 22.08.2006 17:19:46)
Tavallaan olet varmaan oikeassa, mutta äänenkorkeus kasvaa oikealla kädellä soitettaeassa pikkurillin suuntaa, kun taas vasemmalla peukalon suuntaan. Tästä johtuen sormitus ei ole lainkaan symmetrinen. Vasemman käden koskettimiston pitäisi olla oikean peilikuva myös sävelkorkeuksiltaan. Olisi paljon helpompi oppia, kun molemmilla käsillä olisi täsmälleen sama sormitus, ja voisi soittaa sellaistakin mitä nykyisellä koskettimistolla ei ole mahdollista.
OsQu
22.09.2006 22:54:33
Jos nykyinen systeemi on jo toiminut jo ties kuinkamonta sataa vuottaa, niin miksi mennä muuttaamaan hyväksi havaittua systeemiä? Ja yhtä nopeaa se olisi opetella soittamaan noilla "symmetrisillä" koskettimilla, kuin normaalellakin. Vasen -ja oikea käsi on kuitenkin niin erilaisia, että koskettimista riippumatta vaatisi nopeiden juttujen soittaminen paljon reeniä.
Mitä vähemmän säröä, sitä parempi soittaja..
TheLemon
23.09.2006 12:45:03
Se on treenistä kaikki kiinni... Älä anna tollasen asian häiritä soittoa...
"Her face is cracked from smiling, all the fears that she's been hiding."
Johann Onn
24.09.2006 00:03:22 (muokattu 24.09.2006 00:09:55)
...pianon koskettimistoa, jossa harva yltää yhdellä kädellä yli oktaavin.

Ei mulla ny mielestäni kovin isot sormet ole ja yli oktaavin menee ("tyyliin C3 - E4").
Ja jos käytän kummankin käden sormia, niin sitten vasta yli meneekin...

Mutt ne nakkisormet.

Harvan hienomekaniikka on kohdallaan, heti kun soittimeen tarttuu.

Tai edes vuosia sen jälkeen. Treenausta, treenausta. Ja taas treenausta.

Tunnen yhden, joka tota neuvoa ei oo oikein koskaan noudattanut. Ja sen kuulee.
Masapena
24.09.2006 00:22:28
Pianoihin muuten myydään sellaisia koskettimistoja, jotka ovat 7/8 normaalin kokoisista: http://www.nuengr.unl.edu/ENonline/Spring06/05.shtml
OsQu
24.09.2006 08:38:57
Pianoihin muuten myydään sellaisia koskettimistoja, jotka ovat 7/8 normaalin kokoisista: http://www.nuengr.unl.edu/ENonline/Spring06/05.shtml

Ensin soitat tuollaisella pari kolme vuotta kotona, ja sitten yrität vaikka keikalla soittaa jotain normaali kokoista pianoa. Tulee varmasti hyvää jälkeä.
Mitä vähemmän säröä, sitä parempi soittaja..
Palikkatilu92
24.09.2006 09:37:28
Kyllä ne sormet aina aluksi meneekin kuinka sattuu ja aina ei soinnut onnistu kun ekoja kertoja yrittää. Harjoittelua vaan.
Makuupussimies
26.09.2006 19:01:21
Meikäläistäkin on siunattu pienillä käsillä ja nakkisormilla. Ei se kitarointia estä, eikä kyllä meikäläisen näkökulmasta suuremmin hankaloita sitä.
Ostat vaan sen kepin ja alat treenaamaan.
"Proge on siis vähän niinkuin pelkkää "normaalin" musiikin sooloa?"
Dominaattori
01.10.2006 19:21:36
Mulle sanottiin joskus ala-asteella kun soittamista aloitettiin jotakuinkin näin: "Sulla on niin läskit sormet että saat alkaa soittaa bassoa" Olin murtunut mutten alistunut tyrannien tahtoon.
"sekatyömies Lennonilla, 68, on jatkuva erektio"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)