YP 04.11.2003 21:58:16 | |
---|
eli mistä tuo vois johtua? mulla on jacksoni viritetty D:hen, mutta ennen se ei oo tuota tehny. myös H- ja e- särisee vähän |
Spiridon 04.11.2003 22:24:06 (muokattu 04.11.2003 22:24:43) | |
---|
Kielet niin alhaalla, että osuu nauhoihin? Koita nostaa hiukan tallasta. Niin ja ootko just vaihtanu kielet (paksumpiin, tai muuten vaan uusiin)? Jos täytyy nimetä yksi hyvä urheilulaji, niin kyllä se on tämä koripulloilu. |
YP 05.11.2003 09:13:54 | |
---|
en ole vaihtanu kieliä, nuo oli tuossa ku ostin kepin. mutta jos niitä kieliä nostaa sieltä tallasta, ni sit on huonompi soittaa sieltä 12-24 nauhoista :( Auttaisko jos ostaisin uudet kielet, mutta jos ostaisin paksummat ja sit yhtäkkiiä haluaisinki virittää takas E-viritykseen ni sithän kielet olis liian kireät ja eikö kaula voi vääntyä siitä? |
TomiKettunen 05.11.2003 10:13:24 | |
---|
eli mistä tuo vois johtua? mulla on jacksoni viritetty D:hen, mutta ennen se ei oo tuota tehny. myös H- ja e- särisee vähän Jos siis noi kielet ei särise nauhoihin niin veikkaisin, että kaularauta resonoi G-kielen kaa (ja myös vähän noiden muiden kaa). Koitas kiristää tai löysätä kaularautaa!! Mut siis tietenkin kato, ettei ne kielet särise nauhoihin. Jos niin tekee niin nosta tallaa... - Keep Rocking! - |
Spiridon 05.11.2003 11:03:23 (muokattu 05.11.2003 11:04:17) | |
---|
en ole vaihtanu kieliä, nuo oli tuossa ku ostin kepin. mutta jos niitä kieliä nostaa sieltä tallasta, ni sit on huonompi soittaa sieltä 12-24 nauhoista :( Pööh, vähän haastetta kato, mäkin laiton noi kielet alussa niin jumalattoman korkeelle. Nyt niitä vähän laskin. Niin ja kun vaihrat kielet jos kyse on tuosta "nauhasärinästä" niin ainakin oman kokemuksen perusteella särinä pahenee ainakin väliaikaisesti (en tiedä johtuuko se sitten siitä että uudet kielet ei oo niin kireellä vai siitä että ne soi kirkkaammin). Mutta kato ei se haittaa jos soittaa säröllä (itellä tosin ei yleensä paljoa säröä). Auttaisko jos ostaisin uudet kielet, mutta jos ostaisin paksummat ja sit yhtäkkiiä haluaisinki virittää takas E-viritykseen ni sithän kielet olis liian kireät ja eikö kaula voi vääntyä siitä? Jos laitat paksummat kielet, joudut mahdollisesti kaularautaa kuitenkin vääntämään. Kun nostat viritystä niin sitten vielä vähän kirreemmälle. Jos täytyy nimetä yksi hyvä urheilulaji, niin kyllä se on tämä koripulloilu. |
saturnzreturn 05.11.2003 13:24:14 | |
---|
kyl kuulostais siltä että kieliä kantsis nostaa, ja aina kun minä nostan kieliä niin vähän kompensoin sitä kulmaa kiristämällä kaularautaa, ei oo sit niin vaikee soittaa yläasemista... ei naiset käy paskalla |
Supernaut 05.11.2003 16:25:20 (muokattu 05.11.2003 16:25:43) | |
---|
Jos siis noi kielet ei särise nauhoihin niin veikkaisin, että kaularauta resonoi G-kielen kaa (ja myös vähän noiden muiden kaa). Koitas kiristää tai löysätä kaularautaa!! Mut siis tietenkin kato, ettei ne kielet särise nauhoihin. Jos niin tekee niin nosta tallaa... Mä en kyllä menis heti sitä kaularautaa vääntämään. Mun käsittääkseni sitä säädetään vaan, jos kaula on kupera tai kovera, ja silloinkin varovasti ja vähitellen. Kannattaa varmaan vilkaista tätä (FAQ kitaran säätämisestä): http://muusikoiden.net/keskustelu/p … 6&o=0&x=1dac5a94b2&co=0 "Life sucks and then you fucking die!" - O. Osbourne |
YP 06.11.2003 10:27:20 | |
---|
kyllä se taitaa säristä nauhoista. pitää koittaa sitä tallan nostoa, mutta siihen kaularautaan en uskalla koskea. kummaku se alko yhtäkkiä vaan särisemään ku ei se sitä ennen ole tehny, no ei se mitään pitää koittaa vähän fiksata sitä. kiitti neuvoista. |
lapio 06.11.2003 14:42:34 | |
---|
Jos ne kielet on jo tosi vanhat ja kuluneet niin niistä heikkenee se veto ja sen takia ne saattaa alkaa rämistä. Minulla ainakin joskus on kielet ollut puolikin vuotta alkavat ottaa kaulaan. Kompensoin tuota sitten nostamalla tallaa. Kun vaihdoin kielet niin saatoin taas laskea tallaa. -Jep olen nähnyt Fireflysin kolmesti livenä. |
joo pitää sittenki kokeilla sitä uusien kielien ostamista ku emmä hokannu että mistä sitä tallaa olis saanu nostettua :) |
Timesby 07.11.2003 10:55:01 (muokattu 07.11.2003 10:55:16) | |
---|
tuli vain tuosta resonoinnista mieleen että mulla resonoi D# sävel ykköskielen 11 nauhalta jonkun viritystapin prikan tai vastaavan kanssa...tuo akustisesti soitettuna mukavan efektin :) Es gang zum Vituiks! |
rap1ds 07.11.2003 11:00:30 | |
---|
Kaularaudn huonot säädöt voi olla syynä siihen, että kielet särisee. Tuo säätö kannattaa sitten jättää ammattilaiselle jos siltä tuntuu. Kokeile myös soittaa G-kieltä, ja painaa sormella mikkiä. Jos särinä loppuu niin mikki on se mikä tärisee. Itselläni oli vanhassa kitarassa tällanen ongelma, johon mikin nostaminen ( vai laskeminen... en nyt muista) auttoi asiaan. Särinä voi tulla myös jos virityskoneisto särisee. Koitteleppa varovasti kiristellä sieltä ruuvit kireelle. SELVÄ! |
HeavyMachinery 07.11.2003 15:26:18 | |
---|
kait se särisee kun on jacksoni osta kitara! kattosit nyt ittees... |
HeavyMachinery 07.11.2003 15:27:25 | |
---|
Johtuu täysin satulasta vie se huoltoon! kattosit nyt ittees... |
Swing 07.11.2003 22:50:48 | |
---|
Särinä voi tulla myös jos virityskoneisto särisee. Koitteleppa varovasti kiristellä sieltä ruuvit kireelle. Hihnan lukitsimet on kans yksi mahdollinen särinän lähde (enempi istualtaan soittaessa kun hihna on löysällä). Ei ne ehkä kuitenkaan erityisesti G-kieltä vainoa. |
poppamies 08.11.2003 07:43:43 | |
---|
No syy voi olla : Matala vire. Kielet matalalla. Suora kaula. Nauha joka ei istu kunnolla. Laita (laitata) kitara kaikenkaikkiaan soittokuntoon. "G-strings are for strippers" |