Aihe: Kaulan öljyäminen
1
Harris
20.08.2006 23:59:57
Ugh. Tuli tässä mieleeni (soittamisen ja oluenjuomisen lomassa) kitaran huoltopuoli, varsinkin kaula.

Ostin kitaran käytettynä noin 10 kuukautta sitten ja nyt taitaa olla kaulan öljyäminen edessä. Otelaudan olen jo sitruunaöljyllä hoitanut, mutta itse kaula tuottaa pähkäilyä. Kitara on Charvel San Dimas II ja kaulan materiaali Birdseye Maple, eli vapaasti härmättynä linnunsilmävaahteraa.

Minkäslaista öljyä pitäisi, ja kannattaisi käyttää?
Kipu on vaan sana!
Antti1
21.08.2006 00:06:43
Muistahan putsata se kaula ennen öljyämistä vielä kuitenkin. Tummentumia voi koittaa varovasti hienolla teräsvillalla.

Jos oot epävarma onnistumisesta, niin suosittelen myymään tuon kitaran mulle halvalla. :)
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
Harris
21.08.2006 00:15:55 (muokattu 21.08.2006 00:51:40)
Hyvä yritys ;) Tästä en luovu ikinä. Kerran oon tehny virheen ja myynyt vanhan rakkaan bassoni pois, enään en samaa virhettä tee.

Eli 000 metallivilla, vai mitä nyt olikaan? Mites se öljy, mitä suositellaan?
Kipu on vaan sana!
ESP/ltd
21.08.2006 16:33:36
vetele vaikka rypsiöljyllä. älä käytä oljyä kovinkaan paljon, ja muista putsata otelauta sekä kaula huolellisesti kaikesta rasvasta/paskasta ennen öljyämistä... eli siis huolellinen putsaus... hyvin vähän öljyä ja voalaa...
jee...
Bertrand
21.08.2006 17:07:29
Mahtaako öljy soveltua vaahterakauloille ollenkaan? Minua hirvittää tuo ajatus. Ehkä joku tietää paremmin.
Antti1
21.08.2006 17:12:18
Mahtaako öljy soveltua vaahterakauloille ollenkaan?

Miksei? Öljytty vaahterakaula on ehkä paras tuntumaltaan mun mielestä, joskin likaantuu melko herkästi. Heti sen perään kakkosena mattalakattu vaahtera.

Rypsiöljyn voinet unohtaa. Kyllähän näitä kaikenmaailman danish oileja, kiinanpuuöljyä, sitruunaöljyä, valkoista mineraaliöljyä yms. on menestyksekkäästi tuohonkin käytetty. Tuskin kovin pahasti pieleen menee noilla ainakaan, mutta älä mua syytä sitten. :D Tosiaan, älä uita sitä siinä öljyssä, muuten se rupeaa tahmaamaan. Useampi "ohut" ja kevyt käsittely sitten mieluummin.
THE RIPPER
21.08.2006 17:51:26
Minkäslaista öljyä pitäisi, ja kannattaisi käyttää?

oliivi-öljy ei härskiinny
ei kannata darrassa ottaa lasia vettä. jos suussa ei oikein mitää makua ole. sillä se vesi toi ainakin minulla bissen maun suuhun, ja koko päivän kestävä ketjureaktio alkoi
LamaAjanElvis
21.08.2006 17:57:44
Mikäs kävisi pikakorvikkeeksi tuolle sitruunaöljylle? Parina viime kertana kun kysyin soitinliikkeestä tuota, niin ollut lopussa. Meinaa tuo RG:n ruusupuulauta jo näyttää aika kuivakalta ja tartteis jotain "lotionia". En ole vielä kertaakaan öljynnyt sitä ja kitara on kohta vuoden vanha.
Kolme allekirjoitusta. 1.Kesä on läskien pahinta aikaa. 2.Sormet lähtee soundista. 3.Would you know my name, If I saw you with hard-on?
oiva tumpeloinen
21.08.2006 18:26:52
Mikäs kävisi pikakorvikkeeksi tuolle sitruunaöljylle? Parina viime kertana kun kysyin soitinliikkeestä tuota, niin ollut lopussa. Meinaa tuo RG:n ruusupuulauta jo näyttää aika kuivakalta ja tartteis jotain "lotionia". En ole vielä kertaakaan öljynnyt sitä ja kitara on kohta vuoden vanha.

Voit ihan huoletta ensi kerralla liikkeessä käydessäsi pyytää myyjää tilaamaan sitruunaöljyä, jos sitä ei hyllyssä ole. Vuodessa kitaran otelauta ei mene miksikään, vaikka sitä ei öljyäisi. Olettaen tietenkin, että käsittelet kitaraa "normaalisti" (mikään öljyhän ei auta, jos kitarasta ei muuten huolehdi, eiksje).
Vainhaalee
21.08.2006 19:39:05 (muokattu 21.08.2006 19:39:58)

Tuota... Itse en ole kertaakaan vedellyt tuota Giban ruusupuuotelautaa, vaikka on jo monta vuotta omistuksessa ollut, onko minulla syytä huoleen?

Minkälaista haittaa jos sitä ei öljyä silloin tällöin?
Nippon Seiki Japan
Antti1
21.08.2006 19:40:51
onko minulla syytä huoleen?

Ei ole syytä huoleen, ellei kitara näytä siltä, että sulla on syytä huoleen. :)

Ei vaan, kestäähän noi öljyämättäkin. Pysyy vaan pitemmällä juoksulla terveempänä se puu, jos hoitaa vaikka kerran vuodessa.
KaRa
21.08.2006 20:11:29
Mitämitä, mun stratoo ei ole ölytty varmaan 10 vuoteen... olisko aika? :O
En todellakaan ymmärrä, miksi kaikki kirjoittavat tähän jotain typeriä allekirjoituksia... minä en sellaiseen alennu!
THE RIPPER
21.08.2006 20:19:11 (muokattu 21.08.2006 20:21:17)
Käykös tämä ihan otelautaan?

kaveri käytti sitruuna-oliivi öljyä otelaudalle muistaakseni.
kysy lisää pikaviestillä siltä
http://muusikoiden.net/jasenet/kuvaus.php?id=6770
ei kannata darrassa ottaa lasia vettä. jos suussa ei oikein mitää makua ole. sillä se vesi toi ainakin minulla bissen maun suuhun, ja koko päivän kestävä ketjureaktio alkoi
THE RIPPER
21.08.2006 20:20:44
Tuota... Itse en ole kertaakaan vedellyt tuota Giban ruusupuuotelautaa, vaikka on jo monta vuotta omistuksessa ollut, onko minulla syytä huoleen?

Minkälaista haittaa jos sitä ei öljyä silloin tällöin?

ruusupuu otelauta on sen verran öljystä ittestääkin että sitä ei tarvi oikeastaan koskaan öljytä
KaRa
18.09.2006 15:05:17 (muokattu 18.09.2006 15:07:32)
ruusupuu otelauta on sen verran öljystä ittestääkin että sitä ei tarvi oikeastaan koskaan öljytä

Mutta voisi paremman tekemisen puutteessa vähän sivellä. Koitin itse ja kyllä muuten sointi parani :O... en olisi uskonut, mutta tuntuu paljon mukavammalta käsitelläkkin.
Voitte sponssata tilille: 115135-42345 :) Kaikki menee taatusti vain kitaroinnin edistämiseen!
Ronsto
18.09.2006 15:23:57

Vieläkin kyllä epäilyttää tuo rypsiöljyn läiskiminen tuohon otelaudalle :) Noh, pakko tolle kaulalle on kuitenkin jotain öljyä laittaa.
"Saattaa olla, että riipasen kovan kännin tänään"
apuri
18.09.2006 15:49:15 (muokattu 18.09.2006 17:40:25)
Vieläkin kyllä epäilyttää tuo rypsiöljyn läiskiminen tuohon otelaudalle :) Noh, pakko tolle kaulalle on kuitenkin jotain öljyä laittaa.

Asetukkiöljy on se mitä tossa on alunperin. Asekaupoista tai rautakaupoista saa.
timppa67
18.09.2006 17:08:34 (muokattu 18.09.2006 17:11:33)
Asetukkiöljy on se mitän tossa on alunperin. Asekaupoista tai rautakaupoista saa.

Ainakin semmonen kun True oil on soitinrakentajienkin suosima aseissa käytettävä puu-öljy... ensin teräsvillalla pinta hieman auki ja tummentumat varovasti pois...myös öljyn voi levittää hienolla teräsvillalla. lopuksi huolellinen kuivaus nukkaamattomalla kankaalla... jos homma epäilyttää, vie skeba kitaramaakarille hoitoon.... ei maksa maltaita, ja tulee tsekattua muutenkin...
apuri
18.09.2006 17:42:39
Ainakin semmonen kun True oil on soitinrakentajienkin suosima aseissa käytettävä puu-öljy... ensin teräsvillalla pinta hieman auki ja tummentumat varovasti pois...myös öljyn voi levittää hienolla teräsvillalla. lopuksi huolellinen kuivaus nukkaamattomalla kankaalla... jos homma epäilyttää, vie skeba kitaramaakarille hoitoon.... ei maksa maltaita, ja tulee tsekattua muutenkin...

Teräsvillaa ei tarvitse käyttää jos kaula on siistissä kunnossa. Eli rätillä levitys ja ylimääräisten pois pyyhkiminen tarkasti riittää.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)