Aihe: Mikä mikrofoni kannattaa hankkia?
1 2 3
jussimus
20.08.2006 20:04:38
Ei. "Hönkä" riippuu ihan muista asioista.

Eli toisinsanoen se on ihan sama mikä laulumikki mulla on, niinku äänenvoimakkuuden kannalta? Eli sellasta laulumikkiä ei olekaan mikä saisi mun lauluääneni paremmin kuuluville kuin Shuren SM58?
Roberto
20.08.2006 21:22:31

Eli toisinsanoen se on ihan sama mikä laulumikki mulla on, niinku äänenvoimakkuuden kannalta? Eli sellasta laulumikkiä ei olekaan mikä saisi mun lauluääneni paremmin kuuluville kuin Shuren SM58?

Näin juuri. Jos laulu ei kuulu ja 58 on naamarin edessä kannattaa katseet suunnata mikseri-prosessointi-vahvistin-kaiuttimet-akselille. Tai ehkä soittaa hiljempaa.
jussimus
20.08.2006 21:57:03
Näin juuri. Jos laulu ei kuulu ja 58 on naamarin edessä kannattaa katseet suunnata mikseri-prosessointi-vahvistin-kaiuttimet-akselille. Tai ehkä soittaa hiljempaa.

No voihan perse. Hiljempaa ei voida soittaa, eikä äijästä lähde enempää ääntä, joten se on sit no can do. Entistä ehompaan PA-kalustoon ei nimittäin ole varaa investoida vielä piiitkään aikaan...

Eli näillä mennään. Kiitti sulle valaisevista tiedoista!
jussimus
20.08.2006 23:42:25
Hei Robe, sellanen juttu vielä, että mitä mikkiä suosittelisit rumpalille taustalaulukäyttöön? Varmaan pitäis olla aika suuntaava, että vuodot minimoituisi...?
pitk
21.08.2006 00:06:36

Hei Robe, sellanen juttu vielä, että mitä mikkiä suosittelisit rumpalille taustalaulukäyttöön? Varmaan pitäis olla aika suuntaava, että vuodot minimoituisi...?

Sennheiser MD 609. Tosin siihen pitää vetä ihan turpa kiinni mikissä ja aika lujaa, mutta ei vuoda. Myös Shure B57A on varsin hyvä vaihtoehto rumpalin lauluun, kuten muihinkin lauluihin.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
Roberto
21.08.2006 08:24:08

SM57 ja naamari ihan kapseliin kiinni.
Ocku
21.08.2006 09:16:25

Olen eri mieltä. Herkkyys vaihtelee mikistä mikkiin. Olen monesti verrannut SM58:a esimerkiksi Beyerdynamicin TG-X 80, TG-X 60 ja Opus 69 malleihin, ja varsinkin TG-X:ät pesevät Shuren mennen tullen.

Tällaisissa A/B testeissä huomaa hyvin eron.

Kun mikit laittaa vierekkäisiin kanaviin, sama gain ja eq neutraalisti niin huomaa hyvin eron.

Eron huomaa käytännössä myös siitä että jos laulan SM58:iin niin sitä on treenien/keikan jälkeen käheä kun taas kurkku voi paljon paremmin jos käytän herkempää mikkiä.

Mielestäni SM58:illa kuuluu tuotteisiin jossa maine on tuotetta parempi.
Roberto
21.08.2006 10:33:46

Olen eri mieltä. Herkkyys vaihtelee mikistä mikkiin. Olen monesti verrannut SM58:a esimerkiksi Beyerdynamicin TG-X 80, TG-X 60 ja Opus 69 malleihin, ja varsinkin TG-X:ät pesevät Shuren mennen tullen.

Tällaisissa A/B testeissä huomaa hyvin eron.

Kun mikit laittaa vierekkäisiin kanaviin, sama gain ja eq neutraalisti niin huomaa hyvin eron.

Eron huomaa käytännössä myös siitä että jos laulan SM58:iin niin sitä on treenien/keikan jälkeen käheä kun taas kurkku voi paljon paremmin jos käytän herkempää mikkiä.

Mielestäni SM58:illa kuuluu tuotteisiin jossa maine on tuotetta parempi.

Sun testien erot on kuitenkin aika pieniä verrattuna ketjun kyselijän ongelmiin, jos ymmärsin asian oikein.
jussimus
21.08.2006 15:12:21
Sun testien erot on kuitenkin aika pieniä verrattuna ketjun kyselijän ongelmiin, jos ymmärsin asian oikein.

Ei aivan näinkään. Mun laulu kyllä kuuluu aivan tarpeeksi hyvin treeniksellä veivattaessa, mutta se vaatii sitä että että laulan aina todella kovaa ja mikki kiinni maskissa. Haluaisin saada ihan pikkaisen tehoa laitteisiin lisää, jotta voisin itse säädellä lauluni voimakkuutta ja nyansseja vaihtelemalla etäisyyttäni mikkiin. Eli siis hieman lisää pelivaraa/reserviä. Jos tosiaan löytyy herkempiä mikkejä kuin SM58, niin se kuulostaisi erittäin hyvältä...
jussimus
21.08.2006 16:22:27
Erilainen mikkivalinta voi kyllä auttaa ongelmaan, koska 58 ei ole niitä kaikkein herkimpiä tai läpipuskevimpia sihtejä.

Nyt ei voi välttyä ajattelemasta myöskään niitä pa:n säätöjä, eli että onko kaikki muut keinot jo käytetty hyväksi. Kaiuttimien suuntaus; oletko itse tarpeeksi lähellä kaiutinta ja sen suuntaavuusalueella; mikserin kanavan optimaalinen herkkyys; eq:n järkevä käyttö; ajetaanko pa:han paljon muitakin instrumentteja syömään laululta elintilaa... jne.

Väittäisin, että kamojen sijoittelu on aika bueno, ja pa:n kautta on ajettu toistaiseksi vain mun laulu. Mikserivahvistimen kaikki volat on jo siinä pisteessä, että jos jotain volaa laittaa vielä lisää niin setuppi rupeaa kiertämään välittömästi. Kai siinä mikserivahvistimessa jotain ruuvattavaa vielä olisi, mutku en vaan osaa :/
Edelleen mua kutkuttaa se mikin vaihtaminen...
Apricot
21.08.2006 16:32:04
Edelleen mua kutkuttaa se mikin vaihtaminen...

Vaihda ihmeessä. Tämän ketjun aikaisemmista kirjoituksista voi tsekata, mitä mikkiä itse suosittelisin:)
"I got the Pieksämäki railway station blues."
tähtivaeltaja
21.08.2006 16:46:48
http://www.thomann.de/thoiw3_sennhe … _dynamisches_mikrofon_prodinfo.html

"ideal for vocals and percussion.." Mikeistä en ole koskaan sen kummemmin ymmärtänyt. Onko se nyt niin että tuo perkussiolle sopivuus on vain sattumanvarainen ominaisuus vai että ihan sitä käyttöä varten säädetty koko mikki?
Sama kuin että... ostan digikameran jossa on mahdollisuus myös liikkuvan kuvan nauhoittamiseen, mutta minua ei paskaakaan kiinnosta se liikkuva kuvan nauhoitus.
'Why do you necessarily have to be wrong just because a few million people think you are?' -Frank Zappa
Apricot
21.08.2006 19:09:19
"ideal for vocals and percussion.."

Onko se nyt niin että tuo perkussiolle sopivuus on vain sattumanvarainen ominaisuus vai että ihan sitä käyttöä varten säädetty koko mikki?

Enpä osaa sanoa, mutta en koskaan juuri lue noita t-kaupan omia tuotekuvauksia.
"I got the Pieksämäki railway station blues."
Einherjar
21.08.2006 22:32:35 (muokattu 21.08.2006 22:36:31)
Tuo senkun 935 toimii ihan hyvin congien ja bongojen mikkinä ja olempa sillä myös hyvän soundin saanut saksofoniinkin. Laulumikki se silti pääasiallisesti on (ja vieläpä suositeltava sellainen).
Sitäpaitse voihan perus-58:lla myös mikittää vaikka ja mitä. Hulluudesta se on lähinnä kiinni.

edit: Niin siis ideana oli sanoa, että eipä juuri mikään dynaaminen mikki ole mitenkään erityisesti pyhitetty johonkin tiettyyn mikitykseen, vaan se sattuu toimimaan toisissa hommissa paremmin ja toisissa huonommin. 935 ja 58 toimii laululla, mutta voi niillä mikittää toki muutakin.
tähtivaeltaja
22.08.2006 02:01:03 (muokattu 22.08.2006 02:01:26)
...että eipä juuri mikään dynaaminen mikki ole mitenkään erityisesti pyhitetty johonkin tiettyyn mikitykseen, vaan se sattuu toimimaan toisi...

hyvä hyvä hyvä.
'Why do you necessarily have to be wrong just because a few million people think you are?' -Frank Zappa
simiha
25.08.2006 21:28:21
Olen kyllä aika eri mieltä kuin Roberto!

Kysyisin: onko mahdollista saada lisää volumea/hönkää lauluun mikki- tai piuha/plugivalinnoilla?

On. Mikeillä on erilaisia herkkyyksiä ja esim. Beta87:sta "irtoo" kyllä enemmän kuin 58:sta.

Vaikuttaako esim XLR-plugin käyttö mikin jatkeena äänenvoimakkuuteen tehostavasti verrattuna siihen normaaliin jakkiplugiin, kuten olen kuullut huhuttavan?

Ensin pikku tarkennus:
Se XLR-liitin joka tökätään mikseriin on ihan yksinkertaisesti XLR-uros. Vastakappale on XLR-naaras.
Se suora tökö taas on yksinkertaisesti plugi (6.3 mm yleensä) ja sen vastakappale jakki.

Mutta sitten: tiskin jakkiliitäntä on yleensä linjatasoiselle signaalille, eikä siinä ole mikkietuvahvistinta. Kun tökkäät mikin XLR-liittimeen (mihin se on tarkoitettu lykättäväksi) menee signaali ensin etuvahvistimeen ja siitä kanavaan. Eli näin se pitäis tehdä ja näin tulee kyllä enemmän hönkääkin.
Pipo ja kengät eivät viihdy samassa päässä. (AVS)
jussimus
26.08.2006 01:24:38
Olen kyllä aika eri mieltä kuin Roberto!

On. Mikeillä on erilaisia herkkyyksiä ja esim. Beta87:sta "irtoo" kyllä enemmän kuin 58:sta.

Hahaa!

Ensin pikku tarkennus:
Se XLR-liitin joka tökätään mikseriin on ihan yksinkertaisesti XLR-uros. Vastakappale on XLR-naaras.
Se suora tökö taas on yksinkertaisesti plugi (6.3 mm yleensä) ja sen vastakappale jakki.

Äh, termejä riittää...kaikki varmaan tajusi silti mitä tarkotin.

Mutta sitten: tiskin jakkiliitäntä on yleensä linjatasoiselle signaalille, eikä siinä ole mikkietuvahvistinta. Kun tökkäät mikin XLR-liittimeen (mihin se on tarkoitettu lykättäväksi) menee signaali ensin etuvahvistimeen ja siitä kanavaan. Eli näin se pitäis tehdä ja näin tulee kyllä enemmän hönkääkin.

Noni, tulihan se sieltä. Tässä on ratkaisun avain. Kiitos tästä!
Roberto
26.08.2006 10:02:50

Ei aivan näinkään. Mun laulu kyllä kuuluu aivan tarpeeksi hyvin treeniksellä veivattaessa, mutta se vaatii sitä että että laulan aina todella kovaa ja mikki kiinni maskissa. Haluaisin saada ihan pikkaisen tehoa laitteisiin lisää, jotta voisin itse säädellä lauluni voimakkuutta ja nyansseja vaihtelemalla etäisyyttäni mikkiin. Eli siis hieman lisää pelivaraa/reserviä. Jos tosiaan löytyy herkempiä mikkejä kuin SM58, niin se kuulostaisi erittäin hyvältä...

In-ear ois yks ratkaisu. Herkempi mikki, niinkun vaikka joku konkka, poimii sitä muutakin kamaa herkemmin eikä välttämättä johda siihen että laulu erottuu parmmin. Riippuu kuinka kauas pääset muista melunlähteistä.

Ja mitä 87:n "hönkään" tulee 58:n verrattuna, niin joo, eroa on, mutta niin on kaikilla konkilla vs. dynaamisilla. Ei tosin sitä 14dB:tä mikä on mikki- ja linjatasoisella inputilla...
simiha
27.08.2006 21:35:58 (muokattu 27.08.2006 21:37:01)
Tulipa mielenkiinnosta vilastua Shuren sivuilta mikkien herkkyyksiä ja tällasta löyty:

SM58: -54.5 dBV/Pa (1.85 mV)
Beta 58: -51.5 dBV/Pa (2.6 mV)
Beta 87: -52.5 dBV/Pa (2 mV)

Eli ton mukaan Beta 58 on jopa herkempi kuin Beta 87! Ja sitä oisinkin suositellu yhtenä vaihtoehtona, konkat kun tahtoo ottaa hälyä niin kaukaa.

NeoDym on mun mielestä ratkasu tähän ongelmaan. Ja sellanen kapseli on esim. Beta 58:ssa, Sennheiserin e-sarjalaisissa ja monissa muissa.

EDIT: Niin tosiaan, mikserin mikkietuasteen käyttäminen eli piuhan tökkääminen siihen XLR:ään auttaa varmaan eniten!
Pipo ja kengät eivät viihdy samassa päässä. (AVS)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)