Aihe: Putkietuasteet
1
U.Honey
18.08.2006 22:29:34 (muokattu 18.08.2006 22:30:12)
Onko kellään kokemusta putkietusten käytöstä esim. Nord Electron tai muiden vintage-kloonien kanssa? Esim. Speakeasyn "Clone Vintage Tube Preamp" saa mukamas digitaali-kloonit kuulostamaan autenttisemmalta. Samanlainen etunen löytyy myös Rhodesille:

http://www.speakeasyvintagemusic.com/keyboard_reviews.htm

Aika hintavia näyttävät olevan. Onko kellään kokemuksia näistä?
My name is Baron, U.Honey Baron.
Janus
19.08.2006 03:29:52
Mulla on kevyenä säröttimenä käytössä H&K Tube Factor, josta irtoaa tarvittaessa isompaakin muroa. Toi on tosin signaaliketjussa "keskellä" urun/whatever ja leslie-simun välissä. Se on mono, joten valmiiksi efektoitua signaalia en ole yrittänyt juuri sen läpi ajella.

Lisäksi Rhodesin kanssa on toiminut kivasti kevyillä asetuksilla luonnollisesti joku perus-säröpedaali, oli putkiesa tai ei.
Corvus
19.08.2006 21:47:32
Lienee kiinni tarpeesta. Jos soittaa äänekkään bändin kanssa, niin ei pieniä äänen hienouksia kuule kuitenkaan.

Soittelen Electroa itse rakennetun putkietusen läpi. Olen kokeillut erilaisia keinoja yliohjata putkia särön saamiseksi ja päätynyt aina lopulta takaisin clean-soundiin. Etuvahvistinputkien yliohjaaminen ei anna samanlaista rouheaa säröä, mikä tulee pääteputkia kurittaessa, joten etuvahvistin ei välttämättä anna sitä mitä tavoittelee.
KoskPaavo
20.08.2006 00:33:58
Lienee kiinni tarpeesta. Jos soittaa äänekkään bändin kanssa, niin ei pieniä äänen hienouksia kuule kuitenkaan.

Soittelen Electroa itse rakennetun putkietusen läpi. Olen kokeillut erilaisia keinoja yliohjata putkia särön saamiseksi ja päätynyt aina lopulta takaisin clean-soundiin. Etuvahvistinputkien yliohjaaminen ei anna samanlaista rouheaa säröä, mikä tulee pääteputkia kurittaessa, joten etuvahvistin ei välttämättä anna sitä mitä tavoittelee.

Näin on ja on aina ollut. Pääteputkista se soundi lähtee eikä etuasteita pierettämällä,
Tämä elämä käy laatuun; onhan se välimmiten lystiäkin ja nostelee hieman kantapäitä. Aleksis Kivi
kultagal@
20.08.2006 23:28:27
Näin on ja on aina ollut. Pääteputkista se soundi lähtee eikä etuasteita pierettämällä,

ei se nyt aina ihan niinkään ole.itse olen käyttänyt mesaboogien v-amp(tota nimee en enää muista kun myin laitteen ajat sitten) ja sitä ennen oli matchless putkietunen jossa sai rouheeta
säröä urkuihin.kummatkaan ei ollu hirveen halpoja,varsinkaan machless.perus kitara munuaiset ei tuppaa toimimaan kiippareissa,usein ohentaa soundia liikaa.voit myös kokella jonkun halvan säröspedun kanssa seuravaa:ota särö ja puhdas soundi erikseen ja miksaa ne keskenään.voipi toimia joskus...
Corvus
21.08.2006 07:45:50
ei se nyt aina ihan niinkään ole.itse olen käyttänyt mesaboogien v-amp(tota nimee en enää muista kun myin laitteen ajat sitten) ja sitä ennen oli matchless putkietunen jossa sai rouheeta
säröä urkuihin.

Saa sitä kitaraankin säröä pienillä volumeilla pelkkää etuastetta yliohjaamalla. Jos vahvistimessa on hyvät sävynsäädöt, voi saundista saada oikein passelinkin ja on tämä sentään putkisäröä. Kauan sitten sain kitaraan varsin mielenkiintoiset soundit putkielektroniikalla varustetulla kelanauhurilla, jota yliohjaamalla tuli särö ja nauhalle äänitettävää signaalia samanaikaisesti monitoroimalla sai vielä kaiun, koska äänitys- ja toistopää olivat parin sentin päässä toisistaan.

Piirisuunnittelu vaikuttaa lopputulokseen merkittävästi, joten kannattaa kokeilla, eikä pelkästään kuunnella muiden mielipiteitä. Pelkillä etuasteputkillakin voi rakentaa päätevahvistimen kaltaisen piirin, joka muokkaa saundia toivomaasi suuntaan. Näistä Speakeasyn vehkeistä ei valitettavasti ole omia kokemuksia.

Putkivahvistimien päätesärön salaisuus piilee siinä, että pääteputkien erilaisen säröytymisen lisäksi kaiutin ja päätemuuntaja antavat soppaan oman lisänsä ja tätä ei oikein pysty täysin toistamaan pelkällä etuvahvistimella. Ei.
U.Honey
21.08.2006 08:03:21
Piirisuunnittelu vaikuttaa lopputulokseen merkittävästi, joten kannattaa kokeilla, eikä pelkästään kuunnella muiden mielipiteitä. Pelkillä etuasteputkillakin voi rakentaa päätevahvistimen kaltaisen piirin, joka muokkaa saundia toivomaasi suuntaan. Näistä Speakeasyn vehkeistä ei valitettavasti ole omia kokemuksia.

Speakeasyn urku-pedaalin pääteaste on mukamas rakennettu Hammondin AO-28:n pääteastetta mukaillen. Eli siis siinä olisi joku pääteaste-systeemi mukana, vaikka se on etuvahvistin.
teroyk
21.08.2006 16:25:13
Itse olen käyttänyt aidon vanhan analogiurun (Walton Excellent 660) kanssa alunperin kitaralle tarkoitettua Jackson Electronics JX-3:sta. Sillä saan juuri sellaista sopivaa räyhäkkyyttä perussoundiin. Mutta huomasin, että digivehkeen perässä se ei tule samalla tavalla.
U.Honey
22.08.2006 10:18:57
Mihin käyttöön tuota härveliä tarkkaan ottaen haet? Rhodesin vai urkujen kanssa käytettäväksi?

Tarvitsisin härvelin jonka kanssa urkukloonia (Roland VK-8M) voi soittaa leslien läpi.
maza
22.08.2006 10:47:52

Tarvitsisin härvelin jonka kanssa urkukloonia (Roland VK-8M) voi soittaa leslien läpi.

Jos sulla on ihan ehta puu-Leslie, niin kyllä varmaan itse investoisiin tollaseen Speakeasyyn. Suoraan sopiva lähtö ja nopeudensäädöt mukana jne.
uneksija
22.08.2006 18:33:09
Mielenkiintonen keskustelu. Mun on jo pidempään pitänyt hankkii joku hyvä etuvahvistin tms., mistä sais hyvää mietoa säröä saundiin ilman että saundi menee liian sotkuseks tai lofiks. Halvat kitarapedaalit tyyliin Big Muff ei todellakaan toimi tässä hommassa. Ehkä joku Sansamppi ois hyvä? Tällä hetkellä olen taipumassa siihen, että ostan PAIA:n Tubehead-putkietuvahvistimen. Ei ehkä sinänsä järkevin vaihtoehto, mutta pääseepähän itte kolvailemaan ilman että pitää nähdä aikaa ja vaivaa kaikkien osien, piirikortin ja kotelon hankkimiseen/väsäämiseen/suunnitteluun (ton hinnalla postituskuluineen sais varmaan jostain valmiinkin putkietusen, ja kokonaan ite tekemällä sais varmaan tehtyä putkietusen paljon PAIA halvemmalla, mutta mie haluun väsätä itte ja tuntuu siltä että saisin ton PAIA:n avulla jotain aikaiseksikin).

Mulla oli joskus Farfisa Compact Duo -urut, mihin joku oli väsänny ylimääräsen esivahvistimen sisään. Se sai urkujen oman germanium-trankkuihin perustuvan etuvahvistimen säröttämään makeesti! Nykyisissä Compact Duoissani ei oo ylimäärästä vahvistinta, eikä se etuvahvistin, minkä annoin myytyjen Duojen mukaan, säröytynyt niin helposti - eli tämä saundi on kadonnut planeetalta...

...muttajoo pakko taas saaha jotain säröä ja räkää urkuihin, olen soittanut kliinillä saundilla liian pitkään! (ehkä pitäis hankkii pien putkivahvistin...)

...ja pitänee rakentaa myös se PAIAn jousikaiku ;)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)