Aihe: Kokotauosta onko tämä tietoajan tasalla?
1
JPQ
21.08.2006 08:16:57

Että kokotauko ei tarkoita kokotahdin mittaista taukoa näissä tahtilajeissa: 4/2 ja 8/4 ?
Jos onkos muita sellaisia jollain logiikalla ajattelis että myös 16/8,32/16 olisivat sellaisia jos nuo toiset on edelleen. Näin väittää Essential Dictionary of Music Notation että nuo 2 olisivat poikkeuksia. Että ottaa päähän nämä kaikki nuottikirjoituksen epäloogisuudet varmaan pitäs uusia koko systeemi loogiseksi ja säveltäjä lähtökohtaiseksi.
JPQ
21.08.2006 08:52:20

http://en.wikipedia.org/wiki/Rest_(music)

Muita poikkeuksia ei ole. Koska 4/2:n (8/4 on tosta verrattain harvinainen variaatio, eikä toi 4/2:kaan mikään yleinen ole - ts. ei ole perusteltua kirjoittaa musiikkia 8/4-tahtilajiin, kun sama informaatio on helpommin luettavissa kahdesta 4/4-tahdista) kesto on 8 neljäsosaa, niin on tapana merkitä koko tahdin mittaisia taukoja 8 iskun mittaisella brevis-tauolla (engl. breve). Aina muulloin käytetään 4 iskun mittaista kokotaukoa merkitsemään koko tahdin mittaista taukoa riippumatta käytössä olevasta tahtilajista.

Just... poista samalla suomen kielestä sijamuodot (kuten välillä tapahtuukin) ja ranskan kielestä epäsäännölliset verbit.

hehe ja että pitääkin olla haussuja poikkeuksia en tajua miksi on näin
? toki hämärä epäilys on mutta se ei silti anna perustelua sen
pohjalta mitä sanoit siis tein päätelmäni.
Janus
21.08.2006 09:53:24
Tosta kokotauosta vielä sen verran, että mulle tulee mieleen heti pari lisäpoikkeusta, joissa toi sääntö ei mun mielestä päde kovin hyvin (toinen on tosin henkilökohtaisista mieltymyksistä johtuva ja omaan käyttöön juurtunut):

1) Kohotahdit. Jos kappale alkaa esim. neljäsosan mittaisella kohotahdilla, ja nuotissa on useampi stemma, joista vain yksi soittaa jotain kohotahdin aikana, muihin stemmoihin merkitään luonnollisesti kohotahdin paikalle neljäsosatauko (ei kokotaukoa). Lisäksi on syytä erottaa kohotahti alkavasta biisistä kaksoisviivalla.

2) 3/8 -tahtilaji. Tää on ihan mun omaa mutua ja esteettistä näkemystä, mutta mun mielestä kokotauko (4 neljäsosaa) näyttää ihan liian pitkältä 3 kahdeksasosan mittaisessa tilassa, vaikka keston pitäisi tuossa käyttötarkoituksessa olla juuri 3 kahdeksasosaa. Itse käytän mieluummin pisteellistä neljäsosataukoa, jonka pitäisi olla täysin yksiselitteinen (useamman peräkkäisen tahdin ollessa kyseessä yhden soittimen stemmassa, käytän tietysti multirest:iä). Joudunko helvettiin? Jostain syystä kaikkiin muihin "lyhyisiin" tahtilajeihin (2/4, 4/8, 5/8...) kokotauko istahtaa mun mielestä ihan hyvin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)