Aihe: Telen vaahterakaulan entisöinti
1
kaukopoika
27.04.2006 23:13:30
Onko kellään kokemuksia tällaisesta,kuin mitä aion nyt teettää.Mulla on tuollainen 73' mallin Fender Telecaster,josta on jossain vaiheessa hiottu lakka pois,ilmeisesti soitannollisista syistä.Minua nyt kuitenkin on alkanut enemmän ja enemmän harmittamaan tuo koska se on erittäin ruman näköinen,koska sitä on öljytty ja se on kerännyt jo aika tumman lika kerroksen itseensä.
Se hiont on kyllä hyvin tehty,eli ei ole koverrettu sieltä täältä lommoille asti tai muuten hutiloitu,vaan ainoastaan se lakka poistettu.
Rajaus on tehty etupuolella satulaan ja takana siihen mistä lapa alkaa.
Onko siis mahdollista jotenkin sitä öljy ja likakerrosta poistaa siten että alkuperäinen puun väri palautuu ja lakkattuna näyttäisi alkuperäiseltä jälleen?
Ilmeisesti mikään pesu yksin ei riitä vaan varmaan tarttee ottaa puuta kans vähä.

Sinänsä ei haittaa,vaikka kaula nyt ohenisikin jonkun pari millin kymmenystä,jos
haluttu lopputulos näin saataisiin.
Nyt olis aika luontevaa tuo homma tehdä,koska siinä skitassa on mun makuuni aivan liian paksut(mitkä lie jumbo-jumbo)nauhat,jotka on vieläpä viilattu liian loivasti,niin että reunakielet lipsuu helposti nauhan päältä pois,nauhojen kunto kyllä on mint.
Kuinkas sitten tuo operaatio vaikuttais tulevaisuudessa mahdolliseen jälleenmyynti arvoon,tosin se jää perikunnan murheeksi,koska en telestäni kyllä vapaaehtoisesti tuu luopumaan,päinvastoin ja siksi haluankin sen alkuperäiseen kuosiin.
Työn tekijäksi oon ajatellu pyytää Alakuhan Jussia,hän kun teki mun 77'
Stratooni nauharemontin ja oikaisi ja lakkasi kaulan etupuolen uusiksi ja jälki on täysin virheetöntä.
ReBeat
27.04.2006 23:19:53

Jälleenmyyntiarvoa lakkaus ei välttämättä nostaisi, koska kaula olisi joka tapauksessa "refinished".
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
fox
28.04.2006 00:52:39

Jälleenmyyntiarvoa lakkaus ei välttämättä nostaisi, koska kaula olisi joka tapauksessa "refinished".

Ja kyllä tuon vintage-markkina-arvo on jo ns. mennyt, tuon hionnan vuoksi. Vaahtera tuppaa menemään Gallagher-möiseks jos siin ei ole sitä lakkaa.. Lisäksi se lika, rasva ja "groove" voi olla jo aika syvällä siellä puussa. 8)
Itse kyllä antaisin olla, onhan siin jo sellasta "soitetun" oloa runsaasti.. Lisäks on aika hankalaa se lakka saada tuon lavan kanssa suht. saman värisävyseksi.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
oiva tumpeloinen
28.04.2006 01:02:24
Ja kyllä tuon vintage-markkina-arvo on jo ns. mennyt, tuon hionnan vuoksi. Vaahtera tuppaa menemään Gallagher-möiseks jos siin ei ole sitä lakkaa.. Lisäksi se lika, rasva ja "groove" voi olla jo aika syvällä siellä puussa. 8)
Itse kyllä antaisin olla, onhan siin jo sellasta "soitetun" oloa runsaasti.. Lisäks on aika hankalaa se lakka saada tuon lavan kanssa suht. saman värisävyseksi.

Mä luulen, että toi lakan sävytys on yksi niitä pienimpiä ongelmia tuossa. Ennemmin luulen, että ongelmat tulee tuon kaulan puhdistamisessa, kuten tuossa mietiskelitkin. Saattaa mennä aika kovaksi hiomiseksi sen puhdistaminen.

Jos se lika ei kuitenkaan ole syvällä, ja tuo lakan sävy on ongelma, niin helpoin tapa varmaankin olisi samalla hioa lavan takaa ja reunat samalla. Voipi sitten vetää samaa sävyä koko matkalle....
fox
28.04.2006 01:24:08

Mä luulen, että toi lakan sävytys on yksi niitä pienimpiä ongelmia tuossa. Ennemmin luulen, että ongelmat tulee tuon kaulan puhdistamisessa, kuten tuossa mietiskelitkin. Saattaa mennä aika kovaksi hiomiseksi sen puhdistaminen.

Jos se lika ei kuitenkaan ole syvällä, ja tuo lakan sävy on ongelma, niin helpoin tapa varmaankin olisi samalla hioa lavan takaa ja reunat samalla. Voipi sitten vetää samaa sävyä koko matkalle....

Juu, tuota meinasinkin, että lisäksi.. Kyllähän sen sävyttää toki, ja onhan noita yritetty.. Tuo vaan on tosiaan suurempi ongelma sen kaulapuun putsaus.. Kas jos siin käyttää jotain muuta kuin mekaanista puhdistusta, tuppaa tuo kuiva puu imaisemaan tuon möhnän syvemmälle. Ja koska sitä oli jo öljykäsitelty, ei siin tahdo ihan kivutta lakka pysyä... Sama kuin jos kiillottaa jollain silikoni-kiilteellä, Pledillä tms..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
kaukopoika
20.08.2006 02:01:54
Nyt on sitten vihdoin Telen kaula alkuperäistä vastaavassa kunnossaan!
Eli Alakuhan Jussille sitten kitaran tuossa kesäloman aikana kuljettelin ja tänään hain pois (siis lauantaina kylläkin)
Ja kyllä jaksaa sitten sen miehen käden jälki aina uudelleen ja uudelleen säväyttää,en meinannut todeksi uskoa,kun mies nosti laukun kannen auki ja näin kitarani:pois oli se sotkuinen tumma öljyn tuoksuinen kaula ja laukussa lepäsi kuin uudesti syntynyt 73' natural tele vaahterakuloineen!

Minkäänlaista työsaumaa eli niitä kohtia,joissa vanha ja uusi lakkaus kohtaavat,ei ole näkyvissä,vaan koko kaula on nyt edestä ja takaa yhtenäisen kirkkaan puun värinen,lapaa lukuun ottamatta ja Jussi kertoi,että parissa vuodessa se tummuu samaan sävyyn ja tiedän sen koska Stratossanikin on käynyt samoin.
Ja nauhat on nyt vaihdettu mulle sopiviin matalampiin ja kapeampiin.
Itse puuainesta ei remontin yhteydessä ole tarvinnut poistaa ollenkaan,koska öljy-käsittelyä ei Luojan kiitos ole tehty vielä kovin monta kertaa,itse en kertaakaan.
Niinpä kaikki se öljy ja lika on lähtenyt pelkällä hionnalla täysin pois.
Ainoastaan etupuolelta hän joutui hieman enemmän hiomaan,että sai kaulan taas suoraksi,mutta käteen sitä ei kyllä huomaa.

Myös plexin JAK teki tuohon itse uusiksi,niin istuu taatusti paikoilleen,siinähän oli mun ostaessani musta plexi,kaunis kyllä,muttei tuohon vuosimalliin oikea väri,mutta nyt on valkoinen kolmikerros.

Eli tämmöistä kuuluu nyt mun Telelle,varmaan osaatte päätelläkin,että täällä on nyt todella onnellinen Telemies.En halua välttämättä ajatella asiaa enää sen kannalta,mitä tuo kaikki teki kitaran vintage-arvolle,mutta ainakin se on nyt oikean värisenä ja hyvin tehtynä taatusti lähempänä totuutta,kuin öljyttynä ja mustalla pexillä vaikka onkin niiltä osin uusiksi tehty. Niin tai näin ainakin minä olisin nyt valmis siitä ehkä maksamaan enemmänkin kuin silloin aikoinaan ostettuani sen.

Ja vaikka tuo kaula onkin nyt tuoreemman näköinen vähän aikaa,kun kitara muuten,niin se on aika hyvin silti kokonaisuudessaan linjassa,koska sen bodykin on suhteellisen siisti,joten ei ole tukki ja kaula täysin eri paria ja kitarassahan on muuten kaikki alkuperäisessä kunnossaan,niin elektroniikan,kuin rauta-osienkin suhteen,joten ei hullumpi skitta.
klobasa
20.08.2006 11:46:15
Tässä tapauksessa olisi ollut mukava nähdä "ennen" ja "jälkeen" -tyyliset valokuvat.
Amplifier
20.08.2006 17:07:02
En halua välttämättä ajatella asiaa enää sen kannalta,mitä tuo kaikki teki kitaran vintage-arvolle,mutta ainakin se on nyt oikean värisenä ja hyvin tehtynä taatusti lähempänä totuutta,kuin öljyttynä ja mustalla pexillä vaikka onkin niiltä osin uusiksi tehty.

Vaikea kuvitella, että kitaran vintage-arvo olisi tuossa projektissa laskenut... pikemminkin päinvastoin jos lähtökohtaa ajattelee.
Sillä nythän se tuntuisi olevan enemmän alkuperäisen oloinen kuin mallilleen vääränlaisen pleksin ja itsetehtyjen hiontojen/öljyämisten kanssa. Sama kitarahan se kuitenkin on.
Eniten vintage-arvoa pienetävät just kaikki mallista poikkeavat tuunaukset, jotka useimmiten ovat tarpeettomia, mauttomia ja tökerösti tehtyjä. Niin kuin kaikesta päätellen tässäkin tapauksessa oli.

Se on kuule vaan noussut se vintage luulen mä!
kaukopoika
20.08.2006 18:44:22
Joo,kyllä munkin mielestä se kitara on nyt juuri sellaisen näköinen kun se on uutena olllut ja kun vähän patinoituu,niin se on sitten tyypillisen tuon ikäisen telen näköinen ja se on pää-asia.
Mulla oli kyllä mielessä laittaa näytille kuvia ennen ja jälkeen,kuten PMU niitä kaipasikin,mutta kun mulla ei oo mitää omaa sivua tai muutakaan paikkaa mihin linkata,enkä ole muutenkaan mitenkään hyvä sellaisessa.
Les Fender
20.08.2006 19:45:35
Paas ladaten "omakuvaan" ainakin se "jälkeen"kuva, ois mukavata nähdä työn tulos.
"Living is easy with eyes closed!"
kaukopoika
20.08.2006 20:14:02
Nyt on kitara omassa kuvassa,tosin huono on kuva ja salamasta johtuen kaula näyttää nyt liiankin vaalealta.
Amplifier
20.08.2006 23:13:19
Nyt on kitara omassa kuvassa,tosin huono on kuva ja salamasta johtuen kaula näyttää nyt liiankin vaalealta.

Hieno on! ja varmaan on hyvin tehty. Juu se on tuo suora salama sellainen raakalainen, mutta kyllä tuosta kuvasta hyvin näkee mistä on kysymys. Ja hiton hieno flipperi näyttäis olevan taustalla ;)

Kyllä tuo entisöinti mun mielestäni on ollut tuossa tapauksessa ihan paikallaan. Se on eri asia se normaali ajanpatina mitä vintagevehkeisiin tulee, kuin jonkun urpon omat muutostyöt.
hollstro
20.08.2006 23:26:31

Hieno on. Ja hienoa että annoit ammattimiehen paluattaa soittimen oikeaan ulkoasuunsa ja arvoonsa.
Amplifier
21.08.2006 10:11:35 (muokattu 21.08.2006 10:15:56)
http://img322.imageshack.us/img322/206/dscn1371en1.jpg

Eiks se "vintage" tuu vähä niinku tosta.. :p
Ei siinä mitään paskaa oo. Onpahan vaan ajan saatossa tummunu. Pitäiskö sitä nyt sitte alkaa kiillottamaan?? Mun mielestä ei.

No voi pekrrrrkle! väännän sulle hei rautalangasta ja lainaan itseäni:
Se on eri asia se normaali ajanpatina mitä vintagevehkeisiin tulee, kuin jonkun urpon omat muutostyöt.

Luitko edes mistä oli kysymys tässä keskustelussa?

edit:
ja onhan tuossa ihan helvetillisiä paskakokkareita! Ei se vintagearvo siitä kärsi jos sitä kitaraansa joskus putsaa. Kyllä tytötkin tykää enemmän pestystä kepistä.
kaukopoika
21.08.2006 14:32:20
Ja hiton hieno flipperi näyttäis olevan taustalla ;).

Ja noita flippereitä sattuu olemaan 23 kpl ja pari niistä olis myynnissäkin,aikomus on ihan torille laittaa,että mahdollisesti kiinnostaa suora vaihto johonkin järkevään rumpusettiin,viimeistään kun sen studion sais eka valmiiksi!

Siitä entisöinnistä vielä,että alusta asti oli selvää,kenelle sen annan työksi,Jussi kun tuntuu näistä hommista tietävän kaiken.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)