Aihe: Osmo Coloria kaulaan
1
Fin_Rocker
20.08.2006 21:10:14
itse olen itseaiassa samanlaisessa tilanteessa, joten kysymykseni on sama!
P2
21.08.2006 15:10:27
Kannattaa lakata lapa ja vetää kaikki muu osmolla, olen itse näin käsitellyt aika monta kaulaa ja on ihan toimiva ratkaisu. Ensin lakataan lapa, logo paikkaan, lisää lakkaa, ja jos on sattunut menemään lakkaa lavasta ohi, hionta ja sitten osmo pintaan. Kannattaa myös miettiä tarkkaan kuinka karkean pinnan kaulaan haluaa, esim. #600 ja #320 -hiomapapereilla hiotuilla kauloilla on paljon eroa tatsissa.
tarzan
22.08.2006 21:15:41
entäs voinko laittaa ebenpuun värisen pohjan osmolla ja sitten lavan kohdan vielä päällystää lakalla jotta saan logon kiinni? kuulostaa minun järkeeni toimivalta, mutta onnistuuko? siis ihan tavallista lakkaa spray-purkista ajattelin.
Helvetin hyvä paimen
Fin_Rocker
22.08.2006 21:31:04
entäs voinko laittaa ebenpuun värisen pohjan osmolla ja sitten lavan kohdan vielä päällystää lakalla jotta saan logon kiinni? kuulostaa minun järkeeni toimivalta, mutta onnistuuko? siis ihan tavallista lakkaa spray-purkista ajattelin.

kai se mahdollista on, mutta ei kannattavaa joku muu voi sanoa että miksi!
itse varmaan teen niin että maalaa lavan rungon väriseksi+joku logo ja muut sitten osmolla!
Jymi
23.08.2006 09:54:11
Kyllä tuo osmo hyvin toimii. Yhden telen kaulan käsittelin kokonaan sillä (ei tietenkään ruusupuu otelautaa) ja hyvin on toiminut. Tosin nyt alkaa olla aika, että kaulan taakse voisi tehdä uusintakäsittelyn, kun alkaa oleen pikkuhiljaa kulut se vaha sieltä. Mutta se on helppo homma uusia.
tarzan
23.08.2006 17:40:47
kai se mahdollista on, mutta ei kannattavaa joku muu voi sanoa että miksi!
itse varmaan teen niin että maalaa lavan rungon väriseksi+joku logo ja muut sitten osmolla!

Jos joku viisaampi osaa kertoa syyn niin kuulen sen mielelläni.
Itselläni oli myös ensimmäiseksi suunnitelmissa laittaa lapa ja runko samalla värillä, mutta toisaalta tuo ebenpuu-osmo kiinnostaisi myös kovasti.
Helvetin hyvä paimen
MPU
24.08.2006 07:50:12
Ei taida lakka vahan päällä pysyä. En ole Osmon päälle kokeillut, mutta muiden vahojen päälle lakka ei tartu ollenkaan.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
tarzan
24.08.2006 19:58:53
Ei taida lakka vahan päällä pysyä. En ole Osmon päälle kokeillut, mutta muiden vahojen päälle lakka ei tartu ollenkaan.

Selvä. Kiitoksia tiedosta niin ei sitten tarvitse ihmetellä kun ei toimi. Nyt laitoin Osmon koko kaulaan, eli myös lapaan. Taidan jättää logottamaksi niin onnistuu helpoiten. Jos en jotain kieroa satu keksimään..
Helvetin hyvä paimen
tarzan
27.08.2006 20:56:48
No niin nyt on Osmoa pinnassa ja ihan hyvältä vaikuttaa. Mutta kuinka usein joutuu tuota vahausta uusimaan, vai joutuuko? Se riippuu tietysti paljon soittomäärästä mutta noin suunnilleen siis.
Helvetin hyvä paimen
Jymi
27.08.2006 23:14:08
No niin nyt on Osmoa pinnassa ja ihan hyvältä vaikuttaa. Mutta kuinka usein joutuu tuota vahausta uusimaan, vai joutuuko? Se riippuu tietysti paljon soittomäärästä mutta noin suunnilleen siis.

Mulla on menny yli 2 vuotta samoilla vahoilla. Nyt ajattelin uusia. Mutta ihan sen mukaan, että jos alkaa kaulantakaa tuntumaan siltä, että vahan on kulunut pois, niin kannattaa lisäillä niihin kohtiin.
Fin_Rocker
28.08.2006 13:20:49
Mulla on menny yli 2 vuotta samoilla vahoilla. Nyt ajattelin uusia. Mutta ihan sen mukaan, että jos alkaa kaulantakaa tuntumaan siltä, että vahan on kulunut pois, niin kannattaa lisäillä niihin kohtiin.

ei oo otelautaosio alkanu tummumaan?
Antti1
28.08.2006 18:03:28
ei oo otelautaosio alkanu tummumaan?

Mikäli luet aavistuksen tarkemmin, on otelauta käsittelemätöntä ruusupuuta.

Kaula tummuu aina, mikäli se likaantuu. Mikäli välissä on vahaa, ei lika luonnollisesti siihen kaulapuuhun tartu. Siksi vahapintaa pitäisi uudistaa säännöllisesti. Siitä en osaa sanoa taas mitään, mikä on paras keino. Ehkä vanhaa vahaa kannattaisi koittaa vähän poistaa?
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
Fin_Rocker
28.08.2006 21:34:01
Mikäli luet aavistuksen tarkemmin, on otelauta käsittelemätöntä ruusupuuta.

Kaula tummuu aina, mikäli se likaantuu. Mikäli välissä on vahaa, ei lika luonnollisesti siihen kaulapuuhun tartu. Siksi vahapintaa pitäisi uudistaa säännöllisesti. Siitä en osaa sanoa taas mitään, mikä on paras keino. Ehkä vanhaa vahaa kannattaisi koittaa vähän poistaa?

hoho, lukuhäiriö :-)
teemu j
04.09.2006 00:34:17
kaulan vahaamisesta ei ole kokemuksia, mutta omatekemän rungon vahauksesta kylläkin, väri on eepenpuu eli aika tumma, takakannen vahasin 2 kertaa ja etu puolen ainakin neljästi, pinnasta tuli sileämpi kuin aikaisemmin tekemästä kitaran rungosta, minkä lakkasin 3 kertaa, pinnan pystyy helposti uusimaan jos tarve vaatii, ja on helppo levittää vaikka rätillä.
Elämä on sturaa ja housussa on kuraa!
Antti1
04.09.2006 16:36:28
Tässäkun tätä näköjään vieläkin nostellaan, niin pistänpä varoituksen: hävittäkää ne käytetyt rätit ohjeiden mukaisesti (säilötte veteen, tai poltatte ne välittömästi käytön jälkeen), koska ne saattavat ihan oikeasti syttyä itsekseen palamaan. Ei tarvitse olla edes auringonvalossa, lämpimässä tai mitään. Pellavaöljy aiheuttaa tuon.
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
Little Wing
04.09.2006 18:29:37
Jos puu on vähääkään nättiä niin laita antiikkivahalla hela kaula.
NRider
21.09.2006 20:44:26
Toimisiko tällainen Osmo Color ruusupuuotelaudan värjäämisessä tummemmaksi, enemmän eebenin näköiseksi?
Ei vaan yksinkertaisesti sovi ruusupuulankku tuohon projektiini, enkä toisaalta viitsi kovin kallista kaulaa (eebenpuisella laudalla) ostaa, kun kuitenkin ensimmäinen kitara rakenteilla ja työn laatu sen mukaista.
Antti1
21.09.2006 22:39:44
Kyllä se toimii, mutta se muuttaa otelaudan tuntumaa aika radikaalisti ja kielet kuluttavat vahapinnan nopeasti puhki. Suosittelen tutustumaan puun "ebonointiin".
Kiinnostaako kitaristin ura keikkailevassa bändissä? Ota yhteyttä pikimmiten!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)