Aihe: Kitaran häiriöiden poistaminen - ulkoinen maajohto?
1
Tympee Huttunen
20.08.2006 11:53:03
Jeps. Olen tässä yhdellä Tokain jazzarilla koittanut bassoja äänitellä, mutta ongelmaksi muodostuu huono maadoitus. Basso ritisee inhottavasti heti kädet siitä irroittaessa. Sama ongelma esiintyy myös muilla soittimilla. Samassa tilassa ei ole maadoitettuja pistorasioita ja tietokoneita monitoreineen piisaa. Mieleeni tuli ajatus, että miten olisi mahdollista maadoittaa soitin kätevästi.

Voiko esim. patteriin vetää johdon, jonka nauhoitellessa laittaa vaikka hauenleuoilla tallaan kiinni? Ilmeisesti maapotentiaalin ei tarvitse edes olla kovinkaan vahva, sillä jo pelkällä mikin piuhalla häiriöt vähenivät huomattavasti. Tällöin jokin rautamötikkä riittäisi aivan hyvin maadoituskohteeksi.
Minä Rakenna itse pedaalisi Hyvää kesää!
SaBer
20.08.2006 13:24:54

Jos ne tietokoneet on kytketty maadoittamattomiin pistorasioihin, niin todennäköisesti niiden rungot kelluu jossain suurehkossa jännitteessä. Jos maadoitat sen basson ja kosket koneeseen ja bassoon samaan aikaan, niin sitten napsuu. Tuommoinen maadoitusta tarvitsevien laitteiden käyttö ilman maadoitusta on suoraan sanottuna järjetöntä.
Viime asunnossa jouduin vetämään keittiöstä jatkojohdolla maadoitukset. Täytyy vaan muistaa, että jos vetää yhdelle laitteelle maadoituksen, niin kaikki maadoitusta vaativat laitteet siinä huoneessa PITÄÄ maadoittaa. Tämä pätee siis myös tuohon kysyttyyn tilanteeseen.
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)