Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 10-kielinen kantele
1
isokasi
18.08.2006 21:41:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitus olis tässä syksyn aikana tehdä 10-kielinen kantele, mistähän sellaiseen löytäisi piirustukset??
 
No Way Out..........
Fin_Rocker
18.08.2006 21:52:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitus olis tässä syksyn aikana tehdä 10-kielinen kantele, mistähän sellaiseen löytäisi piirustukset??
 
vinkki: rakenna sitten sähkökantele, onkohan muuten tommossii tehty viel. voi olla aika jännä saundi. ei taia vaa löytyy oikein mikkejä :-)
 
SirElwood
18.08.2006 22:02:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vinkki: rakenna sitten sähkökantele, onkohan muuten tommossii tehty viel. voi olla aika jännä saundi. ei taia vaa löytyy oikein mikkejä :-)
 
Onhan noita sähkösiä vaik kuin:
http://www.lovikka.com/fin/sahkokannel.html
http://www.koistinenkantele.fi/fin/ … ja_oheistuotteet/electric/index.php
 
THE RIPPER
18.08.2006 22:19:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ala-asteella joskus väsättiin 5 kielinen kantele. ei se vaikea rakennettava ole.
teet itse piirrustukset.
 
kuudesta puunpalasta ja metallitapista rakennettiin se
ehkä simppelein soitin valmistaa. ellei haluu tuhraa aikaa aerodynaamisien muotojen vuolemiseen
 
ei kannata darrassa ottaa lasia vettä. jos suussa ei oikein mitää makua ole. sillä se vesi toi ainakin minulla bissen maun suuhun, ja koko päivän kestävä ketjureaktio alkoi
isokasi
18.08.2006 22:54:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muutaman 5-kielisen olen rakentanu joten vähän lisää leveliä oli tarkoitus.....
Olen livenä nähny tollaisen sähkökanteleen ääni ei oiken säväyttäny, vielä pitäsi mikkiä kehitellä lisää . Oli sellainen sähkökantele mielessä muttakun se ääni....
En oiken tiedä minkälainen sen mikin pitäisi olla???
 
No Way Out..........
THE RIPPER
19.08.2006 18:46:10 (muokattu 19.08.2006 18:46:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muutaman 5-kielisen olen rakentanu joten vähän lisää leveliä oli tarkoitus.....
Olen livenä nähny tollaisen sähkökanteleen ääni ei oiken säväyttäny, vielä pitäsi mikkiä kehitellä lisää . Oli sellainen sähkökantele mielessä muttakun se ääni....
En oiken tiedä minkälainen sen mikin pitäisi olla???

 
2x kertaistat vaan 5 kielisen piirrustukset ja laitat 10 kieltä?
 
ei kannata darrassa ottaa lasia vettä. jos suussa ei oikein mitää makua ole. sillä se vesi toi ainakin minulla bissen maun suuhun, ja koko päivän kestävä ketjureaktio alkoi
SH1THEAD
19.08.2006 22:06:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miltäköhän tuollainen sähkökantele kuulostaisi hevisäröjen kanssa? Timo Rautiainen kyllä veteli mandoliinilla säröjen kanssa ihan nätisti :P
 
äsh :/
KoskPaavo
20.08.2006 00:40:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se poikahan veti jossain TV-jutussa "Black Magic Womania" sähköisellä kanteleella.
 
Tämä elämä käy laatuun; onhan se välimmiten lystiäkin ja nostelee hieman kantapäitä. Aleksis Kivi
JPQ
20.08.2006 03:36:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oli kerran avaruusromuissakos pätkä,ja telkassakin tais olla voin sanoa että vau mikä soitin tosin alkuperäis kantelekkin on kyllä mieleen kuten kotokin ja sähkökitara ja moni muu.
 
KoskPaavo
20.08.2006 10:39:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oli kerran avaruusromuissakos pätkä,ja telkassakin tais olla voin sanoa että vau mikä soitin tosin alkuperäis kantelekkin on kyllä mieleen kuten kotokin ja sähkökitara ja moni muu.
 
Huh, tapletin paikka.
 
Tämä elämä käy laatuun; onhan se välimmiten lystiäkin ja nostelee hieman kantapäitä. Aleksis Kivi
WM
08.04.2011 12:39:05 (muokattu 08.04.2011 13:10:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei, en viitsi uutta aihetta aloittaa, sillä saman soittimen äärellä pyörin.
Projektina on rakentaa 36-kielinen kantele, jolle mallina on mummolasta löytyvä vanha kantele.
Olen hyvää vauhtia piirtämässä kuvia, käytän hyväksi 3D-ohjelmaa, joten alkaa hahmottumaan aika hyvin.
Ongelma on, etten keksi hyvää tapaa tehdä "tallaa" kanteleeseen (vai mikä sen nimi kanteleessa on?). Miten siis kielet kiinnittyy, onko se samalla tavalla kuin viritystappeihin?
Tuossa malli-kanteleessa on ruuvit/naulat, joihin kielet vain on kiepautettu. Voi siis olla, että teetän metallilevyn, jossa on puristemutterit, joihin saa ruuvin, jonka saa mutterilla kiristettyä ja tähän kietaisisin kielen.
Haluaisin tietää miten oikea kanteleen rakentaja toteuttaa tuon.
 
Kuva projektista: http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hpho … 1_1008646013_31637862_4209833_n.jpg
 
Tietoa?
 
Kiitos
 
"M.netin virallinen rölöilijä" -Teme007 "Elämä on kuin WM. Haiseva ja läski" - Magic Bullet
MPU
08.04.2011 15:25:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WM:Haluaisin tietää miten oikea kanteleen rakentaja toteuttaa tuon.
Tietoa?

Soitapa Leppävirran Soitinrakentajille. Siellä varmasti tietävät miten oikea rakentaja tuon tekee, heidän päätuotteena kun ovat kanteleet. Keijo Säteri tai Olavi Kallioinen tietää varmasti, samoin Jyrki Pölkki.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Rg505bk
08.04.2011 21:18:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa katsoa myös kirjastosta, niillä yleensä on soitinpiirustuksia.
 
Zarmo
20.02.2012 11:32:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heippa, ajattelin väsätä puhdetöinä 11-kielisen kanteleen. Voisikohan joku kertoa, minkä mittaiset kielet suunnilleen pitäisi olla? Pisin ja lyhin riittänee.
 
Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys.
Ostakaa muinaissoitinfolkia
Vapinamonologeja
Old Joe
20.02.2012 20:18:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zarmo: Heippa, ajattelin väsätä puhdetöinä 11-kielisen kanteleen. Voisikohan joku kertoa, minkä mittaiset kielet suunnilleen pitäisi olla? Pisin ja lyhin riittänee.
 
Olen myös hautonut ajatusta sähkökanteleesta ja ajattelin määrittää kielen soivan pituuden käyttäen kitaraa apuna. Eli oikean sävelen antavalta nauhalta tallaan. Se "oikea sävel" riippuu tietty siitä mihin vireeseen kanteleen aikoo virittää.
Kokeneemmat korjatkoon jos on parempia ehdotuksia.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
taon
21.02.2012 14:59:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zarmo: Heippa, ajattelin väsätä puhdetöinä 11-kielisen kanteleen. Voisikohan joku kertoa, minkä mittaiset kielet suunnilleen pitäisi olla? Pisin ja lyhin riittänee.
 
Tuossa on 12-kielisen kielen pituuksia:
 
http://kantele.net/kantele-1626-nurmeksen-museo/2595
 
Ja tietoa toisesta 12-kielisestä:
 
http://kantele.net/fedja-hapon-kantele/619
 
Museoviraston kokoelmaselaimessa on monia kanteleita, esim. seuraava 8-kielinen:
 
http://kokoelmaselain.nba.fi/Tiedot.aspx?Esinenumero=EKF198:
 
Museovirasto ei ole mitannut kielten pituuksia, mutta päämittojen ja valokuvien avulla voi arvioida mitä luokkaa kielten soiva pituus on.
 
Vielä linkki 11-kieliseen museoviraston kokoelmaselaimessa:
 
http://kokoelmaselain.nba.fi/Tiedot.aspx?Esinenumero=EK1762:5b
 
Kielten pituus ei ole ainoa merkittävä muuttuja, myös kielten paksuus, kielten materiaali ja viritystaso täytyy suhteuttaa kielen pituuteen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «