Aihe: Yleisradion kanavauudistus sen kun etenee
1 2 3 4 5 6
Pluto
05.11.2003 17:16:38
Mä en jaksa Jannu tapella tästä aiheesta, varsinkaan netissä. Kyse on näkemyseroista, kumpikaan ei ole oikeassa. Ja mun pitää nyt lähteä koneelta.
Hey silly, I got a fork.
jannu
05.11.2003 17:19:06
Mä taas en jaksa keskustella jos pitää saivarrella...
Parempi kauna- kuin kaurapuuro...
depe
05.11.2003 17:22:45
Ihan oikeassa olet. 4Popin haastattelussa PikkuG tosiaankin sanoi YleX:n suhtautuvan nihkeästi hänen musiikkiinsa, että YleX ei hänen biisejään soita. Kun samalla muut suomalaiset hiphop-artistit saavat reilusti soittoaikaa. Ja kun PikkuG ei kuulu YleX:llä, niin ei se sitten kuulu muillakaan kaupallisilla kanavilla.

No johan on! Pikku G:tä sorretaan. Eiköhän nousta barrikadeille! ;) Pikku G:ssähän alkaa olla katu-uskottavuutta enemmän kuin ehkä uskoimmekaan - tekee niin rankkaa kamaa ettei saa radiosoittoa...
Mika Antero
05.11.2003 17:34:50
Jos kansa haluaa kuunnella peltsijuuson tapaista "kevytjutustelua", niin minä en halua olla osa kansaa. Onneksi on passi voimassa.

Tahdon radioon toimittajia juontajien tilalle.
Nauraessakin sydän suree, ja ilon loppu on murhe.
HaloOfFlies
05.11.2003 17:56:29 (muokattu 05.11.2003 18:15:33)

No näköjään harittaa ja pahasti.

Siis ensin väitetään, että ohjelmien lopettaminen on yleismaailmallisesti huono asia, joka ei hyödytä ketään. Eli puhutaan muiden puolesta.

Ja sitten kerrotaan näiden ohjelmien miellyttäneen häntä itseään.

Voin henkilökohtaisesti sanoa, etten pystynyt kuuntelemaan Pietarinkadun Oilers GoGo-ta viittä sekuntia kauempaa. Eli minua sen lopettaminen toisaalta hyödyttää, toisaalta en kuuntele radiota muutenkaan.

Jotta tähän saataisiin edes JONKINLAINEN SELVYYS... Siis, mun mielestäni YleX:ltä ei tule muuta hyvää kuultavaa kuin Hard Rock Club, Kitarama ja Pietarinkadun Oilers Go-Go. Jos nuo ainoat kolme ohjelmaa, joita kuuntelen, loppuvat niin silloin siirryn jonkin toisen kanavan pariin, jolta löytyy parempaa kuunneltavaa kuin YleX:ltä. Nuo kolme ohjelmaa ovat pitäneet minut kyseisen kanavan parissa, Kitarama on ainut ohjelma jossa kuulee uutta musiikkia ja vanhoja rock-klassikoita. Hard rockin ystävä kun olen, niin tottakai HRC on kiinnostanut kuulla aina ja Pietarinkadun Oilersin jutut vain ovat niin hemmetin hauskoja. Ja siellä kuulee musaa, jota ei muissa ohjelmissa soiteta (Doctor's Orders esimerkiksi). Jokaiselle YleX:n erikoisohjelmalle löytyy omat kannattajansa, ja varmasti hekin ajattelevat samoin kuin minä omien suosikkiensa lopettamisesta. Nuo kolme yllämainittua ovat minun suosikkejani. Jos ne lopetetaan, minä vaihdan mielelläni kanavaa, koska pelkkä listahittien kuuntelu ei minua juuri inspiroi. Ja tämä on vain MINUN mielipiteeni, ei kenenkään muun.
"It may be cheesy, but it's the best cheese around" - Paul Stanley
Fortune
05.11.2003 18:06:37
Jos kansa haluaa kuunnella peltsijuuson tapaista "kevytjutustelua", niin minä en halua olla osa kansaa. Onneksi on passi voimassa.

Tahdon radioon toimittajia juontajien tilalle.

Hep, minä myös.

Minusta on typerää maksaa palkkaa ihmisille, jotka lukevat sähköposteja ja iltapäivälehtiä ääneen ja katsovat, kun kone soittaa soittolistaa läpi.

Piste.

Oikeiden toimittajien ammattiylpeyttähän ja ammatin uskottavuutta vain syövät tuommoiset. Ei minua sikäli haittaa, jos jossain rehellisen kaupallisella asemalla pyritään miellyttämään pahvipäitä jollakin "aivot narikkaan" -aamushowlla, mutta Yle on symbolisoinut ainakin minulle eräänlaista laatutasoa ja kunnianhimoisuutta.

Luulen että noilla aamushow-tyypeilläkin on ammattitaitoa tehdä toimitettuja ohjelmia, mutta tykkäävät vain mennä sieltä missä aita on matalin. Ja tokihan kansa tykkää, kun eivät osaa vaatia parempaa(aivoton ja sisällötön kohellus radiojuontajien toimesta on jo tehty oletusarvoiseksi!).

Peräänkuulutan massojen kiusaamista sen verran, että saadaan ihmiset ajattelemaan itsekin välillä.

Ei se, että jotkin tahot ovat saaneet yhteiskunnan siihen pisteeseen, että ihmisten mieltymyksiä pystytään kontrolloimaan jo sairaalloisen ja pelottavan tarkasti, tarkoita sitä että kyseinen asiantila olisi ideaalinen tai inhimillinen, saati hyväksi yhteiskunnan kehityksen kannalta.

Tarvitaan kyseenalaistajia, vaihtoehtoja ja radikaaliuttakin, jotta kehitys jatkuu. Tätä menoa poljemme paikallaan ennen pitkää muillakin saroilla kuin viihteen suhteen. Mitä seuraavaksi, standardisoidaan tiede ja tehdään vain ennaltamäärättyjä tutkimuksia ennaltamäärätyin tuloksin? Kasvatetaan lapsista robotteja ja heitetään arvalla 6-vuotiaalle hänen tuleva koulutuksensa ja ammattinsa?
Look behind you, a three-necked guitar!
Sarjakuvaa?
Jabbe
05.11.2003 21:23:46 (muokattu 05.11.2003 21:27:17)
Miten kukaan voi tietää mitä kansa haluaa, jos kansa ei itsekään tiedä, mitä se haluaa? Eihän kansa VOI tietää mitä se oikeasti haluaa, jos vaihtoehtoja on tasan yksi: ota tai jätä. Sinänsä tosin musiikki ei merkitse "tavallisille ihmisille" niinkään kuin meille muusikoille/musiikin suurkuluttajille. Heille riittää että saavat kuunnella jotain hyvää musaa silloin tällöin. Ja kaikki peruspop kelpaa. Että siinä mielessä, tuskin kukaan edes kaipaa vaihtoehtoja, ainakaan kukaan ei asiasta valita. Tiedä sitten, mitä jos oikeasti vaikka Yle kokeilisi tarjota vähän laajempaa valikoimaa...

Mutta suurin ongelma soittolistapolitiikassa mielestäni on, että se syö musiikin ikää. Musiikista tehdää kertakäyttötavaraa, sitä kuunnellaan mahdollisimman paljon mahdollisimman lyhyessä ajassa, jotta voidaan taas ottaa seuraava hitti käyttöön. Miksi? Levyjä ei myydä, joten pitää aina yrittää lypsää yhdestä levystä kaikki kerralla irti ja sitten heittää se alehyllyyn ja siirtyä seuraavaan levyyn. Mutta jos samoja biisejä kuulee radiosta 5 kertaa tunnissa, niin miksi kukaan enää ostaisi levyä? Eikä kukaan kuuntele levyilläkään muuta kuin niitä hittibiisejä.. eikä niitä jaksa kukaan kovin pitkää kuunnella, joten harva viitsii tuhlata 20e levyyn jota luultavasti rupeaa pian inhoamaan. Hittibiisejä kuunnellaan radiosta ja poltetaan netistä, mutta pitkäikäisiä ne eivät ole; erittäin hyväkin biisi muuttuu kuivaksi jos sitä kuuntelee liian paljon.

Mielestäni YleX voisi lopettaa koko soittolistapolitiikan. Antaisivat toimittajien (ei siis juontajien) päättää musan mitä soitetaan, mutta tietyissä ohjelmissa voitaisiin rajata linja tietynlaiseen musatyyliin, jolloin yleisökin saisi tavallaan haluamansa. Ja levyiltäkin voisi soittaa muutakin kuin sitä yhtä hittibiisiä. Jne jne.

Ylellä olisi oikeasti valta muuttaa vaikka koko radiokulttuuria halutessaan. Toki kyseessä olisi iso muutos, mutta monipuolisempi ohjelmatarjonta tuskin olisi keneltäkään pois, vai? Jos välttämättä haluaa kuunnella samoja biisejä 24/7, niin voihan niitä levyjäkin ostaa.

EDIT: Oli vielä ihan pakko laittaa lainaus YleX:n sivuilta:

"Soittolista tarkoittaa listaa radiokanavan soittamista uusista tai uudehkoista kappaleista. Soittolistalla pyritään takaamaan riittävä radiosoitto mielenkiintoisille uutuuksille. Se on työväline, jolla säädellään ja hallitaan radiokanavan musiikkipolitiikkaa. Uskomme, että laajan radiotarjonnan vuoksi uusien artistien esiintuominen on mahdotonta ilman järjestelmällistä radiosoittoa."
Vemmy
06.11.2003 09:16:31
Asiasta ja asian vierestä: Olisikohan ollut vuonna -93, kun kesällä tuli kuunneltua paljon Radiomafiaa, koska soittivat sellaista biisiä Rautaisannoksena, joka oli pakko kuulla. Tuli sitten kuunneltua samalla paljon muutakin mitä soittivat, eikä ollut pelkoa, että sama biisi olisi soinut montaa kertaa edes viikossa, paitsi tuo Rautaisannos. Koko päivän tuli musiikkia moneen makuun, ja sitten olivat tietysti vielä nämä iltaisin tulleet 'erikoisohjelmat' (ei niistä kyllä silloin puhuttu erikoisohjelmina, olivathan vain keskittyneet kukin kapeammalle alalle). Iltaohjelmissa kuultuja biisejä tuli usein myös arkisin keskellä päivää. Eli: musiikkitarjonta oli monipuolista, päivän hitit soivat samassa ohjelmassa kuin 'vähemmistömusiikkikin', ja siellä oli oikeita toimittajiakin.

Viimeiset seitsemän vuotta olen kesät istunut auton hytissä, ja radiota on pakostakin tullut kuunneltua paljon, koska firman auton mankkaan tai cd-soittimeen ei täysijärkinen omistamaansa tallennetta pistä, mikäli ei halua työpäivän jälkeen käydä kaupassa ostamassa uutta. Koko ajan on kaikkien radioasemien, paitsi Radio Suomen, ohjelmatarjonta muuttunut yksioikoisempaan suuntaan: musiikkivalinnat ovat entistä 'varmempia', niitä todella uusia artisteja ei enää tuoda esille ollenkaan, käytännössä vain musiikki, joka sataprosenttisen varmasti nousee myös listalle, pääsee soittolistalle. Ja koko touhun juontaa ilmeisesti hyvinkin hauska juontajapari, enkä nyt tarkoita vain YleX:ää, vastaaviahan on monella asemalla.

Sitten ovat nämä asemat, jotka soittavat lähes tauotta musiikkia '80-luvulta tähän päivään, ja varmuudeksi muutaman suurimman hitin 50-, 60-, ja 70-luvultakin': Kun koko yön kuuntelee samaa asemaa, on kuullut soittolistan pariin kertaan kokonaan, ja parhaat biisit neljään kertaan.

Eli: tämä on vain minun mielipiteeni asiasta, mutta minusta radiotarjonnan taso on mennyt huonompaan suuntaan jo pitkään. Musiikkia on tarjolla valtavat määrät, mutta radioon ei siitä kelpuuteta kuin promillen murto-osa, toisin kuin ennen. Ja pikkuhiljaa alkaa todennäköisesti tarjolla olevan musiikin määrä laskea, koska miksi tehdä musiikkia, jos sen tekemisestä on lopulta iloa vain itselle?

Ja tuosta musiikista vielä sen verran, että olihan tämä odotettavissakin: ensinhän Yle alkoi rajusti kompressoida lähettämäänsä äänisignaalia leikkaamalla ylä- ja alataajuuksia. Nyt vain tehdään sama leikkaamalla lähetettävästä materiaalista ylä- ja alakulttuuri pois. Jäljelle jää kuitenkin yhä suurin osa radionkuuntelijoista, joita ei edes kiinnosta se mikä radiosta on kadonnut, eivätkä he edes huomaa asiaa. Kultainen keskitiehän on se paras vaihtoehto? Ainakin se on helpoin.
Vieläkö meillä on kaljaa?
HaloOfFlies
06.11.2003 19:10:52 (muokattu 06.11.2003 19:12:07)

Eikä paljon lämmitä tämä iltaisin tuleva X-ryhmäkään.. Varsinkaan perjantai-iltaisin.. Siinä on jotain mystistä, että viimeistään perjantaina lyödään aivot narikkaan ja yritetään miellyttää teinejä leikkimällä mahdollisimman aivotonta, mutta enpä sitten tiedä, ehkä se toimii kohderyhmään... Sitä vain ihmettelen, oliko Radiomafian nuorennusleikkaus tarpeellinen...

Niin, UpTeekin postinlukuosuudet Mafialla olivat sentään asiallisia, kun siellä juontajat vitsailivat toisistaan postinluvun ohella, keskittyen kuitenkin samalla itse lähetyksen tekoon. Ne olivat hauskoja. X-ryhmän perjantailähetykset sen sijaan ovat idioottimaisia, kun siellä ei muuta tehdä kuin pelleillään.
sormunen
06.11.2003 19:13:50

Voin henkilökohtaisesti sanoa, etten pystynyt kuuntelemaan Pietarinkadun Oilers GoGo-ta viittä sekuntia kauempaa. Eli minua sen lopettaminen toisaalta hyödyttää, toisaalta en kuuntele radiota muutenkaan.

Hyödyttää miten?
Notefix
06.11.2003 19:43:27

Hmmm, mä olisin kyllä suonot jazzofrenian jatkuvan. Hyvää stuffia.

Toisaalta, jokaisella kanavalla on tietysti päätäntävalta siinä, mitä ne lähettää, joten minkäs sille mahtaa. Ehkä tuollaista musaa ei sitten kuunnella tarpeeksi. Kansahan kaikesta lopulta päättää.
Deep Shadow
06.11.2003 20:07:25
Kuinkas moni teistä kuuntelee Yle Q:ta? Sen verran mitä olen kuunnellut, niin täytyy todeta, että se on vaikuttanut ihan siedettävältä kanavalta... Jopa kohtuulliselta... Harmi vain, ettei kuulu kuin rajoitetulla alueella...
~ Surut pois ja kukka rintaan ~
Deep Shadow
06.11.2003 20:13:41
YleQ:n ohjelmia:

mm. Alivaltiosihteeri, Gösta Sundqvistin Teinitalo, Avaruusromua, Jatzofrenia, Jee jee jee, Kadonneen levyn metsästäjät, Kai Ulmanen-show, Norpan maailma...

Tosiaan sääli, ettei kuulu joka puolella... Helsingissä ollessani aina tätä kanavaa kuuntelen.. Haluaisikohan Yle tehdä tästä valtakunnallisen kanavan?
vincent
06.11.2003 20:13:48
Kuinkas moni teistä kuuntelee Yle Q:ta?

no tuleehan sitä jonkin verran kuunneltua, kun ei jaksa koko ajan eminemiä tai 50-centiä. lisäksi toimittajat tietävät oikeasti musiikista, eivätkä ole vain jonkun kansanopiston pikakurssin käyneitä teinejä.

kuuluvuusalue on vaan naurettavan pieni tälle ainoalle oikeasti järkevälle radiokanavalle. onneksi kuuluu netin kautta muuallakin suomessa (lue: meillä).

sunnuntaisin klo 18 "kadonneiden levyjen metsästäjät"!
jaa ettäää.... mitäettää..?
Vilppu
06.11.2003 21:03:43
YleQ:n ohjelmia:

mm. Alivaltiosihteeri, Gösta Sundqvistin Teinitalo, Avaruusromua, Jatzofrenia, Jee jee jee, Kadonneen levyn metsästäjät, Kai Ulmanen-show, Norpan maailma...

Tosin noistakin Jatzofrenia lopetetaan ja esim. Avaruusromun tulevaisuus on hieman kyseenalainen, samoin kuin varmaan Jee jee jeenkin. Sattumoisin ovat kaikki nimenomaan musiikkiohjelmia.

YleQ:nkin kanssa hajoaa pää soittolistoihin, joita ei voi ainakaan monipuolisuudesta & laajuudesta kiittää. Erona YleX:ään + kaupallisiin vain on, että ns. päivän hittien lisäksi soitetaan YleQ myös niitä vanhempia hittejä. Juuri niitä, joista on jo aiempien vuosien soittolistojen takia saanut yliannostuksen. Onpas monipuolista.

Ja YleQ:n slogan on aivan järkyttävä. "Enemmän sisältöä". Kuin missä? Mitä sisältöä? Sami Garamin ruokavinkkejäkö.

Täytyy tosin myöntää, että on YleQ:lla sentään vähän yritystä. Päivisin tulee välillä ihan asiallisia keskusteluja & haastatteluja. Mutta eipä YleQ:ta voi silti liiasta syvällisyydestä syyttää
Ole jazzkitaristi - osta PM100.
Deep Shadow
06.11.2003 21:09:42
Täytyy tosin myöntää, että on YleQ:lla sentään vähän yritystä.

Eli ehkäpä täytyykin olla tyytyväinen, ettei liian usein kuuntele... Aina silloin tällöin kun on sattunut YleQ:n kuuluvuusalueella olemaan, niin enpä ole niinä kertoina vielä soittolistaan ehtinyt kyllästyä... Tuo ohjelmalista vaan vaikutti lupaavalta, mutta sääli jos siitäkin karsitaan hyviä ohjelmia...
Mika Antero
06.11.2003 21:44:13
Kuinkas moni teistä kuuntelee Yle Q:ta?

Yleisradio. Kanava kuuluu vain pääkaupunkiseudulla. Joku tässä yhtälössä mättää.
Nauraessakin sydän suree, ja ilon loppu on murhe.
HaloOfFlies
07.11.2003 11:28:55

4Popin haastattelussa PikkuG vielä sanoi, että hänen esittämänsä musiikki ei kuulemma sovi YleX:n musalinjaan. Silloinhan se tarkoittaa sitä, että YleX vieroksuu suomenkielistä hip hoppia.
Deep Shadow
07.11.2003 16:45:14
Silloinhan se tarkoittaa sitä, että YleX vieroksuu suomenkielistä hip hoppia.

Eiköhän takana ollut se ajatus, että YleX katsoi Pikku G:n lyriikoiden olevan liian "lapsellisia"... Toisaalta myös ainakin vähän aikaa sitten Pikku G:n levy löytyi Stockmannin levyhyllystä lastenlevyjen joukosta...

Mutta jos ajattelee tätä tilannetta YleX:n kannalta, niin aika marginaaliseksi alkaa tavoiteltu kuulijakunta jäädä, jos Pikku G:n musiikki on jo liian nuorille suunnattua... No enpä toisaalta kyllä Pikku G:tä radioon kaipaakaan, mutta joku varmasti kaipaa.. Ja varmaan monet YleX:n kuuntelijatkin..

Mikä on siis se ikähaarukka jota YleX tosissaan tavoittelee...?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)