Aihe: LED-kannut
1 2 3 4 5 6 7 8 915 16 17 18 19
smile
18.08.2006 10:41:55

Aika monesti niitä tökitään takaa eteen ja silloin vähintäänkin etummaiset letinheiluttajat näkee väistämättä kannuihin sisälle.

Niin..no..Minä en ainakaan välttämättä laittaisi led kannuja suoraan takaa eteenpäin. Siihen käyttöön sopii paremmin toisentyyppiset valot.
einarin mopo
18.08.2006 12:28:17
Olen seurannut mielenkiinnolla tätä ketjua ja siitä muutama sana;
Jos käyttää työmaa -heittimiä, niin kannattaa jättää kalvo hieman kuprulle, että ilma pääsee kiertään kalvon ja lampun välistä. Muista myös leikata kalvo hieman leveämmäksi jotta ei vuoda sivuilta. Käytä HT -kalvoa, joka kestää kuumuutta paremmin. Alumiiniteippi ei pala. Kun käyttää savukonetta, niin hommaa pieni tuuletin koneen viereen joka tekee hiljaista kiertoliikettä ja tuuttaa savua vähän, mutta useasti, niin savunhallinta pysyy aisoissa. Tsekkaa myös ilmastointi. Tislattua vettä ei kannata vetää krapulajanoon.
Led -heittimistä sen verran, että joku ehdotti laittaa fresun ledin eteen. Fresu on heitintyyppi ja nimi tulee optiikasta. Fresnell, plano convex, pubble convex ovat linssityyppejä. Ledin eteen voi laittaa frorstin, silkin, softin tai diffuusiokalvon, nämä kuitenkin hajottavat kiilaa ja syövät valotehoa. Mitää valkoista kalvoa ei ole olemassa,
jos tarkoittaa daylightia esim LEE 201 joka on sininen, niin mitä tapahtuu kun on sininen freimi ja vihreät LEDIT päällä. Kannattaa tutustua esim Rihlaman värioppiin ja opiskella additiivisen ja subtraktiivisen väritekniikoiden erot.
simiha
18.08.2006 12:44:00
Kyllä. Olisitko nyt ystävällinen ja lukisit nuo aiemmat postaukset. Ei viitsisi aloittaa koko keskustelua alusta.

Sori, olihan tätä DMX-kanava -aiheitta hiukan käsitelty tossa yhdessä postissa (sormunen 30.05.2006). Oon kyllä lukenu aiemmat postaukset aika moneen kertaan läpi, kun nyt on into päällä tämän homman kanssa...

Tarkennetaan kysymystä, se tuli vähän epäselvästi: oletetaan että setti on tämä "kahdeksan lamppua 2/puoli etusivulle ja neljä taakse"

ja väriohjaukset oli ryhmitelty näin (toivottavasti tästä nyt jotain tajuaa, X esittää lamppua ja numero kertoo ryhmän):

-----3--4--4--3-----
-----X--X--X--X-----
2-X--------------X-2
1-X--------------X-1

(Tulipas suttunen, pakko käyttää noita viivoja kun pelkät välilyönnit siivoutuu pois.)

-> voinko tehdä niin, että ennen keikkaa päätän mitä sävyjä haluan käyttää missäkin väriryhmässä ja sitten "lukitsen" nämä arvot jollain tavalla? Eli tällöin ei tiskin liukuja tarvisi käyttää enää värien säätämiseen vaan niillä säädettäisiin enää himmennyksiä yms. Tällöin vapautuisi myös tiskistä kanavia?

Olenko nyt menossa metikköön entistä kovemmalla vauhdilla?
Pipo ja kengät eivät viihdy samassa päässä. (AVS)
aimotuska
18.08.2006 13:05:57
Led -heittimistä sen verran, että joku ehdotti laittaa fresun ledin eteen. Fresu on heitintyyppi ja nimi tulee optiikasta.

Fresu ei ole heitintyyppi, vaan nimenomaan siinä olevan linssin tyyppi. Samalla nimellä kutsutaan heittimiä, joiden lamppu on piilotettu kyseisen linssin taakse. Se, että puhutaan fresusta, ei tarkoita implisiittisesti sitä, että pitäisi jotenkin kikkailla tommonen heitin sen ledivehkeen eteen.

En mä sitä sanonu, että tommosen linssin pulttaus siihen ledikannuun olis mitenkään helppoa, mutta jos vain löytäis sopivankokoisen linssin niin siitä vaan sovitteleen.

Mitää valkoista kalvoa ei ole olemassa, jos tarkoittaa daylightia esim LEE 201 joka on sininen, niin mitä tapahtuu kun on sininen freimi ja vihreät LEDIT päällä. Kannattaa tutustua esim Rihlaman värioppiin ja opiskella additiivisen ja subtraktiivisen väritekniikoiden erot.

Mitä sä sekoilet? Omassa päässäs keksit laittaa värikalvon siihen eteen. Täällä on ehdotettu vain tota fresnell-linssiä ja valkoista kreppipaperia.
Dorka mikä dorka. kalamies#50 >-)))>
aimotuska
18.08.2006 13:07:52
Olenko nyt menossa metikköön entistä kovemmalla vauhdilla?

Kyllä, jos meinaat hoitaa homman noilla halvoilla tiskeillä. Isommilla (lue: reilusti kalliimmilla) vehkeillä saat pätsättyä yhden liu'un taaksen vaikka ja mitä, mut siinä vaiheessa en välttämättä enää tekis mitään "yhden värin fiksauksia ennen keikkaa". :)
simiha
18.08.2006 13:20:25
Mitä sä sekoilet? Omassa päässäs keksit laittaa värikalvon siihen eteen. Täällä on ehdotettu vain tota fresnell-linssiä ja valkoista kreppipaperia.

Nyt on pakko kommentoida, että isojussi kirjottaa edellisellä sivulla:

"Mä oon kans miettiny, et jos niihin laittais "luonnonvalkoiset" värikalvot. Näkyyhän niissä olevan kerta kalvonpitimetkin."

:)
simiha
18.08.2006 13:26:26
Kyllä, jos meinaat hoitaa homman noilla halvoilla tiskeillä. Isommilla (lue: reilusti kalliimmilla) vehkeillä saat pätsättyä yhden liu'un taaksen vaikka ja mitä, mut siinä vaiheessa en välttämättä enää tekis mitään "yhden värin fiksauksia ennen keikkaa". :)

Selkoa hommaan ei meinaa tulla millään. Sormunen meinas aikanaan, että isojussin tiskin vaatimukset olis:

Mutta siis pöydältä vaadittaisiin
- ajatellen sitä efektiosastoa 24 kanavaa
- softpatch
- suppaset (tai cuet tai whatever miksi kuka haluaakin kutsua)
- chaser (sequencer -"- ), koska sillä kai aika paljon tulee OMB:lla ajettua

Eikös nämä kaikki löydy tuosta Behringeristä? Ymmärrän, että rahalla saa, mutta joskus sitä vaan on kovin rajallisesti... Tällasella tiskillä Sormunen meinais vissiin hoitaa liikkuvatkin, mutta nyt se ei sitten kelpaakaan?!

Oliko nyt siis niin, että Behringerillä en voi tehdä "värifiksauksia" ennen vetoa ja näin säästää kanavia?

Kai mä vissiin sitten olen tyhmä, mutta en kyllä meinaa saada tolkkua tästä...
aimotuska
18.08.2006 13:28:34
Nyt on pakko kommentoida, että isojussi kirjottaa edellisellä sivulla

No luonnonvalkoinen on silti vähän eri asia kuin sininen kalvo :)
einarin mopo
18.08.2006 13:46:20
Fresnell on nimenomaan heitin tyyppi, niin kuin kerroin. Optiikka on sama kuin linssi.
Jos laittaa profiiliin fresnell -linssin niin onko se silloin fresnell -heitin. Muutenkin turvallisuussyistä en suosittelisi vaihteleen linssejä, jollei kyseisessä heittimessä ole sellaista optiota erikseen. Kannattaa muutenkin aina käyttää turvavaijereita ja kannun nokalla suojaristikkoa.
sormunen
18.08.2006 20:00:23

jos tarkoittaa daylightia esim LEE 201

Korjausfiltterit on tarkoitettu korjaamaan värilämpötilaa. Osaava suunnittelija voi sitten toki pelata esmes koko paletissa näillä lämpötiloilla, mutta se on toinen asia.
Joten: jos haluaa korjata lämpötilaa suuremmaksi tai pienemmäksi ja sitten tintata sillä lämpötilalla väriä, niin sehän on up to you. Pitää vain tietää, mitä tekee.

Hjunnila: miten sä aioit ton linssiajatuksen toteuttaa? Et kai vain pultata optiikkaa sattumanvaraiseen paikkaan heittimen nokkaan? Häviäisi sekä optiikka että sen halvan pöntön jutut?

Simiha: Tarkoitatko kuitenkin DMX -ohjattavaa himmennintä ja siihen joku ohjain

Itse asiassa en, koska ihan perusvalaisuun sillä ei oo mitään merkitystä. Jos saat halvalla minkä tahansa himmentimen, jossa sillä itsellään voisi rakentaa peruskuvan, tai sitten jonkun kämmenpulikan, jolla keyboardisti voi vähän fiilistellä, niin musta se toimisi.

No, nyt näyttää siltä, että kaikki ovat kumminkin hankkimassa värinvaihtajia, joten antaa olla.
simiha
18.08.2006 20:24:27 (muokattu 18.08.2006 20:25:28)
Kiitos Sormunen kommentista!

Itse asiassa en, koska ihan perusvalaisuun sillä ei oo mitään merkitystä. Jos saat halvalla minkä tahansa himmentimen, jossa sillä itsellään voisi rakentaa peruskuvan, tai sitten jonkun kämmenpulikan, jolla keyboardisti voi vähän fiilistellä, niin musta se toimisi.

Väännetääs nyt (taas) rautalangasta:
Siis analogihimmenin, jossa on säädöt itsessään tai erillinen ohjain? Kämmenpulikka = ? Termit on kovasti hämmentäviä, kun ei alaa sen paremmin tunne...

Tietojen tonkimisen, mnetissä inttämisen ja ankaran pähkäilyn tuloksena olen päätynyt tällaseen ajatukseen:

LED PAR vs. perinteinen PAR
+ ei lämmitä suotta
+ ei tarvita himmennintä
+ värienvaihtomahdollisuus (& strobokäyttö?)
+ sähköt voi ottaa mistä vaan (tää on mun mielestä etu etenkin sillon kun valoja on vähän)
+ pieni virrantarve, toimii vaikka enon latofestivaaleilla
+ "lamppujen" kesto (etenkin tärähdyksiltä)

- heikompi valoteho (HotDealsin mukaan ledimallin "kirkkaus" on 36% 300W halogenin kirkkaudesta. Hauska käsite tuo kirkkaus ;)
- näyttää härskiltä jos ledit näkyy suoraan
- hinta

Muuta ei nyt tule äkkiä mieleen... Nämä kuitenkin on johtamassa tuhoisiin seurauksiin eli tilaukseen.
sormunen
18.08.2006 21:18:59
Siis analogihimmenin, jossa on säädöt itsessään tai erillinen ohjain? Kämmenpulikka = ? Termit on kovasti hämmentäviä, kun ei alaa sen paremmin tunne...

No joo, näinhän mä alunperin ajattelin, mutta itseasiassa voisi olla kannattavaa aloittaa siitä, että hoitaisi jonkun asiallisen dmx -himmentimen kivijalaksi. Zeron Betapackeissa on mm. himmentimissä kanavakohtainen säätö. Siitä voisi olla sekin hyöty, että sitten on tuo kuitenkin yleismaailmallinen dmc -universumi luotu ja sen kautta sitten voisi turvallisesti jatkaa dmx -kytkentöjä.

Toisaalta, jos sä lähdet noista led -värinvaihtajista, niin sitten et tietenkään tarvitse mitään himmennintä vaan ohjaimen. Ohjaimiakin on moneen lähtöön, mutta musta nyt ainakin subbasten teko pitää olla mahdollista. Silloin
- himmentimet erikseen kanaviin niin, että jos haluat esmes takaparit syttyvän yhtäaikaa, pistät ne samaan osoitteeseen
- värit erikseen
- efektit (varmaan lähinnä strobo tuossa tapauksessa) erikseen. Ehkä sekin kahteen?
- jos haluat tehdä värisekoituksia, niin sitten lisää ja sitä mukaa sitten lisää

Näin minimimäärä cue-subbas-whatever -kanavia olisi 6-12.

Tietysti kaiken voi toteuttaa eri tavallakin, vaikkapa menupalettina, mutta helppoutta tässä kai kysyttiin? Nääkin vaihtoehdot tietysti vain sillä ehdolla, että joku tekee jotain kuvaa. Kuvan tekoon riittää:
- himmennys
- osahimmennys
- efektointi

Hyvää viikonloppua!
simiha
19.08.2006 00:10:38
Tuolta löytyy tuhdisti "infoa" lediparreista: kuvia keiloista, ominaisuuksia, vikoja ja etenkin Thomannin (samalla nimellä) myymien kannujen eroja:

http://www.blue-room.org.uk/index.php?showtopic=6711

nimim. silmiä särkee.. ;)
isojussi
19.08.2006 10:19:00
Ai niin:

...
2) Stairville DMX-Master I (115 e)
http://www.thomann.de/stairville_dmxmaster_i_prodinfo.html?iwid=3
...

Ainakin ton ohjaimen logiikka pelaa niin, että 12:sta esim. scanneria ohjataan 16:ta DMX kanavalla kahdeksalla liulla.

Eli:

Scan: DMX-kanavat
1 1-16
2 17-32
3 33-48
4 49-64
5 65-80
6 81-96
7 97-112
8 113-128
9 129-144
10 145-160
11 161-176
12 177-192

Joka scanille on oma nappinsa, josta sen säätö aktivoidaan. Liu'ut 1-8 tai 9-16 valitaan sivunvaihtonäppäimellä.

Kerralla on käytössä 8 scenee ja 6 chase:iä per pankki. Pankkeja on 30.

Tarkempaa kuvaa näkee vaikka tosta t-kaupan linkistä.

Tosiaan luettuani käyttöohjeen, oon tullu siihen tulokseen, että ainakin mun käyttöön toi on erinomainen vaihtoehto.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
isojussi
20.08.2006 11:47:34
Onkos kukaan muuten kokeillut, että näyttääkö led-parit niin rumilta edestäpäin, jos eteen läväyttää vaikkapa jonkun kevyen frostin?

Eiks tästä puhuttu jo aiemmin?

Vai mikä on frosti?

Mä en kaikkee ammattisanastoo ymmärrä.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
simiha
20.08.2006 12:07:57
Eiks tästä puhuttu jo aiemmin?

Joo ainakin ajatuksena. Joku Britti on sitä kokeillutkin, tuossa sivulla on kuva:
http://www.blue-room.org.uk/index.php?showtopic=6711&st=60

Vai mikä on frosti?
Mä en kaikkee ammattisanastoo ymmärrä.

Niinpä. On ollu ajatuksena kerätä tänne valoalan tärkeimmät termit for dummies (=muusikot), mutta paremman puutteessa tuolta löytyy englanniks aika hyvä sanasto:

http://www.asu.edu/hc/electrics/Lighting_Terms/lighting_terms.html

FROST : A diffusing filter used to soften the edges of a light beam. Different strengths of diffuser are available from many color filter manufacturers. See silk.
simiha
20.08.2006 12:22:36
Selvitetäänpä tätä värifiksausasiaa vielä nyt, kun se on selkiytynyt omassakin päässä:

Oliko nyt siis niin, että Behringerillä en voi tehdä "värifiksauksia" ennen vetoa ja näin säästää kanavia?

1. Säädän kanavilla 1-3 lampun / ryhmän 1 värin sellaiseksi kuin haluan.
2. Laitan tämän tilanteen muistipaikkaan 1 (=alemmat liu'ut). Nyt saan himmennettyä tätä väriä memory1 -liu'usta.
3. Voinko nyt määrittää kanaville 1-3 uudet dmx-osoitteet eli vapauttaa ne toiseen käyttöön?

Näistä valopöytäjutuista vois tietty tehdä omankin ketjun, mutta tää nyt liittyy läheisesti nimenomaan RGB-valoihin.
samuel
20.08.2006 21:25:10
LED PAR vs. perinteinen PAR
+ ei lämmitä suotta
+ ei tarvita himmennintä
+ värienvaihtomahdollisuus (& strobokäyttö?)
+ sähköt voi ottaa mistä vaan (tää on mun mielestä etu etenkin sillon kun valoja on vähän)
+ pieni virrantarve, toimii vaikka enon latofestivaaleilla
+ "lamppujen" kesto (etenkin tärähdyksiltä)

- heikompi valoteho (HotDealsin mukaan ledimallin "kirkkaus" on 36% 300W halogenin kirkkaudesta. Hauska käsite tuo kirkkaus ;)
- näyttää härskiltä jos ledit näkyy suoraan
- hinta

- värien sekoittaminen, keilan reuna-alueilla eri väriä kuin keskellä
- himmennettävyys
- valkoinen väri ???
"it's nice to be important, but it's more important to be nice..."
smile
20.08.2006 22:33:35

Miksi miinusta himmennettävyydestä?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)