Aihe: "Rääkyminen"
1 2 3 4 516 17 18 19 2063 64 65 66 67
waldemarx
19.08.2006 11:30:53
Mulle on neuvottu, että rääkyminen pitäisi tulla periaatteessa falsetti-meiningillä, minkä tosin olen myös itsekin havainnut hyväksi. Vaatii paljon harjoittelua ja jos kurkkuun sattuu vähänkin, niin silloin todennäköisesti tekniikka on väärä. Eli ei kannata väkisin ääntään rääkätä.
gorgonoidi
19.08.2006 23:21:15

Falsetillahan pystyy rääkyyn ihan kevyellä voluumillakin.

Kertokaapas tietämättömällä tyhmälle että mitä tämä falsetti tarkottaa :)
Olisi kiva jos osaisi rääkyä hieman pienemmällä voluumilla.
Keppis
20.08.2006 12:30:07
Kertokaapas tietämättömällä tyhmälle että mitä tämä falsetti tarkottaa :)
Olisi kiva jos osaisi rääkyä hieman pienemmällä voluumilla.

Himin join me kertsi:

"Would you DIE tonight for love"

Hurriganesin i will stay:

"in the night I think of YOUUUUUUU"

Crimson lotuksen velvet night kapaleessa ainakin kohdissa 3:11 ja 3:16

http://www.mikseri.net/music/play.php?id=153924&type=hi

Eiköhän tosta selviä.

Sitten tuota "rekisteriä" voi myös käyttää siihen korkeaan rääkymiseen.
Luppoaika pidentää elämää. http://www.mikseri.net/fobia
gorgonoidi
20.08.2006 13:25:41

Kiitos keppimies. Tämä valaisi jo hyvin.
waldemarx
22.08.2006 09:50:29
Kiitos keppimies. Tämä valaisi jo hyvin.

:D
Tuo falsettirääkyminen on kyllä hieno asia, ei edes kurkku rasitu siitä.
Tuossa taannoin kuulin taas näitä kommentteja, että "kaikkihan osaa huutaa."
Uskaltaisin kyllä väittää vastaan. Koska itselläni on kuitenkin kokemusta siitä, kuin ääni lähtee ja kurkku on kipeä jne. kun huutaa väärin.
Buffa D
22.08.2006 16:23:24
Juu itekki taidan vetää falsetissa. Ja onhan se kyllä mukavaa ettei sitten satu enää olleskaan. vielä kun saisi sanoista selvää..
Selvää edistystä on kuitenkin havaittavissa.
persemoi.
Nazgrathall
22.08.2006 16:49:20
Hoi!

Laittakaas kykeneväiset näytettä tuosta falsettirääkymisestä.
Vir Sine Nomine.
Buffa D
23.08.2006 22:22:04
Johtuuko vaan musta, vai onko muillakin välillä huono päivä laulaa? Ääni ei vaan yksinkertaisesti tule niin kuin haluaisi..
persemoi.
Cocktus
23.08.2006 23:50:45

Johtuuko vaan musta, vai onko muillakin välillä huono päivä laulaa? Ääni ei vaan yksinkertaisesti tule niin kuin haluaisi..

Kyllä niitä huonoja päiviä löytyy. Ei vaan irtoa niin rapsakat murinat kuin aina. Varsinkin jos on hieman pidempi tauko niin kestää hetken että saa takaisin tekniikasta kiinni.
Far Beyond Metal!
miredritr
23.08.2006 23:51:49

Eihän se ääni toimi aina. Tosinaan se kulkee ihmeen hyvin silloin kun olettaisi että ei pitäisi, esim. huonosti nukutun yön jälkeen tai flunssassa.
kiiminki
25.08.2006 15:28:28
heipparallaa!!

elikkä olen tässä alkanut reenailemaan tätä kyseistä laulutyyliä :D
ja kun reenaan niin kurkku alkaa kuivumaan nopeasti ja sen jälkeen alkaa sattumaan kurkkuun, eli laulanko väärin?
ja miten tuon falsetti-laulun pitäis lähtä kurkusta?
waldemarx
26.08.2006 12:20:30
heipparallaa!!

ja kun reenaan niin kurkku alkaa kuivumaan nopeasti ja sen jälkeen alkaa sattumaan kurkkuun, eli laulanko väärin?
ja miten tuon falsetti-laulun pitäis lähtä kurkusta?

Tuossahan juuri lienee se ongelma, ettäi kun sen äänen ei pitäisi lähteä ollenkaan kurkusta.
Nazgrathall
26.08.2006 20:02:41
heipparallaa!!

Tuossahan juuri lienee se ongelma, ettäi kun sen äänen ei pitäisi lähteä ollenkaan kurkusta.

No, mistä se ääni sitten alkujaan on lähtöisin? Peräsuolesta? Tottakai sen äänen pitää lähteä kurkusta, mutta sitä ei pidä tuottaa kokonaan kurkulla, joilloin kurkku rasittuu ja käheytyy.

Tuolla sun kurkun kuivumisella ja kipeytymisellä voi olla 2 eri syytä:
1. Kyseessä voi olla yksinkertaisesti se, että kurkkusi ei vain ole tottunut kyseiseen äänen tuottamiseen ja sen taki se kuivuu ja alkaa ärtymään. Kannattaa siis ensiksi kokeilla erilaisia tekniikoita pienellä volyymilla ja löytää sen kautta se oma tekniikka. Niin, sitä nestettä kannattaa myös nauttia, voitelee ja viilentää kurkkua. Suosittelen ihan vettä.

2. Voi myös olla, että tekniikkasi on väärä jolloin rasitat kurkkuasi. Väärä hengitystekniikka, tuki, volyymi, särönmuodostus jne. vaikuttavat tähän. Tässä nyt itse epäilen, että yrität vetää pelkästään kurkulla, joka on väärä tekniikka ja rasittaa kaikista eniten kurkkuasi.

Vastaväitteitä, anyone?

Heh, itse mielenkiinnolla odotan, että miltä omat rääkymiset, örinät ja laulut kuulostavat viikon tauon jälkeen. Stanan flunssa! Voi olla aluks vähän kurkku käheenä, mutta kyllä se siitä.
Vir Sine Nomine.
kiiminki
26.08.2006 22:07:29
entäs onko kitarisojen leikkaamisella vaikutusta asiaan? koska kuulin jostain että jos onlimakalvoa poitettu niin ei pysty tuottamaan rääkymistä? kyllähän tuota ääntä lähtee ja ihan hyvän kuulostaki, mutta voiko tämä vaikuttaa?
kiiminki
26.08.2006 22:09:21
ja siis en ole menossa leikkaukseen vaan on leikattu jo penskana :D
Nazgrathall
26.08.2006 23:26:57
entäs onko kitarisojen leikkaamisella vaikutusta asiaan? koska kuulin jostain että jos onlimakalvoa poitettu niin ei pysty tuottamaan rääkymistä? kyllähän tuota ääntä lähtee ja ihan hyvän kuulostaki, mutta voiko tämä vaikuttaa?

Itseltäni on myös leikattu lapsena kita- tai nielurisat ja mökää lähtee ihan tarpeeksi. Minua se ei todennäköisesti ole haitannut, enkä koskaan edes ole ajatellut asiaa. Vaikea sinun tapauksesta mitään sanoa, koska se on yksilöllistä ja en ole mikään asiantuntija. Voithan sitä vaikka lääkäriltä kysyä jos haluat.
Vir Sine Nomine.
kiiminki
27.08.2006 11:30:12
kiitos. pitää alkaa haroittelee tuota falsetti rääkymistä :)
sihvale
03.09.2006 02:45:12

Lukasin tossa muutamat viestit ja pakko kirjoittaa tänne muutamia perusjuttuja 6 vuotta ördänneenä.

1. Jos saattuu, teet sen väärin

2. Örise omasta taajudestasi, älä YRITÄ öristä matalaa tai korkeeta ENNEN kuin oikeasti osaat öristä.

3. Örinän kaiken aa ja oo on rintakehän paine, aka dump-lihas. Se on vähän sama fiilis ku pinnistäisit. Monella on varmaan tullu huutajana pääkipuja? Johtuu siitä että liika ilmanpaine on "dumpin" takana (eli siis vähempi yritys riittäisi).

4. Taitavat örisijät eivät örise lujaa. piste. Ja puhun niistä ketä tekee sen oikein, kuten Angela Gossow ym. Kun huudat treeniksellä tai keikalla ym, niin luultavasti tarvitsisit vain puolet siitä tehosta tarvittavaan suoritukseen, ja itse asiassa parempaan.

Ja ihan taustatietona että olen harjoitellut viimeisen vuoden Melissa Cross nimisen ihmisen sähköpostiopeilla ja lähettämillä cd:illä, ja kyllä on parantunut huomattavasti.

Suosittelen kaikille aloittelijoille Melissa Crossin The Zen of Screaming DVD:tä, siitä saa aika paljon irti. Kokeneemmät örisijät eivät siitä välttämättä mitään tekniikkaa saa, enempi kuinka pitää ääni kunnossa studiossa ja keikoilla yms.

Toivottavasti oli jotain apua, kysymyksia saa heittää tänne päin.
"Siin on yks tos toinen, en osaa laskee enempää!"
kuriken
03.09.2006 19:32:55
Toivottavasti oli jotain apua, kysymyksia saa heittää tänne päin.

Millätavoin ja missä särö muodostuu ääneen? Mitä pitää tehdä toisin kuin normaalissa laulannassa?

Mikäli olen ymmärtänyt oikein, falsettiörinä eroaa tekniikaltaan normaalista örinästä? En minä tosin tiedä mitä on "normi örinä", mutta käsitän että on kaksi tapaa. Käsittääkseni myös särö tehdään eri tavoissa eri tavalla? En keksi millään miten falsettiin saisi laitettua jonkinlaista säröä mukaan.

Itse osaan vain laittaa äänen särölle samasta paikasta josta kurkku rasittuu yskimisestä. Tämä tekniikka ainakin satuttaa kurkkuani joten en sitä käytä. Osaan jonkinverran siirtää säröytymiskohtaa hieman ylemmäksikin mutta silti kurkkuun sattuu. Neuvoja otetaan vastaan, falsettiörinän ja -ilman falsettia-örinän muodostuksesta.
Haiseminen on muotia!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)