jukeks 18.08.2006 05:06:43 (muokattu 18.08.2006 05:16:58) | |
---|
Tajusin vähän aikaa sitten soittavani ylöspäin mentäessä vuorosormin oikealla kädellä, kun taas alaspäin mentäessä ylempää kieltä viimeks näppäillyt sormi vetää myös alemman kielen ensimmäisen äänen. Ennen huomiotani luulin soittavani vuorosormin molempiin suuntiin. Onko joku huomannu tekevänsä samoin? Onko joku havainnut kyseisestä soittotavasta haittaa/hyötyä verrattuna todelliseen sormien tasaiseen vuorotteluun? E: tarkennus |
Karlsson 18.08.2006 09:19:29 | |
---|
Ei toi niin tarkkaa ole. Älä tuijota sormia vaan kuuntele mitä vahvarista tulee ulos ja tee johtopäätökset sen perusteella. "Mie kun teen jotain niin oon se ehdoton keskipiste jota pitää kattella. Sinä meet lavalle metästelemään narttuja taidoillas. Mikäs siinä, eri lähtökohta." -Ngli |
stenel 18.08.2006 09:54:38 | |
---|
Tajusin vähän aikaa sitten soittavani ylöspäin mentäessä vuorosormin oikealla kädellä, kun taas alaspäin mentäessä ylempää kieltä viimeks näppäillyt sormi vetää myös alemman kielen ensimmäisen äänen. Ennen huomiotani luulin soittavani vuorosormin molempiin suuntiin. Onko joku huomannu tekevänsä samoin? Onko joku havainnut kyseisestä soittotavasta haittaa/hyötyä verrattuna todelliseen sormien tasaiseen vuorotteluun? E: tarkennus Jos oikein ymmärsin, niin itse olen treenannut tuota tekniikkaa; tuo nopeutta ja säästää aavistuksen voimia.Tuohan on sormibasistien sweeppausta. Omakuvassa nähtävissä Sexual Balance-sähkökitara |
Johannes_t 18.08.2006 09:59:15 | |
---|
Jos oikein ymmärsin, niin itse olen treenannut tuota tekniikkaa; tuo nopeutta ja säästää aavistuksen voimia.Tuohan on sormibasistien sweeppausta. Rake taitaa olla nimitys. Asiasta on sekä hyötyä että haittaa, eli parempi opetella molemmin tavoin. Mulla on myöskin taipumus soittaa alaspäin tultaessa samalla sormella peräkkäiset kielet, lähinnä dynamiikan hallitsemista vaikeuttaa. Esimerkki biisi voisi olla "Come on come over", ei ne puputukset pysy tasaisena jos veltoilee kuten meitsi. |
MikkiHiiri 18.08.2006 11:01:33 | |
---|
Mitä oon basso-oppaita katsellut, niin näyttää, että mitään yksiselitteistä ohjetta ei ole. Mutta saisiko tähän yhteyteen tuikata myös toisen kysymyksen. Näkeekö joku jotain merkitystä sillä, kumpi sormi (etusormi vai keskisormi) ikäänkuin "johtaa" soitantaa. Mielestäni joistakin soittajista näkee selvästi, että keskisormi aloittaa riffit yms ja on jotenkin muutenkin johtavassa roolissa. Onko tällä mitään merkitystä? |
Jimoleon 18.08.2006 11:53:04 | |
---|
Mitä oon basso-oppaita katsellut, niin näyttää, että mitään yksiselitteistä ohjetta ei ole. Mutta saisiko tähän yhteyteen tuikata myös toisen kysymyksen. Näkeekö joku jotain merkitystä sillä, kumpi sormi (etusormi vai keskisormi) ikäänkuin "johtaa" soitantaa. Mielestäni joistakin soittajista näkee selvästi, että keskisormi aloittaa riffit yms ja on jotenkin muutenkin johtavassa roolissa. Onko tällä mitään merkitystä? Kyllä sillä jotain seurauksia on. Mulla esim treenien tai keikan jälkeen keskisormi on paljon väsyneempi ja herkempi. Veikkaan että ihmiset käyttää sitä keskisormea enemmän, koska se on pidempi (munsta). "The secret of success is knowing who to blame for your mistakes" |
Karlsson 18.08.2006 11:55:58 | |
---|
Nyt toi Juzzu vois tulla tekee pitkäsormitempun tänne. "Mie kun teen jotain niin oon se ehdoton keskipiste jota pitää kattella. Sinä meet lavalle metästelemään narttuja taidoillas. Mikäs siinä, eri lähtökohta." -Ngli |
Visakoivu 18.08.2006 12:08:11 | |
---|
Mitenkäs on, käyttääkö joku nimetöntä etu- ja keskisormen lisäksi? Itse olen soitellut myös näin kolmella sormella. Säästää hiukan keskisormea ja tuo vähän vaihtelua tuohon soittoon. |
Itse käytän nimetöntä yleensä "lisäefektinä". Eli otetaan vaikka esimerkki: |------------------------------------------------------------------------| |------------------------------------------------------------------------| |-000-0-0-0-0-0-0-000-0-0-0-0-0-0-000-0-0-000-0-0-000-000-000-000--| |------------------------------------------------------------------------| Tuossa on hyvä esimerkki, mihin käytän kolmea sormea. Pääsääntöisesti soitan kahdella, mutta tripletit vedän kolmella. Hieman tanakka yksilö |
Juzzu 18.08.2006 12:45:54 (muokattu 18.08.2006 12:46:37) | |
---|
Tajusin vähän aikaa sitten soittavani ylöspäin mentäessä vuorosormin oikealla kädellä, kun taas alaspäin mentäessä ylempää kieltä viimeks näppäillyt sormi vetää myös alemman kielen ensimmäisen äänen. Ennen huomiotani luulin soittavani vuorosormin molempiin suuntiin. Sama juttu mulla, paitti soitn ylöspäin mentäessä economy-pikkinkkillä ja alaspäin alternative-pinnkönkkillä. Näin siis skitalla Pitkäsormella toki soittais mitä vaan ja missä vaan ja milloin vaan. La crevette d'amour |
sunder 18.08.2006 16:48:49 | |
---|
Jotkut jutut on helpompia toisella tekniikalla ja jotkut toisella. Ennen en asiaan kiinnittänyt huomiota, mutta olen koittanut reenata tuon alternativen tiettyihin kuvioihin, mihin se tuntuu luontevammalta. Jos pitäs aivan koko ajan soittaa alternativella, niin ei siitä tulis helvettiäkään. Ei vaan pysty koordinaatio siihen. Sormisoittaminen pitäisi käytännössä aloittaa täysin alusta. |
Hughes 18.08.2006 16:49:42 | |
---|
Tohon että "kummalla sormella aloittaa...?" Sitä yllättyy välillä ku .ittuillakseen kokeilee vaihtaa toisin päin että miten paljon paremmin lähti puputus kulkemaan. Kumma homma. http://www.kolumbus.fi/optic/elbo/ |
MikkiHiiri 18.08.2006 19:14:09 | |
---|
Tohon että "kummalla sormella aloittaa...?" Sitä yllättyy välillä ku .ittuillakseen kokeilee vaihtaa toisin päin että miten paljon paremmin lähti puputus kulkemaan. Kumma homma. Näin se varmaan on. Omalla kohdallani mistään puputuksesta ei vielä (jos koskaan) ole kysymys. Se, miksi näitä kyselen, on se, että kun tuo soitanta (turhan juhlava ilmaisu!) on vielä niin alkutekiöissään, että kun jotain joutuu opettelemaan, niin mielellään sitä tietenkin opettelisi alusta semmoista, mikä on hyväksi todettu. |
Nieby 18.08.2006 20:18:09 | |
---|
Itse käytän nimetöntä yleensä "lisäefektinä". Eli otetaan vaikka esimerkki: |------------------------------------------------------------------------| |------------------------------------------------------------------------| |-000-0-0-0-0-0-0-000-0-0-0-0-0-0-000-0-0-000-0-0-000-000-000-000--| |------------------------------------------------------------------------| Tuossa on hyvä esimerkki, mihin käytän kolmea sormea. Pääsääntöisesti soitan kahdella, mutta tripletit vedän kolmella. juu tätä itsekin käytän ja kieltämättä toimii.. mutta kyllä yleensä myös tava tripletti laukka menee kolmella.. tasatahti pumputukset yleensä kahdella, mutta onnistuu kolmella kuten yhdellä sormellakin,.. |
iron10 18.08.2006 21:23:15 | |
---|
Pystyyhän ton soittamaan kahellaki sormella |
Nieby 18.08.2006 22:04:53 | |
---|
Pystyyhän ton soittamaan kahellaki sormella basisti.
nää on näitä.. |
willie 18.08.2006 23:10:56 | |
---|
Ei toi niin tarkkaa ole. Älä tuijota sormia vaan kuuntele mitä vahvarista (ja skobesta) tulee ulos ja tee johtopäätökset sen perusteella. Juuri näin niinkuin Sam sanoi. |
Nieby 18.08.2006 23:13:55 | |
---|
Pystyyhän ton soittamaan kahellaki sormella tää on nimenomaan: "miks käyttää kolmee sormee ku selviää kahdellakin?" rajansa kaikella. |
Larmer 18.08.2006 23:36:54 | |
---|
Pystyyhän ton soittamaan kahellaki sormella Mitä jos isketään tempoksi 200-210? Hieman tanakka yksilö |
Nieby 18.08.2006 23:41:04 | |
---|
Mitä jos isketään tempoksi 200-210? niiiiiiiimpä! |