Karlsson 15.08.2006 09:01:09 | |
---|
Höpö höpö, tottakai se on merkitsevää. Asento, jossa on mukava soittaa nopeasti on myös asento jossa kädet ovat luonnollisimmassa asennossa. Se ei välttämättä ole kuitenkaan mukavin asento, ainakaan fiiliksen suhteen. Vieläkerran, asento. Meinaat ihan tosissas, että ekana katotaan miten on nopein vetää ja sitte loput? Mukavimman tuntuisessa/ ergonomisesti järkevimmässä asennossa kun ei ehkä ole äkkiseltään kovin nopean oloista soittaa, mutta kyllä se sieltä tulee sitten joskus. Munsta. "Mie kun teen jotain niin oon se ehdoton keskipiste jota pitää kattella. Sinä meet lavalle metästelemään narttuja taidoillas. Mikäs siinä, eri lähtökohta." -Ngli |
Johannes_t 15.08.2006 09:34:42 | |
---|
Meinaat ihan tosissas, että ekana katotaan miten on nopein vetää ja sitte loput? Tuota tuota, kai sen voi noinkin sanoa/ymmärtää. Go ja kysy lääkäriltä, vaikka. Tai hae esimerkki urheilunpuolelta. Motoriikkaa se soittaminenkin on, fiilis, kuten todettu, ei välttämättä olekaan sitten samassa linjassa fysiikan kanssa. |
Johannes_t 15.08.2006 09:35:38 | |
---|
Mut onks nopein asento välttämättä se parhaan tuntunen oikeesti? Tossa juuri kirjoitin, että "Se ei välttämättä ole kuitenkaan mukavin asento". |
Karlsson 15.08.2006 09:52:05 | |
---|
Tuota tuota, kai sen voi noinkin sanoa/ymmärtää. Go ja kysy lääkäriltä, vaikka. Tai hae esimerkki urheilunpuolelta. Motoriikkaa se soittaminenkin on, fiilis, kuten todettu, ei välttämättä olekaan sitten samassa linjassa fysiikan kanssa. Niin, en siltikään rupeisi ergonomisinta asentoa etsimään sen perusteella mikä tuntuu äkkiseltään nopeimmalta asettelulta. Omakohtaisesti voin sanoa, että käyttämäni "kaula nyrkissä" -tyyli ei todellakaan ollut siihen siirtyessäni missään nimessä nopea, tuntui sopivan vain vaihtobasson rouhimiseen. Vaan ei ole vielä kertaakaan pilitysnopeus loppunut kesken tähän mennessä. Elikkäs. "Mie kun teen jotain niin oon se ehdoton keskipiste jota pitää kattella. Sinä meet lavalle metästelemään narttuja taidoillas. Mikäs siinä, eri lähtökohta." -Ngli |
Teijo K. 15.08.2006 09:57:45 | |
---|
Tossa juuri kirjoitin, että "Se ei välttämättä ole kuitenkaan mukavin asento". Mutta eikös mukavin asento ole kuitenkin ergonomisin? |
Johannes_t 15.08.2006 10:11:17 (muokattu 15.08.2006 10:15:50) | |
---|
Niin, en siltikään rupeisi ergonomisinta asentoa etsimään sen perusteella mikä tuntuu äkkiseltään nopeimmalta asettelulta. Ei tämän niin ehdotonta pitäisi olla ;) Miksi mitään pitäisi äkkiseltään päättää? Uskoisin, että monelle heebolle siitä mukavimmasta/ergonomisimmasta/mikävaan asemasta/asennosta pysty soittamaan kaiken helpommin. Myös nopeimmin. Jotenkin tuntuu, että haet tässä tietentahtoen jotain tilubasso hegemoniaa? Mulle on ihan se ja sama soittaako joku koko- vai kuudestoistaosanuotteja. Mutta kaikki fyysinen soittamisessa on motoriikkaa, siihen taas liittyy liikkeen laatu, jonka voi suoraan mieltää myös nopeudeksi. Oli kysymys sitten sormien tai jalkojen liikkeestä. Mun mielestä jokaisen kannattaa soittaa juuri niin kuin itse tykkää. Mutta eikös mukavin asento ole kuitenkin ergonomisin? Jaa-a, riippuu siitä mikä on mukavaa. Mulla vaihtuu basson korkeus musatyylin, lähinnä musiikin fiiliksen, mukaan. Oikean käden tekemiset vaikuttaa tähän myös paljon. E: joskus piti soittaa Chick Coreaa, silloin oli basso hiton korkeella, en muuten olisi yltänyt soittamaan yläkaulalta, enkä olisi pystynyt pitämään asemaa. Jos ei tarvitse soittaa moisia, niin mieluusti pidän basson tuolla munissa, se on kaikin puolin rennompaa, minulle. Mutta en osannut Corean tiluja silleesti soittaa. Huono minä? |
Karlsson 15.08.2006 10:39:59 | |
---|
Ei tämän niin ehdotonta pitäisi olla ;) Miksi mitään pitäisi äkkiseltään päättää? Uskoisin, että monelle heebolle siitä mukavimmasta/ergonomisimmasta/mikävaan asemasta/asennosta pysty soittamaan kaiken helpommin. Myös nopeimmin. Ja mä olen sitä mieltä, että jos sillä nopeudella on merkitystä ylipäätään, niin sitä saa myös siihen ihan vaan mukavaan, eikä äkkiseltään nopean tuntuiseen soittoasentoon. Loppupeleissä se toki voi olla/on nopein. Jotenkin tuntuu, että haet tässä tietentahtoen jotain tilubasso hegemoniaa? Mulle on ihan se ja sama soittaako joku koko- vai kuudestoistaosanuotteja. Ahaa. Eli taas sorsitaan kaikkien morkkaamia tilubasisteja? Mistä niitä muuten löytää? Itselleni on myös ihan sama mitä ja kuinka monta nuottia kukakin soittaa, mutta toki tyylitajulla saa omissa silmissäni enemmän pinnoja kuin pelkällä nopeudella. Nämä kaksi eivät ole sitten toistensa vastakohtia. Mutta kaikki fyysinen soittamisessa on motoriikkaa, siihen taas liittyy liikkeen laatu, jonka voi suoraan mieltää myös nopeudeksi. Oli kysymys sitten sormien tai jalkojen liikkeestä. Laatu tarkoittaa sitä, että liike osuu oikeaan paikaan, sen sijaan, että kuinka nopeasti sitä liikutaan. Mun mielestä jokaisen kannattaa soittaa juuri niin kuin itse tykkää. Eli tääkin keskustelu on loppupeleissä turhaa. "Mie kun teen jotain niin oon se ehdoton keskipiste jota pitää kattella. Sinä meet lavalle metästelemään narttuja taidoillas. Mikäs siinä, eri lähtökohta." -Ngli |
Johannes_t 15.08.2006 10:42:09 (muokattu 15.08.2006 10:42:58) | |
---|
Ja mä olen sitä mieltä, että jos sillä nopeudella on merkitystä ylipäätään, niin sitä saa myös siihen ihan vaan mukavaan, eikä äkkiseltään nopean tuntuiseen soittoasentoon. Loppupeleissä se toki voi olla/on nopein.
Ahaa. Eli taas sorsitaan kaikkien morkkaamia tilubasisteja? Mistä niitä muuten löytää? Itselleni on myös ihan sama mitä ja kuinka monta nuottia kukakin soittaa, mutta toki tyylitajulla saa omissa silmissäni enemmän pinnoja kuin pelkällä nopeudella. Nämä kaksi eivät ole sitten toistensa vastakohtia.
Laatu tarkoittaa sitä, että liike osuu oikeaan paikaan, sen sijaan, että kuinka nopeasti sitä liikutaan.
Eli tääkin keskustelu on loppupeleissä turhaa. No niin! Nämä allekirjoitan kaikki! E: Paitsi että kaikki keskustelu on tarpeellista, joskaan ei välttämätöntä. |
Karlsson 15.08.2006 10:42:54 | |
---|
No niin! Nämä allekirjoitan kaikki! Oota, faksaan ton sulle. "Mie kun teen jotain niin oon se ehdoton keskipiste jota pitää kattella. Sinä meet lavalle metästelemään narttuja taidoillas. Mikäs siinä, eri lähtökohta." -Ngli |
kauhu-köös 15.08.2006 15:52:11 | |
---|
Eipäs nyt sorsita niitä tilubasisteja:D ite ainaki soitan miten sattuu, jos on liian ylhäällä on paska soittaa, jos on liian alhaalla ei voi soittaa:D Paskallakin on tekijänsä:D |
PikkuPesonen 16.08.2006 20:40:56 | |
---|
Kyllä mustakin tosiaan tuntu alussa hyvältä tarttua bassoon niin, että kädet oli melkein kokonaan kaulan ympärillä. Sitten neuvottiinkin, ettei niin saa soittaa. Kun opettelin sitten soittamaan niin, ettei peukalo näy kaulan takaa, niin se tuntuikin paljon paremmalta. Tosin se voi olla tottumus kysymys, mutta en kyllä mitenkään pysty itse soittamaan tollasella "pesismaila" otteella. Musiikkiopiston bassomaikka sai vaan taottua mun päähän, että: "Basson soittoa ei kannata itse keksiä, kun se on jo keksitty." |
poppamies 16.08.2006 20:48:09 | |
---|
En muista oonko jo sanonut oman mielipiteeni tähän vanhaan ketjuun mutta tapa minulla kuitenkin on sellainen että beukalo liukuu siellä keskellä kaulaa skunkstripellä. G-strings are for strippers |
En muista oonko jo sanonut oman mielipiteeni tähän vanhaan ketjuun mutta tapa minulla kuitenkin on sellainen että beukalo liukuu siellä keskellä kaulaa skunkstripellä. Sama täällä, jos on tiluttelukohta biisissä. Samalla nostan vähän kaulaa ylöspäin, et ranteen asento on parempi. Sit sellasis seesteisemmissä kohdissa tulee kyllä helposti otettua tuo nyrkkiote, mut mitäs sitte.. - Itte ku tekkee, saa mieleisesä.. - |