Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Rock, pop, alternative »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Stella - Pelkääjän paikalla.
1
Mikaelo
09.07.2006 14:32:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kummallista ettei haulla löytynyt mitään.
 
Tuli viime viikolla ostettua kyseinen tuotos eikä huonoa sanaa oikein löydy.
 
Vaikka melodiat ovat välillä häiritsevänkin tutun oloisia, inhorealistiset sanoitukset ja mahtavat kitarasovitukset tyylikkään delayn-käytön kanssa saavat homman kuulostamaan tuoreelta.
 
Mää tykkään, tykkäätkö sinä?
 
Lokki paskasi tänään päälleni. Lämmintä se on se niittenki kakka.-Veikko ,Romantikkoitkijät #41
Keke Urlaub
09.07.2006 14:51:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enimmäkseen tykkään.
Uudella levyllä on ihan mahtavan hyvettyjä rokkeja joitakin kappaleita, mutta olisin toivonut hieman reippaampaa otetta läpi levyn. Muutamassa biisissä meininki vähän pääsee mielestäni lässähtämään.
 
Livenähän Stella vasta pääseekin oikeuksiinsa.
 
What's this funk that you call junk - To me it's just monkey business
Huikki
17.08.2006 20:25:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uudet Stella-sivut avautuivat juuri osoitteeseen www.stellankoti.net
Sinne vaan uutta vieraskirjaa pommittamaan!
faffbey
18.08.2006 14:26:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uudet Stella-sivut avautuivat juuri osoitteeseen www.stellankoti.net
Sinne vaan uutta vieraskirjaa pommittamaan!

 
Tällä musa "tyylillä" on jo nimikin: abiturienttipop
 
Viljo
19.08.2006 21:45:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä itsekkin uudesta levystä tykkäsin ja tulihan se heti ilmestyttyä ostettuakin. Jotenkin silti en osaa sitä esikoisen veroisena pitää. Vaikea sanoa mikä siitä puuttuu, mutta mielestäni Stellan ensimmäinen levy on todella erinomainen. Tämä uusi on vain erinomainen... :)
 
---
kyseinen
26.08.2006 00:06:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mää tykkään, tykkäätkö sinä?
 
Jo vain. Todistelin livenä viime viikolla Kuopion torillla Rock the Globe -tapahtumassa. Aivan mahtavat soundit. Vähän karismaton se Marja, mutta... EI SE KESÄLLÄ HAITTAA! Pitää käydä todistamassa jollain klubilla joskus.
 
Totuuden henki on kohtuujärjettömän hieno biisi.
 
Ei se kesällä haittaa
kyseinen
12.08.2013 23:50:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siirrän tämän tuolta Yleiseltä puolelta, ettei taas poisteta tylysti.
 
Janus: Mm. kaikki tekstit, tuon perusteella. Kimppasäveltäjänä jokaisessa Stellan kappaleessa, suuri osa biiseistä (ja isoista sinkuista) täysin Jannen säv/san. Disclaimer: nopeasti katsoen, koko diskografia ei ole ulkomuistista hallussa enkä klikkaile koko linkkilistaa auki.
 
Ihan hyvä toi vastuuvapauslauseke, sillä laiska hakusi ei nyt ihan riitä mua vakuuttamaan siitä, etteikö Heikki olisi voinut vaikuttaa merkittävästikin Stellan musiikkiin. Tekstithän on Jannea kokonaan, joo, se on ollut aina harvinaisen selvä. Ja sekin on aika selvä, että yhtäkään Stella-biisiä ei ole ilman Jannea sävelletty. Mutta Fono.fi-säveltäjähaku "marttila heikki" tuo myös 27 eri Stella-biisiä. ("sivonen janne" tuo 38 eri biisiä). Miten noilla luvuilla voi sanoa, että "suuri osa biiseistä täysin Jannen säv/san"?
 
Ei voi tietää, miten vähästä Heikki on noita krediittejänsä saanut. Mulla on sellainen kutina, että ilman Heikkiä (ja koko bändiä) "Janne Sivonen feat. Marja" olis saattanut olla liian iskelmällistä mun makuun. Arvailen siis, että hommaan tuli just se sopiva kiero lisä Heikin myötä. Jos Janne tekee yksinään jatkossa jotain pirullisen nerokkaita biisejä jollekin esittäjälle, niin uskon siinä vaiheessa sitten, että Heikki oli vain efektipedaalin roolissa.
 
Sä vaikutat mielipiteessäsi nyt täysin sivuuttavan myöhemmät levyt omituisen tietäväisenä bändin suosion kehittymisestä (minä en siitä mene sanomaan mitään, Tavastia oli melko täynnä Löytäjä saa pitää -levyn ilmestymisen aikaan, ei minusta huonolta vaikuttanut silloin ollenkaan). Ja pidät ilmeisesti vain ekaa levyä hyvänä. Tästä olen täysin eri mieltä. "Jokin on muuttumassa" on mielestäni bändin paras, "Pelkääjän paikalla" hyvänä kakkosena. Debyytti ei ole lähelläkään niitä.
 
En tiä, siinä mielessä loistava bändi, että löytyy vetäviä radioralleja mutta sitten myös erittäin hyvää, maulla tehtyä "taiteellisempaa" kamaa. Pari viimeisintä näkemääni keikkaa oli tolle taiteellisuudelle enempi kallellaan. Olisko näitä "isoja sinkkuja" sitten pitänyt olla enemmän, jotta touhu olisi voinut jatkua. Mutta sitten olis varmaan menty sinne iskelmämetsään entistä syvemmälle ja emmä tiä, onko siellä sitten kellään kivaa. Minusta parempi näin.
 
Ehkäpä herrat valottavat asiaa itse vai jätetäänkö valtionsalaisuuksisi? (Ovat näköjään edelleen aktiivisia m.net-käyttäjiä.)
 
Internetin kautta, vähän joka puolelle. -V. Keskinen
Janus
13.08.2013 14:34:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kyseinen: Ihan hyvä toi vastuuvapauslauseke, sillä laiska hakusi ei nyt ihan riitä mua vakuuttamaan siitä, etteikö Heikki olisi voinut vaikuttaa merkittävästikin Stellan musiikkiin. Tekstithän on Jannea kokonaan, joo, se on ollut aina harvinaisen selvä. Ja sekin on aika selvä, että yhtäkään Stella-biisiä ei ole ilman Jannea sävelletty. Mutta Fono.fi-säveltäjähaku "marttila heikki" tuo myös 27 eri Stella-biisiä. ("sivonen janne" tuo 38 eri biisiä). Miten noilla luvuilla voi sanoa, että "suuri osa biiseistä täysin Jannen säv/san"?
 
Aivan helposti voi. Fono.fi -tietokantaa en lähde pohjamutia myöten tutkimaan, sillä se on epätäydellinen (en tiedä päivitystahdista, mutta sieltä puuttuu nopeasti laskien kymmenkunta Stellan biisiä, ml. 2013 kokoelmalevyllä julkaistut "uudet" biisit). Joka tapauksessa yksin Sivosen kynäilemiä biisejä on noin kolmannes koko tuotannosta (sanoitusten ja cowritejen lisäksi), eli ihan merkittävä osa - samoin bändin isoimmat hitit Aamun kuiskaus ja Piste.
 
Bändiä en ole missään vaiheessa toki aktiivisesti seurannut, ja radiokin on ollut huomattavan vähällä käytöllä: suomenkielistä musiikkiskeneä tarkastelen satunnaisesti lähinnä kuriositeettiarvon takia. Jos Stellalla on uransa aikana ollut läjäpäin yhtä isoja singlejä kuin kaksi edellämainittua, niin hienoa, more power to them.
 
Ei voi tietää, miten vähästä Heikki on noita krediittejänsä saanut. Mulla on sellainen kutina, että ilman Heikkiä (ja koko bändiä) "Janne Sivonen feat. Marja" olis saattanut olla liian iskelmällistä mun makuun. Arvailen siis, että hommaan tuli just se sopiva kiero lisä Heikin myötä.
 
You do that.
 
Jos Janne tekee yksinään jatkossa jotain pirullisen nerokkaita biisejä jollekin esittäjälle, niin uskon siinä vaiheessa sitten, että Heikki oli vain efektipedaalin roolissa.
 
http://www.youtube.com/watch?v=aoBxEABTq1c
http://www.youtube.com/watch?v=twi2WIV7Md0
http://www.youtube.com/watch?v=lR9uNClZFP0
http://www.youtube.com/watch?v=QYSR4RDPkVg
http://www.youtube.com/watch?v=l_s__4SJSPM
 
jne.
 
En tiä, siinä mielessä loistava bändi, että löytyy vetäviä radioralleja mutta sitten myös erittäin hyvää, maulla tehtyä "taiteellisempaa" kamaa. Pari viimeisintä näkemääni keikkaa oli tolle taiteellisuudelle enempi kallellaan. Olisko näitä "isoja sinkkuja" sitten pitänyt olla enemmän, jotta touhu olisi voinut jatkua.
 
Tjaa-a. Mahtaako Paavi tunnustaa roomalaiskatolista uskoa?
 
Menestyssinkuista nyt harvemmin on ollut haittaa minkään bändin tai artistin uran jatkuvuuden kannalta. Tässä ajassa on kyllä (2000-luvun) bändille/biisintekijälle jo merkittävä saavutus, että saa kappaleensa mm. koulujen laulukirjoihin ja coverbändien ohjelmistoon. Totta kai menestys ja toiminnan jatkuvuus on kiinni monesta asiasta ja niiden summasta, olosuhteista jne. Aikaisemmin tästä ketjusta voikin bongata ensikäden asiantuntijalausunnon "karismattomuudesta", mene ja tiedä, oliko se sitten minkäänlainen merkittävä tekijä.
 
En pidä sua varsinaisesti mitenkään yksinkertaisena, mutta näin paljon tuskin tarvitsee taivuttaa henkaria edes silloin, kun käsillä on ns. laiton kaavinta.
 
Ehkäpä herrat valottavat asiaa itse vai jätetäänkö valtionsalaisuuksisi? (Ovat näköjään edelleen aktiivisia m.net-käyttäjiä.)
 
Tarvitseeko tässä muka tyydyttää jonkun uteliaisuutta? Tämä on näin aivan fine. Uutta suoleen jne. ja katse kohti tulevaa. Terveisiä!
 
kyseinen
13.08.2013 20:46:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Aivan helposti voi. Joka tapauksessa yksin Sivosen kynäilemiä biisejä on noin kolmannes koko tuotannosta (sanoitusten ja cowritejen lisäksi), eli ihan merkittävä osa - samoin bändin isoimmat hitit Aamun kuiskaus ja Piste.
 
Jos tämä riittää sulle perusteluksi, niin turhapa tässä sitten keskustella enempää. 2 vanhaa hittiä (kyllä ne muutkin radiossa soi, sori vaan, ja Häävalssi riitelee takuulla Pisteen kanssa bändin tunnetuimman biisin tittelistä) ja kolmasosa yksin kynäiltynä, hienoa. Heikillä ei ollut mitään tekemistä minkään kanssa. Miten karun yksioikoista näkemystä.
 
Bändiä en ole missään vaiheessa toki aktiivisesti seurannut, ja radiokin on ollut huomattavan vähällä käytöllä: suomenkielistä musiikkiskeneä tarkastelen satunnaisesti lähinnä kuriositeettiarvon takia.
 
Tämän myönnät, mutta besserwisserimäisiä mielipiteitä voit bändin urasta silti Internetissä jakaa. Selvä homma.
 
You do that.
 
Virheellisesti englantia kirjoituksissaan viljelevät keskustelupalstalaiset on sitä pahinta paskaa, mitä suomenkielisillä palstoilla voi olla. Mitähän mä tossa mukamas olin tekemässä? Arvelin jotain. Sain lupasi arvella (ihan englanniksi), kiitos, arvon tietäjä.
 
http://www.youtube.com/watch?v=aoBxEABTq1c
http://www.youtube.com/watch?v=twi2WIV7Md0
http://www.youtube.com/watch?v=lR9uNClZFP0
http://www.youtube.com/watch?v=QYSR4RDPkVg
http://www.youtube.com/watch?v=l_s__4SJSPM

 
Eli bändi on vain Piste eikä mitään muuta? Selvä homma nyt tämäkin. Ootko muuten käynyt yksissäkään häissä Suomenniemellä viimeksi kuluneiden viiden vuoden aikana?
 
Aikaisemmin tästä ketjusta voikin bongata ensikäden asiantuntijalausunnon "karismattomuudesta", mene ja tiedä, oliko se sitten minkäänlainen merkittävä tekijä.
 
No itsekin avauduit ulkomusikaalisten syiden vaikutuksesta. Jaan mielipiteesi. Tästä sun on turha yrittää vääntää pelkän vääntämisen ilosta, kun ollaan samaa mieltä.
 
En pidä sua varsinaisesti mitenkään yksinkertaisena
 
No, minä pidän sinua, tää viimeinen viesti paljasti melkoisen putkiaivon.
 
Internetin kautta, vähän joka puolelle. -V. Keskinen
HXY
13.08.2013 23:13:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kyseinen: (paljon tekstiä)
 
Miehellä on tunteet pinnassa.
 
"Harold Camping on kokenut maailmanloppujen ennustaja." -Iltalehti
kyseinen
14.08.2013 00:32:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HXY: Miehellä on tunteet pinnassa.
 
Mä oonkin emo.
 
Internetin kautta, vähän joka puolelle. -V. Keskinen
Janus
14.08.2013 14:47:18 (muokattu 14.08.2013 15:03:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kyseinen: Jos tämä riittää sulle perusteluksi, niin turhapa tässä sitten keskustella enempää. 2 vanhaa hittiä (kyllä ne muutkin radiossa soi, sori vaan, ja Häävalssi riitelee takuulla Pisteen kanssa bändin tunnetuimman biisin tittelistä) ja
 
Koska mua ei kiinnosta subjektiiviset väittelyt biisien paremmuudesta tai huonommuudesta, erittäin epätieteelliset google-haut kertovat seuraavaa:
 
#1 stella piste ~52 600 tulosta
#2 stella aamun kuiskaus ~18 500 tulosta
#3 stella häävalssi ~7090 tulosta
 
(Rajasin haun vain suomenkielisiin sivuihin, sillä vaikka Stella on joillakin ulkomaisillakin sivustoilla huomioitu, vältetään tulosten vääristymä ekan haun hyväksi, sillä stella on latinaksi tähti ja piste ranskaksi laskettelureitti jne.)
 
kolmasosa yksin kynäiltynä, hienoa.
 
Oliko Stellassa joku toinen jäsen (bändissä tai sen ulkopuolelta), joka teki yksin edes toisen kolmasosan tuotannosta? Tai edes yksin kokonaista kappaletta?
 
Heikillä ei ollut mitään tekemistä minkään kanssa. Miten karun yksioikoista näkemystä.
 
Nyt en ole ihan varma, luetko a) kirjoituksiani b) omia kirjoituksiasi c) kumpiakaan, ennen kuin painat Lähetä kirjoitus-nappia. *)
 
Tämän myönnät, mutta besserwisserimäisiä mielipiteitä voit bändin urasta silti Internetissä jakaa. Selvä homma.
 
Ehdottomasti. Voin myös puhua politiikasta omistamatta minkään puolueen jäsenkirjaa.
 
Typistetään: bändillä oli biisinkirjoitus kondiksessa, suht alkuvaiheessa uraa kävi järjetön ja kiistämätön onnenpotku Idolsin ja biisinsä TV-näkyvyyden kautta (aika ennen Netflixiä, Spotifya, tositv:n ylitarjontaa jne. - millekään muulle bändille vastaavaa suhteellista hyötyä noista skaboista ei ole ollut, jossain määrin ehkä Sonata Arcticalle, jonka lauluja versioitiin useampanakin tuotantokautena) - mutta silti ei vain jotenkin lähtenyt, ja naisvetoisen rokin loppujen lopuksi suhteellisen vähän kilpaillussa maastossa bändi jäi jotenkin ikuisesti jalkoihin. Mikä meni vikaan?
 
Virheellisesti englantia kirjoituksissaan viljelevät keskustelupalstalaiset on sitä pahinta paskaa, mitä suomenkielisillä palstoilla voi olla. Mitähän mä tossa mukamas olin tekemässä? Arvelin jotain. Sain lupasi arvella (ihan englanniksi), kiitos, arvon tietäjä.
 
Hyvä, nuori Skywalker, anna raivon virrata lävitsesi. Fanipojan ihon alle on näköjään tahattoman ja tavattoman helppo päästä.
 
Lainaamani kohta ei edes ollut keskustelua, vaan omaa monologiasi henkilökohtaisesta musiikkimaustasi. Se ei ollut mielekäs keskustelun sivujuonne, jota haluaisin jatkaa, eikä se ole sitä edelleenkään.
 
Eli bändi on vain Piste eikä mitään muuta? Selvä homma nyt tämäkin.
 
Tuossa kohtaa keskustelu käsitteli Janne Sivosen taitoa ja edellytyksiä kirjoittaa menestyviä popkappaleita myös tulevaisuudessa (ja kyllä, luottoa löytyy: menestyksekäs biisinkirjoitus on huomattavasti todennäköisempää jatkossa sellaiselle joka hittibiisin on jo tehnyt, verrattuna sellaiseen, joka ei ole). Kyse ei enää ollut edes niinkään Stellasta yhtyeenä, siksi linkit cover-versioihin.
 
Ootko muuten käynyt yksissäkään häissä Suomenniemellä viimeksi kuluneiden viiden vuoden aikana?
 
En ole ikinä käynyt Suomenniemellä.
 
Stellan Häävalssi on toki nimensäkin perusteella (vaikkakin 4/4-ralli) varmasti suosittu moderni vaihtoehto siihen tiettyyn juhlakäyttöön - kuten myös esim. Maijan ja Jannen häävalssi, Janne Raappanan Kaksi onnellista sekä Neljänsuoran Täävalssi. Ikinä en ole sitä itse kuitenkaan päässyt soittamaan.
 
No itsekin avauduit ulkomusikaalisten syiden vaikutuksesta. Jaan mielipiteesi. Tästä sun on turha yrittää vääntää pelkän vääntämisen ilosta, kun ollaan samaa mieltä.
 
Passiivis-aggressiivisuuden huipentuma?
 
*) No, minä pidän sinua, tää viimeinen viesti paljasti melkoisen putkiaivon.
 
kyseinen
15.08.2013 13:44:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Koska mua ei kiinnosta subjektiiviset väittelyt biisien paremmuudesta tai huonommuudesta
 
No juu, tämän olisi tietysti voinut tajuta jo aiemmin. Musiikin arvo mitataan rahassa ja koulukirjojen kansiin päätymisen kautta.
 
Oliko Stellassa joku toinen jäsen (bändissä tai sen ulkopuolelta), joka teki yksin edes toisen kolmasosan tuotannosta? Tai edes yksin kokonaista kappaletta?
 
Ei ollut. En minä sitä alunperin arponutkaan, vaan sitä, että vaikuttiko toinen jäsen (Heikki M.) siihen, miltä Stella kuulosti. Mistään hittien määrästä tai niiden merkityksestä en kysellyt. Niinkin pienestä yksityiskohdasta olin kiinnostunut kuin yhden kaverin merkityksestä Stellan soundiin. Levisi vähän keskustelu, mutta samapa tuo.
 
Nyt en ole ihan varma, luetko a) kirjoituksiani b) omia kirjoituksiasi c) kumpiakaan, ennen kuin painat Lähetä kirjoitus-nappia. *)
 
Mites itselläsi toi kusipäisyyden ja tarpeettoman naljailun rajoittaminen, onnistuuko tarvittaessa?
 
Mikä meni vikaan?
 
Ei irronut enää pisteitä? (Parin viimeisimmän levyn sinkkubiisit oli armotta vaisuja.) Jannelta loppui paukut? Heikki pilasi koko homman tunkemalla mukaan biisinkirjoitukseen? (Tätäkö sä tässä haet?) Tyypit valitsi, tahallaan tai tahattomasti, sen "taiteellisemman" tien? Ei vaan käynyt Idols-tyyppistä munkkia enää? Kerro sinä, tiedät kuitenkin.
 
Fanipojan ihon alle on näköjään tahattoman ja tavattoman helppo päästä.
 
Juu, myönnän, että tämä viimeinen levy on tehnyt minusta aika kovan Stella-fanin. Mutta lähinnä ihon alle pääsee tekemällä vähän turhan helppoja johtopäätöksiä ja esiintymällä kuin mikäkin kuningas. Puhumattakaan henk.koht. naljailusta, jonka muuten arvon nimimerkki aloitit ensin. (Toki sorruin samaan.)
 
Tuossa kohtaa keskustelu käsitteli Janne Sivosen taitoa ja edellytyksiä kirjoittaa menestyviä popkappaleita myös tulevaisuudessa (ja kyllä, luottoa löytyy:
menestyksekäs biisinkirjoitus on huomattavasti todennäköisempää jatkossa sellaiselle joka hittibiisin on jo tehnyt, verrattuna sellaiseen, joka ei ole).

 
No mitenpä tämä luotto realisoitui Stellan myöhempinä aikoina?
 
Onko sun mielestä, subjektiivisesti, Piste hyvä biisi? Ajattelematta sen merkitystä suomalaisessa pop-historiassa, ihan silleen vaan, että tykkäätkö itse soittaa/kuunnella sitä?
 
Internetin kautta, vähän joka puolelle. -V. Keskinen
Janus
05.09.2013 00:53:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liittynee aiheeseen. http://www.facebook.com/photo.php?fbid=214759885315072
 
Janne Sivonen Poppareiden Pumppu 013 -hankkeeseen!
 
Joensuulaislähtöinen, Stella-yhtyeen riveistä tunnettu Janne Sivonen aloittaa Joensuun Popmuusikot ry:n Pumppu 013 -projektin tuottajana syyskuussa.
 
Hankkeessa tuetaan yksilöllisesti pohjoiskarjalaisia musiikintekijöitä avustamalla liiketoiminnallisissa valmiuksissa, markkinoinnissa tai vaikka tarpeen vaatiessa säveltämisessä, sanoittamisessa tai tuottamisessa. Lähes kaksivuotisen projektin aikana järjestetään erilaisia sävellys-, sanoitus- ja sovituspajoja, järjestetään ammattilaistapaamisia, kehitetään musiikkialan yhteistyötä ja järjestetään myös erilaisia esiintymismahdollisuuksia paikallisille bändeille.
 
Ensimmäisinä toiminaan hanke järjestää joensuulaisten bändien showcase-esiintymisen Tampereen Lost In Music Festival -ammattilaistapahtumaan ja etsii Pohjois-Karjalasta oppilaitoksen valtakunnalliseen sävellys- ja sanoituskokeiluun, jossa oppilaita kannustetaan biisintekijöiksi.
 
Janne Sivonen tunnetaan joensuulaisen Stella-yhtyeen säveltäjänä ja sanoittajana.
 
- On hienoa päästä hyödyntämään omaa kokemusta uusissa ympyröissä. Olen aina seurannut Pohjois-Karjalan bändejä, artisteja ja Joensuun Popmuusikoita tarkasti ja nyt saan tehdä jotain konkreettista kaikkien hyväksi. Toivottavasti ihmiset eri genreistä eivät arastele taustaani, vaan uskovat, että suhtaudun musiikkiin avarakatseisesti. Jos en itse löydä keinoja auttaa jotain tiettyä artistia urallaan eteenpäin, niin kauttani voi kuitenkin löytyä ne oikeat henkilöt.
 
Pumppu 013 -hanke aloittaa työt heti.
 
juhxi
30.05.2018 23:45:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei taida enää paljon keikkailla: https://m.iltalehti.fi/viihdeuutiset/201805302200978949_vd.shtml
 
Harmi, tykkäsin kyllä kovin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «