Aihe: AC30/4 kytkis
1 2
niskel
15.08.2006 21:41:47
Onko kukaan tehnyt tämän seuraavan kytkiksen mukaista AC30 variaatiota?

http://xdb.fi/eljas/upload/AC30_ef8 … ID=13c20b2486b59288dcf605ae92329b35

Tuostahan toki puuttuu toinen kanava. Piirtelen paraikaa tuosta leiskaa, jos joku huomaa kommentoitavaa niin voisi vielä tässä vaiheessa puhua suunsa puhtaaksi, niin ei tarvitse kamalasti muokkailla sitten kuvaa.

Käsittääkseni tuon pitäisi vastata kuitenkin ainakin melko lähelle 60-luvun kytkentää kyseisen kanavan osalta?
"Solid-state - a component that has been specifically designed to make a guitar amplifier sound bad..." - Randall Aiken
sihvoh
15.08.2006 21:51:50 (muokattu 15.08.2006 21:57:58)
http://blueguitar.org/schems.htm#Vox

Sieltä se löytyy... tosin huono jpg-kuva...

Kelpaisiko joku muu versio...

http://www.bnv-gz.de/~ooehmann/dexer.php?d=vox
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
niskel
15.08.2006 21:57:49
http://blueguitar.org/schems.htm#Vox

Sieltä se löytyy... tosin huono jpg-kuva...

Juu, sama vaiva schematicheavenin kuvissa pitkälti. Suttuisia skannauksia. Saa niistä tosin väkisin tuijottamalla sen verran ehkä selvää, että vertailun voi hyvään kuvaan tehdä. Mutta en kyllä vanhoista piirustuksista lähtisi kokoamaan äkkiseltään vahvaria. Mielummin olen varma komponenttien arvoista ja kytkentäpisteistä.;)
"Solid-state - a component that has been specifically designed to make a guitar amplifier sound bad..." - Randall Aiken
sihvoh
15.08.2006 21:59:10 (muokattu 15.08.2006 22:00:31)
Juu, sama vaiva schematicheavenin kuvissa pitkälti. Suttuisia skannauksia. Saa niistä tosin väkisin tuijottamalla sen verran ehkä selvää, että vertailun voi hyvään kuvaan tehdä. Mutta en kyllä vanhoista piirustuksista lähtisi kokoamaan äkkiseltään vahvaria. Mielummin olen varma komponenttien arvoista ja kytkentäpisteistä.;)

Esim. tämä Elektorin versio voisi ehkä auttaa?

http://www.bnv-gz.de/~ooehmann/schematics/vox/AC30_Elektor.pdf

EDIT: Äh... tossa ei ole EF86 etuastetta... :-)
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
niskel
15.08.2006 22:04:13
http://www.bnv-gz.de/~ooehmann/dexer.php?d=vox

Ainakin vuoden -59 AC15:sessa on EF86 kanava. Kyllä noista pystyy jotakuinkin vertaamaan että kytkentä on uusiksi piirretyssä versiossa sama.
javia
16.08.2006 17:34:55
No sattuipas, oon tällähetkellä rakentamassa juuri tätä. Alkaa oleen valmiskin jo...
Soundaa muuten ERITTÄIN komealta, ihastuin ikihyviksi tuohon EF86 etuseen jo Route66 projektissa...
Man With Bad Tone Laughs Alone!
niskel
16.08.2006 20:51:04
No sattuipas, oon tällähetkellä rakentamassa juuri tätä. Alkaa oleen valmiskin jo...
Soundaa muuten ERITTÄIN komealta, ihastuin ikihyviksi tuohon EF86 etuseen jo Route66 projektissa...

Laitoitko mukaan toisenkin kanavan vai teitkö vain tuon EF86 kanavan? Minulla on yhdessä vahvarissa myös EF86 etuaste, tosin siinä on myös tonestack joka verottaa sen gainia, elleivät bass ja treble ole täysillä.
javia
16.08.2006 22:27:35
Laitoitko mukaan toisenkin kanavan vai teitkö vain tuon EF86 kanavan? Minulla on yhdessä vahvarissa myös EF86 etuaste, tosin siinä on myös tonestack joka verottaa sen gainia, elleivät bass ja treble ole täysillä.

En laittanut toista kanavaa... tykkään pitää styrkkarit yksinkertaisina.
Tuo mainitsemasi tonestack kuulostaa route66 stackiltä.. Se on mun mielestä sen hienous.
SirElwood
16.08.2006 22:53:49
Hitto. Nyt kun kehutte niin tulee hirveä hinku rakentaa tuommoinen... Mulla olis vielä pari teslan NOS EF86 tuolla... :/
niskel
16.08.2006 23:09:49 (muokattu 16.08.2006 23:11:48)
Hitto. Nyt kun kehutte niin tulee hirveä hinku rakentaa tuommoinen... Mulla olis vielä pari teslan NOS EF86 tuolla... :/

Hahaa, sainpas kaasutettua!;) Minullakin olisi Philipsin Miniwatt EF86...

En laittanut toista kanavaa... tykkään pitää styrkkarit yksinkertaisina.

Sama täällä. Ja yksinkertainenhan on monesti se paras vaihtoehto.
javia
17.08.2006 03:27:04
Löysin tässä taannoin semmoisen schema/layouitin jossa on route66/Z28 etunen ja 2xEl 84 pääte... Eipä löydy moista mutaatioo tohtori Z tuotoksissa...

Mulle kelpais miniwatti ef86 kans... Yks NOS philipsi on ja souindaa todella hyvältä...
NOS GEC EF86 taitaa olla lajinsa paras... Ei keltään löydy??
niskel
17.08.2006 08:31:56
Löysin tässä taannoin semmoisen schema/layouitin jossa on route66/Z28 etunen ja 2xEl 84 pääte... Eipä löydy moista mutaatioo tohtori Z tuotoksissa...

Mulle kelpais miniwatti ef86 kans... Yks NOS philipsi on ja souindaa todella hyvältä...
NOS GEC EF86 taitaa olla lajinsa paras... Ei keltään löydy??

Tässähän se yksi kaveri vasta möi isoa läjää NOS putkia. Häneltä Phipsin ostinkin. Telefunkeneita oli silloin jäljellä 2 kpl. EF86 siis.
niskel
17.08.2006 12:59:56

Hei, sinä kun olet ehtinyt pidemmälle, niin kerrotko, että minkä verran tulee verkkohurinaa läpi noilla kytkiksen mukaisilla 16,16,8 ja 8 mikroisilla suotoelkoilla (mikäli niissä arvoissa pysyit)? Ja minkä kokoista kuristinta olet käyttänyt? Itselläni pyöri ensin mielessä, että josko laittaisi 20H kelan, mutta 10H riittänee myös?
javia
17.08.2006 15:12:24
Hei, sinä kun olet ehtinyt pidemmälle, niin kerrotko, että minkä verran tulee verkkohurinaa läpi noilla kytkiksen mukaisilla 16,16,8 ja 8 mikroisilla suotoelkoilla (mikäli niissä arvoissa pysyit)? Ja minkä kokoista kuristinta olet käyttänyt? Itselläni pyöri ensin mielessä, että josko laittaisi 20H kelan, mutta 10H riittänee myös?

joo hurinaa on. Nostin nuo 16uf -> 32uf, vieläkin on mutta vähemmän. Tällähetkellä ongelmana on vielä nuo korkeat anodi jännitteet, B+345v. Mikko K:lta sain juuri ohjeen miten sitä zener diodeilla saahaan laskettua. Kuristimena on "vain" 7H kela, (hammond 159Q) tämä tuli kun pyysin tähän vahvistimeen sopivaa kuristinta... Onkohan tuo sit liian pieni?, Kun meinaa sellaista verkkohurinaa laitteessa edelleen on...
pjl
17.08.2006 15:28:41

joo hurinaa on. Nostin nuo 16uf -> 32uf, vieläkin on mutta vähemmän. Tällähetkellä ongelmana on vielä nuo korkeat anodi jännitteet, B+345v. Mikko K:lta sain juuri ohjeen miten sitä zener diodeilla saahaan laskettua. Kuristimena on "vain" 7H kela, (hammond 159Q) tämä tuli kun pyysin tähän vahvistimeen sopivaa kuristinta... Onkohan tuo sit liian pieni?, Kun meinaa sellaista verkkohurinaa laitteessa edelleen on...

Kannattaa kokeilla laittaa kuristin vain etuasteelle ja vaiheenkääntäjälle. Push-pull tyyppine pääteaste vaimentaa aika hyvin tuota käyttöjännitteen hurinaa mutta etuasteista kuuluu kaikki läpi. Omassa vahvarissa on PP pääte kahdella EL84:llä ja powerissa 47u konkka, josta sähkö anodeille, perässä 2200 ohminen vastus ja 47u konkka ja tästä sähköt screeneille. Sitten on 8H kela ja 22u konkka vaiheenkääntäjälle ja siitä 1k vastus ja 10u konkka jokaiselle etuasteen triodille erikseen. Eipä juuri hurise.

Oman vahvarin anodijännite on noin 360 volttia mutta ihan mukavasti tuntuu toimivan kunhan pitää suojahilojen jännitteet aisoissa. Jos Vahvistin toimii puhtaasti A-luokassa voi B+ jännitettä madaltaa vaikka sopivalla tehovastuksella.

Noihin hurinoihin vaikuttaa myös maadoitus ja hehkujen kytkentä. Kannattaa kokeilla nostaa hehkujen potentiaali vaikkapa 50 volttiin. Mallia voi katsoa vaikka Risktonen skemoista: http://www.kolumbus.fi/risto.kivioja/RikstoneAmps/PowerSupplyH3_2.pdf http://www.kolumbus.fi/risto.kivioja/RikstoneAmps/index.htm
niskel
17.08.2006 16:49:38 (muokattu 17.08.2006 16:53:47)

Minulla on tuossa AC15 pohjautuvassa vermeessä 2x40 mikron pääelkot ja etuasteelle ja vaiheen kääntäjälle 22 mikroiset, eikä hurinaa tule juurikaan läpi. Kela on 10H. Toki hurinaa kuuluu, mutta kun pienelläkään volalla heilauttaa kitaran kieliä, niin ei enään erota brummia.

Mitenkä sinulla on maadoitukset hoidettu? Itse ajattelin soveltaa noin suurin piirtein Randall Aikenin tähdimaadoitus ohjeita. Ainakin tuosta AC15 koneesta tuli mielestäni ihan hyvä niitä oppeja käyttäen.
okabass
17.08.2006 17:42:00 (muokattu 17.08.2006 17:44:22)
Minulla on tuossa AC15 pohjautuvassa vermeessä 2x40 mikron pääelkot ja etuasteelle ja vaiheen kääntäjälle 22 mikroiset, eikä hurinaa tule juurikaan läpi. Kela on 10H. Toki hurinaa kuuluu, mutta kun pienelläkään volalla heilauttaa kitaran kieliä, niin ei enään erota brummia.

Mitenkä sinulla on maadoitukset hoidettu? Itse ajattelin soveltaa noin suurin piirtein Randall Aikenin tähdimaadoitus ohjeita. Ainakin tuosta AC15 koneesta tuli mielestäni ihan hyvä niitä oppeja käyttäen.

MOI
Minusta vaikuttaa myös siltä, että maadoitus tai layout ongelma on kyseessä. Aikenin ohjeita kannattaa noudattaa. Tietysti hurinan häiritsevyys riippuu myös kuulijasta: toiselle liiallinen hurina on toiselle ihan ok. Varmista, ettei hurina tule liian lähellä olevasta kitarasta tai jostain ulkopuolelta.

Voit yrittää hakea hurinan lähdettä siten, että pistät ensin vain päätelamput koneeseen. Jos hurisee, vika on siellä. Jos ei hurise, lisää vaih.kääntäjäputki jne.
javia
17.08.2006 22:53:16

Maadotukset pitäis olla kunnossa, eli tuota Aikenin tähtimaadotus ohjetta oon käyttänyt, tässä ja noissa muissakin tekeleissä. Hehkut on 100ohmin vastuksien kautta maihin. Layoutti on aika selkee ja siisti, eikä ny ihan omasta päästä heitetty. Inputti kaapelit on suojattua jne...
Noi mun aikasemat vahvarit on todella hiljaisia ja näitä samoja metodeja on käyttäny niissäkin...
javia
17.08.2006 22:57:40
MOI
Minusta vaikuttaa myös siltä, että maadoitus tai layout ongelma on kyseessä. Aikenin ohjeita kannattaa noudattaa. Tietysti hurinan häiritsevyys riippuu myös kuulijasta: toiselle liiallinen hurina on toiselle ihan ok. Varmista, ettei hurina tule liian lähellä olevasta kitarasta tai jostain ulkopuolelta.

Voit yrittää hakea hurinan lähdettä siten, että pistät ensin vain päätelamput koneeseen. Jos hurisee, vika on siellä. Jos ei hurise, lisää vaih.kääntäjäputki jne.

No katos, testasin juuri tuota. Pelkillä päätelampuilla ei tule hurinaa, lisäsin vaiheenkääntäjän niin se hurina alkoi... kiitoksia. täytynee tutkia lisää tuolta puolen...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)