Aihe: Fenderin maahantuojan touhut (ja rahat Thomannille).
1 2
p130
05.11.2003 18:23:11

Olisin tilannut tutusta, luotettavasta ja aina hyvin palvelleesta pienehköstä musiikkiliikkeesta Fenderin mikkisetin. On ollut tapana ostaa kaikki uusi tavara ko. liikkeestä. Kanta-asiakkuutta sanan varsinaisessa merkityksessä.

Yllätys yllätys, nykyinen maahantuoja ei suostunutkaan sitä toimittamaan. Olisi kuullemma kauppiaan ensiksi pitänyt "rekisteröityä" Fenderin tarvikekauppiaaksi. Joku epämääräinen kallis nippeli/varaosalajitelma ym. olisi pitänyt ottaa ennenkuin muita Fenderin osia voi myydä. Totesi kauppias että olisivat hieman liian kalliiksi minun mikkini tulleet..

Ei ollut tällaista meininkiä vanhan maahantuojan aikaan eikä ole millään muullakaan vastaavalla firmalla suomessa. Kummaa touhua, omaa leipäänsä syövät vai eikö tämän maan rahat enää kiinnosta kun keskusvarastokin on Ruotsissa. Onhan se ymmärrettävää että varaosien ym. toimittamisesta pikkuliikkeisiin tulee vaivaa mutta kyllä nyt ollaan väärällä tiellä. Jos minä en saa valita liikettä josta haluamani tusinatavarat (sitähän lähes kaikki Fenderin tuotteet itseasiassa ovat) ostan niin jätän silloin ostamatta. Fender ei _niin_ ylellisyystuote ole että minä ymmärtäisin tarkan jälleenmyyjien seulonnan. Ja Fenderin kitaroitahan kelpaa edelleen jokainen liike myymään ilman mitään "rekisteröitymisiä". Kyllä tuollainen valikoiminen tulee vaikuttamaan ajan myötä kokonaismyyntiin. Jos ei Fenderin mikkejä liikkeestä X saa, ostetaan sitten Seymour Duncaneita. Helppoa. Vaikuttanee myös kauppiaiden halukkuuteen tarjota mitään Fenderiin liittyvää.

Itse päätin tuon kyseisen mikkisetin tilata Thomannilta ihan piruuttani. Jääpä sekin omalta osaltaan maahantuojan liikevaihdosta pois.. Kun nyt sattui se setti olemaan kunnolla testattu ja hyväksi havaittu. Muukin merkki olisi ollut ihan helposti vaihtoehto.

Fenderin tuotteet ovat kyllä minulla boikotissa pohjoismaissa muutenkin niin pitkään että ne voin ostaa mistä haluan.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
Einari
05.11.2003 18:45:33
Olisin tilannut tutusta, luotettavasta ja aina hyvin palvelleesta pienehköstä musiikkiliikkeesta Fenderin mikkisetin. On ollut tapana ostaa kaikki uusi tavara ko. liikkeestä. Kanta-asiakkuutta sanan varsinaisessa merkityksessä.

Yllätys yllätys, nykyinen maahantuoja ei suostunutkaan sitä toimittamaan. Olisi kuullemma kauppiaan ensiksi pitänyt "rekisteröityä" Fenderin tarvikekauppiaaksi. Joku epämääräinen kallis nippeli/varaosalajitelma ym. olisi pitänyt ottaa ennenkuin muita Fenderin osia voi myydä. Totesi kauppias että olisivat hieman liian kalliiksi minun mikkini tulleet..

Ei ollut tällaista meininkiä vanhan maahantuojan aikaan eikä ole millään muullakaan vastaavalla firmalla suomessa. Kummaa touhua, omaa leipäänsä syövät vai eikö tämän maan rahat enää kiinnosta kun keskusvarastokin on Ruotsissa. Onhan se ymmärrettävää että varaosien ym. toimittamisesta pikkuliikkeisiin tulee vaivaa mutta kyllä nyt ollaan väärällä tiellä. Jos minä en saa valita liikettä josta haluamani tusinatavarat (sitähän lähes kaikki Fenderin tuotteet itseasiassa ovat) ostan niin jätän silloin ostamatta. Fender ei _niin_ ylellisyystuote ole että minä ymmärtäisin tarkan jälleenmyyjien seulonnan. Ja Fenderin kitaroitahan kelpaa edelleen jokainen liike myymään ilman mitään "rekisteröitymisiä". Kyllä tuollainen valikoiminen tulee vaikuttamaan ajan myötä kokonaismyyntiin. Jos ei Fenderin mikkejä liikkeestä X saa, ostetaan sitten Seymour Duncaneita. Helppoa. Vaikuttanee myös kauppiaiden halukkuuteen tarjota mitään Fenderiin liittyvää.

Itse päätin tuon kyseisen mikkisetin tilata Thomannilta ihan piruuttani. Jääpä sekin omalta osaltaan maahantuojan liikevaihdosta pois.. Kun nyt sattui se setti olemaan kunnolla testattu ja hyväksi havaittu. Muukin merkki olisi ollut ihan helposti vaihtoehto.

Fenderin tuotteet ovat kyllä minulla boikotissa pohjoismaissa muutenkin niin pitkään että ne voin ostaa mistä haluan.

Tällästä tää on nykyään. Itsekin tilaan kaiken nykyään Thomannilta ihan vain sen vuoksi että toimitus on varma, nopea ja halpa eikä tarvi katella sitä huonoa palvelua liikkeessä.
p130
05.11.2003 18:52:01

Tällästä tää on nykyään. Itsekin tilaan kaiken nykyään Thomannilta ihan vain sen vuoksi että toimitus on varma, nopea ja halpa eikä tarvi katella sitä huonoa palvelua liikkeessä.

Homman nimihän oli se, että liikkeessä kyllä palvelu pelaa. Mutta kun maahantuoja ei halua palvella liikettä.

Käytännössä kaiken tarvitsemani olen saanut suomesta Thomannin kanssa kilpailukykyiseen hintaan. Mutta nyt sitten tuli se ensimmäinen poikkeus, toivottavasti viimeinen. En usko että hintataso Thomanniin verrattuna olisi ollut mikään ongelma jos vain kyseiset mikit olisi suostuttu toimittamaan.
outo_O
05.11.2003 19:22:24
miks pitää aina "lainata" tekstiä vaikka vastaa ekana? eikö se vittu ole selvää että sitä vastataan juuri tähän säikeeseen, eikä turhuus palstan tupakka kysymykseen?

iso PERKELE !
B L A C K E N E D ! ! !
Dumb
05.11.2003 22:38:15

Häh? Onko Fenderin maahantuoja nykyään muka joku muu kuin F-Music?
karkki
05.11.2003 22:53:12

miks pitää aina "lainata" tekstiä vaikka vastaa ekana?

Ja sitten vielä lainataan koko tekstijärkäle, eikä ilmeisesti edes lueta sitä kunnolla, kun vastaus menee "vähän sinne päin".
samueld
05.11.2003 23:12:18

Melkein aiheesta lisää. Keppien hinnat on kuulemma tulossa alas, mutta ilmeisesti sitten tarvikkeet ihan vitun ylös. Kyselin Fenderin Texas Specialeita paikallisesta ja lähtöhinta oli noussut 320 euroon. Lapinpolttajat myyvät 180 eurolla. Tällä kertaa, edes minä, en saanut hintaa niin alas, että olisi kannattanut. onneksi tuttu tilasi saksasta kamaa, niin sain tilauksen siihen mukaan.

Mitkä mikit tilasit?
I don't need some turkey tellin' me that I ain't country.
G-mies
05.11.2003 23:30:54
Keppien hinnat on kuulemma tulossa alas

Onko jollakin muuten havaintoa millaisista alennuksista on kyse? F-Musiikin webbisivut (vitsi sinänsä; sivuilla ei liene tapahtunut mitään ainakaan vuoteen) tarjoavat edelleen American Stratoa vanhaan ryöstöhintaan 1369,00 €.
Somebody set us up the bomb.
samueld
05.11.2003 23:34:02 (muokattu 05.11.2003 23:35:10)

Onko jollakin muuten havaintoa millaisista alennuksista on kyse? F-Musiikin webbisivut (vitsi sinänsä; sivuilla ei liene tapahtunut mitään ainakaan vuoteen) tarjoavat edelleen American Stratoa vanhaan ryöstöhintaan 1369,00 €.

Fenkun edustajan jutuista rivien välistä kuunneltuna, veikkaisin, että hinnat asettuvat pääpiirteittäin saksan hintojen tasolle. tinkivaran tietysti pienentyessä.

Ainiin, ja juttuhan on niin, että Fenderillä ei ole enää maahantuojaa. Kamat tulee suoraan hollannista.
I don't need some turkey tellin' me that I ain't country.
p130
06.11.2003 07:55:11

Noiseless telesetin tilasin. Yllättäen aika paljon paremmat kuin noiseless stratomikit!

Hollannista? Minä kun luulin että pohjoismaiden Fenderit hoidetaan Ruotsista...
Kossu
06.11.2003 09:12:54 (muokattu 06.11.2003 09:29:11)
Tämän Fenderin esimerkin tyyppistä ei toivottavaa kaupan keskittymistä tapahtuu kaikilla aloilla. Perinteinen kotimainen varastoiva ja huoltava maahantuoja katoaa ja tavarat liikkeisiin toimittaa kaikissa pohjoismaissa tai koko EU:n alueella toimiva tehtaan tukkuliike.

Nämä tehtaan tukkuliikeet ohjaavat kauppaa rajoittamalla jälleenmyyjien määrää pitääkseen paletin kasassa ja alentaakseen hallinnointikuluja sekä yksinkertaistakseen logististiikkaa - joskus tuntuu että myös siksi, että niissä työskentelee enimmäkseen m....kuja.

Nämä suuret useissa maissa toimivat tukkurit ovat samoja liikkeitä, joista Thomann ja kumppanit ostavat tuotteensa ja joiden varastoista ne myös toimittavat.

Joten kun ostat ikäänkuin kostoksi tukkuliikkeelle kamasi Thomannilta, toimit juuri niin kuin tukkuri haluaa eli keskität hankintasi niille liikkeille joihin he haluavat tai joihin heidän on pakko markkinaosuutensa säilyttääkseen myydä.

Jos jokin merkki toimii kuten esimerkki tapauksessa, vaihda laitemerkkiä älä vähittäiskauppiasta, jos et halua että tukkurin toimistossa brandin jakelustrategiaa ylläpitävä ekonomiplanttu juoksettaa sinua liikeestä toiseen ja sieltä nettikauppaan ja takaisin .

Keskittyminen on suuri suuri suuri mörkö - joka pitkällä tähtäimellä vähentää markkinoilla olevien tavaroiden valikoimaa ja lajitelmaa, huonontaa palvelua ja nostaa hintoja.

OK Thomannilta saa kaikkea mitä tarvitsee - niinpä niin - se vain ei ole lainkaan totta, sieltä saa niitä tuotteita joita he haluavat tai joita heidän on välttämätöntä kilpailutilanteen takia myydä.

Tällä hetkellä pikkuliikeiden kilpailu pakottaa suurkauppiaat pitämään valikoimansa monipuolisena, mutta vain niin kauan kuin pienten liikkeiden kilpailu on merkittävä tekijä. Ja pienet liikkeet ja riippumattomat maahantuojat ovat merkittävä kilpailutekijä juuri niin kauan kuin me ne sellaisina pidämme.

Jos ostat tuotteen jota et saa paikalliselta kauppiaaltasi suurelta nettikaupalta vain koska tukkuri ei halunnut sitä omalle kauppiaallesi myydä juoksit juuri siihen ansaan joka sinulle viritettiin.

PS: Kirjoitin tämän musiikin harrastajana, mutta kokemuksella jonka olen hankkinut työssäni teknisen tukkukaupan tuotevalikoiman ylläpitäjänä ja jälleenmyyjien teknisenä tukena sekä kouluttajana.
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
Lonesome
06.11.2003 10:48:01
Kossu kirjoitti taas asiaa!

Fenderin "maahantuoja" on tässä:

http://www.fender.se/content/html/intro/index.html

Keskusvarasto on kuulemma Hollannissa. Hintoja laskivat juuri n. 10%, eivät ole saaneet vaan hinnastoa päivitettyä. Mutta, mutta... mitä se auttaa, kun esim. F-musiikin pelivara on kavantunut verrattuna omaan maahantuontiin. Svedu-kontrolli pelaa. Harmaatuontiakin tietysti vielä on. Esim. tämä Bändikeskuksen kaveri tilaa kyllä kamat Ruotsista, mutta ei "virallisesti". Tai Hollannistahan nekin tulee, mutta kai vähän eri reittiä. Ainakin joitakin Squiereita sieltä saa selvästi halvemmalla.

Huonolta näyttää tuo tarvikepuolen toiminta. Straton tremolo-jousia kuvittelin saavani suoraan liikkeestä, kuten maitokaupasta, vaan eipä löydykkään, pitää tilata. Ja sehän ei DLX:ssä tunnu onnistuvan millään. No, ehkä F:ssä olisi (vielä).
"Cities on flame, with rock and roll; Marshall will buoy, but Fender control" (BÖC)
p130
06.11.2003 11:05:31

Pitänee sittenkin hankkia Kinmanit.

www.kinman.com/html/myProducts/teles.htm

Kyllä nuo itseasiassa parempiakin ovat kuin Fenderin vastaavat. Mutta hintaero on aika huima... Toisaalta näitä saa Ruotsista paljon halvemmalla kuin suomesta.

Onko kenelläkään kokemuksia Duncanin stackeista telecastereissa?
Lilli
06.11.2003 14:10:12
Pitänee sittenkin hankkia Kinmanit.

www.kinman.com/html/myProducts/teles.htm

Kyllä nuo itseasiassa parempiakin ovat kuin Fenderin vastaavat. Mutta hintaero on aika huima... Toisaalta näitä saa Ruotsista paljon halvemmalla kuin suomesta.

Onko sulla tiedossa osoitetta, mistä?
- Same thing that made you live / can kill you in the end.
p130
06.11.2003 15:32:52

Onko sulla tiedossa osoitetta, mistä?

www.musikborsen.se
kassus
06.11.2003 15:49:26
Kassu antaa Kossulle kirjoituksestaan 10 plussaa!
TLT-Team, takanani on loistava tulevaisuus.
fender-mies
07.11.2003 00:08:18
Suomessa keskusliikkeet toimivat juuri noin kuin kossu kirjoitti.
Ja rivien välistä oli aika helppo lukea että kokemus on nimenomaan Keskolla opittu.
Kesko nimittäin toimii juuri niin. tekee kuvaston toimittaa tavaran kauppaan ja sitten kun yks päivä kaupasta puuttuu joku yksi johto yms. niin sitä saa sitten lisää kun tulee uusi kuvasto, jos se on siinä kuvastossa mukana jos ei ,niin ei saa.

Tämän takia me nimenomaan tarvitsemme EU:ta ja Thomannia tms. koska suomen maahantuojat haluavat olla pelkästään kustannustehokkaita eivätkä halua palvella asiakkaita laajoilla tuotevalikoimilla.

Ei se Saksa ainoa vaihtoehto ole. ei meidän tarvi mennä kuin Ruotsiin niin huomaamme että valikoimat ovat huomattavasti laajemmat.
Otetaan nyt esim. vaikka tuo Fender.
Fender Scandinavia on toiminut vuosia Ruotsissa johon nyt on yhdistetty myös Suomen maahantuonti.
Ei Ruotsista ole koskaan ollut mahdotonta ostaa jotain tuotetta mikä on Fenderin Frontline lehdessä.
Siellä on olleet aina kaikki Zipot,paidat,baarijakkarat,avaimenperät,lippikset,kellot,piuhat,yms. yms. "krääsä" musiikkikaupoissa laajan soitin valikoiman lisäksi.
mutta Suomen maahantuoja on aina sanonut ettei niitä saa??

Eli siitä olen kossun kanssa eri mieltä että:
Eu:n myötä tulee keskittymisiä mutta ei varmasti tuotevalikoiman supistuksia,koska kaupankäynti yli rajojen helpottuu.
Ja kilpailu pitää huolen että hinnat laskee.
Suomen omat keskusliikkeet ovat juuri niitä jotka nostaa hintoja ja yrittää tukkia markkinoita ulkomaalaisilta.
(kesko tässä suurin vahingontekijä meille kuluttajille)
Keskon markkinaosuus ruokakaupassa Suomessa on liki 70% ja AJATELKAA yksi pieni LIDL pakotti keskon pudottamaan hintoja.
Lisää vain ulkomaisia ketjuja Suomeen. Kiitos!
Pertsa
07.11.2003 10:09:34
Keskon markkinaosuus ruokakaupassa Suomessa on liki 70%

Ei nyt sentään. :)

Viime vuonna Keskon osuus oli n. 36%. S-ryhmä toisena vähän yli 30%:lla.
fender-mies
07.11.2003 11:48:11
moi!

Joo tarkoitus oli laittaa n.40% on 7 liian lähellä sori!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)