Aihe: wlan ongelma
1
saturnzreturn
15.08.2006 21:22:23 (muokattu 15.08.2006 21:33:43)
nyt on merkillinen homma. yritin salata (ja onnistuinkin ilmeisesti) wpa:lla isäni wlan yhteyden ja kaikki meni niinkuin pitikin, mutta tuo kone ei löydä kantoalueeltaan tuota kyseistä wlan motukkaa! Pähkäilyn jälkeen huomasin, että kone on ollut alun alkaenkin jonkun toisen suojaamattomassa verkossa, eikä siis tässä kyseisessä omassa yhteydessä. Huomasin sen vasta nyt, kun verkkoluettelosta löytyi tasan yksi verkko, joka ei paljon salasanoja kysellyt ja modeemin merkkikin oli näköjään eri, mikä isälläni oli..

Millä vippaskonstilla saan koneen tajuamaan, että oma motukka on siinä kahden metrin päässä ja siihen yhteys pitäisi ottaa? Motukan asetuksia pääsin kuitenkin säätämään, kun manuaalisesti nakuttelin modeemin IP:n, niin pääsin muunmuassa salaamaan yhteyden wpa:lla, nimeämään verkon uudestaan yms. ja nämä asetukset vastasivat tuon a-linkin modeemin manuaalin kuvia ja asetuksia, joten naapurin asetuksia en mennyt vaihtamaan. Nyt on hyvät neuvot tarpeen..

edit: onko esim. mitään järkee ruveta asettelemaan verkkopiuhaa wlan-modeemin ja koneen välille ja sitä kautta ruveta säätämään jotain.
my wallet's fat and so is my head
Marko F
16.08.2006 10:13:46
nyt on merkillinen homma. yritin salata (ja onnistuinkin ilmeisesti) wpa:lla isäni wlan yhteyden ja kaikki meni niinkuin pitikin, mutta tuo kone ei löydä kantoalueeltaan tuota kyseistä wlan motukkaa! Pähkäilyn jälkeen huomasin, että kone on ollut alun alkaenkin jonkun toisen suojaamattomassa verkossa, eikä siis tässä kyseisessä omassa yhteydessä. Huomasin sen vasta nyt, kun verkkoluettelosta löytyi tasan yksi verkko, joka ei paljon salasanoja kysellyt ja modeemin merkkikin oli näköjään eri, mikä isälläni oli..

Millä vippaskonstilla saan koneen tajuamaan, että oma motukka on siinä kahden metrin päässä ja siihen yhteys pitäisi ottaa? Motukan asetuksia pääsin kuitenkin säätämään, kun manuaalisesti nakuttelin modeemin IP:n, niin pääsin muunmuassa salaamaan yhteyden wpa:lla, nimeämään verkon uudestaan yms. ja nämä asetukset vastasivat tuon a-linkin modeemin manuaalin kuvia ja asetuksia, joten naapurin asetuksia en mennyt vaihtamaan. Nyt on hyvät neuvot tarpeen..

edit: onko esim. mitään järkee ruveta asettelemaan verkkopiuhaa wlan-modeemin ja koneen välille ja sitä kautta ruveta säätämään jotain.

Jaa, vaikea sanoa, missä vika. Minäkin asensin isälleni WLANin ja salauksen ja kaikki meni hyvin.

Kyseisellä operaattorilla on varmaan joku tuki (ainakin Welholla on), johon voi soittaa. Kysy sieltä.
hliimatta
16.08.2006 11:22:55

No jos pääset ilman piuhaa modeemiin kiinni niin silloinhan wlan toimii.

Eihän asetuksissa ole laitettu modeemia "näkymättömäksi?

HL
Jaz
16.08.2006 11:25:42

Oletko nyt varma, että olet muuttanut nimenomaan isäsi modeemin asetuksia? Jos olet kiinni naapurin modeemissa, niin et sinä voi samaan aikaan kirjautua siihen isäsi modeemiin. Laitat vaan rohkeasti piuhan modeemin ja koneen välille, niin ainakin tiedät missä olet kiinni ja teet muutokset oikeaan laitteeseen. Wlan asetuksia tehdessä yhteys voi kuitenkin katketa aina välillä, ellet ole fyysisesti modeemissa kiinni.

Onko isäsi modeemissa SSID broadcast pois päältä? Eli tällöin modeemiin pääsee kiinni vain kun tietää verkon nimen. Jos se on pois päältä, Windowsin verkko-asetuksiin täytyy kirjoittaa sama verkon nimi ja jos muita verkkoyhteyksiä löytyy, niin laitat niiden kohdalle, ettei niihin yhdistetä

Kyseisellä operaattorilla on varmaan joku tuki (ainakin Welholla on), johon voi soittaa. Kysy sieltä.

Tuskinpa operaattoreilta saa tukea muuhun kuin operaattorin ja asiakkaan väliseen yhteyden muodostukseen.
Marko F
16.08.2006 11:40:57
Tuskinpa operaattoreilta saa tukea muuhun kuin operaattorin ja asiakkaan väliseen yhteyden muodostukseen.

Ei operaattorin ja asiakkaan välillä ole mitään tuettavaa. Siellä on esim. HTV:n kaapeliverkko tai kiinteä puhelinverkko.

Kyllä ne tukee modeemien ja PC:n konfigurointia. Olen kokeillut.

Jos ei saa tukea, on syytä vaihtaa palveluntarjoajaa.
Jaz
16.08.2006 11:52:44

Ei operaattorin ja asiakkaan välillä ole mitään tuettavaa

???

Kyllä ne tukee modeemien ja PC:n konfigurointia. Olen kokeillut.

Jos ei saa tukea, on syytä vaihtaa palveluntarjoajaa.

Nyt menee jo pilkun viilaukseksi. Tottakai pc ja modeemi on konffattava, jos haluaa päästä koneelta ulkomaailmaan. Tarkoitin lähinnä, että ei sieltä kovin asiantuntevia neuvoja saa esimerkiksi wpa:han ssid:n levitykseen jne. liittyen.
Marko F
16.08.2006 12:36:15
Tarkoitin lähinnä, että ei sieltä kovin asiantuntevia neuvoja saa esimerkiksi wpa:han ssid:n levitykseen jne. liittyen.

Siis mistä sieltä? Kerro nyt mihin tukeen olet soitellut ja kysellyt. Täytyy sulla olla joku peruste, kun väität että tuki ei toimi.
Jaz
16.08.2006 12:44:01

Siis mistä sieltä? Kerro nyt mihin tukeen olet soitellut ja kysellyt. Täytyy sulla olla joku peruste, kun väität että tuki ei toimi.

Mikä ongelma sulla on? Ei mun tarvitse sinulle perustella yhtään mitään, enkä minä väitä yhtään mitään. Yritän tässä vaan auttaa topicin aloittajaa. Miten ihmeessä sinä sait tämän käännettyä nyt minun ongelmakseni.

Millä tavalla se palvlee topicin aloittajaa jos kerron mikä nettiliittymä minulla on ja miltä operaattorilta saa minkäkinlaista palvelua?
Marko F
16.08.2006 13:16:46
Mikä ongelma sulla on? Ei mun tarvitse sinulle perustella yhtään mitään, enkä minä väitä yhtään mitään. Yritän tässä vaan auttaa topicin aloittajaa. Miten ihmeessä sinä sait tämän käännettyä nyt minun ongelmakseni.

Millä tavalla se palvlee topicin aloittajaa jos kerron mikä nettiliittymä minulla on ja miltä operaattorilta saa minkäkinlaista palvelua?

Tartuin asiaan, koska minun ehdotukseni soittaa tukeen sai sinut vähättelemään tuen merkitystä.

Esim. se tieto, että minä olen henkilökohtaisesti käyttänyt Welhon tukea, ja saanut sieltä apua, on minun mielestäni hyödyllistä tietoa siltä varalta, että esim. tämän topicin aloittajalla on myös Welhon liittymä.
Klezberg
16.08.2006 14:44:26

WLAN on yleensä osa kotiverkkoa kun taas ADSL-modemi on yhteydessä operaattoriin. Operaattorin tuki voi toki neuvoa kaikissa internettiin liittymiseen liittyvissä asioissa, mutta kyllä olisi hyvä opetella hallitsemaan oma WLAN itse. Sitäpaitsi (vaikkakaan tässä ei liene siitä kysymys) WLANia voi käyttää myös muuhun kuin internettiin liittymiseen, ja jopa kokonaan ilman internet-liitäntää.
Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají
Klezberg
16.08.2006 14:46:19

Esim. se tieto, että minä olen henkilökohtaisesti käyttänyt Welhon tukea, ja saanut sieltä apua, on minun mielestäni hyödyllistä tietoa siltä varalta, että esim. tämän topicin aloittajalla on myös Welhon liittymä.

Onko tukiasemasi tms. laitteesi myös Welholta haettu vai pelkästään liittymä. Tarkoitan tällä sitä että hyvin monet tekijät vaikuttavat siihen miten hyvin jostain saa tukea.
Klezberg
16.08.2006 14:48:19

On se kuitenkin voinut olla alunperin siinä oikeassa tukiasemassa kiinni, jos SSID on aikonaan käsin annettu tietokoneelle.
saturnzreturn
16.08.2006 15:10:02
Nyt on homma selviö, aloitetaan helpoimmasta:

elisa saa palveluntarjoajana nuolla kiviä, sillä puhelintuesta sanottiin, että jos adsl valo palaa, niin elisa pesee kätensä siitä eteenpäin. Tosin tarjosivat erittäin hienoa mahdollisuutta yhdistää vaivaiset 20€/puhelu palveluun, jossa ongelma ehkä selviää. En tarttunut tähän tilaisuuteen.

En 'piilottanut' verkkoa, sillä arvelin sen teettävän lisää ongelmia.

Olin tosiaan eilen ollut yhteydessä langattomasti juuri tähän omaan modeemiin, jostain syystä kuitenkaan tuo verkkottumismahdollisuus ei näkynyt langattomat yhteydet-listassa.

Eilen ja tänään boottailin useaan kertaan tuota modeemia, mutta silti wlan ei tunnistanut kyseistä yhdistämismahdollisuutta. wlan act.-valo ei palanut, mutta tänään jonkun kerran sitä boottailtuani ja antennia käännellessäni tuo kyseinen merkkivalo rupesi palaan ja tzitzing konekin löysi kyseisen verkon (saman nimisen jonka eilen asetuksiin nimesin). Myös salasana, jonka asetin eilen kyseiseen modeemiin toimi hyvin ja pääsin kirjautumaan verkkoon. Syytä, miksi aiemmin wlan act. valo ei palanut en tiedä, mutta pääasia on, että nyt homma toimii niinkuin pitääkin...poikkeuksena, että wlan-motu on yhden seinän takana ja ilmeisesti tästä syystä signaalin voimakkuus heikompi, mutta loistavasti homma toimii sähköpostien lukemiseen ja surfaamiseen kun yhteys on kapasiteetiltaan hyvä. Koneen kun vei w-lan modeemin 'näköyhteyteen', niin signaali oli erinomainen, joten eiköhän syy signaalin heikkouteen ole tuo etäisyys ja sen välissä oleva seinä.
my wallet's fat and so is my head
Marko F
16.08.2006 15:10:52
Onko tukiasemasi tms. laitteesi myös Welholta haettu vai pelkästään liittymä. Tarkoitan tällä sitä että hyvin monet tekijät vaikuttavat siihen miten hyvin jostain saa tukea.

Tässä tapauksessa modeemi/lähetin-yhdistelmä on Welholta ostettu. Liittymän käyttöehdoissa on tiukat vaatimukset modeemeille, joita saa käyttää. Sertifioimatonta modeemia ei saa edes liittää Welhon verkkoon. En tiedä, miten muilla operaattoreilla on.

Ymmärrän kyllä, että jos jollakin on se ADSL-modeemi erikseen ja sitten itse rakennettu langaton verkko, niin tuossa tapauksessa se wlan:in toiminta on varmaan ihan omalla vastuulla.
Marko F
16.08.2006 15:14:50

elisa saa palveluntarjoajana nuolla kiviä, sillä puhelintuesta sanottiin, että jos adsl valo palaa, niin elisa pesee kätensä siitä eteenpäin.

Minä olen pari kertaa Welhon puhelintuen avulla käynyt läpi kaikki PC:n verkkoasetukset vian löytymiseen asti, vaikka oli selvää, että yhteys modeemiin asti toimi, ja vika oli koneen konfauksessa. Tämä oli ADSL langallisella modeemilla.
Jaz
16.08.2006 16:07:34

Ymmärrän kyllä, että jos jollakin on se ADSL-modeemi erikseen ja sitten itse rakennettu langaton verkko, niin tuossa tapauksessa se wlan:in toiminta on varmaan ihan omalla vastuulla.

Lopultakin.. Tuota asiaa sinulle yritettiin moneen otteeseen kertoa mutta welho-huumassasi et sitä vielä aamulla pystynyt sisäistämään.
Klezberg
16.08.2006 16:09:02

Tässä tapauksessa modeemi/lähetin-yhdistelmä on Welholta ostettu. Liittymän käyttöehdoissa on tiukat vaatimukset modeemeille, joita saa käyttää. Sertifioimatonta modeemia ei saa edes liittää Welhon verkkoon. En tiedä, miten muilla operaattoreilla on.

Tuossakin on tietty tolkku, koska eri modemien ja operaattorien keskinäisessä toimivuudessa on eroja.
Klezberg
16.08.2006 16:12:13

Eilen ja tänään boottailin useaan kertaan tuota modeemia, mutta silti wlan ei tunnistanut kyseistä yhdistämismahdollisuutta. wlan act.-valo ei palanut, mutta tänään jonkun kerran sitä boottailtuani ja antennia käännellessäni tuo kyseinen merkkivalo rupesi palaan ja tzitzing konekin löysi kyseisen verkon

Voisikohan olla että antennin liitin ei ottanut kunnolla kontaktia?

Mutta OK, tällä kertaa ei ollut SSID:stä kiinni.

poikkeuksena, että wlan-motu on yhden seinän takana ja ilmeisesti tästä syystä signaalin voimakkuus heikompi, mutta loistavasti homma toimii sähköpostien lukemiseen ja surfaamiseen kun yhteys on kapasiteetiltaan hyvä. Koneen kun vei w-lan modeemin 'näköyhteyteen', niin signaali oli erinomainen, joten eiköhän syy signaalin heikkouteen ole tuo etäisyys ja sen välissä oleva seinä.

Seinä vaimentaa, materiaalista riippuen, ja ratkaisevaa on kuinka pitkän matkaa seinän läpi kuljetaan. Kohtisuoraan seinän läpi on parempi kuin vinosti.
Marko F
16.08.2006 17:03:38 (muokattu 16.08.2006 17:07:12)
Lopultakin.. Tuota asiaa sinulle yritettiin moneen otteeseen kertoa mutta welho-huumassasi et sitä vielä aamulla pystynyt sisäistämään.

Welho-huumahan on perusteltua, kun sieltä on saatu hyvin tukea, jopa XP:n verkkoasetuksiin.

Ehkä olen sitten saanut poikkeuksellista palvelua, joka ei normaalisti kuulu tukeen (ainakaan muilla operaattoreilla).
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)