Aihe: Sointujen muuttaminen eri sävellajiin
1
fogerty
16.08.2006 11:09:35
Löytyisikö jostain sellainen taulukko, jonka avulla voi muuttaa soinnut eri sävellajiin?
Esim. jos biisi alkaa soinnuilla Am, C, H, Em ja se pitäisi muuttaa korkeammalle tai
matalammalle ! Ongelma syntyy mulla silloin, kun soitan jotain biisiä kuunnellen samalla originaalia levyltä, ja se ei mene samojen sointujen mukaan mitkä mulla on! Koeilemalla olen onnistunut jossain biisissä, mutta se on aika hidasta, ja virheitäkin tulee !

Kiitos jo etukäteen !

terv. Jarmo
ekikoo
16.08.2006 11:12:21
mutta se on aika hidasta, ja virheitäkin tulee !

Palkitsevaa senkin edestä
All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH!
StoRBa
16.08.2006 11:20:28

http://www.simusic.com/transpose.html

Tollasen vehkeen äkkiseltään löysin. En tiedä onko hyötyä, mutta jos tiedät missä sävellajissa biisi oikeasti menee niin pitäisi toimia.
pes
16.08.2006 11:25:12 (muokattu 16.08.2006 11:29:43)
tollanen löyty arkistoista...saattaa olla virheitä....

|maj7-|-m7--|-m7--|maj7-|--7--|-m7--|m7b5-|  seiskat

|--C--|-Dm--|-Em--|--F--|--G--|-Am--|Bdim-|
|--D--|-Em--|-F#m-|--G--|--A--|-Bm--|c#dim|
|--E--|-F#m-|-G#m-|--A--|--B--|-C#m-|D#dim|
|--F--|-Gm--|-Am--|--A#-|--C--|-Dm--|Edim-|
|--G--|-Am--|-Bm--|--C--|--D--|-Em--|F#dim|
|--A--|-Bm--|-C#m-|--D--|--E--|-F#m-|G#dim|
|--B--|-C#m-|-D#m-|--E--|--F#-|-G#m-|A#dim|

|--C#-|-D#m-|-Fm--|--F#-|--G#-|-Am#-|Cdim-|
|--D#-|-Fm--|-Gm--|--G#-|--A#-|-Cm--|Ddim-|
|--F#-|-G#m-|-A#m-|--B--|--C#-|-D#m-|Fdim-|
|--G#-|-A#m-|-Cm--|--C#-|--D#-|-Fm--|Gdim-|
|--A#-|-Bm--|-Dm--|--D#-|--F--|-Gm--|Adim-|
Humu
16.08.2006 11:43:49 (muokattu 16.08.2006 11:57:23)
Olen samoilla linjoilla, että harjotuksen kautta oppii.

...mutta esim. jossain kitaralehdessä oli mukana sellainen "tee se itse" -transponointikiekko.
Siis ideahan on varsin yksinkertainen, eli teet vaikka paperista harpilla ison ympyrän muotoisen palan ja sitten toisen edellistä pienemmän palan. Kirjoitat vaan molempien kehälle sävellajit järjestyksessä. Voit käyttää vaikkapa kellon taulua apunasi, niin saat sävellajit tarkasti kehälle järjestykseen, koska kellossahan on myös 12 numeroa, kuten on sävellajeja(C, C#, D, D#, E, F, F#, G, G#, A, A#,H).

Nyt vain sitten niittaat tuon pienemmän ympyrän keskiöstä isompaan ympyrään kiinni siten, että tuo pienempi pyörii isomman keskellä, kuten kellon viisarit. Jos olet tehnyt tarkkaa työtä sävellajien sijoittelu työssä, pienemmän ympyrän kirjainmerkkien pitäisi osua samoille kohdille, kun isomman kirjainmerkkien.

Toimii sillätapaan, että etsit vaikkapa isommalta kehältä...vaikkapa ensimmäisen soinnun merkin(olkoon se vaikka nyt C), sointulapuistasi. Sitten etsit pienemmältä ympyrältä sen soinnun, joka tuossa levyversiossa kuuluu ensimmäisenä(olkoon vaikka F), ja siirrät pienempää kiekkoa siten, että siinä oleva F ja isommalla kiekolla oleva C ovat samalla kohdalla....ja se on siinä! Laite on viritetty ja valmis käyttöä varten;D

Nyt vaan sitten soittamaan, eli katsot lapuistasi mikä sointumerkki kulloinkin on, etsit sen isommalta ympyrältä ja katson samalta kohdalta pienemmältä ympyrältä, miksi se pitää muuttaa. Lienee sanomattakin selvää, että jos lapuilla näkyy vaikkapa m, eli molli, niin korvattava sointu on myös molli...eli ainoastaan kirjain osat muuttuu;D
John Titor
16.08.2006 12:16:54

Kyllä täällä osataan tehdä asioista vaikeita. Hengittäminenkin tapahtuu ilmeisesti niin että ajatellaan oikean keuhkon alinta osaa, ja sitten ajatellaan oikeaa sierainta, sitten ajatellaan ilmamolekyyliä, ja poimitaan se sieraimella, sitten siirretään se henkitorvea pitkin keuhkon alimpaan osaan jne.

Asiaan: Jos lapulle on kirjoitettu soinnut sävellajiin x, niin vertaa ensimmäistä paperilla olevaa sointua levyllä soivaan ensimmäiseen sointuun, laske niiden välissä olevat puolisävelaskelet/intervalli, ja siirrä kaikki paperilla olevat soinnut saman tyyppisinä ylös/alas puolisävelerotuksen verran. Ottaa aikaa todella vähän, ja lopputulos on levyllä soivat soinnut/haluttuun sävellajiin transponoitu kappale.
Epämuusikko
16.08.2006 12:19:11 (muokattu 16.08.2006 12:20:44)
Ennen transponoin itse intervallien kautta. Eli: jos vaikka kappale menee e-mollista, ja se pitäisi saada menemään c-mollista, niin:

*yksinpuhelua*
-kuinkahan pitkä väli näillä on... näyttäisi olevan pieni terssi, eli kitaralla neljä pykälää alaspäin (tai kahdeksan ylöspäin, for that matter). OK, viskataan kaikki soinnut sen verran sinnepäin.

Toisaalta, jos biisi olisi ns. peruskauraa, niin voisi kattoo:

*yksinpuhelua*
-am, C, H, em... e-mollissahan nuo kaikki ovat. a-molli on neljäs aste, H on viides (dominantti, älä peljästy), C-duuri on kuudes aste. OK. C-mollissa samat asteet ovat f-molli, G-duuri, As-duuri ja se itse c-molli.

teoria-faqit on hyvää luettavaa. Omat teorian soveltamismenetelmäni olivat aikoinaan melkoisen köykäisiä johtuen kyvyttömyydestäni yhdistää niitä käytäntöön (huom! soitinvalinta ei ole peruste, tiedän rumpaleita ja basisteja, joilla on todella hyvä teoriapää). Pianosoitto auttoi aivan älyttömästi. Kelatkaa teorianne soittimenne kautta, niin ne ei jää ilmaan lilluviksi erilliskäsitteiksi.

EDIT: titor on sairraan nopee.
I absolutely Weckl. Bustard #1
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)