Aihe: multiefektivuori, pedaalit vai styge+kitara+piuha
1 2 3 4
Kostello
05.11.2003 09:06:37

esim. onko kellään tietoa/heittää linkkiä sellasesta laitteesta kun big muff...joku ryssäläinen särö kuulemma???

Kannattaa hakea kitarakamojen otsikoista. Löytyy useampia juttuja aiheesta.
Fortune
05.11.2003 11:51:21
esim. onko kellään tietoa/heittää linkkiä sellasesta laitteesta kun big muff...joku ryssäläinen särö kuulemma???

Tuossa on jenkkiversion (alkuperäisen) ääninäytteitä:

http://www.ehx.com/ehx2/Default.asp … 5FDistortion%2F04%5FBig%5FMuff%5FPi

Venäjän versio on halvempi, musta väriltään, vähän räkäisempi soundiltaan ja jotain siitä puuttui, true-bypass (?)
Look behind you, a three-necked guitar!
Sarjakuvaa?
saturnzreturn
05.11.2003 11:57:00
Kannattaa hakea kitarakamojen otsikoista. Löytyy useampia juttuja aiheesta.

todellakin hyvä vinkki...
ei naiset käy paskalla
saturnzreturn
05.11.2003 16:20:34
mjaahas ei mennyt kauaa...nyt spedu kokoelmastani löytyy myös big muff
ei naiset käy paskalla
Fortune
05.11.2003 20:24:00
no mutta, mutta tässä kun selailee tyyppien omia kuvia niin aika monella näkyy olevan tollanen gear-kaavio... voikohan sellaisen väkertää jollain sivulla?

Guitargeekistä etsit omien vermeidesi kuvat, kopioit ko. kuvat kovolle ja kuvankäsittelyohjelmalla yhdistelet.

Tosin Guitargeek kieltää moisen.
Sarjakuvaa?
migeboy
05.11.2003 20:24:45
Joo. Mä käytän nykyään Irtospeduja. Boss merkkiset spedut on lähellä sydäntä (MD-2, SD-1, CS-3, TU-2). Tossapa ne on myös listattu, mitkä löytyy kotoo. Toimii myös ihan livenä. Ja noi irtospedut on parempia kun jotkut halvat multiefektit.
Huikki
05.11.2003 23:20:44

Kitara -> Korg DT-10 viritysmittari, Ibanez AF9 autofilter, Boss CS3 comp, Boss OD-20, Ibanez TS10, Boss SD1, Dunlop rotovibe, Ibanez digital flanger DFL, Line6 DL4 delay modeler, Boss GE7 equalizer -> vahvistin.
Jabe
06.11.2003 10:44:27

Tämä viestiketju sopisi paremmin tuonne kitarakamat -palstalle. Siellähän näitä puidaan pari kertaa viikossa.

Mutta vastaanpa nyt ajankuluksi. Itse suosin erillisiä speduja - tarpeen mukaan. Multiefektihärpättimiä en käytä (paitsi PODia joskus kotona treenatessa).

Levyä tehdessä käytin Ibanezin TS9 overdrivea ja TK999 Tube King -säröä. Yhdessä biisissä on VOX wah ja muutaman tahdin bridgessä Boss TR-2 tremolo. Mitään kaikuja tai modulaatioefektejä en käyttänyt - niitä lisäiltiin tarvittessa miksauksessa. Vielä tarkemmin, nuo kitara set -upit oli tämmöisiä:
* Kliini rytmi: strato -> Marshall JMP Super Bass MKII
* Rosoinen rytmi: strato -> TS9 -> Marshall
* Liidi: Ibanez RG -> Tube King -> Marshall

Coverbändin kanssa keikkaillessa laitan efektilautaan enemmän speduja; myös kaiut ja muut efektit pitää löytyä omasta takaa. Pikkujoulukauteen lähden varmaan tällaisella kattauksella: VOX wah -> TS9 -> Boss TR2 -> Boss CE5 -> MXR micro amp. Lisäksi Boss DD3 Mesa-combon efeltilooppiin.

Tammikuussa lähden keikoille oman rock -matskun kanssa. Enkä tosiaankaan vielä tiedä, mitä lautaan laitan. Wahin, TS-ysin ja Tube Kingin varmaankin, mutta kaikuja pitää miettiä ja testailla.

Lyhyt vastaus alkuperäiseen kysmykseen on siis se, että enimmäkseen käytän pedaaleja. Mutta tarpeen mukaan ihan mitä vaan ... :-)
zorro
06.11.2003 13:40:43
kaikua tarvii lähes joka tapauksessa ettei se soitanta kuulosta liian konkreettiselta
jos se et ole sinä.... se on joku muu!
saturnzreturn
06.11.2003 14:41:19
kaikua tarvii lähes joka tapauksessa ettei se soitanta kuulosta liian konkreettiselta

käyttääkö muuten kukaan mielummin jotain pedaalikaikua vai aina sitä mikä löytyy vahvistimesta? minä kun olen aina tyytynyt siihen marshallin jousikaikuun...

ja onko toi jousikaiku se "juttu", vai onko vielä joku parempi "juttu" (selvennys: vrt. putket v. transistori)
ei naiset käy paskalla
MrGuitarist
06.11.2003 15:29:44
Erillisiä pedaaleita tilanteen mukaan.

Tällä hetkellä laudassa kitarasta lähtien:

MXR Dynacomp -> Boss OC-2 -> Boss OD-1 -> Boss DS-1 -> Proco RAT II -> Boss CE-2 -> Ibanez FL-9 -> Ibanez PH-99 -> vahvistin.

Vahvistimen efektilenkissä on Bossin DD-3 ja Ibanezin DE-7.
Jabe
06.11.2003 16:04:54 (muokattu 06.11.2003 16:05:23)

.. pedaalikaikua vai aina sitä mikä löytyy vahvistimesta?

Jos haluan reverb -tyyppistä kaikua kitaraan, niin sitten käytän vahvistimen (combon) omaa jousikaikua. Hyvää pedaali -reverbiä en ole kuullut. Kaiut ei myöskään minun mielestäni toimi kovin hyvin kitaran ja stygen välissä (siis ennen etuastetta). Toisaalta - Marshallin kanssa en reverbiä oikeastaan kaipaakkaan. Sooloihin vaan vähän delaytä - siinä se.

Mutta siis: kyllä mun mielestä combon oma jousikaiku on "se juttu", kun halli/reverb -kaikua kitaraan haetaan.
Jabe
06.11.2003 16:06:51

Hauskasti sanottu :-)

"Liian konkreettista soittoa!"
saturnzreturn
06.11.2003 16:23:36

niin no pitäähän se olla semmosta mössöö....

ei vaan,mut mä ei sitä kaikua aina sinne taustalle tarvi...tietenkin riippuu mitä soittaa, mut tommoseen tavalliseen alternative rokkisooloon en laittais kaikua, ja taasen jos soitan jotain country-rockabilly kitaraa ni sit sitä kyllä ruuvataan jo kohtalaisesti.. tähän oon ainakin pyrkinyt sillä oon huomannut että jos se kaiku on siä vahvistimessa koko ajan päällä silleest vaimeena ni se "koukuttaa"; sitten kun kuukauden päästä laitat sen pois päältä ni joutuu totutteleen pitkän aikaa siihen soundiin.
ei naiset käy paskalla
Fortune
06.11.2003 16:30:55

Minä kai sitten olen konkreettinen, kun soitan kyllä rokkihommissa ihan kuivalla soundilla, bändin kanssa siis. Yksin luritellessa TC:n kaikua tulee hillitysti käytettyä puhtaissa soundeissa (rautalankaa en hallitse).

Delay on kivempi tapa tehdä iso soolosoundi.
Sarjakuvaa?
PuNkKi
06.11.2003 17:33:09
Hmm.. taas alko kauhee efekti GAS.. voi prkl..
no tosin olis about 500euroo käytettävissä "johonkin"
niin miksei... :) kun nyt tietäisi mitä hankkisi..
Se mikä ei tapa, Sattuu aivan saatanasti.
saturnzreturn
06.11.2003 19:47:02
luulis että tulee reenattua tarkemminkin soittoa kun ei käytä kaikua koko ajan...siis puhtaammin. sama särön kanssa.
ei naiset käy paskalla
Jormaz
06.11.2003 22:48:18
Jeejee: Kitara (aktiivimikki) -> etuaste -> noise gate -> sonic maximizer -> efektimasiina -> pääte.

Ihan perinnelinjalla ollaan.
Back to the 80's
Dumb
06.11.2003 23:32:41

Efektejä pitää olla, ja paljon!

Tällä hetkellä mennään kotona setupilla:

Kitara (yleensä toinen 7-kielisistä) --> Line6 FM4 Filter Modeler --> Digitech XP-100 Whammy/Wah --> Digitech XP-300 Space Station --> Line6 POD II (+ Line6 FB4) --> Squier Champ 15 pikkuvahvistin

Bändisoitossa setuppi on sitten tällainen:

Kitara --> Line6 Filter Modeler --> Digitech XP-100 Whammy/Wah --> Danelectro Cool Cat Chorus --> Line6 MM4 Modulation Modeler --> BOSS DD-3 Digital Delay --> Line6 DL-4 Delay Modeler (+ Line6 EX-1 Expression Pedal) --> Line6 POD Pro (+ Line6 Floor Board) --> Tube Works MosValve 2x80W transistoripääte --> Marshall JCM900 Lead 1960A kaiutinkaappi

Ja kyllä, kuten signaalireitistä näkee, modulaatiot ja delayt on ennen säröjä. Olen joskus tottunut käyttämään kaikkia efektejä vahvistimen edessä enkä ole ainakaan vielä tätä tapaa muuttanut. Jotkut efektit toimivat oikeinkin kivasti ennen säröä (esim. phaser ja chorus), mutta jotkut taas selkeästi kärsivät tuosta järjestyksestä (esim. tremolo ja uni-vibe). Hirveästi ei kyllä tule särön kanssa modulaatioefektejä käytettyäkään (phaseria, chorusta ja vibratoa melkein ainoastaan) ja delaytakin käytän ainoastaan sooloissa (ja niitäkin soitan erittäin vähän, ja huonosti), joten siksikään en ole tuota järjestystä ole lähtenyt muuttamaan. Floor Boardin wah-ohjaimen käyttö myös tarkoittaa sitä, että wahi tulee ketjuun mukaan vasta viimeisenä efektinä (ellei sitten käytössä ole PODin omia efektejä). Filtterimallintaja on ensimmäisenä ihan siitä syystä, että whammyssa on sisääntulosignaalin säätö ja näin saan pidettyä filtterimallintajan puskeman signaalin sopivalla tasolla ennen PODin sisääntuloa eikä clippaamisia esiinny.

Eniten nykyään tulee käytettyä tuota Digitechin whammyä. Se on tällä hetkellä käytössä melkein puolessa bändini biiseistä (tästä syystä niitä pitää olla kaksi, toinen hätävarana). Monesti biiseissä tarvitsee vaihdella kahden eri soundin (yleensä ylä- tai alaoktaavin lisäys alkuperäiseen soundiin tai yhden oktaavin korotus, nuo ovat muutenkin yleisimmin käytetyt soundit) eikä niitä meinaa aina ehtiä vaihdella tarpeeksi nopeasti yhdellä pedaalilla, joten olen harkinnut ottavani tulevaan pedaalilautaan (valmistuu joskus) molemmat whammyt. Tai sitten hommaan toiseksi whammyksi Whammy II:sen tai WH-4 Re-Issuen, en ole varma.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)