Aihe: Les Paul -kitarat
1
Vilho
05.11.2003 15:17:35
Olen tässä harkinnut että jos sitä jossain vaiheessa ostais tollasen Les Paul kitaran, kunhan saan ensiksi rahat kasaan. Nyt ajattelin kysyä, että minkä merkkinen sen kannattaisi olla, kun niitäkin on niin paljon. Ihan Gibsonia en lähde ostamaan, se on sen verran kallis. Mutta kenelläkään kokemusta esim. Epiphonen tai Hohnerin Les Paul -malleista? Kuinka paljon noissa on eroa alkuperäiseen Gibsoniin, esim. saundiltaan ja laadultaan?
D-Kay
05.11.2003 15:20:49

Hakua kannattaa käyttää, tämä on näitä keskustelluimpia aiheita. Les Paulissa olennaista on mahonkirunko ja vaahterakansi. Hohnerit ei taida ainakaan täyttää noita kriteereitä, Epiphonet on vähän epämääräisiä.
MYYDÄÄN: Jackson hevikeppi, Halvalla!
Skebaristi
05.11.2003 15:23:38 (muokattu 05.11.2003 15:25:41)

Itse omistan Epiphone LP:n, joka on ainakin ihan hyvä vaikka onkin halvin Epiphonen halvin malli.
Tokai on myös hyvä ainakin muutaman kokeilun perusteella. Mutta Gibson on tietysti aina Gibson!
"Älä koskaan soita niin nopeasti kuin pystyt, opettele soittamaan niin nopeasti ettei tarvitse soittaa niin nopeasti kuin pystyy"
Jarski
05.11.2003 17:29:31
jos et satu kokeilemaan Gibsonia, tulet toimeen varmasti Epillä yms. Mutta itse annoin joskus pirulle pikkusormen, ja sen jälkeen ei mikään muu kitara tuntunut enää kitaralta...Niin ikävältä kuin se kuulostaakin.
Musiikki on henkistä hierontaa.
aleksi
05.11.2003 18:20:32
Olen tykännyt tokaista.
"-Har du en cigarett komppis?
-Not for you."
PuNkKi
05.11.2003 18:29:28
jos et satu kokeilemaan Gibsonia, tulet toimeen varmasti Epillä yms. Mutta itse annoin joskus pirulle pikkusormen, ja sen jälkeen ei mikään muu kitara tuntunut enää kitaralta...Niin ikävältä kuin se kuulostaakin.

totta... mutta tokain ne jotkut mallit on kyllä hyviä...
niitä kannattaa testailla
Se mikä ei tapa, Sattuu aivan saatanasti.
Hannu H.
05.11.2003 18:31:39

Nimenomaan tokain japanin mallit. Ei ne korealaiset joissa ei ole sitä mahonkirunkoa...
"Niin paljon on aihetta lauluun." R. Helismaa
Gypsy
05.11.2003 18:39:01 (muokattu 05.11.2003 18:44:59)

Ite olen taas huomannu päinvastoin. Omistin fernandesin super grade les paulin ja oli ollu muitakin les paul jäljitelmiä. Kun hommasin gibsonit niin en voi sanoo, että ne olis eri planeetalta kun muut. Ei yhtään tee pahaa ottaa fernandesi nurkasta. Samanlailla sillä vetää. Ainoo minkä voisin sanoo mun gibsoneissa olevan eri planeetalta verrattuna testaamiini, fernandesiin, tokaisiin, JA Gibsonin standard les pauleihin, on sointi.

Mutta mun mielestä kuitenkin tokait ja fernandesit on paljon parempia kun ne epiphonet mihin olen koskenu.
Straton
05.11.2003 18:44:25
Ainoo minkä voisin sanoo mun gibsoneissa olevan eri planeetalta fernandesin, testaamieni tokaiden, JA testaamieni Gibson les paul standardien kanssa, on sointi.

No siis eikös sointi ole kitaran tärkein ominaisuus :P. Näin yleisellä tasolla: niin halpis kuin high-end kitarat ovat yksilöitä. Kannattaa ehdottomasti testata mahdollisimman suuri määrä kitaroita perusteellisesti ennen ostopäätöstä.
Ite oot!!!
Gypsy
05.11.2003 18:48:06 (muokattu 05.11.2003 19:15:10)
No siis eikös sointi ole kitaran tärkein ominaisuus :P.

Kyllähän se on tärkee. Tarkotan sitä, että kaikilla näistä on mun mielestä helvetin hyvä vetää. Ja mun mielestä kaikissa mainitsemissani on ollu ihan hyvä sointikin, muutamia maanantaikappaleita lukuunottamatta. Tarkotan vaan, että se täytyy myöntää, että noissa historiceissa sointi on ihan eri planeetalta jos verrataan kaikkiin noihin edellämainittuihin, mukaanlukien Gibsonin standard les paul. Samaa en voi sanoo jos verrataan esim keskiverto tokaita esim keskiverto Gibsonin standard les pauliin. Eli ei tokain ja Gibsonin standard les pauleissa ole semmosta, että tokai saundaa paskemmalta.

EDIT: Eli mun viesti on vaan se, että kun täällä aina yritetään ylistää Gibsonin standard les pauleja ja saada ihmiset pitään omia tokaitaan paskoina, niin mä en pysty näkeen asiaa niin. Mun mielestä tokain hyvät 1000 euron mallit kilpailee täysin gibsonin liukuhihnakaman kanssa. En ite pysty tosiaankaan näkeen semmosta eroo tokaissa ja gibsonin standardissa, että tokai on muka paska sen jälkeen kun koittaa gibsonia.

Mutta silti, kyllä myönnän. Jos mulle tarjotaan ilmaseks Gibsonin standard les paulia tai tokaita niin kyllä mä testaamattakin valitsen gibsonin. Valinta ei silti välttämättä perustu laatuun. Niin perseestä mä olen.
manfred
05.11.2003 18:49:20 (muokattu 05.11.2003 18:50:31)

Osittain erittäin totta, mutta mulle kävi silleesti, et olin soitellu gibsonin les paul classicia aika paljon, ostin sitten kuitenkin sg 61-reissuen, johon olen helvetin tyytyväinen. Koulussa on kuitenkin tokain love rocki (siis les paul-kopsu, niille jotka ei tiedä) ja sitä ku oon tässä pitkin syksyä enemmänki soitellu, ni täytyy sanoo että fenkun 70-lukuisen putkicombon läpi (ja kyllä muutenkin, vaikka line6:sen pikkucombon läpi) ajettuna on kyllä niin namu vehje, että ei todellakaan häpeä gibukoiden edessä. Toi on siis japsi nimenomaan, oisko ehkä 90-luvun alkupuolelta.
Eli tokai on kyllä oikeesti mahtava kitaranvalmistaja, kannattaa niitä japaninmalleja testailla
Meiän bändi tulee alas niin ku lyijynen ilmalaiva denatured
p130
05.11.2003 18:54:57

Mun mielestä tokain hyvät 1000 euron mallit kilpailee täysin gibsonin liukuhihnakaman kanssa. En ite pysty tosiaankaan näkeen semmosta eroo tokaissa ja gibsonin standardissa, että tokai on muka paska sen jälkeen kun koittaa gibsonia.

Mutta silti, kyllä myönnän. Jos mulle tarjotaan ilmaseks Gibsonin standard les paulia tai tokaita niin kyllä mä testaamatta valitsen gibsonin. Valinta ei silti välttämättä perustu laatuun. Niin perseestä mä olen.

Gypsy puhuu asiaa!
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
saturnzreturn
05.11.2003 20:08:49
mä joudun laittamaan panokseni epiphonen les pauleille, sillä mun korvaan ne soi paremmin kun tokai, mutta makuasia.....

täytyykin vielä mainita että mun epiphonen lp on yksi niistä kymmenestä suomessa... elikkä tommosella limited edition sparkle värillä...
ei naiset käy paskalla
sihvoh
05.11.2003 21:37:10
Paras asia Gibsonissa on Gibsonin oma soundi. Soundi syntyy sopivista puista, mikeistä, ja muista osista. Moisen hankkimalla pystyy pelaamaan varman päälle. Rahat eivät yleensä mene ainakaan hukkaan, myymällä ne tulevat takaisin. Gibsoneita voi/kannattaa ostaa käytettyinä, jolloin hinta on hieman realistisemmalla tasolla.

Soundien erot paljastuvat vasta ajan kanssa omassa rauhassa soittelemalla, ja silloin voi kopio osoittautua hyväksi, keskinkertaiseksi tai huonoksi. Vasta nyt kun olen oikealla Gibsonilla aikani soitellut, osaisin ostaa hyvän kopion. Silti se, mikä sopii minun käsiini, voi olla jollekin toiselle aivan epäsopiva.

Luultavimmin jos ostaisin nyt Les Paul-tyyppistä kitaraa, niin valinta osuisi johonkin Tokai LS-malliin. On tullut kokeiltua useamman kerran niitä G:n hankinnan jälkeen.

Jos olisi kaikki merkit, niin voisi valita aina sopivimman fiiliksen mukaan. (GAS)

Itseasiassa aiheesta liveten, on mielessä ollut Telen hankinta, mutta mistäs minä sen hyvän Telen tunnistan, kun en ole omistanut aitoa ? :-) Elikkä olisi varmaankin järkevää päätyä Fenderiin... joku tosin kertonee, että osta XXX.

What Guitar-lehdessä oli 2003 October-numerossa Lespa testi, jossa oli erilaisia vertailussa. Siinä myös Epiphone menestyi ihan hyvin. Tekstissä todettiin sen parantuneen melkoisesti viime vuosina. Elikkä sen tapausessa vanha maine taitaa roikkua mukana. Tokai oli sen kanssa aika samalla viivalla. Täytynee mennä kokeilemaan EPI, jotta saa oikeasti tuntumaa asiaan.
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
Jarski
06.11.2003 22:36:22
...voi olla, että arvostukseni Gibsonin LP mallistoon lähtee myös asenteellisista näkökohdista...tiedä häntä...
Musiikki on henkistä hierontaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)