Aihe: rumpujen äänenvoimakkuus
1 2
Sweet leaf
15.08.2006 16:57:30
Onko olemassa eri äänisiä rumpuja? Ku pitäis saaha aika hiljaset rummut?
Youni
15.08.2006 17:34:14 (muokattu 15.08.2006 17:34:43)
Uskallan sanoa, että voi eroja olla. Lähtökohta on kuitenkin karu: hiljainen soitto on opeteltava, se ei niinkään riipu rummuista, jos on kyse kuitenkin akustisista.

Soittotilanteessa äänenvoimakkuutta voi laskea soittamalla risukapuloilla eli rodeilla tai vispilöillä. Tämä ei kuitenkaan mielestäni ole oikea ratkaisu. Vispilöillä soitetaan vispiläkomppeja ja rodeista en pidä alkuunkaan surkean symbaaliäänen vuoksi.

Eli rummut alle ja harjoitusta.

E: TYPO
Tällaista tänään, huomenna jotain muuta.
p.g.
15.08.2006 17:42:43

Onko olemassa eri äänisiä rumpuja? Ku pitäis saaha aika hiljaset rummut?

Jos ajatuksena on saada kerrostaloasuntoon rummut niin akustiset on vähän huono homma.

Vai onko hiljaisuuteen joku muu syy?
hollmi-5
15.08.2006 17:44:50
Sellaiset höttömahongista duunatut pienikokoiset rummut ovat hiljaisimpia. Eli joku hinnatalkaen-malli, 18" bd 12 ja 14" tt ja kevyt sd. Pieniä ja ohuita symbaaleja kaveriksi, niin aika hiljaa tulee, jos osaa hiljaa leipoa niitä kannuja.
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
Sweet leaf
15.08.2006 18:02:02 (muokattu 15.08.2006 18:03:18)
Ei mihkään kerrostaloon. Ku sellasessa varasto/autotallissa soittelisin. Aattelin vaan ettei tarvi koko naapurustoa herättää ku asun niin tiheään asutulla tiellä.

Tai siis "herättää" silleen. Enhän mä niitä kuitenkaan yöllä paiski.
Youni
15.08.2006 18:04:52 (muokattu 15.08.2006 18:05:25)
Ei mihkään kerrostaloon. Ku sellasessa varasto/autotallissa soittelisin. Aattelin vaan ettei tarvi koko naapurustoa herättää ku asun niin tiheään asutulla tiellä.

Harkitsisin sähkörumpuja tuossa tilanteessa. Se on totta, että talojen ollessa tiheässä autotallisoitanta saattaa häiritä naapureita. Serkullakin loppui bändin treenaaminen autotallissa tähän. Silloin olikin kyseessä koko bändi, eikä vain rumpusetti. Kyllä rummutkin kuitenkin sen verran jytäävät, että ongelmia voi ilmetä.
Tällaista tänään, huomenna jotain muuta.
polytoximaniac
15.08.2006 18:37:07

Tai siis "herättää" silleen. Enhän mä niitä kuitenkaan yöllä paiski.

Ihan perussettiä lähtisin itse tuossa tilanteessa hommaamaan.. Itselläkin on ja asun sentään rivitalossa :D Kyllä kotonaan pitää saada tehdä mitä haluaa.. Varsinkin jos kerran omakotitalossa asustelet.. Säädylliset soittoajat kuitenkin auttavat pitämään naapurisopua yllä.. :)
Kiitos ja anteeksi
Niskamies
15.08.2006 19:56:12
Sellaiset höttömahongista duunatut pienikokoiset rummut ovat hiljaisimpia. Eli joku hinnatalkaen-malli, 18" bd 12 ja 14" tt ja kevyt sd. Pieniä ja ohuita symbaaleja kaveriksi, niin aika hiljaa tulee, jos osaa hiljaa leipoa niitä kannuja.

Rummuista olen samaa mieltä, mutta virvelistä ja pelleistä en. Virveli voisi olla joku 6,5" syvä suht matalassa vireessä. Silloin siitä kuuluu sointi. Näennäisesti se kuulostaa kovemmalta, mutta kauemmaksi korkealle viritetyn virvelin kanttilyönti kuulostaa paljon voimakkaalta kuin matalan sointi.

Sama juttu symbaaleissa. Vrt. 10" splash ja 18" crash. Splashista varmasti kuuluu attacki kauemmaksi, kun isomman symbaalin sointi hiljaa lyötynä ei ole läheskään niin erottuva.

Yksittäiset kovat äänet ovat myös ympäristölle huomiota herättävämpiä kuin tasainen äänimassa. Tämän takia olen soinnin puolella.
More is more.
Ruoste
15.08.2006 21:38:50
Saisikos siihen sun autotalliin minkäänlaista äänieristystä? esim. rumpujen ympärille koppi jonka sisäpinta on vuorattu munakennoilla tms.?
Paskansyöjien legioonat suoltaa taidetta... Frankie and Gatorin kotisivut
hollmi-5
15.08.2006 21:40:15
Sama juttu symbaaleissa. Vrt. 10" splash ja 18" crash. Splashista varmasti kuuluu attacki kauemmaksi, kun isomman symbaalin sointi hiljaa lyötynä ei ole läheskään niin erottuva. Eihän splashit ole mitään symbaaleja. Efektejä ne ovat. "Pannaan pieni China, ja ei se erotu hampaanpesun seasta..."
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
Sweet leaf
15.08.2006 21:58:05
Saisikos siihen sun autotalliin minkäänlaista äänieristystä? esim. rumpujen ympärille koppi jonka sisäpinta on vuorattu munakennoilla tms.?

Siis ei se ole itse autotalli missä soittelen. Vaan sellanen sivuhuone (suht pieni)
Jossa on niinku seinissä sellasta villaa mikä eristää ääntä jonkin verran. Mut en mä tiiä kuvittelenko mää mut tuntus siltä niinku rumpujen pauke pääsis niistä seinistä aika paljon läpi. Ja sit siinä samassa huoneessa soitetaan sähkökitaraa.
ddrum54
15.08.2006 22:05:00
Splashista varmasti kuuluu attacki kauemmaksi, kun isomman symbaalin sointi hiljaa lyötynä ei ole läheskään niin erottuva.

Samalla voimakkuudella lyötynä splash on hiljaisempi. Noin ylipäätään symbaalit ei ole ongelmahäiriköitä, jos tallissa on edes jonkinlainen lämpöeristys. Matalat äänet on ongelma. Niitä voi koittaa vaimentaa rakentamalla kunnon eristepatjoja nurkkiin. Kaksi paalia kivivillaa ja jätesäkkirulla riittää kahden nurkan hyvään eristykseen. Laita kaksi laattaa villaa säkkiin ja toinen säkki toisesta suunnasta sulkemaan paketti, ei pölise. Vuoraa näin syntyvillä patjoilla kaksi nurkkaa tallista. Vaimentaa hyvin matalia jysähdyksiä, eikä ole kallista. Kokonaiskustannus n. 50€.
2`n 4
Jupi57
15.08.2006 22:16:32
Ku sellasessa varasto/autotallissa soittelisin. Aattelin vaan ettei tarvi koko naapurustoa herättää ku asun niin tiheään asutulla tiellä.

Kuinka onnekas sitä onkaan ollut, kun on asunut kadunvarrella, jolla suunnilleen joka toisessa talossa soitetaan jotain instrumenttia. Eipä kukaan valittanut omasta autotalliharjoittelustani. Eikä meitä häirinnyt vastapäisen talon pojan rumpuharjoitukset tai viereisen naapuritalon autotallista kuuluva rock-bänditreenit. Sitä havahtui vaan joskus, että "jaa ne soittaakin `Kirkan` eikä Steppenwolfin versiota Born to Be Wildestä".
Kallekorvola
16.08.2006 14:27:48

en vieläkään ymmärrä, mitä tekemistä äänieristyksellä ja munakennoilla on keskenään...
zak69
16.08.2006 14:38:15
en vieläkään ymmärrä, mitä tekemistä äänieristyksellä ja munakennoilla on keskenään...

Mäkin oon luullu että äänieristys ja akustiikka on kaksi eri asiaa :D
Time&groove lives here....
Jupi57
16.08.2006 15:23:05 (muokattu 16.08.2006 15:24:37)
Mäkin oon luullu että äänieristys ja akustiikka on kaksi eri asiaa :D

Esim. esiintymispaikalla on äänieristys valmiina, bändin basisti tuo akustiikan mukanaan : P
Ruoste
16.08.2006 16:37:48

juu, taisin olla hiukka jäässä kirjoittessa tuota :D eihän ne munakennot mitään eristä
Paskansyöjien legioonat suoltaa taidetta... Frankie and Gatorin kotisivut
HeavyMachinery
16.08.2006 17:07:54

Siis ei se ole itse autotalli missä soittelen. Vaan sellanen sivuhuone (suht pieni)
Jossa on niinku seinissä sellasta villaa mikä eristää ääntä jonkin verran. Mut en mä tiiä kuvittelenko mää mut tuntus siltä niinku rumpujen pauke pääsis niistä seinistä aika paljon läpi. Ja sit siinä samassa huoneessa soitetaan sähkökitaraa.

Senkun rytistelet menemään. Mulla on rummut omakoti talon vintillä ja naapuri sanoi ettei se ole edes kuulut koskaan mun soittavan. Ennemmän se naapurin ruohon leikkuri ja lehtipuhallin meluaa kuin sinun rumpusi.

Jos soitatvain 9-22 väliin ei naapurilla ole mitään valittamista asiasta. Sano sille että voit muuttaa vittuun jos haittaa, nää on meidän maita.
Meidän Äiti tekee teidän äidistä ruokaa....
Sweet leaf
16.08.2006 21:33:53
Senkun rytistelet menemään. Mulla on rummut omakoti talon vintillä ja naapuri sanoi ettei se ole edes kuulut koskaan mun soittavan. Ennemmän se naapurin ruohon leikkuri ja lehtipuhallin meluaa kuin sinun rumpusi.

Jos soitatvain 9-22 väliin ei naapurilla ole mitään valittamista asiasta. Sano sille että voit muuttaa vittuun jos haittaa, nää on meidän maita.

No siis eihän sillä mulle oo niin väliä. Mun puolest ne voi painuu vittuun mutku porukat haluaa kai pysyä väleissä naapureiden kaa. :) Se että yrittäs vielä jotain lisä-äänieristystä vois olla hyvä idis... Voisko joku tarkemmin selittää miten vois äänieristää vähän paremmin sen huoneen? Kuten sanottu siellä kyllä on jo villaa seinien sisässä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)