Aihe: hämyisää urkusoundia edullisemmin
1 2
masterhat
15.08.2006 04:54:37 (muokattu 15.08.2006 04:55:20)
Tervehdys kosketinpalstan väelle, itse liikuskelen enemmin tuolla kitarapuolella, vaikka pianoa on tullut soiteltua useampia vuosia.

niin, tarvisin jonkun vanhan ja rähjäisen urun, yksi farfisa olisi kiikarissa, mutta totuuden nimissä en juurikaan mitään noiden soundimaailmasta tiedä.

sen tiedän että Hammondit maksaa paljon, enkä ainakaan aitoa sellaista ole hommaamassa. jos voisitte laittaa kaikkia hieman edullisempia malleja niin olisin todella kiitollinen. ja mielellään niin että soundia pystyy värittämään edes hieman, ettei ole ns. yhden soundin urku. itselläni on myös "paha tapa" ajaa syna soundit aina jonkun vanhan fuzzin yms. purkin läpi.

Eli vanhaa, tunnelmallista ja raihnaistakin urkusoundia. Myös Eko tigeria olen joskus jahdannut, mutta ilman sen kummempaa tietämystä. mä olen siis noviisi, joten kaikki vinkit ovat erittäin tervetulleita. Kiitos!

EDIT: ja käytettyä urkua olen hommaamassa, olisi vaan hyvä tietää edes jotain niistä
Tehotyttö95
Leikari
15.08.2006 09:05:39
kotiin, harjoituskämpälle, keikalle???

huuto.netissä on jatkuvasti myytävänä vanhoja yamahan kotiurkuja - käypä hinta, jolla voi ostaa on noin 20,-. Soundi on steriilin laadukas 70-80 -lukulainen kotiurkusoundi - puhtaampi kuin 60-70 -luvun kotiräkäuruissa. Niistä löytyy yleensä rca-liitäntä so. sopivalla rca-plugi -välijohdolla voi liittää mikseriin ellei soittimen oma kaiutin tunnu hyvältä/sopivalta - ja kaiuttimen voi tietysti mikittää. Piuhoitettu ääni voidaan tietysti runnella oman halun mukaan :-) Minullakin on tuollaisia kaksi kovassa käytössä. Ajan mittaan on parilla kympillä tullut vastaan myös hohner ramses ritmo, eko-tiger, elka-capri duo ja excelsior (älä kysy, että mikä) - semmoinen vaan pitää ostaa jos tulee vastaan - kaupasta ei saa ja huuto.netissä nousevat helposti pitkälle toista sadalle. Niissä on kussakin omanlaisensa juustosoundi. Jos laite osoittautuu turhaksi/tarpeettomaksi niin aina niistä eroon pääsee (kun ei ole maksanut itse liikaa).

transistorihammondeista pyydetään kohtuuttomia hintoja - ja niillähän ei ole mitään tekemistä varsinaisen hammondsoundin kanssa

noilla tunnelmointi on kyllä sitten soittajasta kiinni
Soitetaan jamia!
musamies
15.08.2006 10:41:46
Eli vanhaa, tunnelmallista ja raihnaistakin urkusoundia.

Torilla on ainakin myytävänä halvalla aika huiman näköinen Farvisa.

Kyllä se miltä kuulostaa on pitkälle myös soittajasta kiinni. Itsellä tulee mieleen vanhasta ja raihnaisesta saundista poljettava harmooni.

Millä bändillä on sellaista saundia kuin tarkoitat?
uneksija
15.08.2006 16:40:01
Eli vanhaa, tunnelmallista ja raihnaistakin urkusoundia. Myös Eko tigeria olen joskus jahdannut, mutta ilman sen kummempaa tietämystä. mä olen siis noviisi, joten kaikki vinkit ovat erittäin tervetulleita. Kiitos!

Tuolla on tietoa vanhoista keikkauruista: http://www.combo-organ.com/

Hienoja vehkeitä, tosin toiset selkeästi parempia (Farfisa Compact, Farfisa Professional, Vox Continental (mikä on myös kallis!))...) kuin toiset (Farfisa FAST 2, Eko Tiger Junior...).
masterhat
15.08.2006 22:46:25
Millä bändillä on sellaista saundia kuin tarkoitat?

Doorsilla on aika maukasta soundia, veikkaan tosin et ne käytti hammondia?
Sit tietenkin legendaarista deep purple ja zeppelin soundia (niis on varmasti hammond?) vaikken niiden musasta kauheesti pidäkään.

näin yhen hammond urut kirppiksel 120 euroa. en kyllä mallia muista. voika ne olla mistään kotoisin?

vaikea sdanoa. Enemminkin tunnelmia tässä haetaan. vanhaa röyhkeää britti soundia, sellainen teen-tuoksuinen:) ei kuitenkaan mitään kovin kylmää eikä digitaalisen kuuloista, se on kai tärkein pointti mulla
Tehotyttö95
BaariMikko
15.08.2006 22:52:54 (muokattu 15.08.2006 22:53:54)

Sit tietenkin legendaarista deep purple ja zeppelin soundia (niis on varmasti hammond?) vaikken niiden musasta kauheesti pidäkään.

näin yhen hammond urut kirppiksel 120 euroa. en kyllä mallia muista. voika ne olla mistään kotoisin?

vaikea sdanoa. Enemminkin tunnelmia tässä haetaan. vanhaa röyhkeää britti soundia, sellainen teen-tuoksuinen:) ei kuitenkaan mitään kovin kylmää eikä digitaalisen kuuloista, se on kai tärkein pointti mulla

Doors-soundi lähtee, jos en aivan väärin muista, Vox Continentalista. Mutta Hammond ei siis ole kyseessä. Ja tuollaisesta transistori-Hammondista yli 50 euroa on ylihintaa. Tai siis, veikkaan vahvasti, että sellainen on ollut kirpparilla.

E: Purplella ja Zeppelinillä soi Hammond, tosin jälkimmäisessä John Paul Jones käytti joskus muitakin urkuja, mm. Dancing Daysissa vonkuu Farfisa.
"Taide on kyllä hirveetä. Mopot, ne on jotain." -Zarmo
Plektra
17.08.2006 00:28:16
huuto.netissä on jatkuvasti myytävänä vanhoja yamahan kotiurkuja - käypä hinta, jolla voi ostaa on noin 20,-. Soundi on steriilin laadukas 70-80 -lukulainen kotiurkusoundi - puhtaampi kuin 60-70 -luvun kotiräkäuruissa.

Mä en kyllä suosittele kenellekään noita yamahan (b-sarjan) juustourkuja. Aiemmin omistin parikin, toisen niistä muutaman jalun jälkeen poltin. Mielestäni soundiltaan ne eivät eroa juurikaan noista Hammondin kotitransistorivemputtimista. Jos joku tyrkyttää halvalla WLM:n urkuja, voisin suositella niitä budget-hammondklooniksi. Ehjän BEATin luulisi saavan alle kolmella satkulla.
Get up & stay on the scene
musamies
17.08.2006 01:46:21 (muokattu 17.08.2006 01:49:03)
Jos joku tyrkyttää halvalla WLM:n urkuja, voisin suositella niitä budget-hammondklooniksi. Ehjän BEATin luulisi saavan alle kolmella satkulla.

Mul on WLM Trip ja omasta mielestäni sen sointi aika kliininen, mutta ei silti hassumpi. Ehkä johonkin Lasse Mårtensonin levyllä olevaan kamaan se sopisi parhaiten. Siinä hyvä puoli perkussion monipuolisuus kun sille 9 drawbarssia perkussioliukutankoja ja hyvänkuuloinen äänen alku säksähdys.

En ole kyllä tykännyt kokeilemistani kotimallin Yamaha Electroneista, vaikka Yamahoissa voi olla joitain potentiaalisia keikkaurkuja.

http://www.combo-organ.com/Yamaha/yamaha.htm
duane
17.08.2006 11:49:35
Kaverilla on keikkakoneena joku WLM (Hit?) ja H&K:n Rotospheren läpi ajettuna siitä irtoaa varsin muheva urkusound, ainakin näin äänihenkilön näkökulmasta ajateltuna...
The International Danelectro Boozing Society Of Finland #4
Leikari
17.08.2006 13:20:32 (muokattu 17.08.2006 13:20:46)
En ole kyllä tykännyt kokeilemistani kotimallin Yamaha Electroneista,

...sinähän oletkin hammond-miehiä

- -

taisin aiemminkin mainita jammun kotiurkujen kliinisestä soinnista - se on oma juttunsa - ei hammond eikä juustoinen - - mihinkään tavanomaiseen bändiin niitä ei kannata tarjota

kysyjältä ei avauksessa oikein ollut selvää kuvausta, että mitä tahtoo & siksi laitoin kaikenlaisia esimerkkejä...

itse olen jättänyt hammondien ohella voxit ja farfisat innokkaampien ja genrelukkiutuneiden puristien harrastukseksi ja perversioin itse todella roska-luokan soundimaailman kanssa :-)
Soitetaan jamia!
musamies
17.08.2006 15:03:10 (muokattu 17.08.2006 15:05:35)
...sinähän oletkin hammond-miehiä

Myös Hammond-miehiä, mutta ei se mun mielestä mitenkään ylivertainen ole. Parhaiten generaattori Hammond sopii mun mielestä sellaiseen jazz- ja blues henkiseen meininkiin.

Itseä huvittaa kun näitä kirjoituksia lukee täällä, että kaikilla mukamas pitäisi olla Hammond B3 vaikka muitakin hyviä vaihtoehtoja on.

itse olen jättänyt hammondien ohella voxit ja farfisat innokkaampien ja genrelukkiutuneiden puristien harrastukseksi ja perversioin itse todella roska-luokan soundimaailman kanssa :-)

Generaattori Hammondeissa, myös niissä L-100 sarjalaisissa mitä mulla on, on tylsänä puolena hankala mukaan otettavuus. 5 oktaavisen WLM Trip:in nostaa autoon vielä yksin.

Varsinkin muuten kiva H-112 Hammond vaikutti roudattavuudeltaan lähes toivottomalta. Tietenkin jos tekisi sille vanerilaatikon, jossa hyvät pyörät alla, niin pystyisi johonkin työntelemään.

Sä voit olla niin kova soittaa, ettei tartte mahtailla hyvillä soittimilla ;-)

Seuraavassa keikkapaikassa kuulemma Yamaha flyygeli.
Leikari
17.08.2006 15:18:41
Sä voit olla niin kova soittaa, ettei tartte mahtailla hyvillä soittimilla ;-)

ehkä ennemminkin niin huono, ettei se siitä urkua vaihtamalla paljoa parane
:-)
Soitetaan jamia!
maza
18.08.2006 11:54:11

Doorsin biiseissä raikaa Vox Continental ja myöhemmin Gibson G101 joka oli vissiin joku Farfisa eri kuorissa (muistaakseni).

Jon Lordilla oli aluksi L-100 ja myöhemmin C-3. Zeppelinin II-levyllä John Paul Jones soittaa mummonsa M-100:sta ja myöhemmin C-3:sta.

Ovat varmaan esim. mallia J123, eli täystransistorikoneita. Noiden soundi ei oikeastaan edes muistuta legendaarisia generaattoriurkuja.
Dinke
29.08.2006 15:47:10
Huutonetissä näyttää olevan myynnissä Philicorda 60-luvun lopulta.
masterhat
01.09.2006 16:43:04
Huutonetissä näyttää olevan myynnissä Philicorda 60-luvun lopulta.

Hei THANKS! Osaako joku sanoa paljonko noista kannattais maksimissaan maksaa. noin suunnilleen?
Tehotyttö95
musamies
02.09.2006 11:55:08 (muokattu 02.09.2006 11:57:34)
Hei THANKS! Osaako joku sanoa paljonko noista kannattais maksimissaan maksaa. noin suunnilleen?

Riippuu ostaako itelle vai aikooko myydä eteenpäin.

Itelle ostaessa kannattaa maksaa sen verta, ettei siihen oma talous kaadu ja rahaa jää tarvittaessa kunnostustoimiin.

Jos tollasesta vehkeestä tykkää ja ostaa itelle käyttöön, joku 300 euroa olis sille ehkä ihan hyvä hinta? Jos taas eteenpäin myyntiin ostaa eikä ole väliä saako sen, niin tarjoo vaikka 50 euroa.

Hinta sitten pompsahtaa sen mukaan mitä muodikkaampi vehje on kyseessä.
Leikari
04.09.2006 08:59:45

sehän riippuu siitä, että paljonko siitä huvittaisi maksaa...

putki-philicordia on silloin tällöin (ehkä parin vuoden välein - - onko ollut sama - en tiedä) ollut myynnissä - edellisellä kerralla hinta taisi nousta yli kahdensadan

hintaan vaikuttaa kunto, pystyykö kunnostamaan itse vai joutuuko teettämään, muiden kiinnostus, käyttöarvo, kuriositeettiarvo..

jos haluat sellaisen vaikka väkisin niin sitten vaan huudat niin pitkään, että muut tippuu - so. mikä on oma kipurajasi

voi ajatella hintaa myös "vaihtoehtoiskustannuksen" kautta - mieti, että mitä muuta samalla rahalla saisi

minulle hyväkuntoinen putkiphilicorda on enintään muutaman kympin arvoinen - nyt ei senkään kun ei ole tilaa... :-( - - arvaan, että moni olisi valmis maksamaan enemmän

ja kuten kelloseppä ennen vanhaa sanoi: kallis on köyhän ongelma
Soitetaan jamia!
uneksija
04.09.2006 11:21:16
minulle hyväkuntoinen putkiphilicorda on enintään muutaman kympin arvoinen - nyt ei senkään kun ei ole tilaa... :-( - - arvaan, että moni olisi valmis maksamaan enemmän

Mun mielestä noi putkiversiot on kiinnostavempii ku ne trankkuversiot. Taitaa olla trankkuvehje siellä huutonetissä (tai on siinä esivahvistinputki mutta putki-philicordissa on äänikin generatoitu putkilla ja neonlampuilla). On se trankkuvehjekin kai kuitenkin käyttökelponen urku.

Mitäköhän siitä maksais jos tarttis semmosen? Jaa-a, vaikka 150 euroa mutta ainakaan ei yli kolmensadan. Tämä ehdottomasti vain suuntaa antavaa informaatiota!
plööh
04.09.2006 12:45:44
..kaverillani on kaupan Hammond L-100 , 600Eur.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)