Aihe: Les Paul kopioista
1 2
-J
15.08.2006 13:49:40
Olen ajatellut vaihtaa Fender (Mexico) Stratocasterini Les Paul tyyppiseen kitaraan. Kysymykseen tulisi lähinnä Les Paul kopiot, koska en ole valmis sijoittamaan jumalattomia välirahoja aitoon Gibsoniin. Kitaran ovh hintaluokka voisi liikuskella ehkäpä 500-700e korvilla.
Minulla on jonkin asteisia hyviä kokemuksia Tokaista merkkinä, mutta Epiphonekin saattaisi tulla kysymykseen. Itse en osaa kummempia vaatimuksia kitaralle asettaa, kunhan pitää vireensä ja on kätöseen sopiva.

Onko jollakulla omakohtaisia kokemuksia tai suosituksia eri valmistajien LP kopioista ja niiden tasosta?
Tulink' mää vai onk tää hoitoainetta?
McNulty
15.08.2006 13:57:54
Onko jollakulla omakohtaisia kokemuksia tai suosituksia eri valmistajien LP kopioista ja niiden tasosta?

Itse olen omistanut:
- Tokai LC80
- Epiphone Les Paul STD+
- Gibson LP Standard (omistan edelleen)
- Gibson LP Custom (omistan edelleen)

Epiphone oli ihan asiallinen ollakseen 400e kitara tinkauksien jälkeen. Soi kohtalaisesti, hivenen sitä LP-henkeä... mutta Gibsoneiden rinnalla se todellakin oli eri planeetalta ja siitä jäi sellainen halpiksen tuntu. Tokai LC80 oli varsin asiallinen soitin muuten, paitsi minun yksilössäni oli turhan paljon ongelmia. Mikit siitäkin tosin joutui vaihtamaan kun halusi saada LP:n soundin ja erottelevuutta. Gibson LP Studio-malleja saa kyllä tuohon 700-900e käytettynä, joissa on jo valmiina ok-mikit, kova laukku jne.

PS. jos vain mahdollista, niin älä hävitä Stratoa. Mikään ei ole hienompaa kuin omistaa Les Paul ja Strato samaan aikaan. Soundipaletti on nimittäin sen verran laaja että sitä ei juuri muuten irti saa.
El zorrero más grande en el mundo
Ten soldiers wisely led will leave a hundred without a head.
tuomittu
15.08.2006 14:14:06 (muokattu 15.08.2006 14:14:50)

Japanilaista Tokaita varmaan porukka aika paljon suosittelee. Omani (LC-80) on ainakin eri hyvä peli. Käytettynä niitä varmaan tuohon hintaan liikkuu. Uutena vois irrota LS-70 jostain musakaupasta, tinkimään vaan. Gibsonin studiota saattaisi tosiaan sun budjetilla ehkä justiinsa käytettynä löytääkin. Tod. näk. joudut kuitenkin kustantamaan hieman enempi. Fenixin Les Pauleja ei kannata sivuuttaa, jos vastaan sellaisia tulee.

Mitä mie täällä horisen, kun en tiedä kitaroista yhtään mittään. Moro!
-J
15.08.2006 14:37:27
Kiitoksia hyvistä ja asiallisista vinkeistä. (samaa rataa saa jatkaa edelleen).
Ei toki ole poissuljettua, ettenkö ostaisi suoralla kaupalla, mikäli vain saan säästettyä vähistä rahoistani sopivan summan. Tämän hetkinen instrumentintarpeeni ei tosin edellytä kovinkaan kummoista kitara-arsenaalia, mutta kyllähän tuo Stratokin sangen oiva keppi on ollut.

Ja jonkun vimma-asenteen vallassa, suosin ainoastaan kotimaisia jälleenmyyjiä, mutta Thomannilta mielelläni katselen kuvia ja hintaluokituksia ;)
Tulink' mää vai onk tää hoitoainetta?
McNulty
15.08.2006 14:48:44 (muokattu 15.08.2006 14:51:08)
Kiitoksia hyvistä ja asiallisista vinkeistä. (samaa rataa saa jatkaa edelleen).
Ei toki ole poissuljettua, ettenkö ostaisi suoralla kaupalla, mikäli vain saan säästettyä vähistä rahoistani sopivan summan. Tämän hetkinen instrumentintarpeeni ei tosin edellytä kovinkaan kummoista kitara-arsenaalia, mutta kyllähän tuo Stratokin sangen oiva keppi on ollut.

Ja jonkun vimma-asenteen vallassa, suosin ainoastaan kotimaisia jälleenmyyjiä, mutta Thomannilta mielelläni katselen kuvia ja hintaluokituksia ;)

Minä maksoin tuosta Epiphone LP STD+ mallista kotisuomessa n. 400e uutena. Sillä kyllä pääsee ihan hyvin alkuun LP-maailmaan. Mielestäni mainettaan parempi soitin, mutta toki se kannattaa testata hyvin ennen ostoa. Moni haukkui niitä mikkejä tunkkaiseksi/mutaiseksi, mutta minulle ne toimivat siihen rahaan varsin passelisti. Vieläpä tonepotikan vaihdolla 1M suuruiseksi ja konkka pienemmäksi, niin soundi varmasti kirkastuu entisestään. Tunkkaisempiakin mikkejä pystyy siis "elvyttämään" hieman.

Jollei suurta tarvetta ole, ja jos tiedät että 800e sijoitus on jo liikaa sinun tarpeisiin, niin en karttaisi tuota Epiluuria.

PS. ja tässä on pidemmäksikin aikaa Les Paulia:
http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-168408.html

Eli Epiphone Joe Perry-malli, missä on siis Gibsonin Burstbuckerit mikkeinä (samoja joita Gibsonin 2300e LP Standardeissa).
El zorrero más grande en el mundo
Ten soldiers wisely led will leave a hundred without a head.
ilopertti
15.08.2006 15:04:16

Hommaat 2kpl J&D:n kepukoita tuolla 500e:llä ;)
Saat samaa laatua ko noi ~500-700 kopiot mutta et maksa merkistä mitään.
http://www.musicstorekoeln.de/en/E- … 97-001/0/0/0/detail/musicstore.html

-alppu
MTM
15.08.2006 15:14:29 (muokattu 15.08.2006 15:32:01)
LP-mallista kitaraa minäkin hain mainitsemastasi hintaluokasta ja päädyin tähän:

http://www.musamaailma.fi/bandikamat/tuotteet/155/159/ec400at.phtml

Ulkoisestihan tuo on vähän modernisoitu LP (terävämpi sarvi, kromatut potikat ja vain 1 tone, ESP:n lipunmalliset otelautamerkit, ei plektrasuojusta...).

Mutta mikä oleellista, siinä on tärkeitä Les Paul -ominaisuuksia; runko ja kaula ovat mahongista, (vain harvassa LP-kopiossa tässä hintaluokassa on), se on kaarevakantinen ja siinä on erittäin hyvät mikit (Seymour Duncan JB/´59) ja kelpo virittimet (Grover) heti lähdössä. Kompensoitu Earvana -satulakin istui mulle heti.

Väreinä on vain musta ja goldtop, ja tämä minua eniten harmitti - mutta ei estänyt hankintaa. Eli summa summarum: ei LTD EC-400 AT ihan Les Paul ole, mutta ei siitä kovin kaukanakaan. Olen ollut tyytyväinen.

Lisää kuvia esim. täällä:

http://elderly.com/new_instruments/ … k-finish-with-case--EC400AT-BLK.htm

Täällä omistajat hehkuttavat:

http://reviews.harmony-central.com/ … ws/Guitar/product/ESP/EC-400AT/10/1
losli
15.08.2006 15:41:11 (muokattu 15.08.2006 15:52:47)
Itse en osaa kummempia vaatimuksia kitaralle asettaa, kunhan pitää vireensä ja on kätöseen sopiva.

Tää on hyvä lähtökohta lähteä tsekkailemaan markkinoita. Nimittäin jos itse olisin tuossa tilanteessa ja budjetti olisi mainitsemasi, katsataisin juuri sellaisia kitaroita missä turhat hienostelut on karsittu pois. Jokainen reunalista, monimutkainen upotus, koreileva kansi jne. tuo turhaa lisähintaa jos haetaan Eurolle vastinetta. Eikä kyseessä ole pelkästään koristelun ja hienostelun valmistuskustannuksista, vaan myös niiden ulkonäöllisestä markkina-arvosta joka aina vaikuttaa hintaa nostavasti.

Mutta jos lähdetään siitä että niillä ei ole niin väliä...

Ok, otsikkossa hait Les Paul kopiota, mutta tekstissä kuitenkin sanoit Les Paul tyyppinen.

Epiphonen Elitist Studio (uutena)

Gibsonin Les Paul Studio (käytettynä) jos oot oikeen kova tinkaaja niin voisi löytyäkkin. Kiireen vilkkaa ilmoitusta torille.

Noi on Les Pauleja. Jos taas voi tippua Paulista kauemmas niin Gibsonin SG-faded sarjaa liikkuu noihin hintoihin käytettynä ihan mukavasti. Onko SG ehdoton ei? Omasta mielestäni ihan mukava keppi, ei kuitenkaan Pauli.

Lisäksi on olemassa lukematon määrä muita Gibsonin faded- ja special-sarjan Les Pauleja, SG:tä jne. mitkä voi käytettynä hyvinkin liikkua sun budjetissasi.

Näistä osa varmasti tulikin jo noissa toisten kommenteissa, mutta se mitä tahdon painottaa on se että nää on sellasia soittimia missä lähes tulkoon kaikki "turha" mitä voidaan soittimesta karsia on karsittu pois. Näistä vois löytyä hintaan nähden laadukasta työkalua. Eikä ne loppujen lopuksi ees oo pahan näköisiä. :-)

Tuollanenkin kannattaisi testata, itse en tiedä tästä mitään:
http://www.thomann.de/thoiw3_gibson_lpspecialfaded_eb_prodinfo.html

Voi lähtee huokeesti käytettynä.

Kovin Gibson painotteista oli tuo minun tarjontani, mutta enpä ole törmännyt vielä muihin valmistajiin joilla olisi samanlainen valikoima tällaisia karumpia vehkeitä.
Paby
15.08.2006 16:49:34
Meikä komppaa tuota Boneyardia, on meinaan himpskatin hyvä kitara. Hävytöntä mainostamista, meikältä vois lähtä tohon 500e tuo. Iski näes akuutti rahapula (ostin kitaran hehe) ja tuo lespaulien lyhyempi skaala ei skulaa meikällä, pitää olla pulttikaula ja vähintään se 25,5 skaala. Privaa vaan jos jotain kiinnostaa, tai banaania jos ei.
Christ, what would rock and roll be without feedback?
reative
16.08.2006 13:55:29
Oon ainakii ollu todella tyytyväinen tohon mun Ibanez Les Pauliin mutta niitä nyt ei taideta enää valmistaa, mutta noista nykyisistä merkeistä olen aikalailla Epin custom les paulin kannalla tai sit noi jotkuu J&D Les paulitkii on kuulemma ihan soitettavia kitaroita.
Mikaelo
16.08.2006 14:20:09 (muokattu 16.08.2006 14:21:26)

Tähän väliin suosittelen/mainostan omaa LP-"kopiotani".

Kramerin LP-custom on nimittäin hintaisekseen varsin pätevä peli.
http://www.musicyo.com/product_specs.asp?pf_id=573

Todettakoon, että oma kitarani sijoittui M.netin missikisoissa sijalle 13.

ps. Tämä ei sitten todellakaan ollut mikään myyntipuhe ;)
Lokki paskasi tänään päälleni. Lämmintä se on se niittenki kakka.-Veikko ,Romantikkoitkijät #41
fox
16.08.2006 17:11:32

Oon ainakii ollu todella tyytyväinen tohon mun Ibanez Les Pauliin mutta niitä nyt ei taideta enää valmistaa.

Eipä tod... 1977 muuttuivat ensin Performereiks. Sen sijaan LP-henkisiä kitaroita olivat mm. Ibanez Concert-mallit ja toki Ibanez Artistit. Jälkimmäisiä on edelleenkin saatavana. Myös uudemmat ARC- ja ARX- ibanezit on jotain sinne päin..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
LesPaul70
16.08.2006 19:10:11
Väreinä on vain musta ja goldtop, ja tämä minua eniten harmitti

Miksi ihmeessä harmitti? Goldtop & mustahan ovat ne ainoat oikeat (alkuperäiset) Les Paulin värit. Ei sillä että ESP/LTD olisi muuten aivan tarkasti esikuvaansa seurannut.

Täällä omistajat hehkuttavat:
http://reviews.harmony-central.com/ … ws/Guitar/product/ESP/EC-400AT/10/1

Tolla sivustolla hehkuttavat kaikki, tuotetta kuin tuotetta.
"Why are you smiling?" "Why? 'Cos I'm trigger-happy, that's why!" (Sledge Hammer)
cruel_destiny
17.08.2006 07:43:34
Eipä tod... 1977 muuttuivat ensin Performereiks. Sen sijaan LP-henkisiä kitaroita olivat mm. Ibanez Concert-mallit ja toki Ibanez Artistit. Jälkimmäisiä on edelleenkin saatavana. Myös uudemmat ARC- ja ARX- ibanezit on jotain sinne päin..

sarjanumeron mukaan, omistan itse vuodelta -77 olevan iban les paul customin...
fox
17.08.2006 09:51:03

sarjanumeron mukaan, omistan itse vuodelta -77 olevan iban les paul customin...

Mm´m.. ylijääneitä lawsuit-kitaroitahan ei uuniin laitettu tokikaan, Euroopasta löytyy jopa aikas monta 1978 leimattuakin. Silti valmistus itsessään lopahti 1977 NAMM- shown aikoihin.
Illu
17.08.2006 10:16:20 (muokattu 17.08.2006 10:18:59)
Olen ajatellut vaihtaa Fender (Mexico) Stratocasterini Les Paul tyyppiseen kitaraan. Kysymykseen tulisi lähinnä Les Paul kopiot, koska en ole valmis sijoittamaan jumalattomia välirahoja aitoon Gibsoniin. Kitaran ovh hintaluokka voisi liikuskella ehkäpä 500-700e korvilla.
Minulla on jonkin asteisia hyviä kokemuksia Tokaista merkkinä, mutta Epiphonekin saattaisi tulla kysymykseen. Itse en osaa kummempia vaatimuksia kitaralle asettaa, kunhan pitää vireensä ja on kätöseen sopiva.

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=120267

Milles tuo ´84 Tokai vaikuttaisi? Itselläni on vm. -85 ja ihan hyvä peli.
Arabian Lauri
17.08.2006 11:03:08

Tuo on varmasti joka jenin arvoinen! ;?)
On ihmeellistä miten vähän saa aikaan kun vaan lakkaa yrittämästä!
fox
17.08.2006 11:52:18

Varmasti hyvät puut ja ihan OK muutenkin..
MTM
17.08.2006 13:30:54
Miksi ihmeessä harmitti? Goldtop & mustahan ovat ne ainoat oikeat (alkuperäiset) Les Paulin värit.

No siksi, kun olin jo vähän ehtinyt asettua sille kannalle, että seuraava kitarani olisi ollut jokin burst-värinen, sun, tobacco tms... Ei sitten tullut olemaan. Ja onhan musta tyylikäs väri - sormenjäljet siinä vain tuppaavat näkymään.

Tolla sivustolla hehkuttavat kaikki, tuotetta kuin tuotetta.

No näinhän se on, ei niitä pidä ihan täydestä ottaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)